Vihaan vanhempainiltoja, koulun juhlia ja muitakin tilaisuuksia

Taas tulossa kolme vanhempainiltaa ja ties mitä tapahtumaa. Eikä kiinnosta yhtään, ei sitten tipan vertaa. Tarhan vasukeskustelut ja koulun kahdenkeskiset opettajatapaamisetkin tekee tosi tiukkaa. Toisaalta, olenpa lahjakkaasti unohtanut edellisenä vuonna vanhempaintapaamiset, joten... Syyllisyyden kai pitäisi kalvaa, mutta henkilökohtainen kammo estää hyvin syyllisyydenkin tunteiden nousun. Eikö kellään muulla tee tiukkaa?

Saako vastata, jos ei tee tiukkaa. :D Joskin se tekee, että pitäisi jakautua osiin, jotta voisi koulun vanhempainillassa olla useammasa luokassa yhtäaikaisesti. Yhdessä illassa olinkin jo, siinä teki tiukkaa kyllä kuunella rehtorin alustuspuheenvuoroa, joka on pysynyt samanlaisena jo vuosien ajan. Mietin, olisiko soveliasta pelata sen aikana kännykällä, mutta en pelannut.

Toiseenkin vanhempainiltaan menen.. ja vanhempainvartteihin.

Joskus saattaa olla, että opettajaa tai päivähoitohenkilökuntaakaan ei muuten kiinnostaisi käydä aina niitä keskusteluja.. mutta sellaistahan täällä ei äänen sanota.

• Tykkää
Reactions: Istafra
Saa vastata, vaikka ei tiukkaa tekisikään. Se on hyvä, että joku tykkää (vaikka rehtorin puisevista sanoista ei välittäisikään :D)

"Joskus saattaa olla, että opettajaa tai päivähoitohenkilökuntaakaan ei muuten kiinnostaisi käydä aina niitä keskusteluja.. mutta sellaistahan täällä ei äänen sanota." :D Ei saa sanoa, ei. Saattaapi olla edessä kunnon palstanoitain polttajaiset.

Lunatic
Joo, skippasin juuri vanhempainillan ja aion skipata jatkossakin. Ei oo mun paikka.
Käyn sitten siinä vanheimpainvartissa (vai mikä onkin) kun jutellaan kahden kesken opettajan kanssa, (vaikkei sekään niin inspaisi).
Olen sanonu suoraan opettajalle, että en osallistu vanhempainiltoihin, että mulle saa informaation muutakin kautta perille jos jotain tärkeetä on. Ja se ymmärsi kyllä hyvin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Miksi sä niitä tilaisuuksia niin vihaat / kammoat?
Suurimmat syyt kai ovat, että isommissa tapahtumissa on ihmisiä, hälinää sekä tuntuu että vaaditaan jonkinasteista yhteishenkeen sujahtamista ja sosiaalista yhteyttä kanssaihmisiin. Pitää jaksaa keskittyä, istua ja olla samalla niin hemmetin huomaamaton (mikä ei tunnu onnistuvan). Pelottaa, että joku kekkaa minut sieltä ja toteaa minun olevan juuri sopiva ihminen johonkin hommaan, koska olen sitä tai tätä. En tiedä ihan tarkalleen. Se pakkoluonteisuus varmaan myös. Ei siis se, ettenkö olisi niinkään kiinnostunut lasten asioista, vaan se, että tekisin sen mielelläni vaikka kirjeenvaihdossa.

Joo, skippasin juuri vanhempainillan ja aion skipata jatkossakin. Ei oo mun paikka.
Käyn sitten siinä vanheimpainvartissa (vai mikä onkin) kun jutellaan kahden kesken opettajan kanssa, vaikka täysin perseestä sekin on. Olen sanonu suoraan opettajalle, että en osallistu vanhempainiltoihin, että mulle saa informaation muutakin kautta perille jos jotain tärkeetä on.
Kunpas mullakin olisi rohkeutta sanoa tämä. Suurin ongelma on varmaan se, että sekä anoppi että äiti tulisivat linjoja pitkin paheksumaan. :D Nostan hattua Lunatic sulle.

Mä olen niin epäsosiaalinen paska että kammoksun myös kyseisiä tapahtumia. Vanhempainvartit vielä menee, mutta kaikki muut on täyttä kauhistusta. Pelkään että hämmennyksessä puhun jotain todella typerää ja saan oudoksuvia katseita osakseni, niin on käynytkin.

"juu"
vihaan vanhempain iltok´ja mutta myös niitä lappusia joita kotiin tulee joka kuukausi vähintän.
Olen jopa opelle ilmottanut etteikö voi painottaa/alleviivata ne tärkeät oleelliset asiat mutta ei.
Kuulemma kaikki on tärkeää.
<<<Lapsi käy erityiskoulua integroitua luokkaa, ja laput on kirjoitettu tyyliin..
Meillä on aivan mahtava luokkka,oppilaat on todella mukavia.
Tyttöjä X ja poikia X .
Mutama lapsi osaa jo kertoa koko kotiosoitteen ja vanhempienja sisarustenkin nimet.
Sitten tässä saattaa olla se asia.
Ja tas jatkuu..
On vaan mahtavaa kun luokkamme on niin pieni niin pysty paremminopettamaan.
ja taas jatketaa lässytystä, ja sinne väiin kommentti jotta torstaina koulu loppuu kaikilta klo 12.00
jne

ei nappaa ei
Muakaan ei innostais yhtään :/ ihan olis ok jos olis vaan luokassa mutta että koko koulun vanhempainilta jossa rehtori puhuu samaa soopaa vuodesta toiseen ja vasta sen jälkeen pääsee luokkaan oman opettajan pakeille ... mitähän jos skippaan sen rehtorin osuuden ja menen ½ tuntia myöhässä ja vaan sinne luokkaan :p

mitähän jos skippaan sen rehtorin osuuden ja menen ½ tuntia myöhässä ja vaan sinne luokkaan :p
Hyvä suunnitelma. Jos useampi tekisi näin, voisi viesti mennä pikkuhiljaa rehtorillekin perille... Luulisi, että ekaluokalla riittää perusasioiden hierominen, sen jälkeen voi jo olettaa, että aikuiset ovat asian oppineet...

Voi kai sitä toisaalta vihjaista opettajallekin, että yhteisestä osiosta ei tunnu olevan mitään hyötyä. Viesti voisi kulkea sitäkin kautta - jos opettaja ei ole sitä lajia, joka vetää herneen omaan nenään, jos joku kritisoi järjestelmää.

Onko täällä kellään ollut niitä vanhempainiltoja, joissa vanhempien pitää askarrella luokassa? Kun tällaistakin on kuulemma joissain kouluissa.
Askartelua ei ihan ole ollut, mutta jotain ryhmätöitä, joissa kerättiin isolle arkille ehdotuksia ja ajatuksia, se oli sellainen varsinainen aivoriihi, ajatusten myrsky :D No joo, kestin kyllä ja kestän jatkossakin.

"noh"
En käy enää vanhempainilloissa joka vuosi, olen käynyt tarhat ja eskarit ja koulujen vanhempainilloisa nyt 13 vuoden ajan ja ihan samat jutut niissä on aina, aina on joku vanhempi, jolle on epäselvää kurahousujen funktio tai voisiko pitää myyjäiset... plaah... olen ollu vanhempainyhdistyksessä pj. ja sihteeri, leiponu kakkuja myyjäisiin nyt ei enää jaksa, ei pysty ei kestä hermo. Kun joillakin ei mene jakeluun, että yleisessä vanhempainillassa ei olla keskustelemassa yksilötason ratkaisuista vaikka siitä erikseen sanotaan, että henkilökohtaisesti oman lapsen keskusteluaika tulee sitten opettajalta niin ei mene perille. Mä en jaksa käyttää aikaani kuuntelemalla kuinka jollain on joku ongema suhteessa asiaan x ja eikö nyt voitaisi yhdessä pohtia. Ei, ei voida, pohdi keskenäs ja lähetä vaikka sähköpostia reksille jos sulle on oikeesti kaikki noin epäselvää.
Sama juttuhan on jokaisella työpaikallakin, aina on joku, joka palaa samaan käsiteltyyn aiheeseen, koska oli tyytymätön aiempaan päätökseen ja joku, joka ei koskaan kuuntele mitä puhutaan ja ottaa sitten uutena ideana esille jotain kauheeta paskaa ja näin.

tynnyrissä kasvanut
Suurimmat syyt kai ovat, että isommissa tapahtumissa on ihmisiä, hälinää sekä tuntuu että vaaditaan jonkinasteista yhteishenkeen sujahtamista ja sosiaalista yhteyttä kanssaihmisiin. Pitää jaksaa keskittyä, istua ja olla samalla niin hemmetin huomaamaton (mikä ei tunnu onnistuvan). Pelottaa, että joku kekkaa minut sieltä ja toteaa minun olevan juuri sopiva ihminen johonkin hommaan, koska olen sitä tai tätä. En tiedä ihan tarkalleen. Se pakkoluonteisuus varmaan myös. Ei siis se, ettenkö olisi niinkään kiinnostunut lasten asioista, vaan se, että tekisin sen mielelläni vaikka kirjeenvaihdossa.
Mutta nuohan ovat normaaleja asioita ja hyviä asioita. Paljon helpompaakin kuin viestittely. Onko sulla todettu joku jännittämisvaiva!

Hassua, mä en opena ole oikeastaan koskaan tullut ajatelleeksi, että tuollaiset jutut voi olla aikuisista(kin) vastenmielisiä tai pelottavia.

Sen vielä ymmärtää, jos teinit vierastaa toisiaan, mutta että vanhemmatkin! Hmm.

Musta olisi kuitenkin tärkeää, että vanhemmat kävisi vanhempainilloissa. Kasvokkaisviestintä (ja niin, että paikalla on useamman ryhmäläisen vanhemmat) on kuitenkin aina tehokkaampaa kuin kirjeenvaihto.

Tönt
Saako vastata, jos ei tee tiukkaa. :D Joskin se tekee, että pitäisi jakautua osiin, jotta voisi koulun vanhempainillassa olla useammasa luokassa yhtäaikaisesti. Yhdessä illassa olinkin jo, siinä teki tiukkaa kyllä kuunella rehtorin alustuspuheenvuoroa, joka on pysynyt samanlaisena jo vuosien ajan. Mietin, olisiko soveliasta pelata sen aikana kännykällä, mutta en pelannut.

Toiseenkin vanhempainiltaan menen.. ja vanhempainvartteihin.

Joskus saattaa olla, että opettajaa tai päivähoitohenkilökuntaakaan ei muuten kiinnostaisi käydä aina niitä keskusteluja.. mutta sellaistahan täällä ei äänen sanota.
niinpä! saispa jotenkin kloonattua itseään. tiukkaa tulee olemaan sitten kun nää 2 nuorinta aloittaa koulun kun menevät eri kouluun kuin muut. että joutuuko arpoo kenen juhliin osallistuu milloin minäkin vuonna. |O

"vieras"
:hug: Kuulostaa siltä, että sulla on suurten väkijoukkojen kammo, tai sosiaalisten suhteiden tms. oletko koskaan harkinnut tehdä asialle jotain? Kun noilta koulun tapaamisilta ei esim. voi välttyä. Kyllä minuakin joskus jännittää, jos on esim. lapsen ensimmäinen vanhempainilta. Silti olen useimminten mielelläni mennyt tapaamiseen. Kukaan ei aina jaksa, joskus voi väsyttää, mutta ei sen pitäisi olla siitä kiinni, ettei pidä väkijoukoista.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;24514524:
niinpä! saispa jotenkin kloonattua itseään. tiukkaa tulee olemaan sitten kun nää 2 nuorinta aloittaa koulun kun menevät eri kouluun kuin muut. että joutuuko arpoo kenen juhliin osallistuu milloin minäkin vuonna. |O
Älä huoli! Jos sulla vanhemmat lapset on silloin jo yläkouluiiässä, sua ei todennäköisesti edes kutsuta juhliin. Pääsääntöisesti ne on oppilaille vain. Isommissa kouluissa saattaa jo alakoulun puolella olla kiertävä käytäntö, eli vaikka niin, että joulujuhlaan kutsutaan vain 1. ja 6. luokkalaisten vanhemmat tai jotain, ja kevätjuhliin taas eri porukka.

Tönt
[QUOTE="vieras";24514545]Älä huoli! Jos sulla vanhemmat lapset on silloin jo yläkouluiiässä, sua ei todennäköisesti edes kutsuta juhliin. Pääsääntöisesti ne on oppilaille vain. Isommissa kouluissa saattaa jo alakoulun puolella olla kiertävä käytäntö, eli vaikka niin, että joulujuhlaan kutsutaan vain 1. ja 6. luokkalaisten vanhemmat tai jotain, ja kevätjuhliin taas eri porukka.[/QUOTE]

mun lapset tokalla ja kolmannella luokalla. kahen vuoden päästä menee seuraava mutta eri kouluun (menossa eri kieliseen kouluun). nuorin aloittaa koulun 5v päästä ja silloin joo 2 on ylä-asteella. :D eli ei ole ongelmaa sillon enää.

juhliin ollut täällä jako 1-3 ja 4-6 luokilla omat juhlat. kevätjuhlat on se ongelma kun pitäisi olla kahessa eri koulussa yhtäaikaa. :whistle:

Yhteistyössä