apua mitä ruokaa kun rahaa 7€

• Viestiketjun aloittaja "ongelma"
  • Ensimmäinen viesti
"ongelma"
kotoa löytyy jo perunoita ja makaroonia ainakin mut wc paperi loppu ja maito eli jäljelle jää n.5€ ruokaan nii ja tän ruuan pitäisi riittää näille
isä+äiti+6v poika+5v tyttö+3v poika ja 2v poika
ei vain hoksottimet pelaa mitä tekis :/

kun kaapissa on perunoita, niin tekisin jonkun makkarakeiton- iso kattilallinen johon halvinta lenkkimakkaraa. Sit makaronista jahelihamakaronia

eli ostettavaksi jäis vaan makkara, keittojuurekset ja jauheliha.

"ongelma"
voi kun olisikin provo :( mutta kun ei oo. juu taidan tehdä makkarakeiton se ainakin on lasten mieleen ite syön sit ehkä huomenna. kyllä lapset menee ykkösinä ruuan kanssa ainakin mun mielest

"mie"
kaupasta 15 kananmunaa (halvimmillaan n 1,5e)
jauhelihaa (halvimmillaan vähän yli 2 euroa)
nakkipaketti (n 1e)

Ja noista saa jo kaksi ateriaa

Ruoka 1
- nakkimunakas (paistettua perunaa mukaan munakkaaseen niin on ruokasampi)
Kolme neljän munan munakasta riittänee teidän perheelle

Ruoka 2
- makaronilaatikko

Tai tosi halpaa ruokaa on myös kananmunakastike (eli valkokastikkeen sekaan pieneksi pilkottu keitetty muna) keitettyjen perunoiden kera.

4näiti
mulla 4 lasta ja meillä ei kyl päiväkää oo etteikö olis rahaa ruokaan..ja työtön siis minäkin. ja saan siis elatustukee saman verran ku esim olis äijä joka lusmuis kotona työttömänä...mulla on ruoka rahat erikseen,vaaterahat erikseen ja muut humputus rahat erikseen :D ja päästään myös kaikkee kivaakin tekee,,

"vieras"
[QUOTE="ongelma";24669824]sämpylät ois kyl tosi hyviä mutta onnistun aina tekee niist liian kovia että tiiliskiveen vois verrata :([/QUOTE]

Käytä tuorehiivaa ja tee ohjeen mukaan. (Leipää kannattaa opetella tekemään itse tuossa tilanteessa.) Keiton kanssa ihan ok ruokakin, ja kauden juureksista saa hyviä keittoja.

Hernekeitto, kun itse liotat herneet. Tarjouslihaa lisukkeeksi.

Kaalilaatikkoa tai -keittoa, nyt on kaali halpaa ja siitä saa kaikenlaista. Puolukoita lisukkeeksi, niitä saa ilmaiseksi metsästä.

tuhlari
Huh! mä tässä pähkään että riittääkö rahat perjantaiksi ku tilillä 100€ ja pussissa kymppi :D ja siis 4 lasta mullakin...mulla ei meinaa riitä yleensä satanen ku maks 2 pvää :/

"kuisma"
Tuo tilanne oli monesti pari vuotta sitten kun molemmat jäätiin työttömiksi, ei osannut suhtautua oikealla tavalla siihen pieneen rahamäärään, vaan osti ruokia kuten ennenkin.

Nykyään, kun edelleenkään ei tulot mitenkään suuret ole, itse kotona lasten kanssa vielä tovin ja mies töissä, teemme molempien rahapäiville 2vk ruokalistat (aina 2pv ruoka satsi) ja lapsilisästä hoidetaan hygienia tuotteet.
Pari pakettia maitojauhetta kaappiin pahan päivän varalle, vaikka kyllä ilmankin pärjää.

Tällä systeemillä olen laskenut, että kauppakuluissa säästää satasia kuussa, joten laskujen maksunkin jälkeen saa vielä vähän hätärahapossuun laitettua, kun eihän koskaan tiedä mitä se kuukausi tuo tullessaan :)

"mie"
Tee keittoa ja sitte teeleipiä, ne on tosi hyviä. Jos on vaan jauhoja ja leivinjauhoa, niin riittää, ne voi tehdä veteen. Ja sit suolaa.

Teidän kyllä täytyy tehdä jotain tolle rahankäytölle koska ei oo kiva sinulle, että joudut näkemään nälkää. Vaikka lapset saiskin ruuan, niin kyllä aikuisenkin on pakko saada ruokaa. Voisko aatella että jakaisin koko kuukauden rahat neljälle viikolle, näin et kuluttaisi kaikkia rahoja heti. Näin itse teen. Olen budjetoinu joka viikolle 50-70 euroa ruokaan ja sen on vaan pakko riittää.

"hmm"
[QUOTE="vieras";24669882]Käytä tuorehiivaa ja tee ohjeen mukaan. (Leipää kannattaa opetella tekemään itse tuossa tilanteessa.) Keiton kanssa ihan ok ruokakin, ja kauden juureksista saa hyviä keittoja.

Hernekeitto, kun itse liotat herneet. Tarjouslihaa lisukkeeksi.

Kaalilaatikkoa tai -keittoa, nyt on kaali halpaa ja siitä saa kaikenlaista. Puolukoita lisukkeeksi, niitä saa ilmaiseksi metsästä.[/QUOTE]

Mä taas teen tiiliskiviä helpommin tuorehiivalla. Kuivahiivaa, kädenlämpöinen neste, vähän jokpa mun kättä lämpimämpi ja puoli teelusikka sokeria taikinaan saa ne nousemaan. Eläkä vaivaa liikaa, sekaisin vain ja leipomisvaiheessa vain hellästi pilkkoo sen taikinan paloiksi (ei niiden tarvi olla pyöretä) eikä linttaa niitä niin kyllä tulee kuohkeita!

"heis"
Kai lapsiperheestä löytyy erilaisia puurohiutaleita? Ehkäpä pakkasesta/äitin tai mummon pakkasesta marjoja joista kiisseli puuron kylkeen? Riisipuuro? Pakastimessa onko mitään? Mä aloin miettiä meidän varastoja himassa ja kyllä me pari päivää taidettais pärjätä ihan sillä et hakis maidon kaupasta (ei oo kyllä koskaan noin täpärällä ollut).

"napero"
En lukenut kaikkia vastauksia, mutta esim.pinaattiletut on hyviä ja edullista tehdä, samoin uunipuuro ja niinkuin alussa jo mainittiinkin, niin tekisin keittoa, joka vain paranee lämmitettäessä; makkara tai jauheliha!

Yhteistyössä