Menin kouluun v. 1999, pienellä paikkakunnalla, Lapissa. Ei mitenkään kauhean kaukana Rovaniemeltä. Meillä oli silloin niin, että piti joka aamu mennä kaikkien saliin kuuntelemaan, kun rehtori saarnasi jostain puhekopista jotakin uskonnollista, ja sitten laulettiin virsi. Luokassa piti nousta seisomaan vastatessa, ja ei saanut istua tunnin alussa ennen kuin opettaja antoi luvan. Jos joku häiritsi tunnilla, opettaja saattoi pistää hänet seisomaan lopputunnin ajaksi, ei saanut nojailla mihinkään tai puhua mitään.
Ruokailu oli koko ala-asteen aivan kamalaa. Minulla on laktoosi-intoleranssi, ja kala-allergia, joista vanhempani ilmoittivat koululle ja vietiin lääkärintodistuskin asiasta. Silti en saanut mitään erityisruokaa, tämä siis ihan 2000-luvulla, koulussa oli kuitenkin parisataa oppilasta. Ainiin, ruokarukouskin luettiin.
Tiesin, etten pysty kalaa syömään, tai käyttämään tavallisia maitotuotteita.
Muistan, kun oli jotain uunilohta, niin en tietenkään voinut syödä kuin salaattia ja perunan ja näkkärin. Se lohi jäi koskematta. Aioin viedä tarjottimen pois, mutta rehtori pakotti takaisin pöytään. Sanoi etten saa nousta ennen kuin olen syönyt. Oli vielä monien mielestä pelottava reksi, joten voitte arvata miten pienellä tytöllä oli pelko kurkussa, kun se rehtori tuijotti siinä vihaisena, suu viivana, ja tiesin etten pysty syömään sitä ruokaa kun tulee allergiakohtaus. Mitään en tosin uskaltanut sanoa. Vähän räpelsin sitä kalaa haarukalla ja pari pientä palaa kai laitoin suuhuni. Istuttiin isossa ruokalassa, reksin kanssa kahdestaan. Lopulta ruokavälitunti loppui, ja rehtori totesi hyvin nyreänä, että ala sitten mennä tunnille. Hän ei voinut pitää ruokalassa pitempään koska tunti alkoi. Tuota toistui usein, eri opettajien kanssa, pitkin ala-astetta. 6. luokalla minulle puhkesi syömishäiriö, ja vieläkin ahdistaa jos joku syö ihan vieressä, tai katsoo kun syön.
Koulussamme oli myös opettaja, jota sanottiin Riuskaksi. Riuska oli ollut varmaan 70-luvun alusta asti opettajana. Jykevä, lähes parimetrinen kalju opettaja joka nähtiin usein salilla ja vaikka olikin vanhempi mies niin hullut muskelit sillä oli. Se nosti oppilaita seinälle ihan 2000-luvullakin siis. Tästä valitti vanhemmat koululle ja kaikkea, mutta opettajat ei voineet muka tehdä asialle mitään.. Riuska on tosin nykyään eläkkeellä ollut nyt 3 vuotta.
Matikanopettaja taas heittelee kuulemma vieläkin siinä koulussa liidulla päähän, jos vastaa väärin. Tai tekee tunnilla jotain mitä ei saisi.
Senkin muistan, kun unohdin jonkun tehtäväkirjan kotiin, lukukirja kyllä oli. Opettaja hermostui, ja sanoi että kyllä sen kirjan siellä on oltava. Hän penkoi reppuani, ja sitten kun ei löytänyt kirjaa sieltä, hän otti ja ravisti repusta kaikki tavarat lattialle. Kun ei näkynyt kirjaa, totesi että käytösnumeroni laskee (ensimmäinen kerta koko vuonna kun kirja unohtui, olin muuten oikein hyväkäytöksinen oppilas), ja käski minun kerätä tavarat lattialta.
Liikuntatunnilla opettaja muistutti, että "pojat ovat aina vahvempia, ja parempia, kuin tytöt", juuri noilla sanoilla. Ja suosi poikia muutenkin.
Ennen liikuntatuntia piti rukoilla, koska eräs poika oli vanhoillislesta ja hän halusi rukoilla Jumalalta onnea liikuntasuoritukseensa. Tämä poika myös peitti silmät, ja mumisi itsekseen jotain, kun katsottiin opetusvideota tunnilla.