MIllainen vanhempi antaa lapsensa lopettaa koulunkäynnin peruskouluun?

• Viestiketjun aloittaja e voi ymmärtää
  • Ensimmäinen viesti
e voi ymmärtää
Minusta on todella outoa, että monet antavat 15-16-vuotiaan nuorensa todellakin lopettaa koulunkäynnin peruskoulun jälkeen. Ei mitään järkeä. Vaikka nuorta ei koulu maittaisikaan (kuten moni kypsymätön lapsi voi vielä siinä vaiheessa tuntea), niin mielestäni vanhemmalla on vastuu jopa hieman painostaa toisen asteen koulutukseen. Asiasta pitäisi keskustella ja vanhempien perustella, miksi pitää kouluttautua.

Ovatko tällaisten nuorten vanhemmat sitten itse niitä "kyllä elämänkoulu on paras koulu"-ihmisiä, vai miksi näin?

Itse olisin tahtonut peruskoulun jälkeen myös lopettaa koulut ja lähteä kaverin kanssa reissaamaan ja töihin tarjoilijaksi. Onneksi vanhempani eivät tukeneet tätä suunnitelmaa millään tavalla, vaan oikeastaan pakottivat lähtemään lukioon tai ammattikouluun, mutta siihen ei saanut jättää.

Lukion jälkeen alkoi tulla järkeä päähän ja myöhemmin jatkoinkin sittemmin yliopistoon ja kohta valmistumassa. Tämä kaveri taas tosiaankin jätti koulut siihen peruskouluun ja nykyään tekee vaihtelevia hommia, joita nyt kouluttamaton voi tehdä. Välillä elelee sossun varassa. Näin aikuisena en voi kuin ihmetellä, mitä kaverini vanhempien päässä liikkui, kun antoivat hänen tehdä niin nuorena tuollaisia ratkaisuja...

"aloittaja"
Ei ole ollut meillä ongelma, mutta miten se pakottaminenkaan tapahtuisi, kun oppivelvollisuus on täytetty?
Käytännössähän ei tosiaan voi pakottaa. Mulle tehtiin selväksi, että mun ratkaisu olisi todella typerä. Isän kanssa keskusteltiin pitkät keskustelut ja hän piti tiukasti pintansa ja perusteli useaan kertaan, miksi on ehdottoman tärkeää kouluttautua. Ja siis ihan hyvässä hengessä. Vanhemmat kertoivat, millaisia eri tulevaisuudennäkymiä mulla on kouluttamattomana ja kouluttautuneena.

MInusta sellaisessa tilanteessa saattaisi olla ihan paikallaan pieni uhkailukin. Ehkä. Ainakin voi ihan kaunistelematta kertoa, miten huono valinta kouluttamattomuus tänä päivänä on. Näyttää tilastoja ja esimerkkejä.

Vaikeaa se painostaminen on, jos näkee aivan selvästi ettei nuorella ole mitään motivaatiota käydä kouluja. Eihän tuonikäistä lasta voi heittää kotoa uloskaan, ja tuskin kukaan edes sellaista haluaa omalle lapselle. Parhaat keinot on varmasti puhua järkeä ja kertoa miten työelämä on armoton ilman koulutusta. Kertoa miten lukiossa/amiksessa opiskelu on mukavaa aikaa ja saa uusia kavereita. Mutta jos nuo ei tehoa niin mitä sitten tehdä? :/

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";24702732]Miten 15-16 v. kuvittelee tulevansa taloudellisesti toimeen.

Siperia opettaa... rahan loppuminen, samoin vanhempien tilipussilla käynnin loppuminen...[/QUOTE]

No juu, tämä unohtui mainita. Rahaa ei tipu, jos ei mene kouluun.

"vieras"
Vaikeaa se painostaminen on, jos näkee aivan selvästi ettei nuorella ole mitään motivaatiota käydä kouluja. Eihän tuonikäistä lasta voi heittää kotoa uloskaan, ja tuskin kukaan edes sellaista haluaa omalle lapselle. Parhaat keinot on varmasti puhua järkeä ja kertoa miten työelämä on armoton ilman koulutusta. Kertoa miten lukiossa/amiksessa opiskelu on mukavaa aikaa ja saa uusia kavereita. Mutta jos nuo ei tehoa niin mitä sitten tehdä? :/
Kuka haluaa nurkkiinsa aikamiespojan tai -tytön lopuksi iäkseen?

Kun sitä pilttiä ei hutsita mennä kouluun... se vaan haluaa pelata pleikkaa ja noutkua netissä yökaudet.

koulutukseni on peruskoulu
Kävin peruskoulun jälkeen amista, josta minut sitten toisella vuodella erotettiin poissaolojen vuoksi. Ei sen ikäsenä vaan yhtään napannu opiskelu. Hyvin minulla on kuitenkin mennyt. Koulusta erottamisen jälkeen olen tehnyt töitä, en ole kertaakaan ollut työkkärin/sossun asiakkaana ja olen kumminkin 25v. Tällä hetkellä olen ollut samassa työpaikassa yli 5 vuotta vakituisena ja tienaan enemmän kuin tiettyjen alojen koulutetut ihmiset. En kumminkaan ole mikään kovapalkkainen, mutta toimeen tulen ja jään äitiyslomalle ensivuoden alussa. Äippäloman jälkeen minulla on edelleen täälä työpaikka, joten en nyt näe tätä kouluttamattomuutani kovin suurena ongelmana itselleni tai muille.

"typykkä"
Mulla on ollut tällaiset keskustelut myös lasteni kanssa.
Tekisin näin: Jo siinä vaiheessa, kun tiedän, että alkaa yhteishakujuttuja olla kyseessä alan sanomaan että johonkin on mentävä, paikalleen ei saa jäädä ja oli se mikä tahansa se on ok mulle. Siitä ei tarvii tulla loppuelämän ammattia ja sen saa lopettaa, jos tuntee ettei se ookkaan omaa alaa ja jos sitten hankkiutuu heti uudelleen johonkin muualle opiskelemaan.
Noh, meillä meinasi ekan kohdalla loppua amis kesken, kunnei tykännyt opesta saatikka luokkakavereista. Siihen totesin, että sitten pitää mennä töihin, jos koulun lopettaa joka on aika mahdotonta epäpätevälle alaikäiselle, mistään ei saa töitä/rahaa.
Jostain sai senverran puhtia että kaikkien poissaolo-suoritusten jälkeen valmistui amiksesta luokkansa parhaana oppilaana, vaikka se niin katkeraa ja vaikeeta olikin. Tietysti sekin auttoi, että sai kerran 400€ stipendin(raittiusja tupakanpolttamattomuus) ja lopuksi 100€ stipendin!! :) Ja töitä tuli heti omalta alalta.

Toinen on nyt lukiossa kasvamassa isoksi. Loistavasti sekään ei suju, mutta kurssit on läpi menneet melkein kaikki ekalla yrittämällä :) ja kasvu jatkuu....

Kävin peruskoulun jälkeen amista, josta minut sitten toisella vuodella erotettiin poissaolojen vuoksi. Ei sen ikäsenä vaan yhtään napannu opiskelu. Hyvin minulla on kuitenkin mennyt. Koulusta erottamisen jälkeen olen tehnyt töitä, en ole kertaakaan ollut työkkärin/sossun asiakkaana ja olen kumminkin 25v. Tällä hetkellä olen ollut samassa työpaikassa yli 5 vuotta vakituisena ja tienaan enemmän kuin tiettyjen alojen koulutetut ihmiset. En kumminkaan ole mikään kovapalkkainen, mutta toimeen tulen ja jään äitiyslomalle ensivuoden alussa. Äippäloman jälkeen minulla on edelleen täälä työpaikka, joten en nyt näe tätä kouluttamattomuutani kovin suurena ongelmana itselleni tai muille.
Sinulla elämä on mennyt hyvin. Mutta jos nyt mietit, niin oletko hyötynyt mitään siitä että lopetit koulun? Entä otettaisiinko sinne ensimmäiseen työpaikkaasi edelleen joku 15-vuotias ilman koulutusta? Entä suosittelisitko omaa tietäsi tulevalle lapsellesi 15-vuotiaana?

"vieras"
Nykyään tuntuu olevan sellainen ilmapiiri, että oikein mikään ei tunnu kelpaavan. Mä en haluua sitä ja mä en haluu tätä jne...

Ei edes haeta mihinkään, kun ei tiedät mikä se huippu-ihana-ikuisessti-kiinnostava ammatti olisi?

Kysymykset miten elätän itseni on ihan liian arkinen jossaina virtuaalimaailmassa elävälle.

"just"
Sinulla elämä on mennyt hyvin. Mutta jos nyt mietit, niin oletko hyötynyt mitään siitä että lopetit koulun? Entä otettaisiinko sinne ensimmäiseen työpaikkaasi edelleen joku 15-vuotias ilman koulutusta? Entä suosittelisitko omaa tietäsi tulevalle lapsellesi 15-vuotiaana?
Juuri näin. Kovin huono ja turvaton ratkaisu on jättää koulut käymättä tänä päivänä.

[QUOTE="vieras";24702732]Miten 15-16 v. kuvittelee tulevansa taloudellisesti toimeen.

Siperia opettaa... rahan loppuminen, samoin vanhempien tilipussilla käynnin loppuminen...[/QUOTE]

Jos on jo saanut jalan oven väliin johonkin työhön niin kyllähän se luonnistuu. Oma tyttäreni on ollut niin onnekas, että on ollut töissä samassa firmassa jo kolmen vuoden ajan. Nyt kun hän on vanhempi niin hänet koulutetaan firman toimesta sellaisiin tehtäviin joista jo saa ihan kunnollisen palkankin. Tiedän ettei kaikki ole näin onnekkaita.
Olen myös sitä mieltä, että välivuosi on yksi varteenotettava vaihtoehto jos koulu ei kerta kaikkiaan maita. Ei muutakuin reppu selkään ja maailmalle kiertelemään. Kivassa porukassa vuosi menee nopeasti ja saa valtavasti kokemuksia.
Ensisijaisesti tietenkin haluan heidän opiskelevan ammatin, ei haittaa vaikkei ala maistuisi sillä ammatti kun on niin työtä on helpompi saada. Sen jälkeen voikin sitten tehdä töitä jos ei vielä tiedä mitä haluaa...ei sitä pakolla mitään saavuteta.

[QUOTE="jep";24702764]No miltei. Ei tuon ikäisellä ole tarpeeksi näkemystä tehdä noin radikaaleja ratkaisuja.

MIksi muuten noin koville otti kouluun lähtmeinen?[/QUOTE]

Ei kouluun, vaan lukioon. Olisin mieluummin pitänyt vaikka sen yhden välivuoden ja hakenut toisenlaiseen kouluun.. Mutta kun kuulemma minun keskiarvollani nyt on vain pakko opiskella. Pah. Siitä seurasikin sitten vuosien masennuskierre.

"hmmm"
Jos on jo saanut jalan oven väliin johonkin työhön niin kyllähän se luonnistuu. Oma tyttäreni on ollut niin onnekas, että on ollut töissä samassa firmassa jo kolmen vuoden ajan. Nyt kun hän on vanhempi niin hänet koulutetaan firman toimesta sellaisiin tehtäviin joista jo saa ihan kunnollisen palkankin. Tiedän ettei kaikki ole näin onnekkaita.
Olen myös sitä mieltä, että välivuosi on yksi varteenotettava vaihtoehto jos koulu ei kerta kaikkiaan maita. Ei muutakuin reppu selkään ja maailmalle kiertelemään. Kivassa porukassa vuosi menee nopeasti ja saa valtavasti kokemuksia.
Ensisijaisesti tietenkin haluan heidän opiskelevan ammatin, ei haittaa vaikkei ala maistuisi sillä ammatti kun on niin työtä on helpompi saada. Sen jälkeen voikin sitten tehdä töitä jos ei vielä tiedä mitä haluaa...ei sitä pakolla mitään saavuteta.
Kyllähän joillakin käy tosiaan flaksi ja töitä on, mutta siltikään se ei ole hyvä vaihtoehto. Kouluttamaton on aina ensimmäisenä potkittavien listalla, jos tulee irtisanomisia.

Eihän se sillä hetkellä ?äy mielessä, kun kirjoittaa nimeään siihen soppariin ja kuvittelee, että toistaiseksi jatkuva soppari tarkoittaa loppuelämän työpaikkaa. Yllättäen sitä voikin haluta joskus muuta, tulla irtisanotuksi jne. ja siinä vaiheessa on todella huonossa asemassa työmarkkinoilla, kun yrittää etsiä uutta työtä.

Ei kouluun, vaan lukioon. Olisin mieluummin pitänyt vaikka sen yhden välivuoden ja hakenut toisenlaiseen kouluun.. Mutta kun kuulemma minun keskiarvollani nyt on vain pakko opiskella. Pah. Siitä seurasikin sitten vuosien masennuskierre.
Ikävä että sinulle on käynyt noin. Nykyään ainakin lukiossakin tuetaan esim. jakamaan opinnot neljälle vuodelle ettei arki ole liian raskasta. Tai mahdollisesti jos vanhempien rahoitus riittää niin voi lähteä vaihto-oppilaaksi. Millaisen välivuoden olisit halunnut peruskoulun ja lukion välissä pitää? Jotenkin 16-vuotiaan välivuosi kuulostaa minusta todella suurelta riskiltä syrjäytyä, jos niitä töitä ei saa ja ei tuon ikäiset oikein ole kypsiä yksn ulkomaillakaan oleilemaan ilman mitään tarkoitusta.

"typykkä"
Voi! Kertoiko sun vanhempas sulle, että saat lopettaa keskenkin, jos löydät jotain mikä kiinnostaa? Ei vanhempien pidä sentään ihan diktaattoreita olla, vaan lastaan olis hyvä kuunnellakkin joskus.

Eikös muuten nyt tullut se jokin pykälä että alle 25-vuotias kouluttamaton ei ole oikeutettu samoihin tukiin kuin koulutetut. Koskikohan tuo työttömyystukeakin? Mietin vaan tilannetta, jos tyttäresi tai joku muu samassa tilanteessa oleva jäisi työttömäksi. Tietysti silloin voi aina palata kouluun, mutta ei se helppoa ole varmasti tuossa vaiheessa.

"Vieras"
Eipä se korkeakaan koulutus suojele työttömäksi joutumiselta tai takaa työtä ja toimeentuloa...Oli just Hesarissa hyvä kirjoitus miten joku oli pettynyt kun aina opetettu että opiskelu kannattaa, mutta tosi tiukilla oli taloudellisesti silti...

[QUOTE="hmmm";24702906]Kyllähän joillakin käy tosiaan flaksi ja töitä on, mutta siltikään se ei ole hyvä vaihtoehto. Kouluttamaton on aina ensimmäisenä potkittavien listalla, jos tulee irtisanomisia.

Eihän se sillä hetkellä ?äy mielessä, kun kirjoittaa nimeään siihen soppariin ja kuvittelee, että toistaiseksi jatkuva soppari tarkoittaa loppuelämän työpaikkaa. Yllättäen sitä voikin haluta joskus muuta, tulla irtisanotuksi jne. ja siinä vaiheessa on todella huonossa asemassa työmarkkinoilla, kun yrittää etsiä uutta työtä.[/QUOTE]

Nuo potkut riippuu aika monesta muustakin asiasta kuin siitä onko koulutus vai ei. Esimerkiksi kyseisessä paikassa jossa tyttö kesäisin on niin potkut ovat saaneet viimeiset tulijat ja ne jotka eivät sovellu lopultaan koko tehtävään. Monta kouluttamatonta siellä on edelleen töissä ja eräskin kouluttamaton on johtotehtävissä nykyisin. Oli siihen hommaan osaavampi kuin koulutettu.
Ei tietenkään joka paikassa näin ole. Ala jota tyttöni opiskelee ei ota töihin sellaista jolla ei ole alan koulutusta.

"vieras"
Nuo potkut riippuu aika monesta muustakin asiasta kuin siitä onko koulutus vai ei. Esimerkiksi kyseisessä paikassa jossa tyttö kesäisin on niin potkut ovat saaneet viimeiset tulijat ja ne jotka eivät sovellu lopultaan koko tehtävään. Monta kouluttamatonta siellä on edelleen töissä ja eräskin kouluttamaton on johtotehtävissä nykyisin. Oli siihen hommaan osaavampi kuin koulutettu.
Ei tietenkään joka paikassa näin ole. Ala jota tyttöni opiskelee ei ota töihin sellaista jolla ei ole alan koulutusta.
Juurihan sanoit, että siellä on koulutatmattomia ihan johtotehtäviä myöten?

Ala jota tyttöni opiskelee ei ota töihin sellaista jolla ei ole alan koulutusta.

Eikös muuten nyt tullut se jokin pykälä että alle 25-vuotias kouluttamaton ei ole oikeutettu samoihin tukiin kuin koulutetut. Koskikohan tuo työttömyystukeakin? Mietin vaan tilannetta, jos tyttäresi tai joku muu samassa tilanteessa oleva jäisi työttömäksi. Tietysti silloin voi aina palata kouluun, mutta ei se helppoa ole varmasti tuossa vaiheessa.
Mun tyttö opiskelee ja tekee töitä samaan aikaan. Tarkoitinkin vain, että kyllä on mahdollista tehdä työtäkin..jos siis ajatellaan vaihtoehtoja ja kyllä minä ainakin kannustan välivuoteen jos opiskelu on ollut sellaista, että välivuosi tekisi enemmän hyvää kuin se kun menee opintoihin heti peruskoulun jälkeen.

Yhteistyössä