Naapurin lapsi varasti pihaltamme "ilmaisen" koristeen..mitä tykkäisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annnie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annnie

Vieras
Meillä on miehen kanssa vähän kinaa tästä.

Asumme ok-talossa, piha on aidattu. Ulko-oven vieressä on iso pata, jossa on kukkia. Otin sienimetsästä mukaan sellaisen ison, vaalean/valkoisen kuivuneen oksan, joka muistuttaa hirven sarvea. Tuikkasin sen tuonne pataan koristeeksi, on mielestäni hieno... iso, luonnollinen koriste.

Naapurin 8v poika on välillä käynyt leikkimässä 4v poikamme kanssa. Olin menossa imettämään vauvaa ja näinkin tuon pojan pyöräilemässä pihatiellä. Menin makuuhuoneeseen imettämään ja poika jäi katsomaan postimies patea hetkeksi. Tulin olohuoneeseen takaisin ja katsoin ikkunasta: naapurin poika lähtee pihaltamme kovasti juosten joku kädessä.

Mentiin myöhemmin ulos ja tajusin, että koristeeni puuttuu. Tuo poika jostain syystä kävi varastamassa sen. Ei soittanut ovikelloa, kuten yleensä, vaan kävi pihalla ja otti koristeeni.

Soitin sitten pojan äidille hyvässä hengessä (ollaan kahviteltu, joten ei ihan vieraita) ja kerroin mitä näin, ja että koriste on hävinnyt.. ja että on ollut kiva kun on käynyt meillä leikkimässä, mutta ei ole kiva ihan periaatteestakaan, että pihalta otetaan jotain, että ei tunnu kivalta. Äiti lupasi selvittää asian ja sanoi, että hyvä kun kerroin enkä lähtenyt esim. juoruamaan asiasta joillekin muille naapurustoon.

Sanoin sitten miehelleni, että odotan pojalta anteeksipyyntöä ja /tai oksan palauttamista, ja mieheni mielestä olen "vittumainen ämmä"...? Mietinkin, että miten te muut suhtautuisitte, jos pihaltanne varastettaisiin jotakin? Olisko asia teille ihan ok? Minulla kyse on ihan PERIAATTEESTA, jota mieheni ei taas ymmärrä.

No hei, se oli vaan joku risu loppujen lopuksi! Tietysti ei pitäis mennä ottamaan mitään minkä joku on kukka-asetelmaan mennyt laittamaan, mutta ei kai tuosta kannata höyrytä ihan tolkuttomasti. Eiköhän tuo sille pojallekin selviä, naisten aivoitukset siis, jossain vaiheessa.

Minusta toimit oikein! Oli 1€ tai 1000€ arvoinen asia ni lapselle pitää kertoa että ilman lupaa ottaminen ei ole oikein. Minulle riittäisi että lapsi toisi esineen takaisin.

Jos omani tekisi nuin ni huolehtisin että lapsi käy palauttamassa esineen tai muuten korvaa tilanteen.

8v:n pitäisi jo tietää ette tuollaista tehdä. 4v ei välttämättä vielä ymmärrä tai muista

Mä kyllä ymmärrän hyvin, että täytyy tulla pyytämään anteeksi ja tuomaan tavara takaisin. Eri tavarat on eri ihmisille tärkeitä ja mun mielestä pojan on ihan hyvä oppia ettei mitään viedä vaikkei tällä nyt mitään erityistä arvoa sinulle ollutkaan. Mä en ymmärrä miten joidenkin mielestä anteeksipyyntö on joku hirveä rangaistus. Kun tekee väärin, pyydetään anteeksi ja saadaan anteeksi, ei siinä sen kummempaa.

• Tykkää
Reactions: Data
Kamalaa!! Mä en ehkä kestäis tuon luokan vastoinkäymistä! Kyllä ihan oikein teit kun soitit äidille, minä olisin sinuna soittanut varuiksi vielä poliisille. Olisi se naapurin sälli oppinut kerrasta. Mutta hei, hienoa, että sulla on elämä mallillaan. Jos tämän suuruusluokan asiasta kasvaa tämmönen haloo, ei paljon muut murheet paina.

Toimit hyvin ja olet oikeassa, ukkosi on urpo.

Itse olisin vetänyt herneen todella pitkälle nieluun asti ja tuhissut aivan tarpeettoman määrän rumia sanoja. Hienoa, että olet kypsempi, kuin minä. :D

Rauhoituttuani kyllä ymmärtäisin toimia kuten sinä teit ja esineen palautus riittäisi. Kuitenkin jos omani olisi ollu se "varas", menisimme kyllä kukkapuskan kera pyytämään anteeksi.

Oli varastettu tavara mikä tahansa, ilmaiseksi saatu tai ostettu, niin varastaa ei saa, ei aikuinen eikä lapsi. Te joidenka mielestä aloittaja tekee turhaan numeron, oletteko tulleet ajatelleksi omalla kohdallenne, miltä teistä tuntuisi jos teiltä vietäisiin jotakin josta pidätte? Oli se sitten löydetty tai ostettutavara, oli tässäkin tapauksessa koriste aloittajan, ja kyllä minusta oli täysin hyvin toimittu häneltä! Jos olisi tarpeettomat kilarit vetänyt ja käsitellyt asian rumasti, niin silloin olisi vajonnut aloittaja aika alas. Tässä tapauksessa kuitenkin aloittaja oli järkevä ja hoiti jutun asiallisesti.

Ap:
Ukkosi on kyllä yks pöllö! =)

[QUOTE="vieras";24494229]No ei saa, mutta hyvänen aika, jostain risusta en kyllä alkais meuhkaamaan, ja soittelemaan sen risun perään ja tappelemaan vielä miehenikin kanssa jostain risusta. Jotain rajaa sentään. :D[/QUOTE]

Niinno, ensin vie pihasta tikun, sitten huomaa, ettei mitää rangaistusta tullut, vaikka toisen pihasta jotain veikin, sitten vie lapsen pyörän, kun luulee, ettei siitäkään tule rangaistusta, ja niin rikollinen on syntynyt tähän maahan...!
Ei se hinta, vaa se, että mitään toisen omaisuutta EI saa viedä olkootkin minkä hintaisia tahansa!

Samaa mieltä, kyse on periaatteesta ja lapsen kasvatuksesta. Kyse ei ole rikoksesta, vaan käytöstavoista. Olisin iloinen, jos itselläni olisi yhtä hyvä naapuri. :)

Miehen kanssa asiasta ei kannata riidellä (eikä naapurinkaan). Ihmeellistä kielenkäyttöä kyllä... Odottele nyt, mitä naapurista kuuluu ja jatka sen jälkeen kahvittelua. Minusta on tärkeää, että muutkin aikuiset kuin vain omat vanhemmat pitävät lapsia silmällä ja ojentavat asiallisesti tarvittaessa. Helpottaa vähän vanhempien urakkaa ;)

Ihan vaan pointtina kaikille jotka ovat sitä mieltä että se on vaan risu niin A) se oli kukkapadassa eli asetelmassa ja sellainen saattaa ostettuna maksaa maltaita ja B) poika kävi sen salaa hakemassa ja pakoon juosten eli tiesi tekevänsä väärin....ja se pitäisi hyväksyä ?

Pojalla oli enemmän kauneudentajua kuin sinulla ja nyppäsi karahkan pilaamasta kukka-asetelmaa. Poika toimi oikein. Ei varmasti tajunnut, että joku on tahallaan sen siihen tökännyt.

[QUOTE="vieras";24494132]No hei, se oli vaan joku risu loppujen lopuksi! Tietysti ei pitäis mennä ottamaan mitään minkä joku on kukka-asetelmaan mennyt laittamaan, mutta ei kai tuosta kannata höyrytä ihan tolkuttomasti. Eiköhän tuo sille pojallekin selviä, naisten aivoitukset siis, jossain vaiheessa.[/QUOTE]no varkaus tuo on, vaikka kyseessä on vain risu, joka selvästi on laitettu koristeksi kukkapataan. eri asia olis jos se risu olis lojunut jossain puun juurella. jos tuohon ei puututa niin kyllä se penska ottaa ja varastaa kohta jotain muutakin.

ja sinä ap toimit viisaasti ja juuri niin kuin pitääkin toimia

Ihan vaan pointtina kaikille jotka ovat sitä mieltä että se on vaan risu niin A) se oli kukkapadassa eli asetelmassa ja sellainen saattaa ostettuna maksaa maltaita ja B) poika kävi sen salaa hakemassa ja pakoon juosten eli tiesi tekevänsä väärin....ja se pitäisi hyväksyä ?

Juurikin näin,poika tiesi tekevänsä väärin,siinä oli se pointti.

Onhan tuo ärsyttävä tapa. Hyvä jos poika oppii ettei muiden pihoilta saa viedä mitään. Jotkut kuitenkin keräävät ihan varta vasten asetelmiin hienoja kiviä, oksia, simpukoita. Kyllä vi*uttais jos naapurin kersat aina kävis varastamassa niitä.
Ja eikö jo omppuvarkauskin (vaikka niin perinteistä) ole väärin?

Itse käytiin muksuina hakemassa yhestä pihasta (omistajina sellanen lapsia rakastava pariskunta joita ei näyttäny häiritsevän..) ihania sileitä kiviä. En muista että oltais lupaa kysytty, mutta varmasti oltais lopetettu jos palautetta olis tullut.

Mulla on ollut samanlaisia risuja koristeena ja on vaan naurattanut kun ne ovat löytyneet lasten leikeistä (omien ja vieraiden). Kerran koira paloitteli yhden.

Mä en usko, että lapsi kasvaa kieroon jos ottaa kukkapurkista risun leikkiin eikä aikuisten pitäisi ihan niin otsa rypyssä lapsia kasvattaa, että moisesta tarttee perään soitella. Eri asia jos veisi jonkun ihan 'oikean' jutun varkausmielessä, mutta eihän lapsi näe risua koristeena ollenkaan.

Tästä tulee mieleen ihan se eilinen ketju, jossa peräänkuulutettiin hieman pipon löystämistä lasten kasvattamiseen. Nykyään kun on paitsi totaalista kurin puutetta, myös älytöntä pienistä asioista vouhkaamista ja rankaisemista.

Yhteistyössä