Onko kukaan saanu loputonta makeanhimoa loppumaan?

  • Viestiketjun aloittaja "Lilli"
  • Ensimmäinen viesti
"Lilli"
Muuta kuin lopettamalla kokonaan kaiken sokerin? Se kun on niin pirun hankalaa käytännössä.

Hitto, mulla on niin järkyttävä makeanhimo kaiken aikaa, jos en söisi mitään muuta kun ne kunnolliset ruuat mitä nytkin, niin olisin varmaan tosi hoikka. Nyt maha kasvaa ja perse leviää kun KOKO ajan tekee hyväskää mieli.

Mietin sitäkin, että jos söis joka päivä 100 grammaa suklaat (500 kaloria) ja 1000 kalorin edestä ruokaa, niin sillä varmaan laihtuiskin. Tuo ruokapuoli ei teetä ongelmaa, mutta saisko tuon suklaan pidettyä tuossa sadassa grammassa..
 
Ei saa pidettyä 100 grammassa. Lopeta sokeriherkut kokonaan kertaheitolla. Tilalle vaikka rasvattomaan maitoon tehtyä pirtelöä jossa marjoja, banaania tms makeaa mutta ei lisättyä sokeria. Pari päivää on kidutusta, mut sit se makeenhimo kohdistuu johonkin terveellisempään, mulla ruisleipään tai siihen pirtelöön (jossa siis ei ole jätskiä!).
 
"Totuuden torvi"
Valittavasti en tedä muuta keinoa kun karkkien, suklaan ja leivonnaisten jättämisen kokonaan pois. Pari päivää/viikkoa voi tehdä tiukkaa mutta sitten helpottaa.
 
En oo saanu loppumaan, mutta en ole koskaan tosissani yrittänytkään. Tykkään sokerista, ja sillä selvä.
Kai se on sama kuin muidenkin riippuvuuksien kanssa; joku aika tekee tuskaa, ja sitten tottuu olemaan ilman.
Mutta mä en aio ainakaan vielä edes yrittää...
 
en ois uskonut
mulla kesti kolme päivää riutuminen siitä kun jätin kaiken sokerillisen, ja viljahommat pois. Eli namien ja pullan poisjättö ei riitä vaan ihan vedin kaiken hiilihydraattipitoisimmat (jopa hedelmät) pois. Kolme neljäpäivää kesti, ja nyt en ajattele pullaa ja karkkia, ainakaan kokoajan =) . Ja hissukseen olen voinut taas syödä vihanneksi ja hedelmiä ihan normaalisti, ja nykyään syön yhden viipaleen ruisleipää päivässä. ja käytän kauraleseitä että saan kuidut kohdalleen. ei väsytä enää niin paljon.
 
Kirjauduin tässä välissä..

Oon siis yrittäny lopettaa kokonaan, useamman kuukaudenkin olin ilman, mutta kyllä se jatkuvaa tuskaa oli..
Karppausta oon kokeillu, se olikin muuten hyvä, mutta makeanhimo tuli aaltoina, ja silloin retkahdus olikin TOSI paha.

Sinkit ja muut oon kokeillu.
 
"Teresa"
En oo kokeillu lopettaa mut jäi pois vähitellen kun aloin syödä lapsen kanssa 5 kertaa päivässä. Nyt makeanhimo iskee vaan pms oireiden kera. ;)
just päivällä luin jostain luontaistuote mainoksesta jostain mulberry jutusta joka tasaa insuliinin tuotantoa tai jotain sellasta. Oiskohan apua.
 
"vieras"
Joo kyllä ne karkit ja herkut pitää lopettaa kokonaan. Ei toimi pelkkä vähentäminen, vähän kuten ei toimis, jos yrittäs röökiä polttaa vaan joka toinen viikko tms... Mutta mulla on ainakin "vierotusoireet" kestäny vaan pari-kolme päivää.
 
"vieras"
Ostin laihdutuspillereitä :xmas: ne oli niin kalliita ja luvattiin niin paljon (mm että makeanhimo lähtee) että sain tsempattua itseni ja lopettamaan suklaat =) ei niistä varmaan muuta hyötyä ollutkaan, paino tippui muutaman kilon mutta se olisi tippunut muutenkin pelkällä herkkujen lopettamisella. Nyt kuukausi ilman suklaata eikä enää tee edes mieli, ja söin yks päivä pari suklaakeksiä eikä alkanut himottaa sen enempää :)
 
sokeriaddikti
Täällä yksi sokeriholisti. Ja siis todellinen sellainen. Söin ennen joka päivä karkkia. Mielellään joku iso säkki, tai sitten suklaapatukka, litra jäätelöä, keksiä tms. Kesän lopussa päätin, että nyt loppu. Karkkipäivänä kerran viikossa (perjantai tai lauantai) saan vetästä niiiin paljon kuin ikinä jaksan kaikkea herkkua. Lauantaina saan vielä syödä jotain hyvää, kuten jätskiä, mutta ei enää karkkia. Sunnuntaina palataan ruotuun. Kyläilyt on aina erikseen sitte.

Mutta tuon seurauksena mun karkinhimo on tyssännyt. Mä en ole enää sokerihiiri!!! Mahtavaa! Nyt perjantaikarkiksi riittää pikku pussi karkkia ja siitä tulee hyvä mieli!

Mulla ei se alku ollu edes kovin hankalaa, kun mulla oli niin vahva päätös sen asian takana. En tiedä miksi. Mutta hyvä juttu tämä on näin :) Tsemppiä sulleki!
 
karppaaja
Mä olen saanut- karppaamalla :) Joka päivä syön vähän tummaa suklaata (80 %) ja se riittää hyvin. Joskus pidän herkuttelupäiviä ja syön maitosuklaata, mutta ei se vaan enää maistu samalla tavalla (pystyn enää syömään max puol levyy). Irtokarkkeja pystyn syödä muutaman ja sitten tulee stoppi (ennen saattoi puol kiloo mennä putkeen ilman ongelmia).

Ei kannata täysin luopua mistään, se ei yleensä toimi. Kyllä mäkin syön välillä leipää jos tekee mieli vaikka karppaan :)
 
Täällä yksi sokeriholisti. Ja siis todellinen sellainen. Söin ennen joka päivä karkkia. Mielellään joku iso säkki, tai sitten suklaapatukka, litra jäätelöä, keksiä tms. Kesän lopussa päätin, että nyt loppu. Karkkipäivänä kerran viikossa (perjantai tai lauantai) saan vetästä niiiin paljon kuin ikinä jaksan kaikkea herkkua. Lauantaina saan vielä syödä jotain hyvää, kuten jätskiä, mutta ei enää karkkia. Sunnuntaina palataan ruotuun. Kyläilyt on aina erikseen sitte.

Mutta tuon seurauksena mun karkinhimo on tyssännyt. Mä en ole enää sokerihiiri!!! Mahtavaa! Nyt perjantaikarkiksi riittää pikku pussi karkkia ja siitä tulee hyvä mieli!

Mulla ei se alku ollu edes kovin hankalaa, kun mulla oli niin vahva päätös sen asian takana. En tiedä miksi. Mutta hyvä juttu tämä on näin :) Tsemppiä sulleki!
Voi tätä mä voisin kans yrittää. Millähän sitä vaan selviää ne arkipäivät!

Karppaamista on moni suositellu, mutta hitsi kun se ei multa vieny sitä himoa, useamman kuukauden sitäkin yritin..
 
sokeriaddikti
Voi tätä mä voisin kans yrittää. Millähän sitä vaan selviää ne arkipäivät!

Karppaamista on moni suositellu, mutta hitsi kun se ei multa vieny sitä himoa, useamman kuukauden sitäkin yritin..
Kyl sä siihen pystyt! Yks hyvä keino on se, ettet käy kaupassa kuin kerran viikossa. Sillon ei tuu niin helposti niitä mielitekojakaan. Ja jos käyt, niin kävelet tyynesti karkkihyllyn ohi, ellei ole karkkipäivä :) Ja missään nimessä älä osta jemmaan mitään herkkuja. Ei edes vierasvaroja. Sä syöt ne sitten itse.

Kyllä se siitä lähtee, änkyräpäätös!
 
Kyl sä siihen pystyt! Yks hyvä keino on se, ettet käy kaupassa kuin kerran viikossa. Sillon ei tuu niin helposti niitä mielitekojakaan. Ja jos käyt, niin kävelet tyynesti karkkihyllyn ohi, ellei ole karkkipäivä :) Ja missään nimessä älä osta jemmaan mitään herkkuja. Ei edes vierasvaroja. Sä syöt ne sitten itse.

Kyllä se siitä lähtee, änkyräpäätös!
Voihan änkyrä! Tästä se alkaa! (Ahdistaa jo nyt..) Mutta nyt on ostetut herkut loppu ja ennen perjantaita en osta lisää!!
 
ainoa toimiva neuvo
Tarpeeksi tekemistä päivien sisällöksi, niin ei ehdi kuule makeita/syömistä miettimään liikaa. Oon huomannut, että jos ei ole järkevää tekemistä elämässä, niin tulee mietittyä just tuollaisia. Mulla menee niin, että kun on koulun ja duunien kanssa hiljaisempaa, niin on liikaa aikaa keskittyä syömisiin ja kaikkeen turhanpäiväiseen. Sitten kun on paljon töitä ja koulua ja elämä aktiivista, niin syöminen rytmittyy terveellisesti, riittäävästi (mutta ei liiallisesti) eikä paljon ehdi makeita miettimään, vaikka makeanhimo on minullakin kova. Mutta silloin ei vain ehdi.


Tee paljon töitä, harrasta, vietä aikaa ystävien kanssa, elä aktiivista elämää, niin makea ei muodostu ongelmaksi. Pahinta on jumittaa kotona ja olla vaan. Vietä vähemmän aikaa kotona neljän seinän sisällä ja enemmän aikaa ulkona.
 
Vastaaja
myös yksi karppaamisen nimeen vannova. Mä olen ollut sokerikoukussa parikymmentä vuotta, eikä niin mikään auttanut, ennen kuin aloitin karppaamisen. Hiilarit kun pitää n. 40 g:ssa, ei tee makeaa mieli. Mutta siitä jos kohottaa ja yrittää esim. hyväkarppausta, niin samalla palaa myös makeanhimo.
 

Yhteistyössä