Miksi ihmeessä ostatte lapsillenne vain vettähylkivän talvihaalarin? En ymmärrä..

  • Viestiketjun aloittaja "toppis"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24789005]Niin... voitaisiin vaikka keskustella siitä, minkä merkkinen auto-kodinkoneet-talopaketti-kotiteatteri-vaatteet-kengät-laukku-jne. SULLA on ja miksi hemmetissä olet valinnut just ne, kun halvemmalla olisit saanut parempaa (koska ihan varmasti jokaiseen noista löytyy jonkun mielestä halvempi ja parempi vaihtoehto).[/QUOTE]

Tää on NIIN asiaa!! Oisko mun pitäny ostaa Lada eikä Mersua, jos kerran halvempi on yhtä hyvää tai parempaa. HInta-laatusuhde voi tietenkin olla eri tuotteissa erilainen, mutta kyllä se valitettavasti pääsääntöisesti on niin, että kalliimpi on se laadukkaampi. Ei se 25 euron peruslassie ole ollenkaan ominaisuuksiltaan yhtä hyvä kuin reimatecci taikka joku muu huomattavasti kalliimpi puku. Sellasta on kenenkään turha väittää että olis yhtä hyvä. Hinta-laatusuhde on sitte eri asia. Mutta kyllä kaikkien tavaroiden kanssa on niin että pääsääntöisesti se kalliimpi on myös parempi.
 
nojoo
Chefistä tulee jotenkin mieleen meidän yläaste vuonna 1993, kun tötterötukkatytöt päivittelivät kirkkain silmin miten "ne Levikset on vaan oikeesti niin paljon kestävämpiä kun muut farkut tiäksä".
 
Selittäkää minulle arvoisat naiset MIKÄ ihme jossain lasten haalareissa on niin tärkeää ja maagista että niistä on kyselty, keskusteltu ja väitelty täällä palstalla oksennukseen asti jo kesäkuusta?

Olenko ihan väärässä jos väitän että jotkut äidit pitävät näitä vaatekappaleita jonain täysin perversseinä statussymboleina kun merkit ja mallit tuntuvat olevan niin helvetin tärkeitä? En voi muuta kuin nauraa näille keskusteluille.
 
alkuper.
En väitäkään että joku tietty merkki olisi hyvä kaikille (esimerkkinä oli vaan kappahl).
Mutta ihmettelen ajatusmaailmaa että "meille riittää vettähylkiväkin"-silti maksetaan siitä melkein sama kuin vedenkestävästä-ja väitetään että se on yhtä hyvä.
Miksi luulette että vedenkestävä vaate olisi sitten keksitty? Ulkoilijalle, urheilijalle,- eli toisin sanoen myös lapselle varmasti mukavampi päällä ulkoillessa!Ja vedenkestävissähän on juuri nimenomaan mietitty myös vaatteen hengittävyyttä!

Mutta jatkakaa te Lassie-ihmiset jankkaamista. En voi allekirjoittaa että halpis Lassie voisi olla yhtä hyvä.
 
"Lilli"
Selittäkää minulle arvoisat naiset MIKÄ ihme jossain lasten haalareissa on niin tärkeää ja maagista että niistä on kyselty, keskusteltu ja väitelty täällä palstalla oksennukseen asti jo kesäkuusta?

Olenko ihan väärässä jos väitän että jotkut äidit pitävät näitä vaatekappaleita jonain täysin perversseinä statussymboleina kun merkit ja mallit tuntuvat olevan niin helvetin tärkeitä? En voi muuta kuin nauraa näille keskusteluille.
No mä en oo pahimmasta päästä ihan vaan siks kun mulla ei yksinkertaisesti oo hirveästi rahaa laittaa haalariin, mutta mulla syitä tähän haalaristressiin on: Eli ne maksaa rutosti, halvimmatkin kun ostaa useammalle. Niitä käytetään paljon, monta kuukautta pitäis pitää sitä vaatekappaletta ja sen pitäis toimia monenlaisissa tilanteissa. Kestävyyttä toivotaan koska ne tosiaan on kalliita ja välttämättömiä eikä haluais ostaa montaa saman kauden aikana. Lisäksi vielä että olis nätti koska sitä joutuu tosiaan kattelemaan koko talven.
Ja lasten kanss kun tekee kaikenlaista talven mittään, niin toivois että lapsi vois touhata ilman turhia nurinoita sen takia että sillä on kurja olo haalari päällä (kylmä, hiki, märkä jne.)
 
nojoo
Mitenkähän sen kauniisti sanoisin? Minua kiinnostaa äärettömän vähän, ovatko lapseni haalarit parhaat mahdolliset vai vain kyllin hyvät pitämään hänet lämpimänä ja kuivana.

Itse asiassa vaatteet tulevat käytettyinä; olemme jonkinlainen sukulaisten ja työkavereiden lastenvaatekaatopaikka. Sopii minulle; on kasapäin vaatetta mistä valita, ja käytän energiani ja rahani mieluummin vaikka luomuruokaan ja lasten kulttuuririentoihin.
 
Mun leikki-ikäiselle haalarin kestävyys on vesipilaria tärkeämpi tekijä, kun taas kouluikäiseelle vesipilarit on tärkeämmät, kuin myös kotihoidossa olevalle taaperolle. Harmi vain, ettei vanhoja kunnon enstex-haalareita myydä missään, kun ne kestäisivät liian pitkään.
 
nojoo
Mun leikki-ikäiselle haalarin kestävyys on vesipilaria tärkeämpi tekijä, kun taas kouluikäiseelle vesipilarit on tärkeämmät, kuin myös kotihoidossa olevalle taaperolle. Harmi vain, ettei vanhoja kunnon enstex-haalareita myydä missään, kun ne kestäisivät liian pitkään.
70-80-lukujen keinokuidut ovat käytännössä ikuisia. Ostin kirpputorilta takavuosina muutamia niitä polyesteri"verkka"pukuja, joissa on tyyliin prässit lahkeissa. Vaikka niitä on käytetty ankarasti puusavotassa ja marjametsässä, ei niihin tule edes langannousuja.

Hankinpa sitten Adidaksen uuden retrohupparin samaa materiaalia. Muutaman kuukauden jälkeen olkalaukun hihna oli hangannut kainalon täysin nypyille.
 
"vieras"
Mitenkähän sen kauniisti sanoisin? Minua kiinnostaa äärettömän vähän, ovatko lapseni haalarit parhaat mahdolliset vai vain kyllin hyvät pitämään hänet lämpimänä ja kuivana.

Itse asiassa vaatteet tulevat käytettyinä; olemme jonkinlainen sukulaisten ja työkavereiden lastenvaatekaatopaikka. Sopii minulle; on kasapäin vaatetta mistä valita, ja käytän energiani ja rahani mieluummin vaikka luomuruokaan ja lasten kulttuuririentoihin.
Kyllä mullekin sopisi tuo erinomaisesti, että mulle kannetaan suoraan eteen ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi lapselle vaatteet. Mutta kun valitettavasti me emme ole onnistuneet pääsemään tuohon tilanteeseen, niiin kyllä laitan vähän energiaa miettiäkseni mihin tungen ne sadat tai tuhannet eurot vuosien mittaan, kun nyt joka tapauksessa ne joutuu kuitenkin maksamaan ja tavarat hankkimaan eivätkä ne tule itsestään. Kyllä minäkin käyttäisin rahat ja energian jotenkin muuten, mutta aiheuttaa liikaa päänvaivaa kuljettaa lasta alasti.
 
"vieras"
[QUOTE="Lilli";24789053]Minäkin olen töissä päiväkodissa ja tutkinu paljon erilaisia haalareita sillä silmällä, että mitä omalleni hankin. Toisin kuin LTO ylempänä väitti, ei kosteusuojattu haalari ainakaan meidän päiväkodissa työmääräään vaikuta. Jos on märkää, on yleensä myös kuraista, joten ne kurikset laitetaan sen kuran, ei niinkään märkyyden takia. Sillä kurikset on helppo riisua tuulikaapissa ja lapsi jatkaa puhtaalla haalarilla riisumaan omalle lokerolleen.
Ja silloin kun lapset kastuvat, ei oikeastaan ole merkillä väliä. Niin kalliit reimatecit kuin molotkin on päästäny vedet sisään, yleensä rikki menneestä lahkeen vetskarista.
Peruslassie on pinnaltaan märempi kuin kosteusuojatut merkit, mutta ei juuri koskaan sisältä asti märkä. (tietenkin samantyyppisissä tilanteissa kuin muutkin kastuu, en sitä tarkoita. )[/QUOTE]

juu ei se kosteussuojattu lisää työmäärää, vain ne kurikset:) niin ja kukahan oli LTO? Itse kirjoitin olevani hoitaja ja tosiaan kyllä se lisää työmäärää, jos 2 hoitajaa pukee ne kurikset + ulkovaatteet eli 15x2 eli olis sama kuin puettaisiin 30:lle lapselle ulkovaatteet+et ne on moensti liian pieniä ne kurikset ja niitä joutuu todella kiskomaan lapsen päälle. Ei kaikilla ole liian pieniä, mutta näin hieman liioitellen. Mutta fakta on se että työn määrä lisääntyy, et voi sitä mitenkään kieltää. Lisäksi ripustamme kuivumaan tupla määrän vaatteita, kun on ne kurikset jotka on märkiä (kun ne on jouduttu huuhtelemaan kurasta ja kastuvat monesti myös sisältä) ja lisäksi ne alla olevat ulkovaatteet on kastuneet ja usein myös sisävaatteet on märkiä. Työn määrä lisääntyy todellakin. Niin usein käy myös niin ettei kaikkia saada kuivaksi iltapäivään mennessä ja joudutaan olemaan sisällä, jos sää vielä kovin märkä.
 
Vanhempi äiti..
Selittäkää minulle arvoisat naiset MIKÄ ihme jossain lasten haalareissa on niin tärkeää ja maagista että niistä on kyselty, keskusteltu ja väitelty täällä palstalla oksennukseen asti jo kesäkuusta?

Olenko ihan väärässä jos väitän että jotkut äidit pitävät näitä vaatekappaleita jonain täysin perversseinä statussymboleina kun merkit ja mallit tuntuvat olevan niin helvetin tärkeitä? En voi muuta kuin nauraa näille keskusteluille.
Mun täytyy sanoa, että keskimääräistä hieman vanhempana äitinä täällä palstalla en myöskään ollenkaan ymmärrä tuota hössötystä, koska siltä se minusta vaikuttaa. Onneksi täällä oli nyt parit pk-tädin kommentit, joissa totesivat sen, minkä jo tiesinkin, eli kuravaatteet laitetaan aina haalarien päälle, kun keli on vähän kosteampi. En ole aikaisempinakaan talvina hirveän usein joutunut haalareita pesemään juuri tuostä syystä, kun ne pysyvät puhtaina kuristen alla ja kun on pakkaskeli, lumi ei sotke..
 
Oho, mistähän tuon Lto:n vatäisin, sun kommenttia siis tarkoitin.

Pointtini oli siis se, että meillä ne kurikset puetaan sen kuran takia, jolloinka ne puetaan kaikille, oli sitten kosteusuojattu tai ei. Ja kyllähän se tosissaan lisää työmäärää, huokaista saa kun kurakausi on ohi ja lapset saa pakkaskeleillä päästää ulos pelkillä haalareilla. Tosin sit kun pitää ne villikset tunkea väliin, niin taas on tuplasti puettavaa.

Mutta samasta asiasta siis puhutaan =) Teilläkö ei laiteta kuriksia jos on kosteusuojattu haalari?

Nyt en osannu edes lainata "vieraalle" hoitajalle siis tarkoitin..
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Oho, mistähän tuon Lto:n vatäisin, sun kommenttia siis tarkoitin.

Pointtini oli siis se, että meillä ne kurikset puetaan sen kuran takia, jolloinka ne puetaan kaikille, oli sitten kosteusuojattu tai ei. Ja kyllähän se tosissaan lisää työmäärää, huokaista saa kun kurakausi on ohi ja lapset saa pakkaskeleillä päästää ulos pelkillä haalareilla. Tosin sit kun pitää ne villikset tunkea väliin, niin taas on tuplasti puettavaa.

Mutta samasta asiasta siis puhutaan =) Teilläkö ei laiteta kuriksia jos on kosteusuojattu haalari?

Nyt en osannu edes lainata "vieraalle" hoitajalle siis tarkoitin..
ei todellakaan, miksi ihmeessä? Puvut kuivataan ilmavasti ja sen jälkeen kuivat kurat harjataan pihalle:) helppoa ja varsin nopeaa, niin ja pukukin on varsin siisti. Eli kurikset vain niille keiden puvut sitä vaatii ei sen takia et vaatteet likaantuu, ajattelemme niin että lapsilla on sellaiset vaatteet päiväkodissa joilla saa leikkiä liasta välittämättä. Muutenhan kuriksia saisi pitää aina, koska ainahan lasten vaatteet likaantuvat, on se hiekka sitten kuivaa tai märkää niin tahraa vaatteita. Niin ja tällä perustelulla vanhemmatkin on tyytyväisiä. Niin ja oikeasti, jos laitetaan ne kurikset ja kosteussuojatut yhdessä niin yhtäänkään liikkuvaisempi lapsi kastuu hiestä eli se suojaus toimii sitten vain sitä likaa vastaan ja sehän ei ole se pääasia, vaan se et lapsella on hyvä olla vatteidensa kanssa ja leikkiä. Kurikset on ok, mutta turhaa on sitten ne kosteussuojatut hankkia. Niin on aivan sama minkä merkkisiä ne lasten vaatteet on, kunhan ne on tarkoitukseen sopivia ja mukavat päällä.
 
[QUOTE="vieras";24789297]ei todellakaan, miksi ihmeessä? Puvut kuivataan ilmavasti ja sen jälkeen kuivat kurat harjataan pihalle:) helppoa ja varsin nopeaa, niin ja pukukin on varsin siisti. Eli kurikset vain niille keiden puvut sitä vaatii ei sen takia et vaatteet likaantuu, ajattelemme niin että lapsilla on sellaiset vaatteet päiväkodissa joilla saa leikkiä liasta välittämättä. Muutenhan kuriksia saisi pitää aina, koska ainahan lasten vaatteet likaantuvat, on se hiekka sitten kuivaa tai märkää niin tahraa vaatteita. Niin ja tällä perustelulla vanhemmatkin on tyytyväisiä. Niin ja oikeasti, jos laitetaan ne kurikset ja kosteussuojatut yhdessä niin yhtäänkään liikkuvaisempi lapsi kastuu hiestä eli se suojaus toimii sitten vain sitä likaa vastaan ja sehän ei ole se pääasia, vaan se et lapsella on hyvä olla vatteidensa kanssa ja leikkiä. Kurikset on ok, mutta turhaa on sitten ne kosteussuojatut hankkia. Niin on aivan sama minkä merkkisiä ne lasten vaatteet on, kunhan ne on tarkoitukseen sopivia ja mukavat päällä.[/QUOTE]

Onko teillä laitsikoita tai muita avustajia auttamassa tuossa ulkovaaterumbassa?
Meillä ei yksinkertaisesti olisi koko talossa kellään aikaa harjata vaatteita kuivumisen jälkeen, meillä on niin tiukka tilanne yleensä iltapäivisin, että tosissaan saa pistää töppöstä toisen eteen että saadaan kaikki potatettua ja välipalalle ja sitten onkin jo aika saada ne haalarit päälle.
Samoin omien lasten hoidossa niillä on aina ne kurikset, sitä en tiedä olisko niillä resursseja tuohon harjaamishommaan..
 
4:äiti
Prismassa on myös remun toppapukuja, hinta 79e eli kympin kun laittaa enemmän niin saa KappAhlin pukua paremman puvun.


Mä en ole muita käyttänytkään kuin Remua enkä löydä niiden vedenpitävyydestä tai kestävyydestä mitään vikaa. Koskaan en ole kuriksia käyttänyt lisäksi ja aina olen haalarit kuivannut kuivauskaapissa. Täysin vedenpitävät ovat mielestäni.


Enkä ole rahapulassa... olen vaan ne kerran hyväksi todennut niin miksi vaihtaisin merkkiä.
 
"pk:n täti"
Sinä lto, joka kerroit että teillä puvut kuivataan ilmavasti ja harjataan kuivana miten paljon teillä on lapsia ja mimmoset tilat eteisessä muutenkin? Meillä 21 lasta ja käytössä yksi kuivauskaappi ja pieni allas missä pestä suurimmat kurat pois, kaappiin mahtuu vain kurikset+ hanskat. Meillä kuriksia käytetään aina kun on märkää ja kuraista ja ne laitetaan kaikille oli sitten vedenpitävä puku tai ei!!
 
"vieras"
[QUOTE="pk:n täti";24788920]Päiväkodissa puetaan kurikset päälle, oli haalari vettä kestävä tai ei :)[/QUOTE]

Suprafill-haalareiden päälle ei ainakaan meidän tarhassa pueta :)
 
[QUOTE="hmmm";24788850]mä tykkään käyttää vaatteiden kuivaukseen kuivausrumpua, vedenpitävät vaateet ei kestä sitä.. mun lapsillani on aina kaksi haalaria/toppapukua, jos toinen kastuu saa toisen päälle, toki loskakeleillä on kurahousut käytössä.[/QUOTE]

Ainakin ReimaTec kestää.
 
"vieras"
[QUOTE="pk:n täti";24789436]Sinä lto, joka kerroit että teillä puvut kuivataan ilmavasti ja harjataan kuivana miten paljon teillä on lapsia ja mimmoset tilat eteisessä muutenkin? Meillä 21 lasta ja käytössä yksi kuivauskaappi ja pieni allas missä pestä suurimmat kurat pois, kaappiin mahtuu vain kurikset+ hanskat. Meillä kuriksia käytetään aina kun on märkää ja kuraista ja ne laitetaan kaikille oli sitten vedenpitävä puku tai ei!![/QUOTE]

kirjoitin aiemmin jo etten ole LTO ja lapsia 15 ryhmässä ja ikä 1-3v. Pienet on tilat tai naulakot ihan normit, mutta kyllä niitä pukuja ripustamaan pystyy (sinne tänne), mutta aika harvalla niitä on, mutta joillakin. Mutta enemmän menee aikaa siihen kuivauskaappi pyöritykseen et ne kaikki kastuneet saadaan kuiviksi. Meilläkin allas kohtuullisen pieni missä huuhdotaan ja huuhdotaan vain ihan pakon edessä, kuriksetkin harjataan, jos mahdollista. Aikaa kuluu vähemmän todellakin kuin huuhteluun ja ripustamiseen kuivauskaappiin ja niiden kääntelyt siellä tms. Kun taas jos vain vaatteet harjaa ja ripustaa paikoilleen.

Niin ja meillä ei ole mitään laitosapulaisia, kun on nekin siirrttey Palmialle eli meillä on siistijä, mutta hän tekee oman työnsä ja siihenkin aika on niukka. Me laitamme vaatteet kuivumaan minkä ehditään heti ulkoilun jälkeen ja kurikset odottaa siihen et lapset unilla ja sitten aamuvuorolainen käy ne laittamassa, ilta tai väli sitten jatkaa niiden pyöritystä, jos vielä tarvii. Hyvin jos käy niin kaikki kuivana klo 15 ja sitten vauhdilla pukemaan taas pihalle.

Kostussuojatut voi olla naulakossa henkarissa, kuivuu siinä hyvin. Niin ja nehän useimmat saa laittaa kuivauskaappiin, kunhan osaa säätää sitä lämpötilan valitsinta viileämmälle. Eihän niitä kuriksiakaan saa kuumimmalla kuivattaa, ne menee yhtälailla pilalle. Niin ja kaikilla lapsilla ei muuten enään edes ole kuriksia.

Edelleen korostan, että kurikset ei ole suojaamassa lialta vaan kosteudelta ja märältä, vai käytetäänkö teidän pk:ssa kesälläkin auringon paisteessa kuriksia suojaamassa lialta. No joo, anteeksi, mutta en ymmärrä tuota periaatteellista kuristen pakkokäyttöä! Tarpeeseen joo, mutta et kaikille vaikka vaatteet pitäis vettä veteen upotettuna..
 
Tottakai saat,siitä vaan. Mutta sä tuskin tuletkaan tänne palstalle pohtimaan että riittääköhän sen Cirafin vedenkestävyys ja onkohan se nyt hyvä haalari vai ei jne. Lähinnä tarkoitan näitä ääneen pohtivia; mietitään että kannattaako ostaa se "huonompi" haalari vaikka itse tietääkin ettei kannattaisi...

Samaa ihmettelen merkistä Lassie, maksaa enemmän tai saman kuin esim tuo Kappahlin haalari, mutta ei todellakaan ole vedenpitävä. Eli mitä järkeä maksaa tuo summa siitä ettei pidä edes vettä?
Ostin juuri 40e maksaneen Lassien. Nätti kuosi ja sitä rataa, ja lapsella on toinenkin puku. Pakkasella sillä vedenkestävyydellä ei ole yhtään mitään väliä.
 
"vieras"
Just. Mutta eikö lapsen kuivana pysyminen ole tärkeämpää?
Huoh. Eikö talvella LÄMPIMÄNÄ pysyminen ole tärkeää? Toki, jos haalari kastuu, tulee kylmä, mutta jos on pakkaskelit, eipä se haalari kastu ulkoleikeissä niin paljon, vaikka miten peuhaisi!

Ja juu, meillä on jopa parjattu ticketin puku talveksi. Mutta hyvin ymmärrän, jos joku ostaa ihan vaan tavallisen perushaalarin ilman mitään ylimääräisiä ominaisuuksia. Mä nyt olen vain katsonut, että tuo on ihan järkevä hankinta täällä etelässä, jossa talvet on usein loskaisia ja kun ei ole rahastakaan niin kiinni noi hankinnat. Mut tosiaan saman asian ajais sit kurahousut, mitä meidän päiväkodissa talvellakin käytetään.
 
"hohhoijaa"
En väitäkään että joku tietty merkki olisi hyvä kaikille (esimerkkinä oli vaan kappahl).
Mutta ihmettelen ajatusmaailmaa että "meille riittää vettähylkiväkin"-silti maksetaan siitä melkein sama kuin vedenkestävästä-ja väitetään että se on yhtä hyvä.
Miksi luulette että vedenkestävä vaate olisi sitten keksitty? Ulkoilijalle, urheilijalle,- eli toisin sanoen myös lapselle varmasti mukavampi päällä ulkoillessa!Ja vedenkestävissähän on juuri nimenomaan mietitty myös vaatteen hengittävyyttä!

Mutta jatkakaa te Lassie-ihmiset jankkaamista. En voi allekirjoittaa että halpis Lassie voisi olla yhtä hyvä.
no jos heille riittää se vettähylkivä! pitääkö rautalangasta vääntää? itselle tärkein haalarin ja ulkoilupukujen ostossa on ollut se mille kangas tuntuu sisltä ja ulkoa, vetähylkivä ominaisuus, ja kuosi, vedenpitävyys ei ole ollut meillä tarpeellinen ominaisuus, loskakelillä ne kurikset kuitenkin laitan jalkoihin, koska se helpottaa tuota pyykkirumbaa, mä en pidä siitä, että ne vaatteet vain harjataan "muka puhtaiksi" koska ne on kuivuessaan todella epäsiistin näköiset.
lisäksi asumme vanhassa ok-talossa, jossa ei ole kuraeteistä, saati kodinhoitohuonetta erikseen, keskikerroksessa ei myöskään ole tällähetkellä sellaista vessaa, missä voisi lattian kastella, vaan meillä on kellaritiloissa pesuhuone ainoastaan, helpointa on kun tulemme lasten kanssa sisälle ja riisutaan kurikset ulkoeteisessä, ja tarvittaessa nostamme kuivauskaappiin haalarit ja kengät.

kaikilla on omanlaiset tarpeet haalareille, eikä mielestäni muiden tarvitse siihen puuttua minkälainen haalari kenelläkin on ja perusteluna päiväkodintyöntekijöiden arjen helpottaminenkin on aivan helvetin naurettavaa.
 
[QUOTE="vieras";24789604]kirjoitin aiemmin jo etten ole LTO ja lapsia 15 ryhmässä ja ikä 1-3v. Pienet on tilat tai naulakot ihan normit, mutta kyllä niitä pukuja ripustamaan pystyy (sinne tänne), mutta aika harvalla niitä on, mutta joillakin. Mutta enemmän menee aikaa siihen kuivauskaappi pyöritykseen et ne kaikki kastuneet saadaan kuiviksi. Meilläkin allas kohtuullisen pieni missä huuhdotaan ja huuhdotaan vain ihan pakon edessä, kuriksetkin harjataan, jos mahdollista. Aikaa kuluu vähemmän todellakin kuin huuhteluun ja ripustamiseen kuivauskaappiin ja niiden kääntelyt siellä tms. Kun taas jos vain vaatteet harjaa ja ripustaa paikoilleen.

Niin ja meillä ei ole mitään laitosapulaisia, kun on nekin siirrttey Palmialle eli meillä on siistijä, mutta hän tekee oman työnsä ja siihenkin aika on niukka. Me laitamme vaatteet kuivumaan minkä ehditään heti ulkoilun jälkeen ja kurikset odottaa siihen et lapset unilla ja sitten aamuvuorolainen käy ne laittamassa, ilta tai väli sitten jatkaa niiden pyöritystä, jos vielä tarvii. Hyvin jos käy niin kaikki kuivana klo 15 ja sitten vauhdilla pukemaan taas pihalle.

Kostussuojatut voi olla naulakossa henkarissa, kuivuu siinä hyvin. Niin ja nehän useimmat saa laittaa kuivauskaappiin, kunhan osaa säätää sitä lämpötilan valitsinta viileämmälle. Eihän niitä kuriksiakaan saa kuumimmalla kuivattaa, ne menee yhtälailla pilalle. Niin ja kaikilla lapsilla ei muuten enään edes ole kuriksia.

Edelleen korostan, että kurikset ei ole suojaamassa lialta vaan kosteudelta ja märältä, vai käytetäänkö teidän pk:ssa kesälläkin auringon paisteessa kuriksia suojaamassa lialta. No joo, anteeksi, mutta en ymmärrä tuota periaatteellista kuristen pakkokäyttöä! Tarpeeseen joo, mutta et kaikille vaikka vaatteet pitäis vettä veteen upotettuna..[/QUOTE]

Miksi niiden nimi on sitten kurahousut? Meillä kun laitetaan kaikille kurikset, niin ne virautetaan ja laitetaan kaappiin kuivumaan. Kuivat haalarit laitetaan lasten omiin naulakkoihin. Kurikset mahtuu kuivauskaappiin paljon paremmin kuin haalarit.
Lapset pukee ihan mielellään kuriksia ja ovat kuivia ja tyytyväisiä, en koe että ne olisivat mitenkään kurjat lapsille.

Mutta tapoja on yhtä monta kuin taloa, ei meidänkään systeemit omasta mielestäni ole kaikin osin järkeviä, mutta tätä kuravaatejuttua pidän ihan hyvänä ja käytännöllisenä =)
 

Yhteistyössä