apua mitä ruokaa kun rahaa 7€

• Viestiketjun aloittaja "ongelma"
  • Ensimmäinen viesti
"akka"
Tuo on erittäin hyvä neuvo että jakaa rahat niin että tietää paljonko viikkoa kohti on käytettävissä.
Itse aikoinaan nuorena kun ei ollut hajuakaan rahankäytöstä,opettelin että kun kerran kuussa tuli rahaa,maksoin aina kaikki laskut ensin pois ja loppurahan jaoin neljällä ja sain summan millä piti viikko aina elää.
Olen saman opettanut omille lapsilleni kun ovat muuttaneet kotoa pois ja yhä edelleen mielessäni jaan aina rahat niin että tiedän paljonko suurinpiirtein viikkoa kohti on käytettävissä.On kyllä iskostunut hyvin päähän.
Siitä on se apu että joka päivä on pöydässä ruokaa vaikkei enää nyt ole tarvinnut hetkeen taas kituuttaa.Kuitenkin on tilillä vähän ylimääräistä joten voi hankkia jotain pientä kivaa silloin tällöin.
Tunnen monta ihmistä jotka rahapäivänä painaa heselle tai pizzeriaan ja sitten ihmetellään taas viikko pari millä eletään.

niin KUUMAA vettä ei saa käyttää suoraan hanasta koska sieltä voi irtoilla jotain putkistojen pinnoilta :) mutta lämpimän veden käyttö ei ole kiellettyä koska sen lämpötila ei ole riittävän korkea jotta se irrottaisi juttuja :D seittemän euroa :O okei mulla oli sinkkuna käytettävis n.euro ruokaan niin juu.. Hernari, pottuja ja nakkeja :)

tuota
Keitot on halpoja ja niistä riittää isommallekin pesueelle. Kyytipojaksi näkkäriä, näkkäri on halpaa ja sitä saa ison paketin. Näkkäriä voi syödä hyvin pari päivää. Puuroja, laatikoita, kananmunia

siis ostaisin halvinta makkaraa keittoon, ison paketin näkkäriä, puurohiutaleita, jauhelihaa ja kananmunia
Kerro mullekin, mistä kaupasta saat nuo kaikki mainitsemasi viidellä (5) eurolla? :O

"heh"
niin KUUMAA vettä ei saa käyttää suoraan hanasta koska sieltä voi irtoilla jotain putkistojen pinnoilta :) mutta lämpimän veden käyttö ei ole kiellettyä koska sen lämpötila ei ole riittävän korkea jotta se irrottaisi juttuja
Kuuma ja kylmä vesi tulee eri putkia pitkin hanalle. Jos lasket hanasta lämmintä vettä niin vasta hanassa (sekoittajaksikin kutsuttu) sekoittuu kylmää ja lämmintä vettä sopivassa suhteessa. Ja sen kuuman veden seassa voi juurikin olla niitä epäouhtauksia. Vai ajattelitko sä että se vesi sekoitetaan vaikkapa vesitornilla valmiiksi sen mukaan missä asennossa sun hanan kahva on ja pistetään tulemaan yhtä putkea pitkin?

tuota
[QUOTE="...";24673334]En ole sama kirjoittaja mutta kyllä ma saisin noi ihan meidän tavallisesta K-kaupasta[/QUOTE]

En usko. Jo jauheliha (400 g) maksaa ainakin 2 euroa... ja kananmuniakin varmaan tarvittaisiin se 15 kpl. Näkkäriä ei saa isoa pakettia todellakaan alle eurolla, 1,50 on lähempänä totuutta. Puurohiutaleet 0,90 ja se halvin lenkki noin 0,90. Joten ei millään irtoa nuo kaikki vitosella...

[QUOTE="...";24673334]En ole sama kirjoittaja mutta kyllä ma saisin noi ihan meidän tavallisesta K-kaupasta[/QUOTE]

Missä päin sä mahdat asua? ootas mä kaivan kuitit:
näkkileipä 400 g 1,59 (lidl)
Nikulan virike munat m10 580g 1,49 (k-supermarket)
Hk:n sininen 580g 2,59 (k-supermarket)
naudan paistijauheliha 400 g 3.29 (k-supermarket)
puurohiutaleet (näille en löydä hintaa kun en ole toviin ostanu)

Kyseessä ei ole kaikkein halvimmat tuotteet, mutta suunnan saa. Mitä makkaraa saa euron per paketti? Melkeen järkevämpää sit jättää se makkara pois ku ravintoarvo ei ole ollenkaan. Tehdä kasvissosekeitto vaikkapa niin että se peruna pää osassa.

"vieras"
400gr nautasikajauheliha ~2e - 50% = 1e, Halvimmat "lenkkimakkaratkin" ovat alle 1 euron, puurohiutaleet alle 1 euron, kananmunat reilun 1 euron, näkkärit tuskiin maksaa paljoa? reilun 1 euron?

"vieras"
Missä päin sä mahdat asua? ootas mä kaivan kuitit:
näkkileipä 400 g 1,59 (lidl)
Nikulan virike munat m10 580g 1,49 (k-supermarket)
Hk:n sininen 580g 2,59 (k-supermarket)
naudan paistijauheliha 400 g 3.29 (k-supermarket)
puurohiutaleet (näille en löydä hintaa kun en ole toviin ostanu)

Kyseessä ei ole kaikkein halvimmat tuotteet, mutta suunnan saa. Mitä makkaraa saa euron per paketti? Melkeen järkevämpää sit jättää se makkara pois ku ravintoarvo ei ole ollenkaan. Tehdä kasvissosekeitto vaikkapa niin että se peruna pää osassa.
Esimerkiksi sininen lenkki on nuista lenkeistä kalleinta, samoin naudan paistijauheliha on myös sieltä kalleimmasta päästä tässä kategoriassa.

Kuka käskee ostaa kalleinta, jos on rahasta tiukkaa?

tuota
[QUOTE="vieras";24673390]400gr nautasikajauheliha ~2e - 50% = 1e, Halvimmat "lenkkimakkaratkin" ovat alle 1 euron, puurohiutaleet alle 1 euron, kananmunat reilun 1 euron, näkkärit tuskiin maksaa paljoa? reilun 1 euron?[/QUOTE]

Joo, ruoka on tosi halpaa nykyään ja vitosella saa melkeinpä muovikassillisen safkaa :xmas: Saahan sitä uskotella itelleen mitä haluaa :D

• Tykkää
Reactions: DuskyLeDoux
"Yks"
Mä varmaan ostaisin tossa tilanteessa pikku paketin kanamunia (1€) pussin pakastepinaattia (0,50€)halvinta lenkkiä paketti (0,90€) pari pussia pakastevihanneksia(0,60€) paketti jauhelihaa (2€) lopulla porkkanaa, kaalta ja hiiva.

Menu noista moneksi päiväksi:
Pinaattilettuja(2-3 munaa riittää lettuihin) ja perunoita
Makkarakeitto
Kaalikeitto (käytä vaikka vain puolet jauhelihasta ja sekaan myös porkkanaa)
Porkkanasämpylöitä
Porkkanoita ihan sellaisenaan
Makaroni-jauheliha-mössöä lopusta jauhelihasta
Lopuista kanamunista kanamunakastike + perunaa

Muita edullisia ruokia:
Herkkusienirisotto purkkiherkkusienistä (vielä parempaa jos raskii heittää sekaan pekoni-kuutioita ja purkki kermaa)
Kinkku-pannari (pannari-taikina ja puoli pussia kinkkusuikaleita/ pelti)
Sienikastike ja perunat (etenkin jos pääsee itse poimimaan sienet, purkkiherkkusienet käy myös)
Itse tehty pinaattikeitto + keitetyt kanamunat
Pyttipannu halvimmasta lenkistä (+paistettua munaa)

Rollolainen
Kerro mullekin, mistä kaupasta saat nuo kaikki mainitsemasi viidellä (5) eurolla? :O
Rovaniemen prismasta ainakin saa. sielä on euron näkkäripakeetteja,halvin lenkkimakkara on muistaakseni69 centtiä, siitä saa oikin säästeliäästi kaksikin kertaa ruokaa. Kun laittaa kastikkeseen muutakin ei trvita eism lihaa tai mut aniin paljon.
paljon halvempaa on leipoa itte leipää. peltileivän pystyy tekemän kuka vaan ja ajasta ei varmasti ole kiinni. Peltileipä tehdään kuin normi leipätaikina, mutta leivtetänpaperin päälle pellille, nostatetaan siinä ja kun se on tullut uunisa leikataan, helppoa ja nopeaa. aikaa menee tasan saman verran kuinmuuhunkin ruoanlaitoon, se uuni kun voi olla päällä samalla kun keitttelee vaikka soppaa

Rollolainen
[QUOTE="Yks";24673490]Mä varmaan ostaisin tossa tilanteessa pikku paketin kanamunia (1€) pussin pakastepinaattia (0,50€)halvinta lenkkiä paketti (0,90€) pari pussia pakastevihanneksia(0,60€) paketti jauhelihaa (2€) lopulla porkkanaa, kaalta ja hiiva.

Menu noista moneksi päiväksi:
Pinaattilettuja(2-3 munaa riittää lettuihin) ja perunoita
Makkarakeitto
Kaalikeitto (käytä vaikka vain puolet jauhelihasta ja sekaan myös porkkanaa)
Porkkanasämpylöitä
Porkkanoita ihan sellaisenaan
Makaroni-jauheliha-mössöä lopusta jauhelihasta
Lopuista kanamunista kanamunakastike + perunaa

Muita edullisia ruokia:
Herkkusienirisotto purkkiherkkusienistä (vielä parempaa jos raskii heittää sekaan pekoni-kuutioita ja purkki kermaa)
Kinkku-pannari (pannari-taikina ja puoli pussia kinkkusuikaleita/ pelti)
Sienikastike ja perunat (etenkin jos pääsee itse poimimaan sienet, purkkiherkkusienet käy myös)
Itse tehty pinaattikeitto + keitetyt kanamunat
Pyttipannu halvimmasta lenkistä (+paistettua munaa)[/QUOTE]

no uh mitä hintoja, missä ihmeen kaupassa käyt?
Rovanieen prismassa saa 60 sentillä 2 pussia pakastevihanneksia, halvin lenkki on noin 20 centtiä halvempaa.

köyhää

Jos ostaisin meillä parista kolmesta kaupasta nuo tavarat, halvimmillaan, maksaisivat n.6.17centtiä. K-kaupastamme tulisi paljon kalliimmaksi, Sivasta vielä kalliimmaksi.
Tuohon hintaan joutuisin käymään Lidlissä, Tokmannilla, ja S-marketissa. Aikamoista veivaamista pyörällä lapsilauman kanssa, matkaa tulisi reilusti, Siva ja K-market vain lähellä.
Ei onnistu 5€:lla edes nuo hankinnat.

"mie"
Osta
- ISO kaali (meidän lähikaupassa 0.35e/kg) eli siihen menisi max 0,70e
- paketti jauhelihaa (sika-nauta sopii tosi hyvin kaaalipataan) vähän yli 2e
Lisäksi pataan perunaa ja porkkanaa (maksaa n 1e/kg)
Noista aineksista saat niin ison padan että isokin perhe syö siitä hyvin kaksi päivää.
Lisäksi rahat riittää vielä näkkileipäpakettiin

Rollolainen
niin KUUMAA vettä ei saa käyttää suoraan hanasta koska sieltä voi irtoilla jotain putkistojen pinnoilta :) mutta lämpimän veden käyttö ei ole kiellettyä koska sen lämpötila ei ole riittävän korkea jotta se irrottaisi juttuja :D seittemän euroa :O okei mulla oli sinkkuna käytettävis n.euro ruokaan niin juu.. Hernari, pottuja ja nakkeja :)
kyllä sitä lämmintä vetä voi silloin käyttää kun käyttää sen ruokaan joka keitetään TAI PAISTETAAN. RIITävä KUUMUUS,vihanneksi ei sa esim pestä lämpimällä hanavedellä vaan kylmällä

• Tykkää
Reactions: samanta
---
vähän sama tilanne... mulla on nyt suunnilleen 100e kolmelle viikolle...hmm...no mut oon ostanu kaapit täyteen ja ison koiranruokasäkin. tarviin enää jotain pinetä ja kissanruokaa. meitä on vaan minä ja mun kolmasluokkalainen joka onneksi syö koulussa sen toisen lämpimän aterian. oon sanonu että söis kunnolla kun meillä ei ole paljon rahaa suuriin välipaloihin. lapsi tietää tämän kyllä. onneksi tämä ei´ole yhtä paha ihan joka kuussa, mutta nyt oli paljon laskuja...

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja köyhää;24673503:
Jos ostaisin meillä parista kolmesta kaupasta nuo tavarat, halvimmillaan, maksaisivat n.6.17centtiä. K-kaupastamme tulisi paljon kalliimmaksi, Sivasta vielä kalliimmaksi.
Tuohon hintaan joutuisin käymään Lidlissä, Tokmannilla, ja S-marketissa. Aikamoista veivaamista pyörällä lapsilauman kanssa, matkaa tulisi reilusti, Siva ja K-market vain lähellä.
Ei onnistu 5€:lla edes nuo hankinnat.
no jos on vara valittaa matkasta niiin silloin on tyydyttävä kalliimpiin. Eikö mies tai joku muu sukulainen vois kattoo sen aikaa lapsia kun itte pyöräilet. lapsetkn vois pitää ihanana retkenä kaupoissa kiertelyä, varsinkaan kun ei oo mikän lähikauppa, samalla voi keräilä pulloja ja tölkkejä ja löytäjä saa pitää siitä satavan rahan ( 15 centillä sa jo joistakin kaupoiista vaikka tikkarin) ulkoilu ei / liiikkuminne ole kenellekkään pahasta. päinvastoin.

köyhää
[QUOTE="Jonna";24673375]Tossa tilanteessa mä kyllä menisin kirjastoon, jonneki virastoon ja nappaisin vessasta paperit laukkuun.... loput rahat jäis ruokaan.[/QUOTE]

Ilmankos lapset ja nuoret varastelevat ja tekevät konnuuksia. Pienestä pitäen näkevät, kuinka virastoista varastetaan wv:paperit sun muuta. Lapset ottavat mallia vanhemmistaan niin hyvässä kuin pahassa.

Yhteistyössä