imetystä! miksi et imetä, kuten neuvotaan?

• Viestiketjun aloittaja utsija
  • Ensimmäinen viesti
"Iitu"
:D aijaijai, kyllä sinun tapauksessa stressin lievitys olisi ollut erittäin tärkeää. Muiden täydellä korttipakalla pelaavien ei niinkään tarvitse jokaista hetken stressaavaa tilannetta pehmentää niin että ei vaan tulisi oikeita negatiivisiakin tunteita joskus.
Meinaatko, että vauvalle on ihan ok heittää jonnekin ventovieraiden sekaan ihmisvilinään? :) Sinun mielestäsi voisi varmaan jo puolivuotiaan jättää jonkun randomin kanssa, kunhan se muistaa pari krt päivässä vaihtaa vaipan ja joskus törkkiä jotain ruokaa sen suuhun.

vrs
[QUOTE="kahden äiti";24535168]Joo, alkaa olla myös selvää, miksi pienten lasten päivähoidon aloitus on monilla niin vaikeaa... Ei totuteta päiväkodin tapoihin, ei päivärytmissä, ei nukkumistottumuksissa, eikä edes ravinnossa... Meillä meni hyvin molempien kanssa. Ja avain siihen oli nimenomaan se, että hoidon alkamishetkellä muuttuvien asioiden määrä oli minimoitu. Eli siirryttiin päiväkodin tapoihin jo etukäteen ja rauhassa, kaikessa, missä se vain suinkin oli mahdollista.[/QUOTE]

Voi sun kanssas. Ei niillä siellä paiväkodissakaan ole mitään tarvetta tyrkyttää sitä korviketta, vaan VETTÄ ruokajuomana. Mihin sitä korviketta oikeasti ajattelet tarvittavan, jos imetyskin jo sujui? Miksi se oli välttämätöntä opetella sitä juomaan?

:D aijaijai, kyllä sinun tapauksessa stressin lievitys olisi ollut erittäin tärkeää. Muiden täydellä korttipakalla pelaavien ei niinkään tarvitse jokaista hetken stressaavaa tilannetta pehmentää niin että ei vaan tulisi oikeita negatiivisiakin tunteita joskus.
Eikös se pehmentäminen tuossa tarkoittanut nimenomaan sitä että jos vauva 10kk ikäisenä laitetaan päiväkotiin niin sitä päivähoidon alkua olisi sitten hyvä pehmentää totuttamalla vauvaa muuallekin kuin äidin syliin ja rinnalle (=ruuille). Vaikka muuten kokisikin yhä vauvan paikan olevan siinä.

JOku sitten on eri mieltä.

muoks. itsellänikin on siis 9kk ikäinen vauva enkä koe tarvetta olla erossa hänestä. Mutta jos kuukauden päästä hänet pitäisi lauttaa päiväkotiin niin varmasti tuohon alettaisiin jotenkin totutella.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tuhkimo81
utsija ap
[QUOTE="Iitu";24534161]Tieto, jonka avulla tehtäisiin imetystä edistäviä päätöksiä. Esim:

-lääkkeetön synnytys
-tarkoittaa myös: ei oksitosiinia rutiininomaisesti kolmannessa vaiheessa
-runsaasti ihokontaktia (suomessa vauvat puetaan vaatteisiin jo synnytyssalissa! miksi?)
-ei huvituttia vauvoille (tässä on jo edistytty, onneksi)
-ensi-imetys tunnin sisään syntymästä, rauhassa aikaa äidille ja lapselle ennen pesuja, punnituksia, suihkuja yms

Varmuutta, jottei äiti...
-antaisi lisämaitoja ensimmäisen 2-3 vuorokauden aikana
-kuvittelisi lapsen kuolevan nälkään siksi, että roikkuu tissillä taukoamatta vaikkapa seitsemän tuntia
-luulisi tutin olevan tarpeellinen vaikka vauva roikkuisi rinnalla sen seitsemän tuntia putkeen ensivuorokausinaan

Selitä minulle, miten ne ruotsin imetysprosentit ovat selkeästi korkeampia kuin suomen? :) Ja olen kyllä aivan varma siitäkin, että useampi kuin pari prosenttia kykeni imettämään vielä muutama sukupolvi sitten - suomalaisethan olisivat muutoin kuolleet sukupuuttoon! Kerro, mitä tapahtui? Miksi suomalaisnaisten rinnat ovat ryhtyneet joukkolakkoon kun kaikki toimi vielä muutama sukupolvi sitten? :D[/QUOTE]

Tässä tuli erittäin hyviä asioita esille!

• Tykkää
Reactions: Lilya
Kepsis
[QUOTE="Iitu";24535444]Meinaatko, että vauvalle on ihan ok heittää jonnekin ventovieraiden sekaan ihmisvilinään? :) Sinun mielestäsi voisi varmaan jo puolivuotiaan jättää jonkun randomin kanssa, kunhan se muistaa pari krt päivässä vaihtaa vaipan ja joskus törkkiä jotain ruokaa sen suuhun.[/QUOTE]

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Mä en imettänyt esikkoa, mokasin koko homman heti alkuunsa kun luulin että maito loppui vaikka olikin vaan tiheää imua.
Nyt kakkosen kanssa toivottavasti onnistuis tuon suosituksen mukaan.
Mä olen huomannut että nykyään saa koko ajan puolustella imetystä, ei korvikkeen käyttöä.:O Tuntuu että neuvola ja joka paikka tyrkyttää korviketta ja lisämaitoa, sekä paheksutaan imetystä esim. kahvilassa. Tämä varmaan vaikuttaa imetyksen jatkuvuuteen vaikei sitä haluta myöntää, monesti imetys loppuu ihan tietämättömyyden takia, neuvoloillakin on nykyään aika vähän tietoa aiheesta.

"vieras"
:D Tää keskustelu on kyllä parasta viihdettä... Älkää antako korviketta lapsille! Antakaa niitten ennemmin kuolla nälkään, jos ei maitoa tule. Voittepa ainakin sanoa imettäneenne!

Miten toisia voi niin kovin kiinnostaa muiden imetys? Mua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään! Typerät naiset taas haukkuu toisiaan, enpä ollenkaan ihmettele miksi äitiys tuntuu monelle olevan suorittamista. Kun ei naiset osaa antaa toisten olla ja elää kuten haluavat. Imetystukihenkilökin on varmaan koko ajan syyllistämässä äitiä, jolla imetys ei onnistu. Kun kyllähän se onnistuu, jos vaan haluaa tarpeeksi!

Kepsis
[QUOTE="vieras";24535526]:D Tää keskustelu on kyllä parasta viihdettä... Älkää antako korviketta lapsille! Antakaa niitten ennemmin kuolla nälkään, jos ei maitoa tule. Voittepa ainakin sanoa imettäneenne!

Miten toisia voi niin kovin kiinnostaa muiden imetys? Mua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään! Typerät naiset taas haukkuu toisiaan, enpä ollenkaan ihmettele miksi äitiys tuntuu monelle olevan suorittamista. Kun ei naiset osaa antaa toisten olla ja elää kuten haluavat. Imetystukihenkilökin on varmaan koko ajan syyllistämässä äitiä, jolla imetys ei onnistu. Kun kyllähän se onnistuu, jos vaan haluaa tarpeeksi![/QUOTE]

Järkevä keskustelu on tuolla päin ---->

5n äiti
Ekaa imetin vajaan 4kk, toista reilun 8kk, kolmatta 1v9kk, nyt tuplia imetetty 1v2kk. Soseet aloitettu 3-5kk iässä. Lapset olleet n nelikiloisia (kaksoset ei) syntyessään ja soseet tarvittu, koska yöt ja päivät menivät imettäessä. Kolmosella ei esim maidosta jäänyt enää mitään kakattavaa.

Mistä päätellen? Koskaan en ole ketään tavannut, jolla olisi mitään rumaa sanottavaa enää siinä vaiheessa, kun vaan suoraan sanoo rehellisen syyn. Itsekin toimin imetystukihenkilönä ja olen kyllä huomannut ihan saman kuin "iitu", että tekosyitä löytyy. Sitten vaan on kahta ihmistyyppiä: niitä jotka haluavat apua ja niitä, jotka syyllistyvät ja suuttuvat ihan mistä hyväntahtoisesta eleestä tahansa. Jos joku sanoo minulle, ettei halua imettää, kysyn miksi. En kysy, koska kokisin kenenkään olevan minulle tilivelvollinen, vaan koska minua kiinnostaa ja haluan saada selville, josko sittenkin takana on joku muu ongelma. Sitä kutsutaan meilläpäin välittämiseksi. Jos joku sanoo, ettei osannut, tarjoan luonnollisesti apua ja annan puhelinnumeroni. Keskellä yötäkin olen yhtä äitiä ollut auttamassa, enkä muuten turhaan. Uskaltaisivatpa vain muutkin OIKEASTI soittaa, kun apua tarvitsevat.

Meuhkaamaan, keuhkoomaan ja paasaamaan alan silloin, kun käydään puhumaan puhdasta paskaa. Esim etteivätkö WHO:n suositukset koskisi meilläpäin. Tai kuten eräs kerran minulta näsäviisaasti kysyi "Luuletko voivasi tuottaa maitoa ja imettää miten kauan tahansa?". No öööh, joo-o, maitoa tulee niin kauan, kun joku sitä imee... Ja näitä esimerkkejähän riittää...
Kyllä mä olen (imettämättömänä) törmännyt aika paljon siihen, että katsotaan suorastaan murhaavasti, kun kaivan sen pullon esille. Kysymättä edes syytä.
Ja oikeastaan kokisin melko tungettelevana sen, että joku ventovieras tulisi kysymään syytäkään.
Kun tähän asti mun tietooni ei ole tullut, että se korvikeruokinta olisi mitenkään varsinaisesti vaaraksikaan vauvalle...

Jos sitä imetysapua on tarjolla, helposti saatavilla ja äideille sairaaloissa ja neuvoloissa on kerrottu imetyksen edut ja tieto siitä, mistä apua saa, niin mun mielestä kaikki muu menee tuputtamisen puolelle.
Koska siinä tapauksessa niiden apua tarvitsevien äitien voisi jo olettaa apua löytävän.

Ja niille, joiden päätös syystä tai toisesta on olla imettämättä, on aivan turha sitä imettämistä ruveta väkisin tuputtamaan.
Eikä se edistä mitään, että ilmoitetaan jälkikäteen, että "olis sulta sitä maitoa tullut/olisit sä silti voinut imettää/väärin teit."
Se on nimenomaan ainoastaan syyllistämistä ja tuomitsemista.

[QUOTE="vieras";24535526]:D Tää keskustelu on kyllä parasta viihdettä... Älkää antako korviketta lapsille! Antakaa niitten ennemmin kuolla nälkään, jos ei maitoa tule. Voittepa ainakin sanoa imettäneenne!

Miten toisia voi niin kovin kiinnostaa muiden imetys? Mua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään! Typerät naiset taas haukkuu toisiaan, enpä ollenkaan ihmettele miksi äitiys tuntuu monelle olevan suorittamista. Kun ei naiset osaa antaa toisten olla ja elää kuten haluavat. Imetystukihenkilökin on varmaan koko ajan syyllistämässä äitiä, jolla imetys ei onnistu. Kun kyllähän se onnistuu, jos vaan haluaa tarpeeksi![/QUOTE]

Mua ei kiinnosta muiden imetys pätkääkään, mutta itse ainakin esikon kanssa mokasin ihan siksi etten tiennyt asioista. Kuten sinä, luulin tyhmänä että vauva kuolee heti nälkään jos "maitoa ei tule" yms ja kuvittelin että imetystukihenkilöt ovat vaan syyllistämässä. Luulin myös ettei imetykseen voi yhtään vaikuttaa omalla haluamisella, vaan että asia on ihan muissa käsissä. Ja koska mulle ei kukaan kertonut noita asioita, nyt ketuttaa kun poika kasvoi korvikkeella.

"vieras"
Mua ei kiinnosta muiden imetys pätkääkään, mutta itse ainakin esikon kanssa mokasin ihan siksi etten tiennyt asioista. Kuten sinä, luulin tyhmänä että vauva kuolee heti nälkään jos "maitoa ei tule" yms ja kuvittelin että imetystukihenkilöt ovat vaan syyllistämässä. Luulin myös ettei imetykseen voi yhtään vaikuttaa omalla haluamisella, vaan että asia on ihan muissa käsissä. Ja koska mulle ei kukaan kertonut noita asioita, nyt ketuttaa kun poika kasvoi korvikkeella.
Mä puhuin kyllä siitä, että maitoa ei ihan konkreettisesti tule. Huomasitko, en käyttänyt lainausmerkkejä? Kyllä se vauva varmaan jossain vaiheessa kuolee, jos ei saa korviketta eikä maitoa rinnasta?

Ei siinä auta imetystukihenkilö pätkääkään, jos sitä maitoa ei kertakaikkiaan tule. Ai niin, mutta onko sekin vaan omasta halusta kiinni? Ja miksei kukaan tukihenkilö ole vastannut, kauanko vauvaa voi imettää tyhjästä rinnasta turvallisesti? Viikon? Kaksi? Missä vaiheessa sitten voi antaa korviketta?

Niin, nämä on niitä asioita miksi imetyksestä on hyvä keskustella. Siis jos se jostain syystä ei ole onnistunut niin voi löytääkin syitä sille mikä meni vikaan ja jos seuraavalla kertaa haluaa onnistua paremmin, on jo heti vahvemmilla.

Kun noita vaan saisikin käytyä läpi ilman syyllistämisiä ja syyllistymisiä. Jos ei halua imettää niin kenenkään ei ole pakko, hyvä että on korvikkeita tarjolla. Jos taas haluaa imettää niin silloin on hyvä vähän syvemmin miettiä mikä meni vikaan ja olisiko mahdollista sittenkin toimia toisella tavalla. Eikä vaan heti automaattisesti hyväksyä että minulta tuo ei vaan onnistu.

Viimeksi muokattu:
Niin, nämä on niitä asioita miksi imetyksestä on hyvä keskustella. Siis jos se jostain syystä ei ole onneitunut niin voi löytääkin syitä sille mikä meni vikaan ja jos seuraavalla kertaa haluaa onnistua peremmin, on jo heti vahvemmilla.

Kun noita vaan saisikin käytyä läpi ilman syyllistämisiä ja syyllistymisiä. Jos ei halua imettää niin kenenkään ei ole pakko, hyvä että on korvikkeita tarjolla. Jos taas haluaa imettää niin silloin on hyvä vähän syvemmin miettiä mikä meni vikaan ja olisiko mahdollista sittenkin toimia toisella tavalla. Eikä vaan heti automaattisesti hyväksyä että minulta tuo ei vaan onnistu.
Tää oli just se pointti.

vrs
Vanhat käyrät on käytössä, kysyin asiasta. Olen lukenut tuosta notkahduksesta kasvussa, mutta itselleni on jäänyt epäselväksi, kuuluuko se normaaliin fysiologiseen kehitykseen vai onko se merkki raudan puutteesta.

Sinänsä noudattaisin mielelläni WHO:n suosituksia, mutta en jaksa olla kauhean harmissani, vaikka aloittaisimme kiinteät neuvolan suosituksesta jo reilun viiden kuukauden iässä. Lapseni syntyi yliaikaisena, hän on ollut syntymästään saakka iso ja aktiivinen, ja hän on jo parin kuukauden ajan ollut erittäin kiinnostunut ruoasta. Kehitysiältään hän vastaa hyvinkin puolivuotiasta. Hammaskin on.

Vai osaako joku kertoa, mitä lisäarvoa tasan kuuden kuukauden täysimetys toisi?
Ja noinhan se juuri kuuluukin mennä. Se on kuitenkin suositus, ei sääntö, ja ihan selkeästi SINÄ olet perillä siitä, milloin on oikea hetki aloittaa kiinteät: silloin, kun lapsi niistä itse kiinnostuu. Älä kuitenkaan ota paineita neuvolan 5 ateriaa päivässä vouhkaamisesta, anna pienen itse tutustua rauhassa ja omassa tahdissa uusiin ruokiin. Kannattaa tutustua sormiruokailuun, se on vauvalle paljon luonnollisempi vaihtoehto kuin soseet. :)

Noille suosituksille on syyt, niitä ei huvin vuoksi kannata olla noudattamatta, mutta tuossa juuri on minusta erityisen hyvä esimerkki oman pään käytöstä kerrankin oikella tavalla. :D Ei uhmata suositusta uhmaamisen vuoksi, vaan mietitään, otetaan asioista selvää ja punnitaan vaihtoehdot.

Kepsis
Mistä luulet että ihmiset saa tietonsa siitä miten saa asian X toimimaan? a) kuuntelemalla muiden mielipiteitä, eli kokemukseen tai kuulotietoon pohjautuvia asioita b) :headwall:

vastaus: molemmat.

utsija ap
Mä en imettänyt esikkoa, mokasin koko homman heti alkuunsa kun luulin että maito loppui vaikka olikin vaan tiheää imua.
Nyt kakkosen kanssa toivottavasti onnistuis tuon suosituksen mukaan.
Mä olen huomannut että nykyään saa koko ajan puolustella imetystä, ei korvikkeen käyttöä.:O Tuntuu että neuvola ja joka paikka tyrkyttää korviketta ja lisämaitoa, sekä paheksutaan imetystä esim. kahvilassa. Tämä varmaan vaikuttaa imetyksen jatkuvuuteen vaikei sitä haluta myöntää, monesti imetys loppuu ihan tietämättömyyden takia, neuvoloillakin on nykyään aika vähän tietoa aiheesta.
Samoin olen minä kokenut. Koko ajan saa puolustella ja selitellä pitkää imetystä. Senpä takia aloitin tämän keskustelun, että välillä saa selitellä nekin, jotka eivät paljon imetä.

Mistä voi päätellä ettei maitoa tule yhtään? Miksi sitä maitoa ei tulisi? Aika mahdotonta ettei tulisi tippaakaan jos vauva olisi rinnalla koko ajan ja imuote oikea.
Esikoisen kohdalla sain pumpattua muutaman millin, toisen kohdalla en sitäkään. Ei siinä auttanut mikään, sitä vain ei tullut. Toisen kohdalla sentään sain sairaalasta lähtiessä reseptin lääkkeeseen jonka pitäisi nostaa maito rintoihin, imetys ei onnistunut siltikään.

En tiedä sitten, että mistä tämä johtuu? Toisilta ei kai sitten vain tule sitä maitoa, ei kukaan sitä selittänyt mitenkään, totesivat vain, että annetaan sitten pullosta.

"vieras"
Mistä voi päätellä ettei maitoa tule yhtään? Miksi sitä maitoa ei tulisi? Aika mahdotonta ettei tulisi tippaakaan jos vauva olisi rinnalla koko ajan ja imuote oikea.
Niin, kerroppa se. Mulla kokemusta kahdesta raskaudesta ja synnytyksestä, eikä maitoa missään vaiheessa tullut. Ei lääkkeillä, joita sain sairaalassa. Ei vaikka vauva imi hyvin. Ei tippaakaan.

Kätilöt päätteli mun kohdalla ettei maitoa tule, kun vauvan paino laski koko ajan, rinnat ei täyttyneet missään vaiheessa maidosta, tippaakaan maitoa ei näkynyt mun rinnoista vaikka niitä kuinka puristeli, pumppasi, imetti. Vauva imi, muttei niellyt. Kun ei tullut mitään. Reilun viikon olin molemmilla kerroilla "opettelemassa" imetystä sairaalassa, mutta tyhjästä on paha nyhjästä.

[QUOTE="vieras";24535669]

Kätilöt päätteli mun kohdalla ettei maitoa tule, kun vauvan paino laski koko ajan, rinnat ei täyttyneet missään vaiheessa maidosta, tippaakaan maitoa ei näkynyt mun rinnoista vaikka niitä kuinka puristeli, pumppasi, imetti. Vauva imi, muttei niellyt. Kun ei tullut mitään. Reilun viikon olin molemmilla kerroilla "opettelemassa" imetystä sairaalassa, mutta tyhjästä on paha nyhjästä.[/QUOTE]

Sama mulla, suht turhauttavaa.

Yhteistyössä