Millä saa pesu- tai huuhteluaineen löyhkän pois vaatteista?

  • Viestiketjun aloittaja "Anna"
  • Ensimmäinen viesti
"Anna"
Kyse siis käytetyistä vaatteista, jotka ilmeisesti pesty voimakkaasti tuoksuvalla pesuaineella. Kerran pesin jo normaalisti mutta ei auttanut, haju on edelleen tosi voimakas. Meillä käytössä hajusteeton pesuaine, huuhteluainetta en käytä.

Vinkkejä kellään?
 
"vieras"
[QUOTE="...";24825310]jessus mä en kestä näitä kaikenmaailman ylihysteerisiä hajuallergikkoja...........[/QUOTE]
Ei tarvitse olla hajuallergikko. Voi vaan muuten kuvottaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24825321]Ei tarvitse olla hajuallergikko. Voi vaan muuten kuvottaa.[/QUOTE]

MInäkään en kyllä ymmärrä. Miten voi joku huuhteluaineen tuoksu KUVOTTAA? Mites sitten kakka, oksennus tai hiki? NE kun on mielestäni kuvottavia.
 
"vieras"
[QUOTE="...";24825310]jessus mä en kestä näitä kaikenmaailman ylihysteerisiä hajuallergikkoja...........[/QUOTE]

Monelle ylihysteeriselle hajuallergikolle tulee pahimmillaan migreeni tai astmakohtaus. Minun keuhkot ei kestä hajusteita, yleensä tulee hengitysvaikeuksia. Lääkitys menee tappiin eikä moneen yöhön saa nukuttua hengenahdistuksen vuoksi, siitä huolimatta pitää olla reippaana töissä.

Ja ihan oikeasti - kenen mielestä pyykinpesuaineet tuoksuvat hyvälle?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24825343]Monelle ylihysteeriselle hajuallergikolle tulee pahimmillaan migreeni tai astmakohtaus. Minun keuhkot ei kestä hajusteita, yleensä tulee hengitysvaikeuksia. Lääkitys menee tappiin eikä moneen yöhön saa nukuttua hengenahdistuksen vuoksi, siitä huolimatta pitää olla reippaana töissä.

Ja ihan oikeasti - kenen mielestä pyykinpesuaineet tuoksuvat hyvälle?[/QUOTE]

No ainakin mun mielestä. Ja ilmeisen monen muunkin, ainakin niitä kovasti myydään.

Mun mielestä puhtaan pyykin tulee ehdottomasti tuoksua!
 
-
Ymmärrän hyvin alkuperäistä kirjoittajaa, mutta en osaa valitettavasti auttaa. Omo haisee aivan hirveälle! En ole itse mikään hajuallergikko, saa migreeniä tms. mutta Omon hajun vaan on niin ällö.
 
"Anna"
Okei, etikkaa ja uudestaan koneeseen. Ei mua yleensä pesuaineiden hajut hirveesti häiritse mutta näissä on kyllä tosi voimakas tuoksu. Päänsärky tuli siinä ajassa kun ripustin kuivumaan. Hysteerikko tai en, mutta noita en kyllä lapseni päälle pue..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24825330]MInäkään en kyllä ymmärrä. Miten voi joku huuhteluaineen tuoksu KUVOTTAA? Mites sitten kakka, oksennus tai hiki? NE kun on mielestäni kuvottavia.[/QUOTE]
No kyllä minua synteettisten tuoksujen luonnoton kemikaalihaju kuvottaa. Paskasta, oksennuksesta ja hiestä sentään pääsee eroon pesemällä, mutta tarpeeksi tymäkkä suihkugeeli, vartalovoide tai hajustettu pyykinpesuaine jämähtää niin, ettei lähde välttämättä edes yhdessä pesussa. Ja harvemmin paskaa, oksennusta ja hikeä joutuu väkipakolla muiden taholta haistelemaan. Toisin on hajusteiden laita, kun muka tuoksuvat hyvälle, mikä ei ole totta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24825387]No kyllä minua synteettisten tuoksujen luonnoton kemikaalihaju kuvottaa. Paskasta, oksennuksesta ja hiestä sentään pääsee eroon pesemällä, mutta tarpeeksi tymäkkä suihkugeeli, vartalovoide tai hajustettu pyykinpesuaine jämähtää niin, ettei lähde välttämättä edes yhdessä pesussa. Ja harvemmin paskaa, oksennusta ja hikeä joutuu väkipakolla muiden taholta haistelemaan. Toisin on hajusteiden laita, kun muka tuoksuvat hyvälle, mikä ei ole totta.[/QUOTE]

Et taida paljon matkustaa hkl:n busseissa ja metroissa? ;) Kyllä siellä nimenomaan saa haistella ihan sitä itseään. Ja silloin aina tulee mietittyä kun joku valittaa PYYKINPESUAINEEN tuoksusta...
 
"Anna"
Mä taas en halua että puhdas pyykki tuoksuu miltään, puhdas on tuoksuton itsessään. Vaihdetaan vaatteet päivittäin eikä todellakaan haista vaikka ei pyykkiä millään hajulla kuorrutetakaan.

Olen allerginen kyllä mutta en ole koskaan (ennen kun oireita ilmaantui) tykännyt voimakkaista keinotekoisista tuoksuista.
 
  • Tykkää
Reactions: Unicorn
"Anna"
Mä pysyttelen kyllä bussissa/metrossa/ratikassa mielelläni niin kaukana kanssamatkustajista etten heidän vaatteidensa pesuaineita kyllä haista. Sama pätee hikeen. Muistan jostain lukeneeni, että hajuvettäkin on liikaa mikäli tuoksu jää ihmisen jälkeen leijumaan, mutta ilmeisesti olen vähemmistössä tämän ajatukseni kanssa..? Mun puolesta kukin saa haista just sille kuin haluaa, mutta mä en halua hajustettuja vaatekaappeja meille.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24825420]Et taida paljon matkustaa hkl:n busseissa ja metroissa? ;) Kyllä siellä nimenomaan saa haistella ihan sitä itseään. Ja silloin aina tulee mietittyä kun joku valittaa PYYKINPESUAINEEN tuoksusta...[/QUOTE]
Kyllä matkustan, mutta aika harvinaista mitkään selvät kusenhajut ja vastaavat kuitenkin ovat ja suuri osa ajasta vietetään kuitenkin omassa puhtaassa kodissa tai työpaikalla, eikä missään porttikongeissa ja liikennevälineissä. Ja mitä se hyödyttää, jos joku peseytymätön ihminen olisi kuorruttanut itsensä vielä jollakin axella ja comfortilla. Sitä karmeampi hajujen kakofonia. Puhdas ja raikas on hajutonta kuin raitis ilma, eikä peitelty jollakin käryillä.
 
"vieras"
Meillä ei kukaan saa mitään oireita pesu- tai huuhteluaineiden hajuista, mutta en vain yksinkertaisesti tykkää niiden hajusta. Puhdas vaate ei haise miltään. Tämän takia meillä pestään vaatteet hajustamattomalla pesuaineella ilman huuhteluainetta. Toisekseen huuhteluaineista jää aina jäämiä vaatteille ja siitä ne siirtyy ihon kautta elimistöön. Ja huuhteluaineet pilaavat jotkut kangasmateriaalit todella nopeaan. Joten jos ei ole pakko käyttää niin ei todellakaan käytetä.
Itse olen saanut huuhteluainehajut pois pesemällä niillä hajusteettomilla pesuaineilla useamman kerran ja se etikka auttaa myös.
 
vierailija
[QUOTE="vieras";24825420]Et taida paljon matkustaa hkl:n busseissa ja metroissa? ;) Kyllä siellä nimenomaan saa haistella ihan sitä itseään. Ja silloin aina tulee mietittyä kun joku valittaa PYYKINPESUAINEEN tuoksusta...
Kyllä matkustan, mutta aika harvinaista mitkään selvät kusenhajut ja vastaavat kuitenkin ovat ja suuri osa ajasta vietetään kuitenkin omassa puhtaassa kodissa tai työpaikalla, eikä missään porttikongeissa ja liikennevälineissä. Ja mitä se hyödyttää, jos joku peseytymätön ihminen olisi kuorruttanut itsensä vielä jollakin axella ja comfortilla. Sitä karmeampi hajujen kakofonia. Puhdas ja raikas on hajutonta kuin raitis ilma, eikä peitelty jollakin käryillä.[/QUOTE]
 
vierailija
Suomalaisista jopa 40 prosenttia on tuoksuyliherkkiä http://yle.fi/uutiset/3-7516607. Tuoksuille herkistyneen nenä reagoi hyväänkin hajuun ja seurauksena voi olla päänsärky, pahoinvointi tai paha nuha.

Eli sinä joka puollustat tuoksuvia pesuaineita melkein puolet vastaantulijoista pitää sinua ällöttävänä haisulina...
 
vierailija
Hajustetuilla pyykinpesuaineilla pestyt vaatteet alkaa haista likaiselle, kun on jonkin aikaa pessyt vaatteet hajusteettomilla pesuaineilla. Itsellä oikein ottaa nenään se haju mikä monilla tulvahtaa vastaan, kun menee jonkun sellaisen kotiin, jossa lotrataan hajustettua pesuainetta hirveät määrät pyykkiin ja luullaan, että se tekee vaatteista puhtaita. Itseasiassa vaatteet on melko epäpuhtaita, kun ne on vaan kyllästetty liiallisella pesuaineella, jota ei pesuohjelma ole huuhtonut pois. Ja kun se Omon tai Arielin "tuoksu" ei kyllä ole mikään laadukas hajuste.. :(
 
  • Tykkää
Reactions: feger
vierailija
Pyykkikoneeseen vaatteelle sopiva ohjelma päälle, mutta ei pesuainetta eikä huuhteluainetta lokeroon. Jos pesuohjelmaan saa ylimärääisen huuhtelun, sellainen lisäksi. Kuivumisen jälkeen/kuivumisen ajaksi vaate ulos.

Auttaa usein ja jos ei auta, toistetaan kunnes auttaa.
 
Se on jännä, miten jotkut käyttävät niin voimakkaita pesuaineita, että ne tyypit tuovat sen hajun tullessaan meille.
Yhden tuttavan luona tulen pahoinvoivaksi, koska se pesuaineitten haju jotenkin kiteytyy minun suuhun niin, että kun poistun talosta, maistuu se pesuainejuttu pitkän aikaa suussa.
Olen jokseenkin hajusteyliherkkä, kestän monia hajuja ja tuoksuja, mutta pesuaineet, maalit, liimat, jotkut tietyt hajuvedet aiheuttavat hyvin voimakasta päänsärkyä ja jopa migreenin.
En silti koe olevani hysteerinen näiden asioitten suhteen, mutta ymmärrän henkilöitä, jotka haluvat vältellä sitä hajusteista aiheutuvaa päänsärkyä tai migreeniä.
 
vierailija
Oma kokemus on, ettei pesuaineen tai huuhteluaineen tuoksu lähde vaatteesta pois. Omon haju saa minut huonovointiseksi ja vältän sellaisia kyläpaikkoja jossa tiedän sitä käytettävän.
 
ZXCV
Meilläkin on pojalla yksi kaveri, jonka vaatteet tuoksuvat tosi voimakkaasti pesu- tai huuhteluaineelta (kuvittelisin, että huuhteluaineelta). Hän kun on leikkimässä lapsen huoneessa, niin huone on pakko tuulettaa. Tai jos joskus jää pipo tai takki vanhingossa meille, se on pakko viedä terassille, koska haisee niin paljon.
Pakko uskoa, että kotona ollaan tuohon hajuun turruttu, eikä sitä perhe enää erota. Sama ilmiöhän käy hajuvesien kanssa. Käyttäjä turtuu hajuu ja suihkii ainetta kauheat määrät.
 
vierailijahuhaa
Ei tule mulle migreeniä eikä päänsärkyä noista aineista ja kestän kyllä sen hajun, mutta onhan se kamala. Mun varakkaammista piireistä oleva kaveri sanoi, että niistä tunnistaa köyhät. Tarkoitti siis tavallisia ihmisiä. Ja kyllä sen huomannut, että eipä kouluja käynyt väki noita hajupommiaineita käytä...

Kauhia haju, mutta minkäs teet. Itte olen siis ihan tavallinen, mutta kun on hajusteettomia pidempään käyttänyt, niin onhan noissa karmiva haju. Pitäis kieltää siinä missä tupakointi ja muut ympäristörikokset...
 

Yhteistyössä