imetystä! miksi et imetä, kuten neuvotaan?

• Viestiketjun aloittaja utsija
  • Ensimmäinen viesti
utsija
Sinä, joka et ole imettänyt whon suositusten mukaisesti (6kk täysimetys, 12kk osittaisimetys, vai oliko jopa 24kk!!), kerro syy?! Miksi et? Tämä tuli mieleeni yhdestä ketjusta, jossa arvosteltiin pitkään imettävijä äitejä... Joten välillä sitten perusteluja näin päin ;)

Ekalla kerralla ei onnistunut.

Tokalla kerralla en jaksanut, vaan julmasti lopetin imetyksen ennen kun 24 kk (se on suositus) oli täynnä. 6½ kk täysimetystä ja 1 v 9 kk osittaisimetystä riitti sekä mulle että ilmeisesti myös lapselle.

"mhm"
Lapsi ei huolinut tissiä 4 kk jälkeen, ei millään. Pullo oli otettava kehiin. Nyt 20kk vanha enkä voisi kuvitella enää imettäväni, ei juo enää muutenkaan pulloista.

En ikinä arvostelisi ketään imetyksestä joka onnistunut juuri noin. :O Mitä arvosteltavaa siinä on? Mitä arvosteltavaa kenenkään imetyksessä on jos se on onnistunut tai "epäonnistunut"?! :D
Minä imetin 4kk asti ja sen jälkeen loppui. Koko touhu oli alusta asti niin pilalla ja ylihankalaa että ihan mielenterveyteni vuoksi lopetin. Toivottavasti ensi kerralla kaikki menee hyvin. Toivoisin että ainakin sen 6kk. :)

Viimeksi muokattu:
"vieras"
imetin yhden kuukauden. Syystä että maitoa tuli niin jumalattoman paljon ja suihkuten että oli ihan kokoajan litimärkä, nukuin yöt maitolammikossa ja vauva ei voinut syödä tissistä koska suihku oli ihan mieletön. Pumppaamaan en jaksanut rueta, koska silloin olisin saanut olla 24h pumppailemassa. Katsoin helpommaksi lopettaa koko imetyksen ihan oman jaksamiseni kannalta, ja kyllä, lapseni on aivan täysin normaali terve lapsi ilman ainuttakaan allergiaa.

"gee"
molempia lapsia olen imettänyt noin 6kk.

molempien kanssa alku oli helvettiä, sen jälkeen maailman ihaninta.

puolen vuoden tietämillä hyvin nukkuvat pojat eivät sitten enään nukkuneet ilman tissiä ja yöheräilyt tuli takasin.

en jaksanut eikä imetys enää kiinnostanut, loppuajan olin ihan pihalla koska olin niin väsynyt. siksi vaihdettiin tutteliin ja unikouluun.

sen jälkeen kaikki oli taas tyytyväisiä, ei kaduta pätkääkään.

Ja eiköhän "näin päin" ole jatkuvasti ketjuja jossa joku vatipää keksii arvostella muita/vaatia selityksiä siitä ettei syystä tai toisesta halunnut/pystynyt imettämään joko ollenkaan tai "vain" alle 6kk... :xmas:

Viimeksi muokattu:
Minulla oli tarkoitus pitää täysimetyksellä 6kk ja osittaisella 12kk, mutta tulikin sitten aloitettua pienissä määrin hedelmä- ja vihannessoseet jo 4kk imetyksen oheen. Jotenkin kun neuvolassakin annettiin kaikki ohjeet jo silloin 4kk ja sanottiin, että ala nyt jo antaa niin minähän aloin, vaikka olin toki tietoinen, että uusimmat suositukset saovat 6kk. Kai siinä oli jotain uuden jännän makua myös, eka lapsi ja mamma yksin kotona tylsistymässä, sai edes ruveta soseilemaan... Imetin kuitenkin 12kk asti.
Toisen kanssa mennään varmaan WHO:n suositusten mukaan.
Yli 12kk en koe tarpeelliseksi enää imettää, eikä ainakaan esikoinen tissiä enää sen jälkeen kaivannutkaan.

Lisäänpä vielä, että ei ollut mullakaan tosiaankaan helppoa ekat 2kk, moni olisi varmaan todennut, että "ei onnistunut".

Viimeksi muokattu:
utsija ap
Siihen nähden, mitä suomalaiset keskimäärin imettää, on Anatolia imettänyt hyvin eli pitkään :) Mutta mitä tarkoittaa, ettei onnistunut? Ohjauksen puutetta ilmeisesti! Ja tuntuuhan tuota arvostelua tulenan äidille, joka imettää pitkään, esim. Ninatt... Eli on myös aihetta arvostella äitejä, jotka eivät imetä riittävän pitkään! Noudattakaa suosituksia! Monesti se, ettei maito riitä, on omasta viitsimisestä kiinni, maidon määrässä on kysynnän ja tarjonnan laki ;)

"vieras"
Lähinnä imetystä ja satunnaisesti korviketta 4 kk ja sen jälkeen on alettu maistelemaan soseita. Soseet sen takia, että korvikkeesta tulee merkistä riippumatta vatsanväänteitä ja toivon, että soseet "opettaisivat" vatsaa sulattamaan korvikkeen paremmin. Lisäksi vauva on nyt tosi innostunut lusikkaruoasta :) .

Osittaisimetän varmaan ainakin vuoden, luultavasti päiväkodin aloittamiseen saakka (reilu vuoden ikäisenä päiväkotiin).

Siihen nähden, mitä suomalaiset keskimäärin imettää, on Anatolia imettänyt hyvin eli pitkään :) Mutta mitä tarkoittaa, ettei onnistunut? Ohjauksen puutetta ilmeisesti!
Pienipainoisena syntynyt vauva, joka kellastui ja jolla oli sokereissa häikkää = jo synnärillä lisämaitoa. Ei kotonakaan jaksanut imeä rintaa tarpeeksi, vaan nukahti tissille nopsaan, eikä paino noussut tarpeeksi. Pumppasin rintamaitoa pulloon, pullosta vauva sai syötyä tarpeeksi, mutta pumppaus ei riittänyt pitämään maidontuotantoa yllä. Lisäksi kärsin imetysaikana järkyttävistä migreeneistä, ja kohtauslääkkeen oton jälkeen oli aina 48 h imetyskielto.

Samalla motivaatiolla, samoilla tiedoilla ja samoilla tisseillä imetin toista lastani pitkään. Ei siis ollut kyse ohjauksen tms puutteesta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi ja Nyynä
plaah!
Mulle yks neukkutäti paasas kuinka somaliäidit ovat niin esimerkkejä kuin imettävät.
Mun kassalla kävi eilen useampi somalinainen, ja oli ihan pieniä vauvoja jakyllä niiden ostosten seasta löytyi aika monta lavaa tuttelia/nania.
Minä olin neuvolassa häpeä pilkku koska annoi pullosta maitoa(olin ottanut lääkkeen, jonka kanssa imetys ei onnistunut) olisi pitänyt kärsiä vaan, kunhan vauva saa tissiä. Niin ne kuulemma afriokassakin tekee....

"Tyttöjen äiti"
HUOM!
WHO:n imetyssuositus on niin pitkä mm. siksi että kehitysmaissa lapsia kuolee paljon epäpuhtaan juomaveden takia ja äidinmaitoa taas on turvallista juoda.... Siksi muistaakseni suositellaan imetystä jopa 3v saakka. (?)

Itse olen esikoista imettänyt vuoden ikään ja nuorempaa nyt 6kk...

Esikoinen sai ekat viikot maitonsa (pumpattua rintamaitoa siis) pääosin pullosta koska ei vielä osannut/jaksanut imeä tarpeeksi. Täysimetystä tuli lopulta 4,5kk jolloin aloin tarjoamaan sosemaistiaisia kun neuvola oli niin huolissaan hitaasta painon kehityksestä. Turha huoli neuvolalta, omilla käyrillään poika kasvoi kyllä hyvin. Lopetin imetyksen pojun ollessa 10kk, olin tuolloin itse jo seuraavan raskauden puolivälissä, hb oli matala ja muutenkin väsy olo. Halusin myös vieroittaa lapsen ennen seuraavan syntymää.

Kakkosta täysimetin 6kk ja lapsi vierotti sitten itsensä 1v3kk iässä.

Kolmosta täysimetin 6kk ja nyt 9kk iässä ei vielä ole saanut tippaakaan korviketta. Tarkoitus imettää jonnekin 1-2v välimaastoon ja antaa lapsen sitten itse lopettaa haluamassaan ajankohdassa.

"123"
[QUOTE="Tyttöjen äiti";24532590]HUOM!
WHO:n imetyssuositus on niin pitkä mm. siksi että kehitysmaissa lapsia kuolee paljon epäpuhtaan juomaveden takia ja äidinmaitoa taas on turvallista juoda.... Siksi muistaakseni suositellaan imetystä jopa 3v saakka. (?)

Itse olen esikoista imettänyt vuoden ikään ja nuorempaa nyt 6kk...[/QUOTE]

Niin, ja suomessa on kyllä ihan puhdasta vettä... eli en mä ainakaan tuon perusteella imetä 3-vuotiaaksi.

"Tyttöjen äiti"
[QUOTE="123";24532601]Niin, ja suomessa on kyllä ihan puhdasta vettä... eli en mä ainakaan tuon perusteella imetä 3-vuotiaaksi.[/QUOTE]

Joo, en mä ainakaan oo koskaa kuullu että suomessa lapsi olis kuollu siihen että sitä ei olis imetetty... :D

"Dalia"
Minulla oli tarkoitus pitää täysimetyksellä 6kk ja osittaisella 12kk, mutta tulikin sitten aloitettua pienissä määrin hedelmä- ja vihannessoseet jo 4kk imetyksen oheen. Jotenkin kun neuvolassakin annettiin kaikki ohjeet jo silloin 4kk ja sanottiin, että ala nyt jo antaa niin minähän aloin, vaikka olin toki tietoinen, että uusimmat suositukset saovat 6kk. Kai siinä oli jotain uuden jännän makua myös, eka lapsi ja mamma yksin kotona tylsistymässä, sai edes ruveta soseilemaan... Imetin kuitenkin 12kk asti.
Toisen kanssa mennään varmaan WHO:n suositusten mukaan.
Yli 12kk en koe tarpeelliseksi enää imettää, eikä ainakaan esikoinen tissiä enää sen jälkeen kaivannutkaan.
Lisäänpä vielä, että ei ollut mullakaan tosiaankaan helppoa ekat 2kk, moni olisi varmaan todennut, että "ei onnistunut".
Ei ehkä ollut mikään huono idis aloittaa soseita tuossa vaiheessa. Itse täysimetin 5kk, jolloin syöttövälit alkoivat tihentyä ja yöherääminen tuli kuukausien jälkeen takaisin kuvioihin. Kuitenkin oli myös tissiraivareita, joten soseiden antaminen jotenkin loivensi tilannetta monella tapaa. Lapsi oli myös todella kiinnostunut maistelemaan, ja saatiin tosi hyvä lähtö kiinteiden syömiseen.

Lopetin imetyksen kokonaan kun vauva oli 9kk. Sekin tuntui vain sopivan lapselle, ja itselle oli helpotus päästä hormonaalisesti normaaliin tilaan. Ekat menkat tuli viikon päästä lopetuksesta. Toisen kanssa haluaisin kuitenkin imettää 12 kk.

"elisa"
Esikoista imetin 4kk ikään, jonka jälkeen maidontulo loppui. Koska lapsi oli nukkunut jo 9 vko:sta yöt läpeensä, eikä siis herännyt yöllä syömään. Ja minä en lastani syömään herätä. Jos haluaa nukkua, niin nukkukoon. Myös lapsi ei enää 4 kk:n iässä huolinut rintaa suuhunsa. Yritin hetken pumpata, mutta se ei riittänyt pitämään maidontuotantoa yllä.

Tämä tulevan kanssa tehdään niin kuin hyvältä tuntuu.

Yhteistyössä