Vastasyntyneen nukahtamisesta/nukuttamisesta

• Viestiketjun aloittaja "tiitu"
  • Ensimmäinen viesti
"tiitu"
Meillä on pariviikkoinen pikkumies talossa ja ongelmana on alusta asti ollut illalla nukahtaminen. Meillä ei todellakaan onnistu laittaa vauvaa sänkyyn ja odottaa että hän nukahtaa, sillä perästä alkaa heti kuulua itku. Vauva ei suostu jäämään yksin pinnikseensä, vaan vaatii hyssyttäjän ja silittelijän. Vauva taistelee unta vastaan, joten nukuttaminen on aina pitkä prosessi. Kapalointia on koitettu ja siitä on rauhoittumisen kannalta apua, mutta ei nukahtamisen. Nyt olisi vinkit kullanarvoisia!

"vieras"
Mun mielestä noin pienen ei tarvitse osatakaan nukahtaa niin että jää yksin pinnikseen. Me nukutettiin niin että hyssyteltiin ja siliteltiin ja unen rajamailla oleva vauva laitettiin sänkyyn. Tai sitten kävin itsekin nukkumaan vauva kainalossa, niin ei tarvinnut hyssytellä.

Aika sairas ja julma ajatus minusta, että pariviikkoisen pitäisi osata olla täysin yksin ilman äitiä tai isää?? Eikö sulla todella ole aikaa ja halua olla vauvasi kanssa ja luoda tärkeää perusturvallisuuden tunnetta :(

alkuperäinen kirjoittaja
Aika sairas ja julma ajatus minusta, että pariviikkoisen pitäisi osata olla täysin yksin ilman äitiä tai isää?? Eikö sulla todella ole aikaa ja halua olla vauvasi kanssa ja luoda tärkeää perusturvallisuuden tunnetta :(
Kyllähän me häntä sylitellään ja hyssytellään kunnes nukahtaa ja sitten siirretään pinnasänkyyn. Vai pitäisikö vauvaa pitää sylissä koko yö tai nukkua vauva kainalossa? :(

Jaksamista teille vauvan kanssa! Niin se vaan on, että syli on tarpeen ja siihen ei ole muita vinkkejä. Aika menee noppeasti ja vauva oppii nukkumaan itekseen, jos on oppiakseen. Tuon ikäisellä ei ole rytmiäkään, joten hänen ehdoillaan on mentävä. Huolehdi, että itse saat levätä, niin jaksat paremmin. :)

• Tykkää
Reactions: emppu75
ystävä rakas, noin pieni kuuluu vielä sun rinnalle ja kainaloon! toki on olemassa persoonia, kuten parhaan ystäväni kaksi lasta, jotka ovat heti syntymästään nukkuneet 6 tunnin yöunia yhdella-kahdella syötöllä, ilman kaipuuta äidistä sen kummemmin...
anyway asiaan, pidä se lapsi vierellä, rinnalla ja lähellä niin paljon, kuin ikinä voit! se on vasta tullut maailmaan, eikä tiedä, mistä kyse!! kapaloon, syliin, peiton ja harson alle, lähelle, rinnalle ja kainaloon, minä tiedän tuon tunteen, ilman refluksiakin meidän poika, kuten vauvojen kuuluukin, vaatii läheisyyttä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;24686145:
Kyllähän me häntä sylitellään ja hyssytellään kunnes nukahtaa ja sitten siirretään pinnasänkyyn. Vai pitäisikö vauvaa pitää sylissä koko yö tai nukkua vauva kainalossa? :(
Mun mielestä kyllä, ainakin jos vaihtoehto on että vauva itkee.

• Tykkää
Reactions: emppu75
Aika harva vastasyntynyt varmaan nukahtaa itsekseen.
Meidän neiti ei nukkunut ekaan 3 kuukauteen ollenkaan pinniksessä tai missään muualla kuin sylissä, kantoliinassa ja mun vieressä kun nukahti rinnalle. Jos siirsi pinnikseen tai muualle, heräsi lähes välittömästi.

Oletko yrittänyt nukuttaa rinnalle, niin että saa syödä ja imeä rintaa nukahdettuaan niin kauan että itse tipauttaa sen pois suusta?
Voisiko vauva nukkua vieressä aluksi? Vauvalla on niin pieni aika siitä kun on tullut kohdun lämmöstä että tarvitsee läheisyyttä. Ihan pieni vauva luulee vielä olevansa osa äitiä eikä erillinen ihminen, ihmekkös että hätääntyy yksinään.

"äiti myös"
Kerron miten meillä meni. Tiedän että joidenkin mielestä on kamalaa yrittääkään noin pientä nukkumaan yksin, mutta tehkää ja kokeilkaa rohkeasti niin kuin teistä tuntuu hyvältä.

Pari ekaa viikkoa molemmilla lapsilla on mennyt juuri noin kun kuvailit teillä. Tosin meillä yritettiin nukuttaa syliin kanniskelemalla yms ja se meni vaan itkuksi ja kitinäksi ja nukahtaminen kesti hyvinkin tunnin. Noin parin viikon iässä molemmat lapset jonain iltana (ilmeisesti ajoitus oli just sopiva eikä ollut nälkä) nukahti omaan sänkyynsä, oltiin jompi kumpi vanhemmista siinä vierellä ja siliteltiin tai pidin molempia käsiä vakaasti vauvan päällä, jolloin tuntui varmaan hänestä että on sylissä. Äkkiä vauva vaan rauhoittui ja hiippailtiin kauemmas. Oli rauhallinen, ei itkeskellyt ja joidenkin minuuttien päästä nukahti. Seuraavana iltana homma toimi paljon nopeammin ja siitä eteenpäin (lukuunottamatta joitakin ajoittaisia vaiheita) lapset on meillä nukahtaneet ilman nukuttamisia itsekseen omiin sänkyihinsä (ikää nyt 3 ja 6 v). Toinen on ollut ns. hyvä nukkuja aina, toinen oli kovin allerginen ja siksi öisinkin itkuinen ja valvoskeli, mutta illat sujui helposti ja rauhallisesti.

Jos saatte homman toimimaan (kaikilla vauvoilla se ei varmaan esim luonne-eroista johtuen toimikaan), rutiinit muodostuu sellaisiksi että pääsette varmaan aika helpolla tulevina vuosina :) Jos tuntuu, että vauva on vaan kiukkuinen ja hätääntynyt, voitte kokeilla jotain muuta tai hyväksyä sen, että vauva tarvii aikuista lähelleen nukahtaessaan.

Niin ja meillä ainakin varmaan auttoi se, että molemmilla lapsilla oli vauvana tutti. Se oletettavasti toi turvaa ja tuttuutta.

"hmm"
mun ei oo ikinä tarvinnu nukuttaa vauvaa :O aina nukahtanut itsekseen,iltaisin on ensin pitkään tissillä,ja siihen yleensä nukahtaa,tutti on aina suussa ja nukkuu isänsä vieressä.tutin päästää silloin irti kun on syvässä unessa.

"minä vaan"
Ja hei ihan oikeasti, älkää lähtekö tuomitsemaan noin jyrkästi vasta synnyttänyttä äitiä! Ihan riittävästi on omien ajatusten kanssa ja hormonien kanssa kamppailua... Ei se tarkoita että äiti olis tunteeton, kylmä tai ettei jaksaisi vauvaa jos haluaa katsoa miten omalla vauvalla voisi sujua itsekseen nukahtaminen! Tasapainoisia, onnellisia ja hyvinvoivia lapsia voi kasvaa monella tavalla ja vauvatkin on omia persoonia ja luonteita alusta asti. Väkisin ei tietenkään pidä mitään yrittää, mutta jokainen luo vuorovaikutuksen omaan vauvaansa omalla tavallaan (tietty on niitäkin, joilla vanhemmuus ja toisesta vastuullisesti huolehtiminen on hukassa, mutta ap ei todellakaan kuulosta siltä).

Tsemppiä!

Poopp
Voi herranjestas sentään, eihän se pieni vauva osaa yhtään ymmärtää teidän älyttömiä vaatimuksia. Vauvan on hyvä olla äidin tai isän lähellä, ei vauva ymmärrä yhtään yksinoloa. Ja vauvanne on vasta kaksi viikkoa vanha. Vauvan tehtävä on syödä ja nukkua ja olla iholla tuossa vaiheessa.

[QUOTE="hmm";24686221]mun ei oo ikinä tarvinnu nukuttaa vauvaa :O aina nukahtanut itsekseen,iltaisin on ensin pitkään tissillä,ja siihen yleensä nukahtaa,tutti on aina suussa ja nukkuu isänsä vieressä.tutin päästää silloin irti kun on syvässä unessa.[/QUOTE]
no älä turhaa auo suutas, lentää kärpäset sinne suotta mätänemään! kaksiviikkoinen lapsi kuuluu äidin rinnalle ja piste, ellei sitten itse osoita muita haluja ja merkkejä! ja on se perkeleen hienoa, että jotkut välttyvät nukuttamisen tuskalta, hyvä että elämä hymyilee ;)

• Tykkää
Reactions: Lilya
"iiris"
Minä annoin lapsen nukkua sylissä/liinassa ensimmäiset kuukaudet. Nukutaan yhä samassa sängyssä. Nykyään tuo kolmevuotias menee jo itsekseen nukkumaan, usein ihan oma-aloitteisesti. Minusta lapselle tekee hyvää saada paljon läheisyyttä vauvana, myös nukahtamistilanteissa, myös öisin. Pieni vauva on ihan fyysisestikin kypsymätön viettämään tuntikausia erossa vanhemmistaan.

Vauvat ovat itkuisimmillaan 3-9 viikon ikäisinä. Sen jälkeen alkaa pikkuhiljaa muodostumaan rutiineja, suoliston bakteerifloora on jo kehittynyt huimasti eivätkä vatsavaivat enää itketä, jne. Kannattaa hankkia kantoliina jollette sellaista jo omista. Vapauttaa kädet ja huomion muihin asioihin ilman, että lapsen tarvitsisi luopua tarpeistaan :)

"typykkä"
Taas on valloillaan käsite että vauvan pitäisi olla vieressä nukkumassa. joo, kyllä meilläkin oli pinnasänky ihan kiinni isossa sängyssä, mutta viereen en voinu nukuttaa, kun pelkäsin, että vauva tukehtuu. Aina käden laitoin vauvan päälle painoksi hiukan, kun kitinää jatkui, se rauhottui siitä yleensä heti, kun vaan tunsi, että huomioidaan heti.Mitään en puhunut öisin vauvoilleni, etten piristänyt yöaikaan liikaa pikkuista.. päivällä sitten "keskusteltiin" paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;24686145:
Meillä toi on ratkaistu nukkumalla vauva kainalossa...Meille sopivin tapa,ja saa itsekin nukuttua.

"vieras"
meillä tyttö nukahti alussa ainoastaan mahalleen minun vatsan päälle kun olin sängyssä.. Möngersi siinä niin kauan kunnes sai kiilattua päänsä mun kaulan alle ja siihen simahti. Yleensä siirsin siitä pienen ajan kuluttua viereen, mutta monesti nukuttiin samassa asennossa molemmat pitkät tovit (ja päikkärit tyttö nukkuu monesti minun mahan päällä vieläkin ja nukunpa itsekin siinä samalla.. Tyttö siis 5 kk vanha). Nukkumaan mentiin joskus ilta 11-1 välillä silloin. Nykyisin mennään iltapesujen ja hierontojen jälkeen kasilta sänkyyn vikalle syötölle ja puolen tunnin päästä siitä likka nukkuu autuaasti. Alusta lähtien rakensin iltarutiineja, joista vauva tiesi nukkumaan menon lähestyvän ja nyt nautin työn hedelmistä.. Vauvat rakastavat rutiineja...

"..."
Itse siirtäisin pinnasängyn sinun sängyn viereen. Minä nukutin vauvan viereeni syöttämällä. Siitä sitten jossain vaiheessa siirsin lapsen omaan sänkyyn. Oli minun sängyn vieressä. Itsekään en uskaltanut nukuttaa vieressä. Muutaman kerran meinasin kierähtää lapsen päälle. Sen jälkeen kyllä laitoin lapseni nukkumaan pinnasänkyyn.

"Maija"
Meillä on toiminut se, että tissi suussa niin kauan, että nukahtaa ja yöllä tissi suuhun, jos herää. Vauva on nukkunut vieressä ja itse oon nukkunut, vaikka vauva syö... MUTTA: Ymmärrän, että kaikki eivät halua tehdä niin ja se on jokaisen oma asia. Pinnasänky ilman laittaa kiinni omassa sängyssä ja käsi vauvan päällä "retkottamassa" on esim. hyvä konsti luoda vauvalla tunne, että toinen ihminen on lähellä.

tähh
Siis mikä se ongelma oli???
Eihän noin pienellä ole mitään erikseen yöunia tms., eli nukkuu silloin kun nukuttaa. Eli anna olla hereillä, kunnes nukahtaa, ei noin pientä yksin sinne pinnasänkyyn jätetä, ennen kun on kunnolla unessa.

Yhteistyössä