imetystä! miksi et imetä, kuten neuvotaan?

• Viestiketjun aloittaja utsija
  • Ensimmäinen viesti
ekaa 2 kk sit loppu maidon tulo kun seinään jostain syystä.
toista täysin viikon sit iski itteeni mahatauti ja maidon tulo väheni 3,5kk osittain jatkoin. tyhmin kommentti oli ensimmäisen kohdalla maidon loputtua isäni toteamus ett eiköhän kuule ois halvempaa imettää.. :) oisin jatkanu kummankin kanssa tissittelyä pitempään, mutta se nyt ei onnistunu.. terveitä ovat kummatkin.. :)

naistyypi
Ja pah! itse imetin vuoden päivät. Vauva sai suht useasti illalla vielä pullosta maitoa. Muuten oli täysin mun omilla. JA illalla siksi, että ehtisin joskus rauhassa suihkuun! ja mies halusi syöttää vauvan.,
Ja pah! Jos maitoa ei tule, pullon käyttö vähentää entisestään maidon tuloa! Sillon vauva saa osan ravinnosta pullosta eikä tissistä, jollon maidon tulo rinnoista lisääntyisi, siis jos käyttäisi vain tissiä! Tajusitko vai pitääkö etsiä rautalanka? Lue imetystukea :) sieltä löytyy tietoa!

Ja pah! Jos maitoa ei tule, pullon käyttö vähentää entisestään maidon tuloa! Sillon vauva saa osan ravinnosta pullosta eikä tissistä, jollon maidon tulo rinnoista lisääntyisi, siis jos käyttäisi vain tissiä! Tajusitko vai pitääkö etsiä rautalanka? Lue imetystukea :) sieltä löytyy tietoa!
Missä menee se raja että kuinka kauan vauvaa voi roikottaa tissillä josta ei juuri maitoa tule ilman lisäravintoa?

"vieras"
siihen nähden, mitä suomalaiset keskimäärin imettää, on anatolia imettänyt hyvin eli pitkään :) mutta mitä tarkoittaa, ettei onnistunut? Ohjauksen puutetta ilmeisesti! Ja tuntuuhan tuota arvostelua tulenan äidille, joka imettää pitkään, esim. Ninatt... Eli on myös aihetta arvostella äitejä, jotka eivät imetä riittävän pitkään! Noudattakaa suosituksia! Monesti se, ettei maito riitä, on omasta viitsimisestä kiinni, maidon määrässä on kysynnän ja tarjonnan laki ;)
ja montakohan lasta olet imettänyt??????

naistyypi
Missä menee se raja että kuinka kauan vauvaa voi roikottaa tissillä josta ei juuri maitoa tule ilman lisäravintoa?
Alkuun voi "joutua" pitämään tissillä vaikka kuinka monta tuntia putkeen, mutta kärsivällisyys palkitann ja sitten maitoa alkaa hiljalleen tulla yhä enemmän, jolloin tissittelyaika lyhenee. Joillain toki maitoa tulee heti niin hyvin, ettei tarvi monen tunnin tissittelyä, mutta joillain ei.

mikä on suositus?
Siis joo, WHO:n suositus on 3v, mutta eihän tuolle ole Suomessa mitään perusteita!? Täällä suositus on neuvolan mukaan 6kk täysimetystä ja 12kk saakka osittaisimetys, jonka jälkeen siirrytään tavalliseen maitoon.

Toki saa imettää vaikka 5v, mutta ei tuo 3v Suomessa ole mikään suositus kun meillä on puhdasta vettä saatavilla. Se on suositus maissa, joissa näin ei ole.

Alkuun voi "joutua" pitämään tissillä vaikka kuinka monta tuntia putkeen, mutta kärsivällisyys palkitann ja sitten maitoa alkaa hiljalleen tulla yhä enemmän, jolloin tissittelyaika lyhenee. Joillain toki maitoa tulee heti niin hyvin, ettei tarvi monen tunnin tissittelyä, mutta joillain ei.
Niin niin, mutta kun kaikkien kroppa ei toimi samalla tavalla vaan hormoonitoiminnassa voi käydä tenkkapoo eikä elimistö vastaa siihen tissittelyyn niinkuin luonto on tarkoittanut, joten kuinka kauan vauvaa "saa" pitää rinnalla, huutamisesta tms. huolimatta ilman lisäravintoa?Missä sitten menee se raja että on hyväksyttävää antaa pullosta?

utsija ap
[QUOTE="vieras";24532704]ja montakohan lasta olet imettänyt??????[/QUOTE]

Ja mites tämä tähän liittyy? Kaikille ihmisille ei suoda yhtään lasta, joillekin vain yksi, josta saa olla ikionnellinen! Mutta, minä olen imettänyt viisi. Entä sinä? Ja niitten, jotka arvostelivat ninattn pitkään imetystä, kommentit kiinnostaisivat erityisesti!

naistyypi
Niin niin, mutta kun kaikkien kroppa ei toimi samalla tavalla vaan hormoonitoiminnassa voi käydä tenkkapoo eikä elimistö vastaa siihen tissittelyyn niinkuin luonto on tarkoittanut, joten kuinka kauan vauvaa "saa" pitää rinnalla, huutamisesta tms. huolimatta ilman lisäravintoa?Missä sitten menee se raja että on hyväksyttävää antaa pullosta?
Tuskin siinä on yksiselittiestä tuntimäärää tms. Kannattaa ottaa yhteyttä imetystukeen, jos on imetysongelmia!

Tuskin siinä on yksiselittiestä tuntimäärää tms. Kannattaa ottaa yhteyttä imetystukeen, jos on imetysongelmia!
Niin mutta mutta..Tässä päästään siihen että joillakin ei vain tule maitoa, ei vaikka tissittelis kuinka ja siinä ei imetystuet auta jos rinnasta ei heru..Ei sitä lasta voi nälässä pitää iäisyyttä joten ei jää juuri vaihtoehtoja..

Musta se on ihan paskapuhetta että jos maitoa ei tule, syy on siinä että nainen ei pidä lasta lähellä ja anna olla tarpeeks tissillä, me ollaan kaikki edelleen yksilöitä.

Tai syön sanojani sen verran etten voi sanoa että olis ihan paskapuhetta, kyllä sekin varmasti on joissakin tapauksissa osasyynä, mutta se ei ole AINOA syy mikä vaikuttaa imetyksen onnistumiseen.

Viimeksi muokattu:
naistyypi
Niin mutta mutta..Tässä päästään siihen että joillakin ei vain tule maitoa, ei vaikka tissittelis kuinka ja siinä ei imetystuet auta jos rinnasta ei heru..Ei sitä lasta voi nälässä pitää iäisyyttä joten ei jää juuri vaihtoehtoja..

Musta se on ihan paskapuhetta että jos maitoa ei tule, syy on siinä että nainen ei pidä lasta lähellä ja anna olla tarpeeks tissillä, me ollaan kaikki edelleen yksilöitä.
On erittäin harvinaista, ettei maitoa tule, jos todella yrittää ja saa tukea! Vaikka ollaanki kuinka yksilöitä niin jotain yhteistä on, kuten että naisilla on tissit..i

vrs
[QUOTE="Tyttöjen äiti";24532590]HUOM!
WHO:n imetyssuositus on niin pitkä mm. siksi että kehitysmaissa lapsia kuolee paljon epäpuhtaan juomaveden takia ja äidinmaitoa taas on turvallista juoda.... Siksi muistaakseni suositellaan imetystä jopa 3v saakka. (?)

Itse olen esikoista imettänyt vuoden ikään ja nuorempaa nyt 6kk...[/QUOTE]

Yksi tuollainen kommentti ja siitä sikiää heti lisää samansuuntasta "tietävyyttä". Vois vähän miettiä mitä mihinki kirjottaa, kun jotkut pällit selkeesti uskoo mitä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mikä on suositus?;24532735:
Siis joo, WHO:n suositus on 3v, mutta eihän tuolle ole Suomessa mitään perusteita!? Täällä suositus on neuvolan mukaan 6kk täysimetystä ja 12kk saakka osittaisimetys, jonka jälkeen siirrytään tavalliseen maitoon.

Toki saa imettää vaikka 5v, mutta ei tuo 3v Suomessa ole mikään suositus kun meillä on puhdasta vettä saatavilla. Se on suositus maissa, joissa näin ei ole.
Ihan tiedoksi, että WHO:n suositus on 6kk ja 2v + siitä eteenpäin, jos vielä haluaa. Eli puolivuotta täysimetystä, 2v osittain ja sitten miten itseltä tuntuu. Lasta pitäisi siis imettää VÄHINTÄÄN 2v muun ruoan ohella. Ja suositus koskee kaikkia maita.

"rtee"
On erittäin harvinaista, ettei maitoa tule, jos todella yrittää ja saa tukea! Vaikka ollaanki kuinka yksilöitä niin jotain yhteistä on, kuten että naisilla on tissit..i
Harvinaista, mutta kyllä sitäkin tapahtuu. Naisilla yleensä on tissit, mutta ne ei kaikki toimikaan samalla tavalla. Tiedän naisen, jolla ei tullut yhtään maitoa. Ei yhtään tippaa vaikka miten yritettiin. Kivalta varmaan hänestä tuntuisi tämä syyttely.

"vieras"
[QUOTE="rtee";24532864]Harvinaista, mutta kyllä sitäkin tapahtuu. Naisilla yleensä on tissit, mutta ne ei kaikki toimikaan samalla tavalla. Tiedän naisen, jolla ei tullut yhtään maitoa. Ei yhtään tippaa vaikka miten yritettiin. Kivalta varmaan hänestä tuntuisi tämä syyttely.[/QUOTE]

mä olen tän tekstin kaltainen, kolme saanut ja sitkeistä yrityksistä huolimatta maito ei riittänyt .

naistyypi
[QUOTE="rtee";24532864]Harvinaista, mutta kyllä sitäkin tapahtuu. Naisilla yleensä on tissit, mutta ne ei kaikki toimikaan samalla tavalla. Tiedän naisen, jolla ei tullut yhtään maitoa. Ei yhtään tippaa vaikka miten yritettiin. Kivalta varmaan hänestä tuntuisi tämä syyttely.[/QUOTE]

Poikkeus vahvistaa säännön, sanotaan :)

"vieras"
Imetin juuri niin kuin sairaalassa ja neuvolassa neuvottiin, tuloksena viikossa laihtunut (paljon! ) ja kuivunut vauva. Kun ei maitoa tullut, niin ei tullut. Sain maitoa "irrottavaa" nenäsuihketta, ei apua. Vauva oli tissillä koko ajan, ei apua. Jos olisin jatkanut "imetystä" enkä antanut ollenkaan korviketta, lapsi olisi kuollut nälkään. Tämän neuvolatätikin pitkin hampain myönsi vihdoin.

Ei tullut maitoa myöskään toisen lapsen kohdalla, pisaraakaan. Vaikka istuin sairaalan lypsykoneella, vaikka sain lääkkeitä, vaikka tein kaiken mitä käskettiin. Riittikö vastaukseksi? Mitenköhän imetystuki olisi mua noissa tilanteissa auttanut?

??????????????????????????
[QUOTE="Tyttöjen äiti";24532629]Joo, en mä ainakaan oo koskaa kuullu että suomessa lapsi olis kuollu siihen että sitä ei olis imetetty... :D[/QUOTE]

Joo no mä en sitä tarkottanu. Vaan sitä, että en mä ala imettää lasta sen takia kolme vuotiaaksi, kun afrikassa likasta vettä. Siellä se on varmasti eriasia.

hoh hoh
Kuuleppas nyt meillä vauva sai joskus lisämaitoa 20-40 milliä ja kyllä' mä vuoden imetin.
Aluksi kokeilin pelkällä tissillä, mutta maitoa ei vaan tarpeeksi tullut. Oisko mun pitänny kuukausi tolkulla vaan antaa lapsen imeä tyhjää tissiä?

"vieras"
ja mikä ihmeen kiihko tästä imetyksestä on ? hekö ylpeilevät kun rinnat muuttuu lurpahtaneiksi, olo on varsin naisellinen vai? tai kun on jatkuvasti kiinni vauvassa? perustellaan valintaa sillä että eipä tartte pulloja koko ajan pestä...
imettäköön kuka haluaa mutta turha syyllistää ei-imettäneitä viitseliäisyyden puutteesta!!!!!!!

Mun tytär joutui teholle suoraan synnytyssalista, oli siellä useamman päivän nenämahaletkussa. Letkuruokinnasta siirryttiin pulloon, koska tyttö oli vielä liian heikko yrittääkseen imeä rinnasta. Kun tyttö oli tarpeeksi vahva yrittääkseen syödä rinnasta, oli hän jo tottunut helppoon maidon saantiin. Tästä syystä meidän tyttöä imetettiin todella vähän. Tein kyllä niin, että lypsin osan tarvitsemastaan maidon määrästä ja annoin sen pullosta.

"MIrka"
Mä imetin sen minkä pystyin. Eli 2viikkoa. Se oli mull esuuri saavutus ja oilen todella ylpeä.
Lapseni sai ruoan pullosta, ja hankin niitä jopa 10 kappaletta, jotta tarvitsi vain illalla ne pestä.
Ja mitäs siihen meni.. öö 10min ? Hurja aika ;)
Mä en vaan saannu itseäni niskasta ja kiiinni ja malttanut istua sohvan nurkasta tunnista toiseen. En mä ole sellainen joka jaksaa istua himassa vauvan kanssa tissisuussa. Nopeammin ja varmimmin vauva sai ruoan pullosta. Nakupellenä sai joka ilta köllötellä mun aamutakin sisällä..

Yhteistyössä