imetystä! miksi et imetä, kuten neuvotaan?

• Viestiketjun aloittaja utsija
  • Ensimmäinen viesti
"Iitu"
[QUOTE="vieras";24533580]En ole imettänyt lastani ollenkaan, koska sairastan tarttuvaa veritautia. ( ei HIV ) Olenko nyt huono äiti? Olen kokenut todella loukkaavaksi, kun arvostellaan sitä etten imetä. Kaikki kun eivät tiedä syytä siihen. Tälläinen imetyksestä meuhkaaminen on järjetöntä!! Kaikilla jotka eivät imetä on varmasti syy siihen ja jotkut ei voi sille mitään ettei pysty imettämään. Niinkuin tässäkin ketjusssa suurimmalla osalla ei ole tullut maitoa. Pitäisko sitä sitten maidoksi muuttua???? Voi huoh.[/QUOTE]

Oikeasti suomalaisnaisten rinnat ovat keskimäärin ihan yhtä toimivia kuin muunmaalaistenkin :) Ei "maidon puuttuminen" ole mikään oikea syy. Puutteelliset tiedot ja epävarmuus ovat ne oikeat syyt siinä taustalla. Esimerkiksi jo muissa pohjoismaissa ovat imetysprosentit hurjasti korkeampia kuin meillä - ovatko ruotsalaisnaisten rinnat sitten jotenkin rakenteellisesti paremmat kuin meidän? ;) En usko.

Kysynpä muuten nyt sinulta - seksiähän nykyään "saa" harrastaa positiivisenakin, jos on lääkitys kunnossa ja virusta ei ole havaittu veressä. Entä imetys? Imeytyvätkö lääkkeet äidinmaitoon, siksikö ei voi imettää?

"Sara"
6 kuukauden täysimetys ei onnistunut, koska jouduin lähes alusta asti huonon painonnousun ja selvästi nälkäisen vauvan takia antamaan lisämaitoa. Annoin korviketta kuitenkin mahdollisimman pieniä määriä ja aina imetysapulaitteella, joten tissit tyhjeni todella usein ja siltikään se maitomäärä ei koskaan noussut vastaamaan tarvetta. Kiinteiden myötä päästiin kuitenkin korvikkeesta eroon ja nyt imetys jatkuu kiinteiden myötä, pojalla ikää 1v1kk ja ei ole ihan heti tarkoitus lopettaa ainakaan äidin takia.

"Iitu"
Kun sitä maitoa tuli vasta lähemmäs viikon päästä synnytyksestä joten vauva eli elämänsä 6 päivää täysin korvikkeilla. Muutenkin korvike on ollut helpottamassa arkea kun ollaan oltu vauvan kanssa menossa eikä talvella esim bussissa ihan onnistunut imettäminen saati kaupan kassajonossa joten hankalissa paikoissa olen turvautunut korvikkeisiin, kuitenkin vauva sai pääsääntöisesti ruokansa tissimaitona tuonne 6,5kk ikään saakka ja edelleenkin päivittäin monta kertaa (pian 9kk) ja toivottavasti jatkuukin vielä pitkään.
.
Siis et saa tissiä esille, mutta onnistut ottamaan korviketetran, leikkaaman sen auki, kaatamaan steriloituun pulloon, pitämään sekä lasta että pulloa sylissä.... yms?

Itse olen kokenut tissin esille kaivamisen huomattavasti helpompana kuin tuollaisen monimutkaisen vyyhdin :)

[QUOTE="Iitu";24533671]Siis et saa tissiä esille, mutta onnistut ottamaan korviketetran, leikkaaman sen auki, kaatamaan steriloituun pulloon, pitämään sekä lasta että pulloa sylissä.... yms?

Itse olen kokenut tissin esille kaivamisen huomattavasti helpompana kuin tuollaisen monimutkaisen vyyhdin :)[/QUOTE]

Korvikepurkki on vaunujen kassissa helposti esillä, sen saa repimällä hetkessä auki, kassissa on aina tyhjiä pulloja, lapsi on rattaissa silloin. Siihen menee muutama sekuntti kun vauvalla on maitopullo. Toki mielummin imetän jos siihen on hyvä mahdollisuus, mutta esim eilen kirpparilla oli mukavempi antaa se korvike kuin poistua keskenkaiken kirpparilta imettämään ulos bussipysäkille.

"..."
Kohtutulehdus molemmissa synnytyksissä, kaikki lapset keskolassa 1kk, pumppauksella ei tulosta koska vauvat sairaalassa ja itse kotona, lopuksi luovutetun maidon syöttökielto antibioottien takia ja vihdoin ja viimein ku vauvat kotiin, eivä osanneet imeä rintaa vaan olivat tottuneet nenämahaletkuun ja pulloon.

Ekat kaks ei ollenkaan rintaa, viimeinen vauva 2kk osittain rintaa.

....
[QUOTE="Iitu";24533671]Siis et saa tissiä esille, mutta onnistut ottamaan korviketetran, leikkaaman sen auki, kaatamaan steriloituun pulloon, pitämään sekä lasta että pulloa sylissä.... yms?

Itse olen kokenut tissin esille kaivamisen huomattavasti helpompana kuin tuollaisen monimutkaisen vyyhdin :)[/QUOTE]

Missään ei enää käsketä steriloida pulloja ja tutteja, paitti ekalla käyttökerralla!!!

"terve"
Sinä, joka et ole imettänyt whon suositusten mukaisesti (6kk täysimetys, 12kk osittaisimetys, vai oliko jopa 24kk!!), kerro syy?! Miksi et? Tämä tuli mieleeni yhdestä ketjusta, jossa arvosteltiin pitkään imettävijä äitejä... Joten välillä sitten perusteluja näin päin ;)
Riitäskö syyksi vaikka veritulppalääkitys ja kipulääkitys... ja todella huono vointi? Sain sektion jälkeen kaikkiaa 7 tulpaa keuhkoihin, teholla olin 3 päivää...sen jälkee lääkitys päälle, ja lääkärit kielsi imetyksen
KELPAAKO??

"vieras"
[QUOTE="vieras";24532900]Imetin juuri niin kuin sairaalassa ja neuvolassa neuvottiin, tuloksena viikossa laihtunut (paljon! ) ja kuivunut vauva. Kun ei maitoa tullut, niin ei tullut. Sain maitoa "irrottavaa" nenäsuihketta, ei apua. Vauva oli tissillä koko ajan, ei apua. Jos olisin jatkanut "imetystä" enkä antanut ollenkaan korviketta, lapsi olisi kuollut nälkään. Tämän neuvolatätikin pitkin hampain myönsi vihdoin.

Ei tullut maitoa myöskään toisen lapsen kohdalla, pisaraakaan. Vaikka istuin sairaalan lypsykoneella, vaikka sain lääkkeitä, vaikka tein kaiken mitä käskettiin. Riittikö vastaukseksi? Mitenköhän imetystuki olisi mua noissa tilanteissa auttanut?[/QUOTE]

Eikö kukaan osaa vastata, mitä mun vielä olisi pitänyt tehdä toisin? Näännyttää vauvani, kun ei sieltä kerran mitään tullut vaikka kuinka yritti? Ei ne sairaalassakaan kovin monta päivää katso, kuinka lapsi ei saa maitoa äidiltään.

Olen täällä moneen kertaan tämän kertonutkin, mutta kerronpa taas: Mun iho ei kestä imetystä.

Esikoisen kanssa tyhmänä kärvistelin 5kk. Muiden kanssa olin viisaampi, ja imetin neljättä vaan 2 viikkoa. Mutta silloinkin sentään kokeilin, josko tilanne olisi muuttunut. Ei ollut.

"vieras"
[QUOTE="Iitu";24533651]Oikeasti suomalaisnaisten rinnat ovat keskimäärin ihan yhtä toimivia kuin muunmaalaistenkin :) Ei "maidon puuttuminen" ole mikään oikea syy. Puutteelliset tiedot ja epävarmuus ovat ne oikeat syyt siinä taustalla.
[/QUOTE]

Miten se tieto ja varmuus lisää konkreettisesti tisseihin sitä maitoa? Montako päivää voi vastasyntyneen antaa olla ilman maitoa, jos sitä ei äidiltä tule? Voiko odottaa viikon, jos vaikka sitten alkaisi maito nousta rintoihin? Ja entäpä jos ei nouse sittenkään?

Kerroppa se mulle.

"vieras"
Kysynpä muuten nyt sinulta - seksiähän nykyään "saa" harrastaa positiivisenakin, jos on lääkitys kunnossa ja virusta ei ole havaittu veressä. Entä imetys? Imeytyvätkö lääkkeet äidinmaitoon, siksikö ei voi imettää?

Vastaan tähän nyt näin, koska en osaa muuten. :D Siis sairastan c-hepatiittia 3-tyyppiä. Ihan aluks imetin muutaman kerran, mutta rinnanpäät meni rikki ja siinä oli suuri riski, että vauvaan tarttuu myös. Lääkäri kielsi imettämästä. Minulla ei ole lääkitystä siihen. Olen naimisissa ja seksiä olemme aina harrastaneet ilman kumia. Mieheni käy testeissä säännöllisesti, mutta ei ole onneksi saanut tartuntaa. Jos en olisi sairas, imetäisin kyllä. Tiedän äitejä jotka imettävät vaikka sairastavat c-hepatiittia, mutta itse (eikä lääkäri) halunnut ottaa riskiä.

"Iitu"
Korvikepurkki on vaunujen kassissa helposti esillä, sen saa repimällä hetkessä auki, kassissa on aina tyhjiä pulloja, lapsi on rattaissa silloin. Siihen menee muutama sekuntti kun vauvalla on maitopullo. Toki mielummin imetän jos siihen on hyvä mahdollisuus, mutta esim eilen kirpparilla oli mukavempi antaa se korvike kuin poistua keskenkaiken kirpparilta imettämään ulos bussipysäkille.
Miksi olisi pitänyt poistua keskenkaiken kirpparilta bussipysäkille? :O Tämä menee vielä mystisemmäksi.

"Iitu"
[QUOTE="vieras";24533982]Miten se tieto ja varmuus lisää konkreettisesti tisseihin sitä maitoa? Montako päivää voi vastasyntyneen antaa olla ilman maitoa, jos sitä ei äidiltä tule? Voiko odottaa viikon, jos vaikka sitten alkaisi maito nousta rintoihin? Ja entäpä jos ei nouse sittenkään?

Kerroppa se mulle.[/QUOTE]

Tieto, jonka avulla tehtäisiin imetystä edistäviä päätöksiä. Esim:

-lääkkeetön synnytys
-tarkoittaa myös: ei oksitosiinia rutiininomaisesti kolmannessa vaiheessa
-runsaasti ihokontaktia (suomessa vauvat puetaan vaatteisiin jo synnytyssalissa! miksi?)
-ei huvituttia vauvoille (tässä on jo edistytty, onneksi)
-ensi-imetys tunnin sisään syntymästä, rauhassa aikaa äidille ja lapselle ennen pesuja, punnituksia, suihkuja yms

Varmuutta, jottei äiti...
-antaisi lisämaitoja ensimmäisen 2-3 vuorokauden aikana
-kuvittelisi lapsen kuolevan nälkään siksi, että roikkuu tissillä taukoamatta vaikkapa seitsemän tuntia
-luulisi tutin olevan tarpeellinen vaikka vauva roikkuisi rinnalla sen seitsemän tuntia putkeen ensivuorokausinaan

Selitä minulle, miten ne ruotsin imetysprosentit ovat selkeästi korkeampia kuin suomen? :) Ja olen kyllä aivan varma siitäkin, että useampi kuin pari prosenttia kykeni imettämään vielä muutama sukupolvi sitten - suomalaisethan olisivat muutoin kuolleet sukupuuttoon! Kerro, mitä tapahtui? Miksi suomalaisnaisten rinnat ovat ryhtyneet joukkolakkoon kun kaikki toimi vielä muutama sukupolvi sitten? :D

"Mie vaan"
Täysimetin 6kk ja jatkoin osittaisena 1v 2kk asti. Tuossa vaiheessa lapsi enää leikki tissillä joten koin paremmaksi lopettaa, ei kertaakaan itkenyt tissin perään eikä sitä muutenkaan hamunnut taikka halunnut.

"Mie vaan"
[QUOTE="Iitu";24534161]Tieto, jonka avulla tehtäisiin imetystä edistäviä päätöksiä. Esim:

-runsaasti ihokontaktia (suomessa vauvat puetaan vaatteisiin jo synnytyssalissa! miksi?)
-ensi-imetys tunnin sisään syntymästä, rauhassa aikaa äidille ja lapselle ennen pesuja, punnituksia, suihkuja yms

[/QUOTE]

Ja miten sitten ne vauvat jotka joutuu teho-osastolle? Ketäs sieltä piuhojen keskeltä etsii sitä ihoa ja napsii henkilökunnan antamia tutteja pois?

Että mua suututtaa kun jotkut tahallaan näkee asioista vain sen toisen puolen eivätkä edes vaivaudu katsomaan toista puolta. Itse sain onneksi maidon nousemaan ilman ihokontaktia jo toisena päivänä vaikka lapseni oli teholla kaapissa letkujen keskellä. Olen yksi harvoista!!!! Siellä ne äidit taistelee ja yrittää saada maitoa nousemaan mutta kun ei kroppa ymmärrä sitä tuottaa maitoa jos lapsi syntyy kuukausiakin ennen LA:ta! Mur!

[QUOTE="Iitu";24534139]Miksi olisi pitänyt poistua keskenkaiken kirpparilta bussipysäkille? :O Tämä menee vielä mystisemmäksi.[/QUOTE]

Koska se olisi ollut lähin paikka imettää vai ahtaan kirpparin lattialleko olisi pitänyt istumaan alkaa?

"kahden äiti"
4kk täysimetyksestä viiteen kiinteään ateriaan ja vähintään osittain korvikkeeseen siirtymiseen tuntui aika tiukalta aikataululta. Siksi aloitin molemmille maistattelut jo 4,5kk ikäisenä. Esikoinen kun pääsi soseiden ja korvikkeiden makuun, ei enää ollutkaan sitten kovin kiinnostunut tissistä ja imetys loppui kokonaan 8,5kk iässä. Kuopusta imetin osittain 11,5kk ikään.

[QUOTE="Iitu";24534161]Selitä minulle, miten ne ruotsin imetysprosentit ovat selkeästi korkeampia kuin suomen?[/QUOTE]

Tapa tilastoida on eri? (Varma en ole, mutta esim. Suomessa täysimetys kaatuu siihen että keltaisuudesta kärsivä, ennenaikaisena syntynyt vauva saa luovutusmaitoa koska ei jaksa imeä. Vaikka sairaalasta kotiuduttuaisi et antaisi vauvalle pulloa kertaakaan vuoden aikana, et ole täysimettänyt?)

Koska se olisi ollut lähin paikka imettää vai ahtaan kirpparin lattialleko olisi pitänyt istumaan alkaa?
Minusta imettäminen jossain bussipysäkillä, eduskuntatalon rappusilla (kokeiltu on sielläkin) tai kauppakeskuksen keskellä jossain penkillä on itselle tosi, tosi epämiellyttävää. En koe että rinnan "kaivaminen esiin" julkisella paikalla olisi mitenkään neutraali juttu, vaikka osaan imettää niin ettei mitään näy.

näin
[QUOTE="Mie vaan";24534167]Täysimetin 6kk ja jatkoin osittaisena 1v 2kk asti. Tuossa vaiheessa lapsi enää leikki tissillä joten koin paremmaksi lopettaa, ei kertaakaan itkenyt tissin perään eikä sitä muutenkaan hamunnut taikka halunnut.[/QUOTE]

Mulla täsmälleen myös näin :)

"vieras"
[QUOTE="Iitu";24534161]Tieto, jonka avulla tehtäisiin imetystä edistäviä päätöksiä. Esim:

-lääkkeetön synnytys
-tarkoittaa myös: ei oksitosiinia rutiininomaisesti kolmannessa vaiheessa

Varmuutta, jottei äiti...
-antaisi lisämaitoja ensimmäisen 2-3 vuorokauden aikana
-kuvittelisi lapsen kuolevan nälkään siksi, että roikkuu tissillä taukoamatta vaikkapa seitsemän tuntia
-luulisi tutin olevan tarpeellinen vaikka vauva roikkuisi rinnalla sen seitsemän tuntia putkeen ensivuorokausinaan

Selitä minulle, miten ne ruotsin imetysprosentit ovat selkeästi korkeampia kuin suomen? :) Ja olen kyllä aivan varma siitäkin, että useampi kuin pari prosenttia kykeni imettämään vielä muutama sukupolvi sitten - suomalaisethan olisivat muutoin kuolleet sukupuuttoon! Kerro, mitä tapahtui? Miksi suomalaisnaisten rinnat ovat ryhtyneet joukkolakkoon kun kaikki toimi vielä muutama sukupolvi sitten? :D[/QUOTE]

Enpä usko että toimi vielä muutama sukupolvi sitten, silloinhan käytettiin imettäjiä.. Sekä tehtiin itse jotain maidonkorviketta. Etkö ole koskaan keskustellut asiasta esim. isoäitisi kanssa..?

Mulla meni siis kaikki pieleen muutenkin, koska synnytys käynnistettiin ja lapsi kiidätettiin hengettömänä teholle. Siinä ei paljon ihokontaktit tulleet mieleen, kun ensimmäisen viikon aikana yritettiin selvittää, mikä lasta vaivasi. Samanaikaisesti oli hyvin tärkeää tietää tarkalleen vauvan syömän maidon määrä, joten pullostahan sitä piti antaa. Mulle sillä ei ollut väliä, halusin vain että lapsi selviää. Mutta eipä noista tisseistä tullut pisaraakaan, vaikka silti pumppasin. Kuten ei tullut silloin ensimmäiselläkään kerralla, vaikka mitä yritettiin. Etkö sä usko, ettei kaikilla sitä maitoa tule?

ikäväkyllä
[QUOTE="Tyttöjen äiti";24532629]Joo, en mä ainakaan oo koskaa kuullu että suomessa lapsi olis kuollu siihen että sitä ei olis imetetty... :D[/QUOTE]

ja sairastunut...
Joten muistakaa et korvike ei kauan pullossa säily hyvänä. Tisseissä aina tuoretta.

Yhteistyössä