Mä oon syntynyt -67. Moni juttu on ollut tuttuja, moni puuttuukin vielä.
Meille tuli tv joskus 70-luvulla, mustavalkoinen sellainen. Kun tv:stä tuli lastenohjelmaa, äiti piti huolen, että oltiin tv:n ääressä. Silloin telkkarissa oli Arja-täti, ja kun joskus sieltä tuli Kasper - sellainen käsinukke, joka lauloi rait-rait-rallallei, se oli pakko nähdä!
Autoakaan meidän perheessä ei ollut pitkiin aikoihin, mummolaan, 600 kilometrin päähän kuljettiin junalla, josta sitten joku sukulainen kävi hakemassa. Kun auto vihdoin tuli, siinä varmaan oli sitten turvavyötkin.
Stereoitakaan ei ollut, kun tulin siihen ikään, että musiikki kiinnosti, kappaleita äänitettiin radiosta c-kaseteille.
Asuin kerrostalossa Vantaalla, ja pihassa asui valtavasti lapsia. Leikittiin kaikki porukalla kirkonrottaa, kymmentä tikkua laudalla ja milloin mitäkin uutta kehitettyä leikkiä. Myyrmäki oli uusi lähiö 70-luvulla ja niinpä meillä oli siellä moderni valintamyymälä. Tosin tiskin takaa piti ostaa kaikki lihat, leikkeleet, kalat. Maitoa myytiin muovipusseissa. Kaupan valikoima oli valtavan paljon pienempi kuin nykyään.Jäätelö oli erityisherkku!
Busseihin sai ostaa sarjalippuja, ja ne olivat semmoisia lippuvihkoja, joista repäistiin aina yksi lippu pois, kun se käytettiin.
Helsingin keskusta oli kovin erilainen kuin nykyään, Tennispalatsin talossa oli Anttila, joka silloin oli kuin nykyinen Tarjoustalo, ahdas, sokkeloinen ja tavaran laatu ei päätä huimannut. Keskustassa käytiin lähinnä Espalla Palahallissa - äiti ompeli miltei kaikki meidän vaatteemme itse.
Iso juttu oli myös se, kun paikallisjuna tuli Vantaalle. M-junassa sai sen päivän matkustaa ilmaiseksi, ja juna oli aivan ääriään myöten täynnä.
Niin ja avain oli narussa kaulassa. Oma äitini on ollut kotona päivisin ja hoitanut myös naapureiden lapsia. Iltaisin hän oli sitten töissä. Niin ja päivähoitoon pääsivät vain sosiaalitapaukset tai juuri sitten ennen koulun alkua, eli itsekin olen ollut tarhassa vuoden ennen koulua. Myöskin seurakunnan päiväkerhoon oli vaikea päästä, sinnekin tsekattiin tuloja, pienituloisemmat pääsivät helpommin.