imetystä! miksi et imetä, kuten neuvotaan?

• Viestiketjun aloittaja utsija
  • Ensimmäinen viesti
utsija ap
[QUOTE="vieras";24532924]ja mikä ihmeen kiihko tästä imetyksestä on ? hekö ylpeilevät kun rinnat muuttuu lurpahtaneiksi, olo on varsin naisellinen vai? tai kun on jatkuvasti kiinni vauvassa? perustellaan valintaa sillä että eipä tartte pulloja koko ajan pestä...
imettäköön kuka haluaa mutta turha syyllistää ei-imettäneitä viitseliäisyyden puutteesta!!!!!!![/QUOTE]

Mutta sekö sitten on ok, että pitkään imettäviä arvostellaan, kuten tällä palstalla on nähty?!?! Tyyliin... SAIRASTA, ällöttää meitä normaaleja naisia!!

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja qwertyuiopå;24532936:
Jännä miten imetyskielteisiä suomalaiset naiset tämän pienen otannan perusteella ovat. Surullista jopa.
omalla kohdalla ei ole kyllä omasta kielteisyydestäni johtunut ettei maitoa ole riittänyt .... geenit on mitkä on. turhaa vouhotusta koko keskustelu. ihan hyvin sitä voi korvikkeellakin lastaan ruokkia, ja tottakai jos ei oma maito riitä...

Kun sitä maitoa tuli vasta lähemmäs viikon päästä synnytyksestä joten vauva eli elämänsä 6 päivää täysin korvikkeilla. Muutenkin korvike on ollut helpottamassa arkea kun ollaan oltu vauvan kanssa menossa eikä talvella esim bussissa ihan onnistunut imettäminen saati kaupan kassajonossa joten hankalissa paikoissa olen turvautunut korvikkeisiin, kuitenkin vauva sai pääsääntöisesti ruokansa tissimaitona tuonne 6,5kk ikään saakka ja edelleenkin päivittäin monta kertaa (pian 9kk) ja toivottavasti jatkuukin vielä pitkään.

Imetys on hyvä asia, mutta fanaattisuus on ihan pepusta.

Ja tuohon maidontuloon niin sitä ei todellakaan tullut vaikka sairaalassakin yritettiin monta kertaa joka päivä. En tiedä johtuiko sektiosta.

"vieras"
Sinä, joka et ole imettänyt whon suositusten mukaisesti (6kk täysimetys, 12kk osittaisimetys, vai oliko jopa 24kk!!), kerro syy?! Miksi et? Tämä tuli mieleeni yhdestä ketjusta, jossa arvosteltiin pitkään imettävijä äitejä... Joten välillä sitten perusteluja näin päin ;)
Eip tullut tisseistä kunnolla maitoa vaikka mitkä temput teki. 6kk osittaisimetystä oli mulle henk. koht. suuri saavutus :)

"kukkuluuruu"
En imetä koskaan ja ihan vaan sen takia en imetä että saan sun kaltaiset ihmiset raivon partaalle.
eka meni korvikkeilla ja on ihan hyvin kehittyny ja saanu kaikki ravinto-aineet, kipeänäkään ei ole paljoo ollu. Nyt odotan toista ja en todellakaan imetä, koska se on musta maailman ällöttävimmän näköistä, saatika tuntuu ihan hemmetin pahalle.
Korvikkeet on nykysin niin hyviä että lapsi pärjää niillä, ja alle vuoden oli kun rupesin normi maitoa antamaan.
Ja hyi helvetti, 3-vuotias tissillä huh huh. jotain rajaa sentään. eiköhän se imetyskin mene omien tuntemusten ja kokemusten mukaan, ei minkää kirjojen, käyrien ja tutkimusten.

Yksi mitä itse pitkään(?) imettäneenä/imettävänä en ymmärrä on tuo että imetyksen lopettamista pidetään jonain autuuden tuovana asiana. Yhdeltä läheiseltä ihmiseltä kuulen siitä aika usein.

Tällä hetkellä minulla on siis 9kk tyttö jota imetän ja aion imettääkin yli vuoden, niin kauan kunnes lapsi on valmis itse lopettamaan. Täysimetin häntä 6kk ja imetys on kokoajan sujunut loistavasti enkä ole koskaan kokenut sitä (tai oikeastaan mitään muutakaan asiaa koko vauvassa) millään lailla raskaana. Päinvastoin, olen tuonut esille sen että imetys on meille ihanaa ja rentoa yhteistä aikaa jne.

Meillä on kuitenkin kaksi isompaa erityislasta joiden aknssa on välillä rankempia aikoja. Joskus sitten tälle läheisellei sanon jonkun vaikean illan jälkeen että nyt väsyttää tosissaan. Neuvo on aina sama: lopeta imetys. :D

Ensimmäinen lapsi ei halunnut imeä. Lähes kaikki temput hänen kanssaan kokeiltiin, eikä ongelma helpottanut. Totesi, että helpommin saa eväänsä pullosta. Pumppasin kyllä maitoa johonkin 3-4kk ikään saakka, mutta maidontulo väheni ja väheni kaiken aikaa.

Toinen lapsi oli täysimetyksellä 4kk ikään saakka, jolloin aloitettiin kiinteiden maistelu. 5kk iässä aloin antamaan korviketta imetyksen lisänä, kun en enää jaksanut yöimetyksiä. Vähän sen jälkeen vauva alkoi hylkimään tissiä, enkä suoraan sanottuna viitsinyt enää ruveta sen ongelman kanssa tappelemaan, joten annoin olla ja imetys väheni ja sitten loppui.

"vieras"
Lapsi on nyt 5 kk, neuvolassa ollaan huolissaan pituuskasvun pysähtymisestä. Mietin, uskoako WHO:a vai neuvolaa.
Vauva saa raskausaikana äidiltä rautavarastot, jotka ehtyvät 4-6 kk iässä. Pituuskasvun pysähtyminen on merkki rautavarastojen tyhjenemisestä ja silloin pitää alkaa antamaan kiinteitä. Äidinmaidossa rautaa on vain vähän ja korvikkeista sitä ei juurikaan imeydy.

"vieras"
[QUOTE="Tyttöjen äiti";24532629]Joo, en mä ainakaan oo koskaa kuullu että suomessa lapsi olis kuollu siihen että sitä ei olis imetetty... :D[/QUOTE]

Ei siitä ole montaa kymmentä vuotta, kun ei-imetettyjen lasten kuolleisuus oli seitsemän kertaa suurempi kuin imetettyjen...

[QUOTE="vieras";24533065]Ei siitä ole montaa kymmentä vuotta, kun ei-imetettyjen lasten kuolleisuus oli seitsemän kertaa suurempi kuin imetettyjen...[/QUOTE]

Juu ei noita korvikkeita yms. juuri ollut jokunen vuosikymmen sitten, nythän tilanne on ihan erilainen, onneksi.

"vieras"
Juu ei noita korvikkeita yms. juuri ollut jokunen vuosikymmen sitten, nythän tilanne on ihan erilainen, onneksi.
Ongelma ei ollut niinkään teoillisissa korvikkeissa vaan lähinnä siinä, että korvikejuomaa ei saatu säilytettyä hygieenisesti, koska pakkausmenetelmät oli onnettomia eikä ollut jääkaappeja.

Tää ei siis ole ajankohtainen asia, mutta mun mielestä on hyvä välillä muistuttaa ihmisiä, että vielä vähän aikaa sitten elämä Suomessa oli monessa suhteessa kehitysmaatasolla.

147
[QUOTE="vieras";24533044]Vauva saa raskausaikana äidiltä rautavarastot, jotka ehtyvät 4-6 kk iässä. Pituuskasvun pysähtyminen on merkki rautavarastojen tyhjenemisestä ja silloin pitää alkaa antamaan kiinteitä. Äidinmaidossa rautaa on vain vähän ja korvikkeista sitä ei juurikaan imeydy.[/QUOTE]

ANTEEKSI mitä? eli siis korvikkeesta ei imeydy rautaa? Siis mitä sä selität?
Kyllä mun lapset on ainakin ihan normaalisti kasvannu korvikkeilla, vaikka ei oo tissimaitoa saannu.

Vierasvain
[QUOTE="vieras";24533044]Vauva saa raskausaikana äidiltä rautavarastot, jotka ehtyvät 4-6 kk iässä. Pituuskasvun pysähtyminen on merkki rautavarastojen tyhjenemisestä ja silloin pitää alkaa antamaan kiinteitä. Äidinmaidossa rautaa on vain vähän ja korvikkeista sitä ei juurikaan imeydy.[/QUOTE]

Kiitos, näin olen itsekin ollut ymmärtävinäni. Viikon päästä on neuvola, ja jos pituutta ei vieläkään ole tullut lisää, joudun tuottamaan pettymyksen WHO:lle ja aloittajalle. Neuvola olisi halunut soseet aloitettavan jo aikaisemmin, mutta tällaiseen kompromissiin päädyttiin.

Korviketta vauvani ei ole saanut pisaraakaan, eikä saa, jos se minusta riippuu. Rakastan imettämistä ja voin kuvitella jatkavani sitä, kunnes lapsi on kaksivuotias. Jos se lapselle vain sopii. Mutta silti WHO:n suositus jää toteutumatta meillä.

"vieras"
ANTEEKSI mitä? eli siis korvikkeesta ei imeydy rautaa? Siis mitä sä selität?
Kyllä mun lapset on ainakin ihan normaalisti kasvannu korvikkeilla, vaikka ei oo tissimaitoa saannu.
Imeytyy siis heikosti (samalla tavalla kuin lisäraudasta yleensäkin). Tarkoitin lähinnä sitä, kun nykyään on erityisen "rautaisia" korvikkeita, jotka ainakin meidän lapsilla saa ummetusta aikaiseksi, että niistä ei oo erityistä hyötyä.

Vauva ei ensimmäisten kuukausien aikana tarvitse rautaa ja kun kiinteät aloitetaan, niin tarvittava rauta saadaan niistä. Vauvat eivät tarvitse rautaisia korvikkeita tai vauvanruokia.

"vieras"
Kiitos, näin olen itsekin ollut ymmärtävinäni. Viikon päästä on neuvola, ja jos pituutta ei vieläkään ole tullut lisää, joudun tuottamaan pettymyksen WHO:lle ja aloittajalle. Neuvola olisi halunut soseet aloitettavan jo aikaisemmin, mutta tällaiseen kompromissiin päädyttiin.

Korviketta vauvani ei ole saanut pisaraakaan, eikä saa, jos se minusta riippuu. Rakastan imettämistä ja voin kuvitella jatkavani sitä, kunnes lapsi on kaksivuotias. Jos se lapselle vain sopii. Mutta silti WHO:n suositus jää toteutumatta meillä.
Ei WHO:kaan halua, että vauvat kärsivät raudanpuutteesta... Toi suositusikähän tarkoittaa sitä, että jos kaikki sujuu ilman ongelmia. Jos esim. äiti ei saa imetystä kunnolla toimimaan, niin ei WHO halua sitäkään, että vauva kärsii ravinnonpuutteesta.

"vieras"
En ole imettänyt lastani ollenkaan, koska sairastan tarttuvaa veritautia. ( ei HIV ) Olenko nyt huono äiti? Olen kokenut todella loukkaavaksi, kun arvostellaan sitä etten imetä. Kaikki kun eivät tiedä syytä siihen. Tälläinen imetyksestä meuhkaaminen on järjetöntä!! Kaikilla jotka eivät imetä on varmasti syy siihen ja jotkut ei voi sille mitään ettei pysty imettämään. Niinkuin tässäkin ketjusssa suurimmalla osalla ei ole tullut maitoa. Pitäisko sitä sitten maidoksi muuttua???? Voi huoh.

vierasvain
[QUOTE="vieras";24533508]Ei WHO:kaan halua, että vauvat kärsivät raudanpuutteesta... Toi suositusikähän tarkoittaa sitä, että jos kaikki sujuu ilman ongelmia. Jos esim. äiti ei saa imetystä kunnolla toimimaan, niin ei WHO halua sitäkään, että vauva kärsii ravinnonpuutteesta.[/QUOTE]

Aivan. WHO:n suositus on kullanarvoinen sellaisena kuin on ja sopii niin kehitysmaihin kuin teollisuusmaihinkin. Mutta jokainen lapsi ansaitsee yksilöllistä hoitoa. Meidän lapsemme kasvoi aivan hurjasti neljän kuukauden ikään saakka, ja sitten sekä pituus- että painokehitys katkesi kuin seinään.

"Iitu"
[QUOTE="Tyttöjen äiti";24532590]HUOM!
WHO:n imetyssuositus on niin pitkä mm. siksi että kehitysmaissa lapsia kuolee paljon epäpuhtaan juomaveden takia ja äidinmaitoa taas on turvallista juoda.... Siksi muistaakseni suositellaan imetystä jopa 3v saakka. (?)

Itse olen esikoista imettänyt vuoden ikään ja nuorempaa nyt 6kk...[/QUOTE]

Heippa! Kertoisitko ystävällisesti mikä on lähteesi? Missä WHO:n julkaisussa kerrotaan, että suositus perustuu nimenomaan kehitysmaiden huonoon vesitilanteeseen? :) Lukisin oikein mielelläni tästä lisää.

WHO:n imetyssuositus on kaikille - siis myös kehittyneissä maissa asuville - vähintään 24kk ja sen jälkeen niin kauan kuin äiti ja lapsi tahtovat jatkaa. Mitään haittaa pitkästä imetyksestä EI ole.

Saattaa olla, ettei tuu 6kk täysimetystä. Jos vielä kovin tihentää yösyömisiä. On hieman tihentyny täs parin kolmen viikon aikana. Mut päivä kerrallaan. 4kk on takana ja se on jo ihan hyvin täysimetystä.

Yhteistyössä