Millä vuosikymmenellä olisit halunnut elää?

Jos saa valita vuosikymmenen ajanjaksolta 1900-2010. Eli siis 1900-luku, 1910-luku jne. Viimeinen vaihtoehto on tämä nykyinen eli 2010-luku.

Minä olisin ehkä valinnut 1970-luvun. En osaa sen tarkemmin eritellä, mutta silloin Suomessa oli vielä kunnollinen ja eläväinen maaseutu, sota oli loppunut jo muutama vuosikymmen sitten ja muutenkin tuntuu, että silloin ihmisillä meni kokonaisuudessaan ihan hyvin. 1960-lukukin olisi ollut kiva kokea.

Kyllä maaseutu on edelleenkin eläväinen.

t.vuosimallia -54
Ehkä osittain, mutta suuri osa on jo autioitunut sekä kouluja ja kyläkauppoja lakkautettu. Esimerkiksi äitini kotikylän asukasluku on pudonnut noin puoleen entisestä ja monet koulut lakkautettu. Silloin heillä oli siellä useita eri kouluja, nyt taitaa olla enää yksi koulu kirkonkylällä. Ennen oli siis siellä kirkonkylän ulkopuolellakin kouluja, lapsia oli enemmän. Nykyään varsinkin talvisin on aika kuollutta ja itselle tulee hieman masentavakin tunne, kun sinne menee käymään talvella. Niin paljon vanhuksia ja ei ole sellaista tulevaisuuden tuntua.

"vieras"
1980-luku. Tai olenhan mä sillon elänyt,mutta olin lapsi ja jos saisin valita,haluaisin elää "nuoruuden" sillon,eli olla esim 15-25. Jo pelkästään musiikin takia.. Oon niin monesti harmitellu sitä miten väärällä vuosikymmenellä olen ollut mm "konsertti-ikäinen".

"Vieras"
Useissa vuosikymmenissä puolensa. 1920-luvulla (ei ehkä Suomessa) alkoi jonkinlainen naisten vapautuminen, olis kiva ollu kokea...1950-luvulla riitti kait töitä, ja saattoi saada vakituisen paikan. Toisaalta oli kauhean ahdasmielistä ja kaksinaismoralistista, miehet sai pettää vaimojaan miten vaan ja naisen piti vaan alistua. 1970-luvulla olis hermot menny sen vasemmistolaishömpötyksen ja taistolaisten kanssa. Toisaalta, olihan Hurriganes...Ehkä 1980-luku paras, myös minä tykkään sen ajan musiikista ja elokuvista, ja oli jo vähän vapaamielisempää elämää.

Sisukkaasti etätyöläinen
Ehkäpä 50-luvulla.

Btw. Maaseutu elää ihan niin kauan kun siellä on eläjiä. Ja maaseutua ei pidä ymmärtää vain maatalouden ilmentymäksi, joka sekin on ollut varsin erilaista eripuolilla Suomea.

• Tykkää
Reactions: rops
Olisin mieluusti ollut teinihippi -60-luvulla, mutta ehkä jossain muualla kuin Suomessa...

Ja jos saan sanoa, niin kysymyksen asettelu oli hieman hassu..mehän ollaan eletty jo tässä iässäkin, useimmat, monella eri vuosikymmenellä. Itsekin olen hipaissut vuoden verran -60-lukua...

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: rops
Minä voin leikkiä ajatuksella, että olisin syntynyt 10-15 vuotta aiemmin eli olisin saanut olla nuori 1960- luvulla ja kokea sen mitä hippiliikkeestä saattoi Suomessa kokea.
Toisaalta nämä nykyisetkin vuosiluvut ihan mielenkiintoisia.

:)

Thessallosaurus
Mä luulen, että todellisuudessa 70-luku oli hirveen ankeeta aikaa Suomessa. Esimerkiksi kun puhutaan 70-luvun musasta (hevi ja disco löi läpi), niin suurimmassa osassa Suomee sai turpaansa jos semmosta julkisesti kuunteli. Kyllähän esim. rock-bändeille huudettiin Pohjanmaalla, että soittakaa humppaa. Ja kun ei soittaneet, saattoi nyrkki ja puukko heilua.

Asenneilmasto oli todella puuduttava. Oli virallinen Kekkosslovakian totuus. Ainoo kapinamahis oli sinisilmäinen ja absurdi taistolaisuus ja sen sukulaiset. Maassamme ei ollut ulkomaalaisia eikä minkäänlaista kansainvälisyyttä.

Moni kaipaa aikaa kun oli nuori. Mutta nuoruuden muistot ovat usein kultaisia ajassa kuin ajassa. Ja sitten moni kaipaa kuvitteelliseen aikaan, tietää vain pinnat. Ajan näkee itse ajassa hyvin eri tavalla kuin jälkikäteen.

Ja suurin osa meistä elää yli yhden vuosikymmennen. Minä haluaisin aina nähdä tulevaisuuden, joten olisi kivaa jos voisi syntyä 2011. Menneisyydestä luen sitten kirjoista.

Minä olisin halunnut olla kasarinuori. Jotain tietysti muistan 80-luvusta, sillä olen syntynyt -79, mutta olisin mieluummin muutaman vuoden vanhempi että olisin saanut elää teini-ikää 80-luvulla. Se popmusiikki, vaatteet, kampaukset, erilainen yhteiskunta ilman nettiä jne.

Yhteistyössä