....

• Viestiketjun aloittaja kökköliini
  • Ensimmäinen viesti
kökköliini
olen ihmetellyt jo pidempään täällä palstalla seuranneena sitä "valitusta" kun miehen töiden takia oma elämä kärsii tai siis kun mies onki töissä niin ja niin, jää jopa lasten lääkäri käynnit käymättä, harrastukset väliin ym. uteliaisuuttani kysyn että miksi!??!? eikö niitä lapsia saa lääkäriin vaikka mies olisiki yllättäen töissä? olen ymmärtänyt että kyseiset äidit ovat itse yleensä kotiäitejä( kuten olen itsekin ja mies ilmoittaa yleensä silloin kun olisi ollut jo kotona jääneensä ylitöihin tai sitten ei ilmoita ollenkaan vaan tulee kun tulee). iteselleni se ei ole koskaan ollut ongelma, ollaan muksujen kanssa juostu iltapäivystykset ym ja en ole ikinä edes odottanut että mies olisi mukana. vaikka hän olisi kotona illalla ja pitää lähteä 100km päähän päivystykseen olen ottanu kaikki lapset mukaan ja reissu on tehty kitisevän muksu lauman kanssa, samoin kauppa reissur ym muut menot. minulla on valitettavasti joka paikassa lapset mukana koska miehen työaikoihin ei voi luottaa ja yleensää hällä on töiden jälkeen vielä menoaja eikä senkään takia katso lapsiaan.

tarkoitukseni ei ollut kritisoida äitejä tai mitään muuta vastaavaa, olen vain ihmetellyt asiaa.
jokainen tekee ja elää tyylillään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
"vieras"
Mä en ymmärrä, miksi joillakin äideillä ei ole autoa. Ajokortti on ja mies kulkee autolla töissä eli siis perheessä on yksi auto. Ei kai se nyt sitä tarkota, että jos äitilläkin on auto niin autolla on kuljettava joka paikkaan, mut kyllä se tuo tiettyä turvaa kun tarvittaessa pääsee vaikka sinne päivystykseen.

"Vieras"
Mä taas en voi ymmärtää sitä, kuinka joku pystyy huolehtimaan lapsista lähes yksin, kun ne on kuitenkin yhdessä tehty. Ja noista lääkäreistä, meidän toisella lapsella on usein 2h psykiatrikäyntejä, toisella monen tunnin lastenpolikäyntejä... eikä se ole kamalan helppoa neljän alle kouluikäisen kanssa.

kökköliini
[QUOTE="Vieras";24576709]Mä taas en voi ymmärtää sitä, kuinka joku pystyy huolehtimaan lapsista lähes yksin, kun ne on kuitenkin yhdessä tehty. Ja noista lääkäreistä, meidän toisella lapsella on usein 2h psykiatrikäyntejä, toisella monen tunnin lastenpolikäyntejä... eikä se ole kamalan helppoa neljän alle kouluikäisen kanssa.[/QUOTE]

ymmärrän täysin koska teen saman pituisia matkoja muksujen kanssa ja en sano että helppoa olisi ja todellakin välillä käy mielessä että olishan se mielenkiintoista nähdä mies niiden lasten kanssa siellä.

kökköliini
[QUOTE="vieras";24576682]Mä en ymmärrä, miksi joillakin äideillä ei ole autoa. Ajokortti on ja mies kulkee autolla töissä eli siis perheessä on yksi auto. Ei kai se nyt sitä tarkota, että jos äitilläkin on auto niin autolla on kuljettava joka paikkaan, mut kyllä se tuo tiettyä turvaa kun tarvittaessa pääsee vaikka sinne päivystykseen.[/QUOTE]

meillä on tilanne ettö mies käyttää MINUN autoa, koska olen ainut jolla meillä auto on ja todellakin auto on minun koska olen sen maksanut ja huolehtinu yksin jo ennen kuin mies tuli kuvioihin. nyt tietenkin se on yhteinen vaikka omistankin sen. mutta olen sen verran onnellisessa tilanteessa että saan tarvittaessani käyttööni sukulaiseni auton, hänen vara-avaimensaki ovat jatkuvasti meillä eli kun hätä iskee tai auton tarve yleensä saan käyttää autoa. siinä mielessä olemme todella onnekkaita, tietenkin tilanne tuleee muuttumaan jos saan töitä, sitten asiat pitää miettiä uudestaan. muuten olen samoilla linjoillla kirjoittajan kanssa auton suhteen.

kökköliini
[QUOTE="vieras";24576819]Musta on vähän järkkyä, jos ei tiedä, kuinka oma mies pärjää omien lastensa kanssa. :O[/QUOTE]

hei se ei osaa vaihtaa edes vaippaa:LOL:....
mutta kaikesta huolimatta on hyvä isä ja rakastaa lapsiaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Vieras";24576709]Mä taas en voi ymmärtää sitä, kuinka joku pystyy huolehtimaan lapsista lähes yksin, kun ne on kuitenkin yhdessä tehty. Ja noista lääkäreistä, meidän toisella lapsella on usein 2h psykiatrikäyntejä, toisella monen tunnin lastenpolikäyntejä... eikä se ole kamalan helppoa neljän alle kouluikäisen kanssa.[/QUOTE]meillä on kuusi tenavaa, ja itse olen toiminut samoin kuin aloittaja. ei se aina helppoa ole, mutta se on elämää ja elämä ei ole aina helppoa

mie ainakin pärjään ilman miestä, en oo niin avuton ett tarviisin koko ajan avukseni toisen käsiparin. tottakai jos mies joskus pääsee ajoissa töistä (ennen klo 21) hoitaa hän lapset nukkumaan.

Musta on järkyttävää, kuinka paljon on miehiä jotka tekee töitä paljon enemmän kuin työaikalain mukaan on sallittua.

Minusta kotiäidinkin on kohtuullista edellyttää, että mies tulee kotiin hoitamaan muita lapsia silloin kun äiti käyttää yhtä lääkärissä. Tai isä on se joka käyttää lasta lääkärissä, sitä varten taitaa saada jopa palkallista vapaata?

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
kökköliini
Musta on järkyttävää, kuinka paljon on miehiä jotka tekee töitä paljon enemmän kuin työaikalain mukaan on sallittua.

Minusta kotiäidinkin on kohtuullista edellyttää, että mies tulee kotiin hoitamaan muita lapsia silloin kun äiti käyttää yhtä lääkärissä. Tai isä on se joka käyttää lasta lääkärissä, sitä varten taitaa saada jopa palkallista vapaata?
kai tämä oli vitsi?!?!!??

Ymmärtääkseni vain tapaturmatapauksissa ja muissa äkillisissä tilanteisssa voi työajalla mennä viemään lasta lääkäriin. Jos on ennalta sovittu lääkäri tai vaikka leikkauskin, siihen ei saa palkallista vapaata, etenkään jos puoliso on jo hoitovapaalla tai vanhempainvapaalla. Palkatonta tai lomapäivän voi ottaa, jos työnantaja suostuu.

"vieras"

Tuo oliskin hienoa, että isät käyttäs sitä mahdollisuutta hyväkseen. Meillä päin ainakin duunarit pitää kynsin hampain kiinni työpaikoistaan ja näin ollen hyvin harkiten kannattaa pyytää edes lakisääteistä pekkasta. Harmillista, mut kyllä mä ainakin käytän lapsen ennemmin lääkärissä kun otan työttömän miehen. :(

Mep
Ymmärtääkseni vain tapaturmatapauksissa ja muissa äkillisissä tilanteisssa voi työajalla mennä viemään lasta lääkäriin. Jos on ennalta sovittu lääkäri tai vaikka leikkauskin, siihen ei saa palkallista vapaata, etenkään jos puoliso on jo hoitovapaalla tai vanhempainvapaalla. Palkatonta tai lomapäivän voi ottaa, jos työnantaja suostuu.
Riippuu TES:istä, etenkin jos molemmat käyvät töissä. Talotekniikka-alalla on lapsen kanssa lääkärikäynnit palkallista aikaa.

kökköliini
Mietitäänpä asiaa toisinpäin jos mies olisikin koti-isä. suostuisiko hän tekemään kaiken samallalailla kuin me kotiäidit?!?!? eli lapsilauma mukaan joka paikkaan, ei omaa aikaa, olemaan huolehtiva vanhempi 24/7/12?
odottamaan kiltisti kotona ruuan kanssa että luvatusta normaalista kotiintulo ajasta luistetaan ja ilmoitetaan jos muistetaan että on ylitöitä.... olisiko miehistä siihen?!?!?

ja edelleenkään tämä ei ole tarkoitettu valittamiseksi, viihdyn omassa elämässäni kaikesta huolimatta, mutta on vain mukavaa miettiä asioita ja erivaihtoehtoja:popcorn:

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;24576945:
toi palkallinen kohta, eikai silloin saa palkallista vapaata jos kotona on äiti jo hoitamassa muksuja!?!??
Kuten Mep yllä toteaa, asia riippuu TESsistä ja joillakin aloilla asia on hoidettu niin että lapsen käyttäminen lääkärissä on palkallinen vapaa. Mutta kiva jos onnistuin viihdyttämään :flower:

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;24576923:
Mietitäänpä asiaa toisinpäin jos mies olisikin koti-isä. suostuisiko hän tekemään kaiken samallalailla kuin me kotiäidit?!?!? eli lapsilauma mukaan joka paikkaan, ei omaa aikaa, olemaan huolehtiva vanhempi 24/7/12?
odottamaan kiltisti kotona ruuan kanssa että luvatusta normaalista kotiintulo ajasta luistetaan ja ilmoitetaan jos muistetaan että on ylitöitä.... olisiko miehistä siihen?!?!?

ja edelleenkään tämä ei ole tarkoitettu valittamiseksi, viihdyn omassa elämässäni kaikesta huolimatta, mutta on vain mukavaa miettiä asioita ja erivaihtoehtoja:popcorn:
Niinpä, eli miksi mun pitäisi tehdä tuo kaikki. Kuitenkin normaali työpäivä on sen 8h, eikä 12-16h niinkuin meillä, jos olisi töissä sen 8h niin en välittäisi mitään, mutta tuossa ei omaa aikaa jää koskaan.

miusta ainaki on ihan omituista jos mies on joskus arkena vapaalla. :) on tietyllä tavalla oppinu tekee kaiken ja sit onki mies sotkemassa homman. ja omaa aikaa on sit kun lapset illalla nukkuu.
nykyään mennää asioissa aina helpomman kautta ja maajussit ihmettelee miks joutuuvat yksin elämään.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Musta sen täytyy mennä ilman sädekehien kiillotuksia niin, että kummankin jaksamisen mukaan. Ei äidinkään aina ole pakko jaksaa, vaikka olisi kotona. Jos mies tekee säännöllistä 8 tuntia päivässä, niin miksipä ei jaksaisi välillä vaikka ottaa imuria käteen. Jos mies ei ole edes vuosilomaansa päässyt pitämään ja nainen on kotona ja hyvissä voimissa, niin eiköpä silloin naisen jo myötätunnosta kuulu tehdä kotityöt. Mutta ei sen missään nimessä kuulu mennä niin, että vaikka mies olisikin koko ajan pitkää päivää töissä, niin hänen ei tarvitse lapsiensa kanssa aikaa viettää. Siinä kohtaa täytyy sitten miettiä, onko tärkeämpää, että on miehen vuoro viedä roskat vai voisiko hän senkin ajan viettää lasten seurassa. Pätee aivan samalla toisin päin, jos kotona onkin isä ja äiti on työssä.
Asiat on kuitenkin pakko hoitaa. Lapset on pakko hoitaa. Se, että miten missäkin tilanteessa se balanssi löytyy, lienee jokaisen oma asia. Kunhan se ei tosiaan mene lasten kustannuksella... Vanhempien ei kai kuitenkaan tarvitse aina jaksaa ja olla täydellisiä.

• Tykkää
Reactions: mie88

Yhteistyössä