Kepsis
[QUOTE="kahden äiti";24535350]Missä tossa? Etkö ymmärrä _mitä_tää_tarkoittaa_?[/QUOTE]
HAHAHA, ei herranen aika mikä palikka
HAHAHA, ei herranen aika mikä palikka
Ai meinasit, ettei joku löytäis näppäimistöstä U-kirjainta... tyrsk.HAHAHA, ei herranen aika mikä palikka
noh, eka laps oli alipainoinen, sen vuoksi aloitettiin kiinteät 4kk iässä. vuoden ikään imetin. tokalla lapsella romahti pituuskasvu 5kk iässä, sen vuoksi aloitin kiinteät. siis neuvolan kehoituksesta molemmilla kerroilla. toista imetän vielä, nyt 8kk.Sinä, joka et ole imettänyt whon suositusten mukaisesti (6kk täysimetys, 12kk osittaisimetys, vai oliko jopa 24kk!!), kerro syy?! Miksi et? Tämä tuli mieleeni yhdestä ketjusta, jossa arvosteltiin pitkään imettävijä äitejä... Joten välillä sitten perusteluja näin päin
Pitäs myös selvittää mitä lapsen painon lasku, tai kasvun tyssääminen tekee lapselle noina alun tärkeinä viikkoina. Sinä aikana kun äidin vaan käsketään harjoitella imettämistä jotta päästään johonkin optimiin tulokseen imetyksessä eli äitiyden kirkkaimmassa kruunussa. Sinä aikana kun ongelmat eivät ole vielä ratkenneetAlkuperäinen kirjoittaja Jessican äiskä;24543030:Mä veikkaan että suuri syy vähäiselle imetykselle, on tiedon puute.
Puhutaan että maito loppui, koska vauva söi muutaman viikon kaikki yöt tunnin välein tms, tippaakaan ei tullut pumppaamalla yms. Maitoa ei tullut koska en tuntenut maidonnousua, vauva oli jo 2 vkoa enkä nähnyt pisaraakaan maitoa jos yritin lypsää. Vauvan paino laski eikä tasaantunut kun vasta pariviikkoisena.. Vauva kieltäytyi kokonaan rinnasta.
Kaikki nuo ovat ihan normaaleja, vaikkakin kurjia ilmiöitä joita vaan joskus imetyksessä tulee eteen mutta kun jatkaa sitkeästi, ongelmat kyllä ratkeavat. On ihan yleistä että tulee useita viikkoja kestäviä tiheän imun kausia, vauva hylkii rintaa, tulee rintaraivareita yms. Näistä vaan pitäisi tietää enemmän.
Pituuskasvun pysähtyminen ja hidastuminen ovat kaksi eri asiaa. Toi rautavaraston saaminen äidiltä ja sen loppuminen 4-6 kk iässä ovat faktaa, jotkut lapset tarvitsevat muutakin kuin rintamaitoa ennen puolen vuoden ikää. Ei muutama lusikka päivässä pilaa lasta tai imetystä...Voi raato... EI NOIN.
"Vierasvain" - minkä vuoden käyriä teidän neuvola seuraa? Tiesitkö, että vauvan kasvussa tapahtuu ns notkahdus 3kk iässä, johtuen suoliston kehittymisestä ja siitä, että biologisesti ihmisen todellinen kantoaika on 12kk (evoluutio vain vähän kompromissasi, kun noustiin kahdelle jalalle), eli 3kk iässä vauvan tavallaan vasta kuuluisi syntyä ja kasvaa siis siihen asti kuin sikiö. Lähempänä puolen vuoden ikää taas pituuskasvu hidastuu, mikä on normaalia sekin, mutta neuvola vertaa lasta niihin käyriinsä ja ne käyrät on tänä päivänä täysin epäpätevät (uudet tulee näillä näppäimillä käyttöön ja nimenomaan siksi, että tulee niin paljon noita vika-hälytyksiä noiden kasvujen suhteen). Jos lapsi tuntuu normaalilta eikä väsähtäneeltä/nuutuneelta, voit olla huoletta.
Kiitoksia vastauksesta, luulenpa että meillä aloitetaan maistelut aivan näinä päivinä, vajaan 5,5 kuukauden iässä. Varmasti kuuden kuukauden täysimetyskin onnistuisi. Vauva on pirteä ja reipas, samoin äiti. Mutta tällä hetkellä se raudanpuute tuntuu suuremmalta huolelta kuin suoliston mahdollinen kypsymättömyys.Ja noinhan se juuri kuuluukin mennä. Se on kuitenkin suositus, ei sääntö, ja ihan selkeästi SINÄ olet perillä siitä, milloin on oikea hetki aloittaa kiinteät: silloin, kun lapsi niistä itse kiinnostuu. Älä kuitenkaan ota paineita neuvolan 5 ateriaa päivässä vouhkaamisesta, anna pienen itse tutustua rauhassa ja omassa tahdissa uusiin ruokiin. Kannattaa tutustua sormiruokailuun, se on vauvalle paljon luonnollisempi vaihtoehto kuin soseet.
Noille suosituksille on syyt, niitä ei huvin vuoksi kannata olla noudattamatta, mutta tuossa juuri on minusta erityisen hyvä esimerkki oman pään käytöstä kerrankin oikella tavalla. Ei uhmata suositusta uhmaamisen vuoksi, vaan mietitään, otetaan asioista selvää ja punnitaan vaihtoehdot.
Vauvatkin on ihmisiä, joilla on erilaisia luonteita. Meidän vauva ei jaksa imeä kauaa, jos maitoa ei tule "tarpeeksi". Siltä menee hermot enkä mä jaksanut tunkea tissiä vauvan suuhun, joka imasee pari kertaa ja alkaa raivota. Kun vauva hieman rauhottui, niin panin tissin suuhun ja sama toistui.Mistä voi päätellä ettei maitoa tule yhtään? Miksi sitä maitoa ei tulisi? Aika mahdotonta ettei tulisi tippaakaan jos vauva olisi rinnalla koko ajan ja imuote oikea.
Mä osaan imettää seisaaltaan, mutta en siltikään syötä bussissa, koen sen liian vaaralliseksi. Eikä vaunuja saisi jättää yksin, joten ei istuviltaakaan voi imettää bussissa. Ellei ole ihan hirveä kiire, niin oon muutaman kerran jäänyt bussista pois, imettänyt ja hypännyt seuraavaan bussiin. Tavallisesti teen kuitenkin elämästäni vaikeaa ja ajoitan matkat niin, että vauvalle ei "varmasti" tule nälkä.Se on hienoa se jos sinun mielestäsi paikassa kuin paikassa voi imettää. En tiedä missä asut ja kuinka menevä olet ollut vauvasi kanssa. Mutta itse olen ainakin välillä kokenut haastavaksi löytää niitä hyviä imetyspaikkoja. Vaikkapa juuri joku Helsingin ruuhkabussi joka on tupaten täynnä ihmisiä, hyvä kun juuri ja juuri mahtuu seisomaan vaunujen vieressä. Itse en ainakaan voi seisaltaan imettää joten helpompi se pullo on antaa vauvalle. Tosin jos ei ole ruuhkabussi niin monesti menen istumaan jollekin penkille siellä bussissa ja imetän, joka on se ensisijainen vaihtoehto mutta aina se ei kuitenkaan toteudu. Mitä tulee mainitsemaasi liinailuun niin meillä sekään ei ole se toimivin vaihtoehto kun ollaan monesti aamusta iltaan menossa ja tavaraa on mukana sen verran paljon että pakko kulkea rattailla.