Vinkkejä miten opetan lastani lukemaan..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Eli siis poika meni nyt syksyllä ekalle.. Koulusta tuli vihje ettei lukemaan oppiminen suju ilmeisesti niinkuin pitäisi.. (matikka ok, täydet "kokeesta")
Eli oiskos teillä hyväksi koettuja vinkkejä miten poikaani treenaan.. Joo, siis tiedänhän et kirja kouraan ja lukemaan mut mietin millainen opus ois hyvä/kiinnostava tai oisko joku leikki millä vois treenata.. Ope sano vanhenpainillassa et ekaluokka menee uusiksi jos ei opi lukemaan..

Koulua on käyty 1,5 kk. Harva oppii siinä ajassa lukemaan. Itse olin ekalle mennessä 7,5 vuotias ja opin lukeen vasta jouluna ja samoin moni muu. Ei kukaan ollut huolissaan! Outoa hysteriaa.

ekaluokkaa on vielä aika paljon jälellä jotta älä vielä huolehdi..
luin tiedelehdestä jokin aika itten artikelin aiheesta, lukemaan opitaan ilmeisetikin kirjoittamalla, eli kun itse kirjoittaa sanan niin tietää myös mitä siinä lukee, jne... artekkelin pointti oli se että ekaluokkalaisen motoriset taidot on yleenä sen verran heikot että kynällä kirjoittaminen on kovin hidasta, joten kirjoittamista kannattaa harjoitella tietokoneella. en tiedä löytyisiköhän netistä jostain pelejä/ohjelmia aiheeseen.
toki kirjoittamista paperilla pitää myös harjoitella, mutta tuo tietokoneella kirjoittaminen voisi olla hauskempaa ja innostaa oppimaan :)

Joo, mulle ei tullu pieneen mieleenikään että pitäis osata lukee kun kouluun menee.. Moni luokasta jo lukee, sit on muutama näit hitaampia.. Pojalla on muumitietsikka, siinä on jotain kirjainten opettelemis ohjelmia, pitääkin kaivaa se kaapista.. Minä en ees tajunnu et pitäis olla jotenkii huolissaan mut tokihan me kotona nyt treenataan entistä ahkerammin.. (lukuläksyt aina luettu moneen kertaan)

Riippuu vähän siitä mitä lapsi jo osaa. Kirjainten äänteet pitää oppia ensin ja niitä voi opetella vaikka autojen rekkareista. Sitten lyhyitä tuttuja sanoja ja nimiä: isä äiti, sisko veli jne...Kaupan nimiä, jotka lapsi osaa arvatakin. Siitä lapsi yleensä jo hoksaa miten lukeminen tapahtuu ja alkaa kysellä lukeeko tossa Alko jne...

eikö koulussa ole tukiopetusta lainkaan :O ?mun tytöllä oli ongelmia lukemisen kans ja kävi kyllä kerran kaks viikossa tukiopetuksessa..itse en olisi osannut opettaa samalla tavalla,kun opettajat.Pelkkä tavaaminenkin on aivan ihan jotain muuta,kun miten itse aikanaan opin :D

Ei voi pelkästään jättää luokalle sen perusteella ettei osaa vielä lukea.Opetusuunnitelmassa on tavoitteena että jokaisen oppilaan pitäisi oppia lukemaan toisen luokan loppuun mennessä.Omien lasten ala-asteen entinen vara-rehtori sanoi tuon ja nauroi että on itsekin oppinut lukemaan toisella luokalla ja missä nyt on.

Riippuu vähän siitä mitä lapsi jo osaa. Kirjainten äänteet pitää oppia ensin ja niitä voi opetella vaikka autojen rekkareista. Sitten lyhyitä tuttuja sanoja ja nimiä: isä äiti, sisko veli jne...Kaupan nimiä, jotka lapsi osaa arvatakin. Siitä lapsi yleensä jo hoksaa miten lukeminen tapahtuu ja alkaa kysellä lukeeko tossa Alko jne...

Osaa muutamia "perus kirjaimia" eli esim. A M O I U.. Sekottaa esim R ja P:n ja K ja H:n. Omassa kännykässään lukee just äiti, isä, mummi jne ja ne osaa valita kyllä oikein jos soittaa, eli jotain hahmotusta tutuista sanoista jo on.

meillä on harjoiteltu ääneen lukemalla isotekstisiä lastenkirjoja. Harjoitusaika ei saisi olla liian pitkä, 5-10 min päivässä riittää. Tärkeää on, että harjoitellaan vähän mutta JOKA PÄIVÄ.

eikö koulussa ole tukiopetusta lainkaan :O ?mun tytöllä oli ongelmia lukemisen kans ja kävi kyllä kerran kaks viikossa tukiopetuksessa..itse en olisi osannut opettaa samalla tavalla,kun opettajat.Pelkkä tavaaminenkin on aivan ihan jotain muuta,kun miten itse aikanaan opin :D

Kyllä siellä kuulemma on, mutta sitä en tiedä että missä kohtaa ja kenet ne sinne valitsee.. Nyt tuli vain ohje kotiin että ois syytä treenailla..

Älä ole huolissasi. Meillä vanhemmalla pojalla oli vaikeuksia oppia lukemaan. Kävi säännöllisesti lukemassa "yksityisesti" ekasta luokasta neljänteen luokkaan. Nyt poika vitosella eikä vielä ole ollut puhetta tukitoimista.
Nykyään opetellaan lukemaan eri tavalla kuin ennen, itse vaikea opettaa. Kysy tukitoimia koulusta.

Osaa muutamia "perus kirjaimia" eli esim. A M O I U.. Sekottaa esim R ja P:n ja K ja H:n. Omassa kännykässään lukee just äiti, isä, mummi jne ja ne osaa valita kyllä oikein jos soittaa, eli jotain hahmotusta tutuista sanoista jo on.

Ok. Onko lapsi ollut eskarissa? Yleensä siellä opetellaan kirjaimet ja äänteet nykyään ja puolet eskarilaisista oppii lukemaan eskarivuoden aikana.

Sitten vaan kirjaimia opettelemaan, ilman niiden osaamista ei voi oppi lukemaan.

lisään vielä edelliseen, että kannattaa aina kysellä muutama kysymys luetusta tekstistä ja muutenkin keskustella juuri luetusta tarinasta. Näin on hyvä kontrolloida luetun ymmärtämistä.

Ok. Onko lapsi ollut eskarissa? Yleensä siellä opetellaan kirjaimet ja äänteet nykyään ja puolet eskarilaisista oppii lukemaan eskarivuoden aikana.

Sitten vaan kirjaimia opettelemaan, ilman niiden osaamista ei voi oppi lukemaan.

Jep, oli eskarissa ja sieltä "pääsi" kouluun.. Eli nehän ns testailevat koulukypsyyttä ja sanoivat että kaikki ok. Nyt vaan kovasti treenataan kotona.. Joskin on otettava järki käteen etten näännytä lasta opettamisella eli ns tapa vähäistäkin intoa..

Joitakin juttuja tuolla on ihan sillai, että voi rekisteröityä käyttäjäksi ja ihan yleistietoa saa kuitenkin ilma rekistöröintiä.

Sinne kannattaa sitten mennä.Ainakin meillä oli siitä pojalle apua ja teki koneella tehtäviä mielellään.Oli kanssa erityisopelta luko-tehtäviä.Ostin itse kirjakaupasta sen rasian ja vihkojakin itse.

Uusimmat

Yhteistyössä