Oenko vastuuton äiti?

• Viestiketjun aloittaja Kettu syö
  • Ensimmäinen viesti
Kettu syö
Hermostuttaa oma äitini joka on mielestäni todella ylisuojeleva. Hän moittii minua siitä että nukun päiväunia silloin kun 1-vuotias lapseni nukkuu ulkona rauhallisen rivitaloalueen pihalla Helsingissä. Hänellä on visio, että kettu tulee syömään lapseni. Tänään vaihtoehtoinen eläin oli karhu.

Äitini mielestä lapsi on "ilman valvontaa" jos käytän itkuhälytintä tai vaihtoehtoisesti nukun sohvalla alle viiden metrin säteellä lapsesta ja pidän ulko-ovea auki että kuulen jos hän herää. Äiti haluaisi että ramppaan ikkunassa tarkistamassa vähän väliä onko kaikki hyvin. Itse hän tarkisteli minun ja sisarusteni nukkumista yölläkin, ja kärsii unihäiriöistä edelleen kuusikymppisenä.

Olenko nyt aivan hakoteillä? Ravaatteko te kyttäämässä päiväunia nukkuvan lapsenne unta, vai onko ihan OK nukkua itse sisällä jos lapsi uinuu ulkona? Vuosikkaallani on ollut levottomia öitä, viime yönä heräsi tunnin välein koko yön, ja olen aikasta uuvuksissa, joten tällainen syyllistäminen lepohetkestäni suututtaa.

Kettu syö
No mitä teidän mielestä lapselle voi tapahtua hiljaisen rivitalonalueen sisäpihalla jossa luotettavat naapurit liikkuvat jatkuvasti? Ja mitä sellaista tapahtuisi jonka minä huomaisin paremmin juuri sillä hetkellä kun katson ikkunasta kuin kuulen itkuhälyttimestä?

Nukutan lasta ulkona siksi että hän nukkuu noin puolet paremmin ja pidempään ulkosalla. Sisällä tuntuu että ehdin hitaammin hätiin yläkertaan kuin tuohon viereen pihalle.

"Mievaan"
Meillä seitsemän asunnon yhtiö, jolla yhteinen sisäpiha. En nukuta lasta pihalla ollenkaan, ellen satu olemaan itse ulkona terassilla istumassa, pihatöissä tai talvella lumitöissä.

Kettuja tai karhuja en pelkää, mutta ainakin meillä päin pyörii kulkukissoja, jotka ovat turhan kiinnostuneita vaunuista.

omnix
Minun mielestäni on todella vastuutonta jättää lapsi ilman valvontaa tuolla tavoin. Viime vuosina on tapahtunut kaksi vauvan kuolemaa kun vaunut ovat olleet ulkona, vanhemmat sisällä, ja yksi vauva kidnapattiin ja haudattiin hankeen. Kettujen ja karhujen sijaan realistisempi uhka voi olla esimerkiksi häiriintynyt koira (meinasi tapahtua siskoni nukkuessa vaunuissa joskus 1980-luvulla, kissa pelasti hänet) tai joku päähänpiston saanut lapsi.

Miksette vaan nuku samassa sängyssä jos tahdot nukkua päiväunia lapsen nukkuessa?

"Mievaan"
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu syö;24679909:
No mitä teidän mielestä lapselle voi tapahtua hiljaisen rivitalonalueen sisäpihalla jossa luotettavat naapurit liikkuvat jatkuvasti? Ja mitä sellaista tapahtuisi jonka minä huomaisin paremmin juuri sillä hetkellä kun katson ikkunasta kuin kuulen itkuhälyttimestä?
Enpä halua alkaa maalailla uhkakuvia. Kyllähän noita tapahtumia silloin tällöin uutisissa kerrotaan, ja toki niitä voi sattua huolehtivaisimpienkin vanhempien kohdalle, kun nämä hetkeksi kääntävät selkänsä.

Taloja on erilaisia, pihoja on erilaisia, vanhempia on erilaisia, lapsia on erilaisia. Tee sinä niin kuin parhaaksi katsot, niin teen minäkin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu syö;24679909:

Nukutan lasta ulkona siksi että hän nukkuu noin puolet paremmin ja pidempään ulkosalla. Sisällä tuntuu että ehdin hitaammin hätiin yläkertaan kuin tuohon viereen pihalle.
No mä en nukuttaisi edes talon eri kerroksessa jos itse nukun. Nukkuisin samassa huoneessa vauvan kanssa.

Itkuhälytin voi hajota, unohtua kiinni tai muuten pettää. Lapsi voi herätä hiljaa ja nousta ja tippua (riippu iästä tietty). Jarru voi pettää tai unohtua. Naapureilla voi olla epäluotettava vieras tai joku hullu eksyy pihaanne tai joku lapsi keksii vauvan.

Luultavasti ei lapselle tapahdu mitään, mutta itse en pysty nukkumaan jos lapsi on pihalla. Nukutin vaunun kopassa sisällä lattialla sen vuoksi. että vaunuissa nukkui paremmin. Ohut myssy ja tumput ja kapalo niin nukkuu vielä paremmin, jos huone on tarpeeksi viileä.

Isä
No, jos nukutat pihalla ja itse nukut sisällä, huomaatko, jos joku ottaa vaunut ja lapsen ja lähtee kävelemään niiden kanssa?
Mikset nukuta sisällä niin, että ovi on lukossa? :O

dfsd
En uskaltaisi tehdä noin, siis nukuttaa lasta jossain Helsingissä rivitalon pihassa! En todellakaan. En minä kettuja tai karhuja pelkää, mutta onhan näitä kaikenlaisia muita sekopäitä liikenteessä.

Itse asumme maalaistaajamassa, paritalossa ja joskus poika nukkui vaunuissa pihalla ikkunan alla, mutta en kyllä silloin nukkunut itse vaikka ikkuna olikin auki. Esikoisen vauva-aikana asuimme kerrostalossa kaupungissa ja siellä lapsi nukkui aina päikkärit parvekkeella vaunuissa ja silloin toki nukuin itse monesti sisällä ikkuna auki ja itkuhälytin kainalossa. Mutta en maantasalle olisi uskaltanut jättää nukkumaan kaupungissa.

Mä en nukuta lasta ulkona yksin ollenkaan. Ei vaan tunnu hyvältä jättää sinne yksin. Sisälläki ku nukkuu, piän mieluiten suht lähellä ja käyn välillä katsoonki että vieläkö nukkuu. Herätessään ei aina pidä minkäänlaista ääntä.

"mama"
Kyllä mielestäni olet vastuuton äiti. Maailmanmeno on tänä päivänä sen verran hurjaa ettei tulisi mieleenikään jättää lasta yksin pihalle nukkumaan. Vaikka asuinalueenne olisi rauhaisa, se ei estä häiriintyneitä ihmisiä liikkumasta siellä. Asuin itse rivitalossa taannoin ja usein iltasella istuskelin olkkarissa takapihan ovi auki kunnes kävi ilmi että naapuritaloihin oli huumehörhöt tulleet sisälle vaikka asukkaat ovat kotosalla. Jos olet päiväunien tarpeessa niin ota vauva sisälle kanssasi nukkumaan...älä kokeile onneasi pienen lapsen kustannuksella.

Kyllä varmaan itse olet tehnyt päätöksesi ja ottanut huomioon oman asuinalueesi riskitekijät. Niin kauan kun tiedostaa uhkat ja osaa olla varuillaan en näe mitään syytä miksei lasta voisi nukuttaa ulkona ilman jatkuvaa kyttäämistä. Omalla asuinalueellani se ei onnistu sillä täällä asuu paljon päihdeongelmaisia aikuisia ja huonokäytöksisiä lapsia. En ymmärrä vouhotusta siitä, että lapsen pitäisi olla koko ajan kyljessä kiinni nukkuessaankin ja että heti herätessä pitäisi olla pällistelemässä ja hyysäämässä. Kylläpä nuo ilmottaa kun heräävät ja josseivät ilmoita niin ei ole hätääkään. Sairasta kiihkoilua mokoman asian takia.

"mama"
Kyllä varmaan itse olet tehnyt päätöksesi ja ottanut huomioon oman asuinalueesi riskitekijät. Niin kauan kun tiedostaa uhkat ja osaa olla varuillaan en näe mitään syytä miksei lasta voisi nukuttaa ulkona ilman jatkuvaa kyttäämistä. Omalla asuinalueellani se ei onnistu sillä täällä asuu paljon päihdeongelmaisia aikuisia ja huonokäytöksisiä lapsia. En ymmärrä vouhotusta siitä, että lapsen pitäisi olla koko ajan kyljessä kiinni nukkuessaankin ja että heti herätessä pitäisi olla pällistelemässä ja hyysäämässä. Kylläpä nuo ilmottaa kun heräävät ja josseivät ilmoita niin ei ole hätääkään. Sairasta kiihkoilua mokoman asian takia.
Olen samalla linjalla siitä että lapsi voi nukkua omasa sängyssään omassa huoneessaan päiväunia ja äiti omassa sängyssään, ei sitä lasta tarvii kylkeen kiinni ottaa tai kyttäämässä käydä koko ajan mutta ulos en jättäisi jos itse menisin sisälle nukkumaan ihan siitä syystä että paremmillakin asuinalueilla liikkuu epämääräisiä ihmisiä. Mielestäni ap:n äiti ei tuossa suhteessa ole ylisuojeleva. Eikös se hankeen haudattu vauvakin viety omakotitalon pihasta?
Edelleen minua kiinnostaa se miksei ap voi nukuttaa lastaan niinä päivinä omassa sängyssään kun itsekin on nokoste tarpeessa?

hhhhhhh
juu minä en noin uskaltais ikinä tehdä. enkä nukuta lasta ulos muutenkaan, ei siinä itse pysty ottamaan rennosti kun täytyy vahtia koko ajan ja mielikuvitus jyllää vähän turhankin kovalla..sisällä nukutaan koko konkkaronkka :)

"vieras"
Maalla kun asuttiin lapsi nukkui aina ulkona omalla pihalla. Tosin itse en nukkunut sisällä vaan puuhasin muuta. Helsingissä ei tulis pieneen mieleenkään laittaa lasta tohon pihalle yksin vaunuihin nukkumaan. Mutta korostan vielä, että itse tiedät oman tilantesi parhaiten. Luota omaan äidin vaistoosi. Itse järkytyin aikoinani siitä Varkaudessa käyneestä vauvan sieppaamisesta, missä toinen lapsi oli vienyt vauvan ja laittanut lumihankeen. En ikinä haluaisi kokea vanhempana vastaavaa.

"Olivia"
En koskaan ikinä milloinkaan tekisi noin.
-1v on jo niin iso, että osaa nousta ylös ja tippua/kuristua valjaisiin/lähteä lipettiin kun herää
-kuka tahansa voi viedä vaunut (voi olla lapsikin, ei tarvii olla edes rikollinen)
-voi tulla vaikka myrsky sillä aikaa kun nukut ja vaunut kaatua
-tosiaan vaikka kissa voi mennä vaunuihin

Eihän siitä ole kauaakaan, kun joku lapsi kuristui vaunujen sadesuojaan... Ja kyllähän näitä tapahtuu joka vuosi, että joku vie vauvan/lapsen.

"vieras"
[QUOTE="rrr";24680010]Kertoisitko miksi et voi nukuttaa lasta silloin sisällä kun menet itsekin päiväunille?[/QUOTE]

Kuinka sä voit edes tuollaista kysyä?! Sehän vastuutonta vasta olisikin! Jokainenhan tietää et vauva kuuluu nukuttaa ulkona. Aina. Voi hyvänen aika mitä kaikkia vaurioita siitä voikaan lapselle seurata jos sitä ei nukuteta ulkona. Aina. Niin kuin kuuluu. Aina.

y35u
"No mitä teidän mielestä lapselle voi tapahtua hiljaisen rivitalonalueen sisäpihalla jossa luotettavat naapurit liikkuvat jatkuvasti? Ja mitä sellaista tapahtuisi jonka minä huomaisin paremmin juuri sillä hetkellä kun katson ikkunasta kuin kuulen itkuhälyttimestä?"

olikos se viime talvena kun jonkun rauhallisen taloyhtiön pihalta vaunuista varastettiin vauva ja haudattiin lumeen???? Esimerkiksi!!!!

Yhteistyössä