Kommentteja talon pohjapiirroksesta ja ulkonäöstä?

  • Viestiketjun aloittaja aabb
  • Ensimmäinen viesti
aabb
Olemme rakentamassa lähiaikoina omakotitaloa ja nyt on talon pohjapiirroksen suunniteluvaihe menossa.
Kyseessä ei ole mikään valmis talomalli vaan pohjapiirros on tehty oman luonnoksen pohjalta.
Nyt haluaisin kuunnella teidän mielipiteitä talon pohjapiirroksesta ja ulkonäöstä. Mitä asioita itse siitä muuttaisit?
Mitään ei ole siis vielä lyöty lukkoon, joten kaikki muutokset ovat vielä mahdollisia (mm. huoneiden koon muuttaminen, huonejärjestyksen muuttaminen, ikkunoiden koon muuttaminen, ovien paikkojen muuttaminen, terassin koon muuttaminen jne..).
Tarkoitus tuossa on että autotallista pääsee suoraan asuntoon sisään askartelu/varastohuoneen kautta. Tuo askartelutila on suunniteltu sillä tavalla että sen voi ottaa joskus tarvittaessa asuinkäyttöön jos lapsimäärä kasvaa yli kahden.

Kaupat lyödään lukkoon talotehtaan kanssa vasta ensi viikolla, joten kaikki muutosehdotukset ja ideat otetaan vastaan! :)

Kuva pohjapiirroksesta ja julkisivusta löytyy osoitteesta:
http://aabb.kuvat.fi/kuvat/pohjakuva.jpg
http://aabb.kuvat.fi/kuvat/julkisivu.jpg
 
..
No näin mitä tosi nopeesti vilkasin niin tuli mieleen että ei ollut kiva kun kaverin kotona piti aina kävellä suihkuun/saunaan olkkarin ja keittiön läpi. Itse harkitsisin ainakin jotain sellasta käytävää tai seinämää tuohon makuuhuoneiden ovien eteen. Mutta tuskin mä rupeisin kauheesti piirroksia tuollasen takia itsekään muuttamaan.:D

Ja toinen juttu kans se, et ei oo hirveen kiva et lapsen makuuhuone on oman vieressä. Mut sekään nyt ei sit olis semmonen "pakko muuttaa" -asia.. Ja kohtuuttoman hankalaa ois sitä asiaa ruveta muuttamaan kun piirustukset on valmiit. Laittaa sit vaikka kaappeja siihen väliseinälle niin eristää vähän ääntä.

Mun mielestä kivan näkönen.:)
 
"vieras"
[QUOTE="Mie vaan";24498707]Miksi kaikki makkarit on vierekkäin? Itse en laittaisi niin vaan eristäisin vanhemmat kauemmas lasten huoneista.[/QUOTE]

Voisi vaikka tuon vessan laittaa makkareiden väliin. Kun on kaksi vessaa aika lähekkäin.
 
  • Tykkää
Reactions: HEI!
aabb
[QUOTE="Mie vaan";24498707]Miksi kaikki makkarit on vierekkäin? Itse en laittaisi niin vaan eristäisin vanhemmat kauemmas lasten huoneista.[/QUOTE]

Tämä oli erinomainen huomio jota olen itsekkin kovasti miettinyt.
En ole vain löytänyt ratkaisua miten saisin päämakuuhuoneen erotettua muista makuuhuoneista. Olisiko sinulla ehdotusta miten asia käytännössä hoidetaan?
 
..
[QUOTE="Mie vaan";24498707]Miksi kaikki makkarit on vierekkäin? Itse en laittaisi niin vaan eristäisin vanhemmat kauemmas lasten huoneista.[/QUOTE]

juu tätä mieltä minäkin. sitte ku lapset on teinejä niin olis tosi kiva että eivät häiritse vanhempia..
säilytystilaa on ihan selvästi liian vähän, vaikka ehkä tuota askarteluhuonetta voi käyttää sitten säilytystilana. onko teille tulossa varastoa kylmää/lämmintä johonkin.

kodinhoitohuoneessa on joku penkki ilmeisesti että sitä käytettäisiin pukeutumistilana? laitaisin tuon seinän tyteen kaappeja vaan lattiasta kattoon.

tupa on hassun muotoinen, vaikea sisustaa, missä tv:n paikka, jos semmoisen haluatte? tuommoisessa avoimessa tilassa tulee niitä hukkaneliöitä helposti kun ei ole seinänvierustoja mihin huonekalut asettelisi. olohuoneessakaan ei ole kunnon kirjahyllyä. kaikista huoneista puuttuu sitä säilytystilaa..
 
vessaongelma
Mä vaihtaisin vanhempien makkarin ja saunaosaston paikkaa keskenään niin vielä että makkarista(kin) pääsis suoraan vessaan. Nyt on vessat ihan vierekkäin. Terassaseille pääsee siis molemmista päistä?
 
"niin"
Mun mielestä taas on kiva, kun makkarit on samalla seinustalla. Laittaisin kyllä vanhempien makuuhuoneen kylpyhuoneen viereen.
Mutta poistaisin askarteluhuoneen ja laittaisin sen tilalle kodinhoitohuoneen. Eteinen on noissa kuvissa ahtaan oloinen, joten siihen pitäisi saada lisää tilaa. Ja, jos khh:tta siirettäisiin, saataisiin makuuhuoneille lisää neliöitä.
 
..
teillä ei ole mitään teknistä tilaa? mihin lämmitys yms tekniikka on sijoittumassa? toisaalta autotalli näyttää isolta jos tuo auto on mittakaavassa, pitäisikö sieltä lohkaista varastotilaa ja tekninen tila suosiolla erikseen niin ei haise kaikki pakokaasulle.
 
..
Mäkin voisin harkita tuon pesuhuoneen ja saunan siirtämistä tuohon makkareiden väliin. Kun kuitenkin vessa tulee pesuhuoneeseenkin niin ei tarvi olla vessan vieressä. Ois vanhemmillakin lyhyt matka vessaan yöllä.
 
"mamma"
Mun mielestä tuulikaappi on tosi pieni! Kenkiä ja takkeja ja luistimia ja kaikkee roipetta on aina niin, et on vaikee päästä kulkemaan. Suurentakaa sitä. Muuten kiva, en muuttais muuta.
 
"..."
Saako autotallista olla suora yhteys sisätiloihin? En tiedä mietin vain.

Itse sijoittaisin keittiön siihen kohtaan missä on pienemmät huoneet. Kodinhoitohuoneen viereen. Hieman on mölysä paikka nukkua jos kodinkoneet jyllää. Ei voi yöllä pestä. Jos vaikka haluaa sähköä säästää.
 
"vieras"
[QUOTE="...";24498837]Hieman on mölysä paikka nukkua jos kodinkoneet jyllää. Ei voi yöllä pestä. Jos vaikka haluaa sähköä säästää.[/QUOTE]
Yöllä EI SAA käyttää kodinkoneita, koska niitä ei ole kukaan vahtimassa silloin.
 
"vieras"
Toi on niin perusperustalo, johon on sijoitettu kaikki perusperustoiminnot. Nuo on niin moneen kertaan tehtyjä, etteivät ne kovin huonoja voi olla.

Jos jotain nillittäisin, niin keittiössä on työtilaa niukasti jos siellä haluaa esim. lasten kanssa kokata. Olohuoneessa on hyvin vähän ehjää seinäpinta-alaa, joten se on vähän vaikea kalustaa. Esim. korkeaa kirjahyllyä sinne ei välttämättä saa.
Jos pieniä lapsia, niin ulko-oven viereinen huone voisi olla hyvä lasten leikkihuone. Silloin lasten sisään ulos -ramppauksessa sotkua tulisi vähemmän.
Kodarin penkinkohta on selkeä pullonkaula. Siinä on tosi ahdas nurkka avautuvien ovien vieressä, joten siihen ei mahdu penkkikään kovin järkevästi. Lisäkaapit olisivat aina kivoja, mutta niillä tuosta tulee tosi kapea käytävä.
Kaappitilaa on nelihenkiselle perheelle mielestäni tosikin niukasti.
 
"..."
[QUOTE="vieras";24498865]Yöllä EI SAA käyttää kodinkoneita, koska niitä ei ole kukaan vahtimassa silloin.[/QUOTE]

Sanoinko muuten että en olisi vahtimassa niitä :D. Yösähköhän alkaa siinä illasta. Tulee valvottua joskus puolille öin. Kyllä ne lapset vaan aikasemmin menee nukkumaan. Ainakin meille.
 
aabb
En tiedä miten voisin kiittää teitä. Te ratkaisitte ongelman muutamassa minuutissa jonka kanssa olen itse pähkäillyt jo monta päivää. Se oli tosiaan noin yksinkertaista vaihtaa saunan/kodinhoitohuoneen/pesuhuoneen ja kahden makuuhuoneen paikkaa keskenään.
Muutin lisäksi keittiön pöydän ja olohuoneen huonekalujen paikkaa. Näyttääkö nyt paremmalta?
Mitä muita muutoksia tekisitte vielä?

Kuva päivitetystä pohjapiirroksesta:
http://aabb.kuvat.fi/kuvat/pohja2.jpg
(vaatii vielä hiukan muokkausta kun äsken itse pikaisesti sitä paintilla muokkasin. Vessaa pitää ainakin hieman lyhentää jotta viereiseen makuuhuoneeseen mahtuu ovi :) )
 
Mulla pistää tässä uudessa pohjapiirroksessa silmään se, että vanhempien makkarissa nyt 2 ovea rinnakkain. Mietin myös, että kannattaisko tuossa vessan vieressä olevan makkarin oven aueta myös sisälle päin niin ei sitten aina kolisis vessan oven kanssa. Meillä kylppärin ja vessan ovi menevät päällekkäin jos aukaisee kokonaan ja ovenkahvoista jää tosi rumia jälkiä oviin kun kolhivat toisiaan.
 
"hipsu"
[QUOTE="vieras";24498865]Yöllä EI SAA käyttää kodinkoneita, koska niitä ei ole kukaan vahtimassa silloin.[/QUOTE]

Siis mikä juttu tää on? Kyllä meillä ainakin pesukone pesee ilman vahtimista, joka yö. Samoin tiskikone.
 

Yhteistyössä