imetystä! miksi et imetä, kuten neuvotaan?

• Viestiketjun aloittaja utsija
  • Ensimmäinen viesti
"kahden äiti"
[QUOTE="Iitu";24534970]Siis oikeasti. EI. Ei ole pätevä syy. Tuskin se lapsi oli hoidossa 24/7? :hwall: Mistä te näitä revitte?! Tekosyytä tekosyyn perään.

Mun pitää mennä kohta nukkumaan, en mä enää jaksa tämmöistä.[/QUOTE]

Sulle kanssa vielä kertauksena, että kiinteisiin aterioihin ja _ainakin_osittain_korvikkeeseen_siirtyminen ei tarkoitakaan sitä, että imetys pitäisi lopettaa kokonaan... mutta _täys_imetys kylläkin loppuu siihen.

"Iitu"
No jos nyt pilkkua kaivellaan, niin ei kyllä ole. Esim. ruuhkabussissa on melko toivotonta yrittää a) repiä vaatteita sen vertaa pois että onnistuistuisi tai b) saada lapsi pysymään rinnalla ja vielä onnistua varomaan niin, että kukaan ei törmäile yms. Ja on kyllä aika paljon paikkoja/ihmisiä, joissa/joiden edessä en kyllä kaiva tissejäni esiin, vaan mielummin annan pullosta
Pilkkua kaivellen, JOO, paikka jossa voi antaa pulloa on myös paikka jossa voi imettää. Se, että VALITSEE tietoisesti pullon ja on imettämättä on VALINTA, ei mikään pakko. Kannattaa pukeutua niin, ettei tarvitse erityisemmin vaatteita repiä pois. Talvella minä olen avannut takin, nostanut puseroa ja laskenut toppia. Kestää abt 10 sekuntia, jos sitäkään. Liinassa on kätevä imettää.

Miten te siis taiteilette sekä vauva että pullo sylissä? Kun eikös se niin mennyt, että pullovauvat saavat ihan yhtä paljon läheisyyttä kuin tissivauvat? ;) Minusta on kyllä helpompaa kantaa lasta kahdella kädellä kuin yrittää kantaa lasta yhdellä ja pitää pulloa toisella.

[QUOTE="kahden äiti";24534804]Koska meni 10kk ikäisenä päivähoitoon... Onko pätevä syy? Vai olisiko pitänyt ottaa lapsi mukaan töihin?[/QUOTE]

Kenelle on, kenelle ei. Minulle ei olisi.

Kakkonen oli 9kk kun palasin keikkatöihin ja 12kk kun siirryin kokonaan työelämään. Silti imetin häntä 1v3kk eikä korvikkeita tarvittu. Myös 6kk täysimetys onnistui ilman että piti töihinpaluun takia kiirehtiä kiinteiden kanssa. Lapsi siis ei ollut päivähoidossa vaan isän kanssa kotona, mutta eipä tuosta isästä imettäjäksi ollut. :D

Kolmonen on nyt juuri täyttänyt 9kk ja 6kk täysimetetty hänkin eikä korvikkeita saanut koskaan. Silti pystyisi ruokien puolesta jättämään hänet nyt isän kanssa kotiin tai vaikka päivähoitoonkin jos menisin töihin.

Esikoisen vieroitin kokonaan 10kk iässä, juuri samaan aikaan kun palasin töihin. Ei siksi ettei lapsi olisi pärjännyt töitteni aikaa ilman tissiä vaan siksi että muista syistä halusin vieroittaa hänet juuri silloin.

[QUOTE="Iitu";24534970]
Mun pitää mennä kohta nukkumaan, en mä enää jaksa tämmöistä.[/QUOTE]

Ehkä ihan hyvä.
Kyllä mä ymmärrän. Sä paasaat, vaahtoat, meuhkaat, syytät, syyllistät ja tuomitset. Ja jostain kumman syystä yksikään äiti ei silti imetä lastaan yhtään sen enempää....
Ootko kokeillut toisenlaista lähestymistapaa asiaan? Voisi olla vähemmän kuluttavaa ja väsyttävää. :whistle:

Viimeksi muokattu:
"Iitu"
[QUOTE="kahden äiti";24535014]Sulle kanssa vielä kertauksena, että kiinteisiin aterioihin ja _ainakin_osittain_korvikkeeseen_siirtyminen ei tarkoitakaan sitä, että imetys pitäisi lopettaa kokonaan... mutta _täys_imetys kylläkin loppuu siihen.[/QUOTE]

Sulle vielä kertauksena, että MIKSI_SITÄ_KORVIKETTA_ON_ANNETTAVA?!?!?!?! Siihen mä halusin vastauksen :) Mihin ihmeeseen sitä korviketta tarvitsee jos imettää?

"Iitu"
Ehkä ihan hyvä.
Kyllä mä ymmärrän. Sä paasaat, vaahtoat, meuhkaat, syytät, syyllistätä ja tuomitset. Ja jostain kumman syystä yksikään äiti ei silti imetä lastaan yhtään sen enempää....
Ootko kokeillut toisenlaista lähestymistapaa asiaan? Voisi olla vähemmän kuluttavaa ja väsyttävää. :whistle:
Ei paasaus mitenkään poissulje sitä, että IRL olen antanut ihan asiallista imetystukea ja osallistunut imetyksen tukemiseen muilla tavoin :) Sitä paitsi - onhan imetysluvut jo vähän nousseet sen jälkeen, kun asioista on ruvettu puhumaan niiden oikeilla nimillä.

Mun mielestä oikeasti äidit voisivat pikkuhiljaa ruveta luopumaan säälittävistä tekosyistään ja joko A. myöntää etteivät halunneet tai B. myöntää etteivät osanneet. Aina yritetään etsiä syyllistä itsensä ulkopuolelta. Mikä ihmisiä vaivaa kun tarttuvat mitä ihmeellisimpiin oljenkorsiin yrittäessään vyöryttää syytä muiden niskoille?

"kahden äiti"
[QUOTE="Iitu";24535030]Sulle vielä kertauksena, että MIKSI_SITÄ_KORVIKETTA_ON_ANNETTAVA?!?!?!?! Siihen mä halusin vastauksen :) Mihin ihmeeseen sitä korviketta tarvitsee jos imettää?[/QUOTE]

Kunhan ensin saan vastauksen siihen kysymykseeni, että MITEN_SE_VESI_TAI_PIIMÄ_ON_SILLE_LAPSELLE_JOTENKIN_PAREMPI_VAIHTOEHTO_KUN TISSIÄ_EI_OLE_SAATAVILLA?

vrs
[QUOTE="kahden äiti";24534979]"vähintään osittain korvikkeeseen siirtyminen" on eri asia, kuin imetyksen lopettaminen, jos et sitä sattunut tajuamaan. Ja jos olisit lukenut tarkkaan ennen keuhkoamistasi, olisit ehkä hiomannut, että kuopustani tosiaan myös imetin hoidon ja töiden alettua. Sitä en kyllä ymmärrä, miten vesi tai piimä olisi yhtään korviketta parempi juomavaihtoehto...[/QUOTE]

No vesihän on se suositeltu ruokajuoma jo vauvalle kiinteiden ohella. Piimää siksi, että se on joistakin hyvää ja jos ei ole, voi jättää juomatta, eikä siihen tarvitse kuukausitolkulla totutella/opetella. Ja vaikka "vähintään osittain korvikkeeseen siirtyminen" olisi kuinka eri asia kuin imettämisen lopettaminen, en näe mitään järjellistä syytä "vähintään osittain korvikkeeseen siirtymiseen". Miksi noin?

[QUOTE="kahden äiti";24535014]Sulle kanssa vielä kertauksena, että kiinteisiin aterioihin ja _ainakin_osittain_korvikkeeseen_siirtyminen ei tarkoitakaan sitä, että imetys pitäisi lopettaa kokonaan... mutta _täys_imetys kylläkin loppuu siihen.[/QUOTE]

Täysimetys on toivottavasti loppunut ennen 10kk ikää muutenkin... :whistle:

juu, kukin tekee niin kuin itse tykkään, mutta Iitun kanssa samoilla linjoilla siinä ettei tuossa tilanteessa tarvita välttämättä mitään korvikkeita.

"Iitu"
[QUOTE="kahden äiti";24535063]Kunhan ensin saan vastauksen siihen kysymykseeni, että MITEN_SE_VESI_TAI_PIIMÄ_ON_SILLE_LAPSELLE_JOTENKIN_PAREMPI_VAIHTOEHTO_KUN TISSIÄ_EI_OLE_SAATAVILLA?[/QUOTE]

Vesi on erittäin hyvä jano- ja ruokajuoma kymmenkuiselle :) Sitähän sen pitäisi muutenkin juoda! Sitten voi saada kaikki maidot äidiltään :) Näin tekisin itse. Jos silti jotain maitoa tuntuisi kaipaavan niin miksei piimää, vähemmän käsiteltyä ja paremmin sulavaa kuin korvike. Tosin piimää ei kauhean rasvaisena taida tästä maasta saada? Meillä on menty niin, että kaikki maito tulee rinnasta ja tissien ollessa muualla, voi juoda vettä ja syödä kiinteitä ruokia. Vauva tietää maidontarpeensa; jos juo korviketta päivällä, juo vähemmän maitoa sitten kun äiti on taas saatavilla.

[QUOTE="Iitu";24535062]Ei paasaus mitenkään poissulje sitä, että IRL olen antanut ihan asiallista imetystukea ja osallistunut imetyksen tukemiseen muilla tavoin :) Sitä paitsi - onhan imetysluvut jo vähän nousseet sen jälkeen, kun asioista on ruvettu puhumaan niiden oikeilla nimillä.

Mun mielestä oikeasti äidit voisivat pikkuhiljaa ruveta luopumaan säälittävistä tekosyistään ja joko A. myöntää etteivät halunneet tai B. myöntää etteivät osanneet. Aina yritetään etsiä syyllistä itsensä ulkopuolelta. Mikä ihmisiä vaivaa kun tarttuvat mitä ihmeellisimpiin oljenkorsiin yrittäessään vyöryttää syytä muiden niskoille?[/QUOTE]

Nykyään imetysvouhkaaminen on niin syyllistävää, että on pakko keksiä joku järjellinen syy. Vaikka tekemällä tehtykin.
Jos kehtaa myöntää, ettei halunnut tai osannut, siitä vasta saakin paskat niskaansa.

Ja joissain tapauksissa se syy ihan oikeasti voi olla ihan esimerkiksi terveydellinen. Siksi on mun mielestä todella törkeää kyylätä vihaisesti jossain neuvolan odotushuoneessa pullolla lastaan ruokkivaa äitiä. Kun sä et voi ikinä tietää, onko sillä syy vai tekosyy. Ja miksi se oikeasti kenellekään muulle edes kuuluu?

Olen sitä mieltä, että imetystukea ja apua on oltava helposti saatavilla. Mutta siinä, että sitä imetystä tuputetaan ja toitotetaan joka tuutista väkisin niillekin, jotka sitä eivät syystä tai toisesta koe tarvitsevansa, siinä mennään pahasti metsään.

"kahden äiti"
No vesihän on se suositeltu ruokajuoma jo vauvalle kiinteiden ohella. Piimää siksi, että se on joistakin hyvää ja jos ei ole, voi jättää juomatta, eikä siihen tarvitse kuukausitolkulla totutella/opetella. Ja vaikka "vähintään osittain korvikkeeseen siirtyminen" olisi kuinka eri asia kuin imettämisen lopettaminen, en näe mitään järjellistä syytä "vähintään osittain korvikkeeseen siirtymiseen". Miksi noin?
Joo, alkaa olla myös selvää, miksi pienten lasten päivähoidon aloitus on monilla niin vaikeaa... Ei totuteta päiväkodin tapoihin, ei päivärytmissä, ei nukkumistottumuksissa, eikä edes ravinnossa... Meillä meni hyvin molempien kanssa. Ja avain siihen oli nimenomaan se, että hoidon alkamishetkellä muuttuvien asioiden määrä oli minimoitu. Eli siirryttiin päiväkodin tapoihin jo etukäteen ja rauhassa, kaikessa, missä se vain suinkin oli mahdollista.

tn
Laitan minäkin lusikkani tähän soppaan, vaikka ei ehkä pitäisi keskustelun taso huomioonottaen. Kysyessäni neuvolasta veden juottamisesta vauvalle vastaus oili, että vauva ei tarvitse muuta juomaa kuin maitoa ennen 1 v. ikää. Eli ei vettä ollenkaan. Tiedän, että tästä on erilaisia ohjeistuksia, mutta meitä ohjeistettiin näin. Tästä syystä meillä 7,5 kk vauva on saanut korviketta imetyksen OHELLA (tosin jokseenkin harvoin), kun tissiä ei ole ollut saatavilla. En näe tässä mitään ongelmaa.

Mulle neuvottiin molempien kohdalla että lisämaitoa, lisämaitoa. Ensimmäisen kanssa oltiin ihan sairaalassa sisällä tutkimuksissa kun paino ei vain noussut vaikka imetin ja imetin.

Kakkosen kohdalla neuvottiin lisämaidot jo ennen kuin sairaalaan jouduttiin, onneksi. Sehän saavutti syntymäpainonsakin vasta lähes kaksiviikkoisena. : /

Eli MÄ olen imettänyt juuri niinkuin mua on neuvottu. :saint:

"Iitu"
Laitan minäkin lusikkani tähän soppaan, vaikka ei ehkä pitäisi keskustelun taso huomioonottaen. Kysyessäni neuvolasta veden juottamisesta vauvalle vastaus oili, että vauva ei tarvitse muuta juomaa kuin maitoa ennen 1 v. ikää. Eli ei vettä ollenkaan. Tiedän, että tästä on erilaisia ohjeistuksia, mutta meitä ohjeistettiin näin. Tästä syystä meillä 7,5 kk vauva on saanut korviketta imetyksen OHELLA (tosin jokseenkin harvoin), kun tissiä ei ole ollut saatavilla. En näe tässä mitään ongelmaa.
Jaa? Outoa. Meille taas tuli ohjeistus, että viimeistään 8kk kieppeillä on hyvä tarjota vettä, vaikka aluksi lapsi ei joisi sitä. Syynä veteen totuttelu ja se, että aika monella tulee herkästi ummetusta kun kiinteän ruoan osuus ruokavaliosta kasvaa siinä 8kk-10kk aikana.

Kepsis

Tossa on tommoinen "U" josta saa tämmöisen

"Iitu"
[QUOTE="kahden äiti";24535168]Joo, alkaa olla myös selvää, miksi pienten lasten päivähoidon aloitus on monilla niin vaikeaa... Ei totuteta päiväkodin tapoihin, ei päivärytmissä, ei nukkumistottumuksissa, eikä edes ravinnossa... Meillä meni hyvin molempien kanssa. Ja avain siihen oli nimenomaan se, että hoidon alkamishetkellä muuttuvien asioiden määrä oli minimoitu. Eli siirryttiin päiväkodin tapoihin jo etukäteen ja rauhassa, kaikessa, missä se vain suinkin oli mahdollista.[/QUOTE]

Niinno, tuosta minulla ei ole kokemusta, kun en kymmenkuista laittaisi päiväkotiin. Ehkä se tuollaisessa tapauksessa on vauvan mielenterveyden kannalta paras tehdä niin kuin päiväkoti sanelee.

ffff
mulla neljä lasta...imettänyt heitä 1 kuukauden kaikkia ja antanut nannia pullostaa. ihan normaaleja ovat,eikä tauteja normaaleja flunssia lukuunottamatta. jokainen tehkööt miten haluaa:) nyt tulossa viides lapsi ja en aikonutkaan tätä imettä varmaan kuukautta kauempaa,minusta vain helpompi pullosta antaa,kun on muutenkin pieniä lapsia.

Vierasvain
Voi raato... EI NOIN.

"Vierasvain" - minkä vuoden käyriä teidän neuvola seuraa? Tiesitkö, että vauvan kasvussa tapahtuu ns notkahdus 3kk iässä, johtuen suoliston kehittymisestä ja siitä, että biologisesti ihmisen todellinen kantoaika on 12kk (evoluutio vain vähän kompromissasi, kun noustiin kahdelle jalalle), eli 3kk iässä vauvan tavallaan vasta kuuluisi syntyä ja kasvaa siis siihen asti kuin sikiö. Lähempänä puolen vuoden ikää taas pituuskasvu hidastuu, mikä on normaalia sekin, mutta neuvola vertaa lasta niihin käyriinsä ja ne käyrät on tänä päivänä täysin epäpätevät (uudet tulee näillä näppäimillä käyttöön ja nimenomaan siksi, että tulee niin paljon noita vika-hälytyksiä noiden kasvujen suhteen). Jos lapsi tuntuu normaalilta eikä väsähtäneeltä/nuutuneelta, voit olla huoletta.
Vanhat käyrät on käytössä, kysyin asiasta. Olen lukenut tuosta notkahduksesta kasvussa, mutta itselleni on jäänyt epäselväksi, kuuluuko se normaaliin fysiologiseen kehitykseen vai onko se merkki raudan puutteesta.

Sinänsä noudattaisin mielelläni WHO:n suosituksia, mutta en jaksa olla kauhean harmissani, vaikka aloittaisimme kiinteät neuvolan suosituksesta jo reilun viiden kuukauden iässä. Lapseni syntyi yliaikaisena, hän on ollut syntymästään saakka iso ja aktiivinen, ja hän on jo parin kuukauden ajan ollut erittäin kiinnostunut ruoasta. Kehitysiältään hän vastaa hyvinkin puolivuotiasta. Hammaskin on.

Vai osaako joku kertoa, mitä lisäarvoa tasan kuuden kuukauden täysimetys toisi?

Kepsis
[QUOTE="Iitu";24535304]Niinno, tuosta minulla ei ole kokemusta, kun en kymmenkuista laittaisi päiväkotiin. Ehkä se tuollaisessa tapauksessa on vauvan mielenterveyden kannalta paras tehdä niin kuin päiväkoti sanelee.[/QUOTE]

Onko vauvan mielenterveys nyt jostain syystä vaarassa? :D

vrs
Nykyään imetysvouhkaaminen on niin syyllistävää, että on pakko keksiä joku järjellinen syy. Vaikka tekemällä tehtykin.
Jos kehtaa myöntää, ettei halunnut tai osannut, siitä vasta saakin paskat niskaansa.
.
Mistä päätellen? Koskaan en ole ketään tavannut, jolla olisi mitään rumaa sanottavaa enää siinä vaiheessa, kun vaan suoraan sanoo rehellisen syyn. Itsekin toimin imetystukihenkilönä ja olen kyllä huomannut ihan saman kuin "iitu", että tekosyitä löytyy. Sitten vaan on kahta ihmistyyppiä: niitä jotka haluavat apua ja niitä, jotka syyllistyvät ja suuttuvat ihan mistä hyväntahtoisesta eleestä tahansa. Jos joku sanoo minulle, ettei halua imettää, kysyn miksi. En kysy, koska kokisin kenenkään olevan minulle tilivelvollinen, vaan koska minua kiinnostaa ja haluan saada selville, josko sittenkin takana on joku muu ongelma. Sitä kutsutaan meilläpäin välittämiseksi. Jos joku sanoo, ettei osannut, tarjoan luonnollisesti apua ja annan puhelinnumeroni. Keskellä yötäkin olen yhtä äitiä ollut auttamassa, enkä muuten turhaan. Uskaltaisivatpa vain muutkin OIKEASTI soittaa, kun apua tarvitsevat.

Meuhkaamaan, keuhkoomaan ja paasaamaan alan silloin, kun käydään puhumaan puhdasta paskaa. Esim etteivätkö WHO:n suositukset koskisi meilläpäin. Tai kuten eräs kerran minulta näsäviisaasti kysyi "Luuletko voivasi tuottaa maitoa ja imettää miten kauan tahansa?". No öööh, joo-o, maitoa tulee niin kauan, kun joku sitä imee... Ja näitä esimerkkejähän riittää...

Kepsis
[QUOTE="Iitu";24535382]Kyllä. Mikä tahansa joka vähentää stressiä tuollaisessa tilanteessa kannattanee ottaa käyttöön. Vauva ei kuulu ryhmähoitoon vieraiden ihmisten luo. Jos sitä stressiä saa jotenkin lievennettyä niin kaipa se on tärkeämpää kuin ravitsemukselliset asiat.[/QUOTE]

:D aijaijai, kyllä sinun tapauksessa stressin lievitys olisi ollut erittäin tärkeää. Muiden täydellä korttipakalla pelaavien ei niinkään tarvitse jokaista hetken stressaavaa tilannetta pehmentää niin että ei vaan tulisi oikeita negatiivisiakin tunteita joskus.

Yhteistyössä