Muistelua oman lapsuusajan yhteiskunnasta

• Viestiketjun aloittaja hihhih
  • Ensimmäinen viesti
"mamma"
Kaiken täällä jo muistellun lisäksi, muistan kirjeenvaihdon ja kirjeenvaihtoilmoitukset sekä kiertokirjeet. Mulla ainakin oli useampiakin kirjekavereita. Se oli jopa harrastus. Nykyään ei kirjeitä enää saa.

oi oi
Tuollaisia repäisykorkkeja, missä on toi rengas, on vieläkin Herra Hakkarainen limppareissa.. Banaani on pojan lempimakua :D
Jos tarpeeksi leikki lankapuhelimessa olevalla "reset" nappulalla niin sai linjat sekaisin ja kuuli muiden puheluita. Ja ennen kuin tuli nämä Virve vehkeet käytöön niin pystyi salakuuntelemaan poliisiradiota..

"1975"
Nukuttiin oranssissa kangasteltassa omalle pihalla. Jos alkoi satamaan.. äkkiä sisälle ettei kastuttu.
Automatkoilla oli omat eväät. Pysähdyttiin p-paikoille syömään.. jokaisella p-paikalla oli muistaakseni punaiset pöytä/tuoliyhdistelmät.

"1975"
-Commodore 64,Vic 20 ja amiga. Nintendon pienet käsikonsolit joissa oli yksi peli esim kippari kalle tai Donkey Kong,sen jälkeen julkaistiin versio joka oli kaks peli screeniä ylä ja ala taso.

-Syksyn sävel ja kymppitonni,Pätkis jossa näytettiin Aku-smurffit ja nakke lyhäreitä.

-Grillata sai parvekkeella!!

-Lankapuhelin

-Eka oma video vhs nauhuri

-lähdevettä myytiin pusseissa

-tripit oli kolmioita

-Asterix päärynä jäätelö

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;24658580:
muistaako kukaan enää sitä kun maito oli kaupoissa pussitettuna ?
voi oli tiskillä valtavina paloina josta sai ostaa tarvitsemansa määrän.
Ja Pirkka lehdessa oli kivat neuvot kuinka niista maitopusseista voi 'kutoa' kivat uimahousut, kesahatun, taaperolle valjaat, ja koiralle ruokakupin!

Ja Pirkka lehdessa oli kivat neuvot kuinka niista maitopusseista voi 'kutoa' kivat uimahousut, kesahatun, taaperolle valjaat, ja koiralle ruokakupin!
olisikohan tuollaiset uimahousut kiva lahja 50-vuotiaalle, jolla on jo kaikkea.
Vähän nostalgiaa ja varmaan taatusti originellit. Tuollaisten uimahousujen omistaja
voisi saada oman palsta- avauksen....uimarannalla nähtyä:D

• Tykkää
Reactions: Gloria Mundi
[QUOTE="vieras";24653342]me painettiin koulun lehteä sellaisella painokoneella jossa käytettiin spriitä ja koneessa oli teloja ja kampi josta väännettiin. muistan miten osasin unissani koota ja purkaa sen härvelin, syöttää paperit oikeinpäin ja sprii vaan loiskui ja haisi :) Siinä käytettiin tollasta paperia joka teki jäljestä liilaa.[/QUOTE]

Spriillehän ne haisivat.

"hmm"
Muistan kun kekkonen kuoli ja sitten oli kaikki lastenohjelmat peruttu muutaman päivän telkkarista (niitä oli vain muutama siihen aikaan, niikuin kanaviakin) ja tuli vain kekkos-muisteloita niiden tilalta, se oli kyllä surun päivä.

81 syntynyt
[QUOTE="1975";24658507] Kirjeenvaihtoilmoituksia oli myös suomalaisissa lehdissä.. kuva ois kiva, rillipäät älkööt vaivautuko. =)[/QUOTE]

:LOL::LOL::LOL:

Mä muistan Kansallisosuuspankin, kotoisammin Kop pankin Hakki lehden. Siinä oli aina paljon näitä kirjeenvaihtoilmoituksia. Ps. Ei yhden kirjeen kirjoittajille! Pps: Kuva olis kiva Ppps. Tutut, älkää vaivautuko! :D

Koulujen alettua kierrettiin kaikki pankit (Syp, Kop, osuuspankki) läpi ja pyydettiin kauheat kasat kumeja, kyniä ja lukkareita :D

Soiteltiin FRENDILINJAAN! En muista, olisiko se vaan täällä Satakunnassa toimiva radio-ohjelma, jonne aina esiteininä soiteltiin ja sitten sai toivoa musiikkia ja jutella sen juontajan kans. Kirjoiteltiin aina kauheet listat paperille ennen soittoa ja sitten ne terkut sai lukea suorassa radiolähetyksessä :). "Heikki, muistax ku olit vähän Riikan kanssa sillee.", Sit Makelle semmosii terveisii, et onx perse kipee ja Leenalle, et Mitäs siel takapihalla tapahtu! :D:D:D
Ne juontajat oli aina ihan helisemässä, kun joutuivat kuuntelemaan puolituntia noita soittelevien nuorten horinoita :D

Ulkoiltiin tosissaan paljon. Olen viettänyt koko lapsuuteni kerrostalossa. 2 kerrsotaloa vierekkäin ja lähes joka kämpässä oli mukuloita. Kaikki sisäpihalla iltaisin pelaamassa purkkia ja 10 tikkua laudalla. Pihalla tosissaan oltiin aina. Järjestettiin urheilukilpailuja yms. Leikittiin barbeilla kerrostalojen takapihalla "looseissa", joita oli alaparvekkeitten alla.

Voi ihana lapsuus! :heart::)

nakumiehen nähnyt
Vietin nuoruuttani 70-luvulla, Keravalla. Oltiin usein maauimalassa, syötiin jotain jätskiä tai lihapiirakkaa siellä uimisen jälkeen, kun otettiin aurinkoa. :)
Kerran kohdattiin siellä parkkipaikalla itsensäpaljastaja! :D Muuten siistin näköinen mies, pysähtyi hienolla autolla minun ja siskoni luokse (oltiin n.14v) ja kysyi, että tietääkö tytöt miten pääsee (joku paikan nimi tähän). Siskoni alkoi neuvomaan, mutta minä huomasin, että vaikka miehellä oli hienon smokin yläosa päällään, niin hänellä ei ollut mitään alavartalollaan, ja kädellään vemputti vehjettään! Sisko ei huomannut mitään, kiskaisin hänet äkkiä pois sieltä ja lähdettiin menemään kun olin kertonut siitä ukosta.. :D

"poikia3"
Mä oon syntynyt -67. Moni juttu on ollut tuttuja, moni puuttuukin vielä.

Meille tuli tv joskus 70-luvulla, mustavalkoinen sellainen. Kun tv:stä tuli lastenohjelmaa, äiti piti huolen, että oltiin tv:n ääressä. Silloin telkkarissa oli Arja-täti, ja kun joskus sieltä tuli Kasper - sellainen käsinukke, joka lauloi rait-rait-rallallei, se oli pakko nähdä!

Autoakaan meidän perheessä ei ollut pitkiin aikoihin, mummolaan, 600 kilometrin päähän kuljettiin junalla, josta sitten joku sukulainen kävi hakemassa. Kun auto vihdoin tuli, siinä varmaan oli sitten turvavyötkin.

Stereoitakaan ei ollut, kun tulin siihen ikään, että musiikki kiinnosti, kappaleita äänitettiin radiosta c-kaseteille.

Asuin kerrostalossa Vantaalla, ja pihassa asui valtavasti lapsia. Leikittiin kaikki porukalla kirkonrottaa, kymmentä tikkua laudalla ja milloin mitäkin uutta kehitettyä leikkiä. Myyrmäki oli uusi lähiö 70-luvulla ja niinpä meillä oli siellä moderni valintamyymälä. Tosin tiskin takaa piti ostaa kaikki lihat, leikkeleet, kalat. Maitoa myytiin muovipusseissa. Kaupan valikoima oli valtavan paljon pienempi kuin nykyään.Jäätelö oli erityisherkku!

Busseihin sai ostaa sarjalippuja, ja ne olivat semmoisia lippuvihkoja, joista repäistiin aina yksi lippu pois, kun se käytettiin.

Helsingin keskusta oli kovin erilainen kuin nykyään, Tennispalatsin talossa oli Anttila, joka silloin oli kuin nykyinen Tarjoustalo, ahdas, sokkeloinen ja tavaran laatu ei päätä huimannut. Keskustassa käytiin lähinnä Espalla Palahallissa - äiti ompeli miltei kaikki meidän vaatteemme itse.

Iso juttu oli myös se, kun paikallisjuna tuli Vantaalle. M-junassa sai sen päivän matkustaa ilmaiseksi, ja juna oli aivan ääriään myöten täynnä.

Niin ja avain oli narussa kaulassa. Oma äitini on ollut kotona päivisin ja hoitanut myös naapureiden lapsia. Iltaisin hän oli sitten töissä. Niin ja päivähoitoon pääsivät vain sosiaalitapaukset tai juuri sitten ennen koulun alkua, eli itsekin olen ollut tarhassa vuoden ennen koulua. Myöskin seurakunnan päiväkerhoon oli vaikea päästä, sinnekin tsekattiin tuloja, pienituloisemmat pääsivät helpommin.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;24658580:
muistaako kukaan enää sitä kun maito oli kaupoissa pussitettuna ?
voi oli tiskillä valtavina paloina josta sai ostaa tarvitsemansa määrän.
Juuri äsken kirjoitin noista pussimaidoista :D
Ja kananmuniakin myytiin irtomyynnissä.
Eineksetkin, ne harvat mitä löytyi oli siellä irtomyynnissä, ainakin kotletteja olen ostanut äidin lähettämänä lihatiskiltä. Kaupoissa oli tilit, johon ostokset laitettiin.

Niin ja lapsillekin myytiin muuten tupakkaa, eli iskä saattoi lähettää tyttärensä kioskille ostamaan röökiä!

[QUOTE="mamma";24658520]Kaiken täällä jo muistellun lisäksi, muistan kirjeenvaihdon ja kirjeenvaihtoilmoitukset sekä kiertokirjeet. Mulla ainakin oli useampiakin kirjekavereita. Se oli jopa harrastus. Nykyään ei kirjeitä enää saa.[/QUOTE]

Tämä on jäänyt minullakin mieleen. Ala-asteella minulla oli kirjekavereita Yhdysvalloista, Japanista ja Irlannista :D

Samoin muistan monta 90-luvun alun tietokonepeliä. Meille tietokoneet tuli aikaisin, kun isän työpaikalla niitä uusittiin usein, ja vanhat sai työntekijät pitää ilmaiseksi.

Olen syntynyt 60-luvun jälkipuoliskolla. Mieleen nousee nyt poliittinen ilmapiiri: ihannoitiin neuvostoliittoa ja jos joku oli eri mieltä niin hänet leimattiin "neuvostovastaiseksi". Neuvostovastaiset eivät voineet nousta mihinkään merkittävään virkaan.

Makuelämyksistä tulee mieleen kun ensimmäisen kerran sain maistaa pizzaa. Elettiin vuotta 1982 ja maku oli aivan taivaallinen.

Ken guru
Uimaan ja uimakouluun mentiin yksin (n. ekaluokkalaisena tai alle), ja eväänä oli aina mehua mehupullossa ja leipää.

Se matka mikä nyt kestää autolla 2h, kesti silloin 5 h, ja tiet oli enimmäkseen mutkaisia hiekkateitä. Yrjö lensi vähän joka toisella matkalla.

Äiti piti pitkää turkkia talvitakkina.

Käytiin tyttökerhossa.

Kirjeenvaihtokavereita tosiaan oli, mulla myös yks jenkeistä, jonka osotteen muistan ulkoa vieläkin. Itse laitoin tokaluokkalaisena seuraan kirjeenvaihtoilmiotuksen, ja vastauksia tuli satoja!! Vaikka ilmoitus oli tosi simppeli.

Nuorena Tapani Ripatti oli kova sana radiojuontajana.

Luettiin Reginoita ja Sinä Minä lehtiä.

Liftaus oli melko yleistä, itsekin olen liftannut vaikka kuinka ja paljon.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
"nih"
Mäkin muistan ne puhelinlinjat, joille muksuna soiteltiin. Ala-asteen viimeisillä luokilla sitten puhuttiin jo vähän isompien juttuja siellä (tyyliin keski-ikäinen mies kysyy kiimaisena "mitä sulla on päällä? "PYÖRÄILYSORTSIT!". Yäk.

Puhelinkopeista etsittiin kolikoita.

Trip-mehut oli tosiaan niissä kolmion muotoisissa tetroissa ja pillin paikan etsiminen oli aika haasteellista. Vaaleansininen Grandi oli kuitenkin parasta, olisko ollut mansikkaa.

En saanut mennä partioon (!i), olisko ollut silloin ns. paremman väen paikka. Hiukan harmitti,kaveri pääsi ja mä en. Onneksi oli tyttökerho jossa usein leivottiin.

Juustona meillä oli usein vahakuorista emmentaalia. Kerran keksin sulattaa sitä vahaa, mukamas muovailuvahaksi, hellan levyllä. Oli melkoinen kaapiminen, että sain sen pois ennen kuin äiti näki.

Yhteistyössä