Oenko vastuuton äiti?

• Viestiketjun aloittaja Kettu syö
  • Ensimmäinen viesti
"Mievaan"
Ei se aina ole äidin vastuullisuudesta tai vastuuttomuudesta kiinni; meillä nimenomaan lapsen isä oli sitä mieltä, ettei tätä lasta muuten nukuteta yksin ulkona. Kasvatus on kompomisseja :)

Ja ihan hyvin ollaan pärjätty vaikka päikkärit on nukuttu aina sisällä. (herättiin juuri kahden tunnin aamupäikkäreiltä - minä itse asiassa yöunilta, sillä isä hoiti lasta ennen töihin lähtöään)

Mulle on ihan sama mitä muut tekee, mutta itse en ole voinut nukkua jos lapsi nukkuu ulkona rattaissa. Mitäkö voisi mielestäni tapahtua? Vaunuihin voisi hypätä kissa tai koira, lapsi voisi herätä ja heiluttaa vaunuja niin että ne kaatuvat, joku vastuuton teini tai lapsi voisi napata lapsen vaunuista tai viedä vaunuineen, vaunut voisivat lähteä liikkeelle, vaunuisin voisi mennä jonkun heittämä kivi, lunta voisi tippua niiden päälle.. jne.

"joo"
en voisi nukuttaa tyttöä ulkona, jos itse nukun sisällä, vaikka asutaan kerrostalossa ja pidän jokseenkin epätodennäköisenä, että joku kiipeäisi meidän parvekkeelle ja vielä alas vauva kainalossa minun huomaamattani. Syy miksi en sitä uskalla tehdä on se, että tyttö kiipeää vaunuista pois, vaikka on kolmepistevöissä, en saa niitä niin tiukalle, etteikö tuo pääsisi pois. Nuo kaappaamiset ym. ovat kuitenkin marginaalisia tapahtumia, joskaan se ei tarkoita sitä, etteikö niin voisi omalle kohdalle käydä, mutta ei se silti ole mielestäni uhka nro 1.

"äiskä"
[QUOTE="Manttu";24679892]Jos lapsi nukkuisi pihalla, niin en todellakaan voisi itse nukkua sisällä. Meillä lapsi nukkui sisällä ja uskalsin huoletta nukkua.[/QUOTE]

Näin myös meillä:)

ap Kettu syö
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24680221:
Jos sinne vaunuun vaikka se kissa menee, niin ei siitä itkuhälyttimestä ole mitään hyötyä
Edelleenkään en ymmärrä miten voisin olla varma että satun katsomaan ikkunasta juuri kun kissa tai muu uhka hiipii kohti vaunua??? Vai seisotteko te ihmiset sen pari tuntia ikkunan ääressä kun lapsenne nukkuu??? Pidän todennäköisempänä että mitä ikinä vaunuissa tapahtuukin, saan siitä joka tapauksessa tiedon KUULEMANI, EN NÄKEMÄNI perusteella. Tätä olen yrittänyt äidillekin sanoa. Itkuhälytin raportoi jokaisesta kahinasta joka tulee kun lapsi vaihtaa asentoa, ja kuulen jokaisen pikkulinnun joka laulaa pihallamme. Ja vaikka en käyttäisi itkaria, minulla on korvat päässä.

En myöskään ymmärrä miksi joku kissa nyt haluaisi tulla raatelemaan lastani vaunuihin? Onko jonkun kohdalle sattunut tällaisia verenhimoisia kissoja? Okei, orava tai rotta ehkä, mutta niitä varten on verkot keksitty.

Ja kuten sanottu, lapsi ei ole koskaan onnistunut luikertelemaan valjaista ulos. Vaunumme ovat erittäin hyvät tässä suhteessa.

jihou
Ette voi olla tosissanne. Moniko teistä mahtaa yhtään mitään jos karhu/kettu/jänis/majava/orava sattuu paikalle vaikka näkisittekin tilanteen? Entäs +100kg mielenterveyspotilas?
Entäs jos asutte metsän lähellä ja joku metsästää siellä? Kivääri on tappanut miehen 5 km:n päästäkin....

Maailma on uhkia täynnä. Turha varmaan murehtia jotain, mikä on harvinaisempaa kuin lottovoitto.

jihou
Mä olin niin ylihysteerinen et en olis moiseen kyenny.
Vastuuttomuuteen en ota kantaa, mut jos nukuttiin päikkäreitä yhtä aikaa tirpan kans niin sit nukuttiin vierekkäin
Ethän matkustanut autolla lapsesi kanssa? Muistithan että pitkän ajan tilastoissa on todennäköisempää kuolla meteoriin kuin lentokoneonnettomuuteen? eli miten suojauduit meteoreilta? Mitenkäs ruoka-aineet....allergiset kohtaukset on hengenvaarallisia ja vievät useammalta hengen vuodessa kuin esim karhu.

maalaisjärki
AP Kettu syö: Teet aivan oikein. Jos sillä valin jotain sattuisi, se sattuisi missä vaan. Et voi aina suojella lastasi ylipaljon ja itse osaat arvioida, että voitko jättää vauvasi ulos vaunuihin... Itkuhälytin pitäisi riittää. Teet aivan oikein, että nukut itsekin, jos öisin joudut valvomaan. Jos et saisi itse nukuttua riittävästi, olisit vuoden päästä itse jo niin uuvuksissa, että tekisi mielesi vahingoittaa lasta! En väitä, että tekisit niin, mutta sanon, että on ihan oikein levätä silloin kun on mahdollista ja se on mahdollista vain, kun vauva on päiväunilla. Sanoisin, että luota itseesi. älä pahoita mieltäsi aikaisemmista kommenteista.

Ethän matkustanut autolla lapsesi kanssa? Muistithan että pitkän ajan tilastoissa on todennäköisempää kuolla meteoriin kuin lentokoneonnettomuuteen? eli miten suojauduit meteoreilta? Mitenkäs ruoka-aineet....allergiset kohtaukset on hengenvaarallisia ja vievät useammalta hengen vuodessa kuin esim karhu.
No en mä karhua pelänny, ihmiset tuppaa niitä hulluja olemaan enemmän kun elukat ja me asuttiin asutusalueella, keskellä muita ihmisiä...

"mutsi"
AP turha jatkaa väittelyä näiden kanssa. Et ole yhtään vastuuton, tiedät sen itsekin. Älä huomio näitä juttuja:)

Meillä on kaksi kissaa ja en todellakaan ymmärrä niiden vaaraa? Mitä tekee vieras kissa jossain pihalla? pysyttelee ainakin poissa vierailta terasseilta tms. Ja oravat ehkä hyppii valtoimenaan jossain maaseudulla, mutta ei täällä päin, missä ap:kin asusteli.

"tsubaki"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24680221:
ei ainuttakaan, kun ei kukaan ole voinut viedä vauvojani, kun he ei ole olleet yksin ulkona valvomatta. eikä todellakaan ole mitään hysteerisyyttä. jos sinne vaunuun vaikka se kissa menee, niin ei siitä itkuhälyttimestä ole mitään hyötyä
Mun on ihan pakko kysyä, että mitä te oikein oletatte että se kissa siellä vaunuissa sille vauvalle tekisi? Mulle on siis ihan ok, jos joku ei vauvaansa ulkona nukuta, mutta kun mä en vaan tajua mikä uhka tuo kissa on, varsinkin kun on kyse isommasta lapsesta. Ja kuuluuhan se kahahdus itkuhälyttimestä, jos kissa sinne vaunuihin menisi.
Mä itse nukutin täällä maalla ihan ulkona kuistilla ja varmaan otin välillä päikkyjäkin, kun mun lapseni veteli sellaisia yli 4 tunnin päiväunia:)

daa ittelles
[QUOTE="daadaa";24686082]Ai silloin kun vauva on hereillä lelujen keskellä ja esim.tukehtuu, kun äippä nukkuu silloin, kun ei voi nukkua päikkäreiden aikaan, kun pitää vahtia, ettei karhu vie vaunuista...??? Mielestäni ap kettu syö on ihan vastuullinen äiti![/QUOTE]

Nukkuu kato sitten kun lapsi nukkuu pitempiä unia, yöllä tai kun mies tulee kotiin.

"vieras"
En varmaankaan tekisi ihan noin. Ehkä yli 10 vuotta sitten kun esikoinen oli vauva, ja maailma oli vielä toista, olisin voinut. En kyllä muista, nukuinko. Ei enää.
Kaikki tutkimukset osoittavat, että maailma on muuttunut vain turvallisempaan suuntaan, mutta mammat ne vaan jaksaa jauhaa sitä kuinka ennen uskalsi tehdä mitä vaan ja nykyään ei uskalla edes hengittää kun siihenhän voi kuolla.

mitäs kysyit
Minusta on vastuutonta. En pelkäisi karhuja saatika kettuja, mutta huumesekopää hörhöjä ja kaikenmaailman jammu-setiä kyllä. En ikuuna laittaisi lasta ulos nukkumaan ja menisi itse sisällä nukkumaan... vaikka olisi kaksi itkuhälytintä ja kaikki ikkunat auki.

Jos joku veisi vauvan, niin olisipa sitten kiva selitellä "lapsi nukkui ulkona, minä sisällä" ja tasan täällä KAIKKI haukkuisi sinut silloin vastuuttomaksi.

"vieras"
Me asutaan maalla, ja olisi ihan älyttömän epätodennäköistä että kukaan eksyisi tänne ryöstämään vauvan. En silti uskalla nukuttaa vauvaa ulkona vahtimatta, koska pelkään vaunujen kaatuvan, vauvan rimpuilevan vaunuista pois tai kuristuvan valjaisiin tai kissan menevän vauvan päälle. Omat kissat eivät koskaan mene vaunuihin, mutta en silti luota etteikö niin voisi tapahtua, ja joskus tänne saattaa tulla vieraita kissoja. Petoeläimiä tällä kylällä liikkuu, mutta koskaan ei ole pihaan tai ihan sen lähelle tullut, mutta eipä sekään mahdoton sattuma olisi.

Ennen nukutin vauvaa pitkillä vaunulenkeillä mutta nyt olen unettomuuden takia ollut niin väsynyt, että vauva opetettiin nukkumaan päikkärit pinnasängyssä, ja ulkoillaan lyhyempi aika sitten muuten, vauvan ollessa hereillä.

grt
Itse en jätä Helsingissä lasta yksin pihalle nukkumaan, vaikka olisin itse hereillä ja vaikka asumme todella rauhallisessa talossa ja kaupunginosassa. Vanhempieni luona maalla uskallan lapsen yksin pihalle jättää, mutta täällä en. Sen verran pimeää porukkaa joka paikassa pyörii.

"joo"
Kerrostalossa parvekkeella on minun vauvani nukkunut ja olen nukkunut itkuhälyttimen kanssa sisällä. Sitä en pidä mitenkään ongelmallisena, kunhan hälyttimessä on varmasti virtaa ja vaunut ovat suojatut. Maantasalla ollessa miettisin ehkä enemmän, mutta luultavasti voisin nukkua silti. Hyttysverkkokin auttaa kummasti pikkueläinten mahdollista vaunuhyökkäystä.

Yhteistyössä