Ylipainoinen lapsi

  • Viestiketjun aloittaja meak
  • Ensimmäinen viesti
meak
11v tyttö kävi terkalla vuosittaisessa tarkastuksessa ja pituus-painosuhde oli sitten +29%. (+20-40%=ylipaino, +40%->=lihavuus)

Mitäs tässä nyt tekis?
Tyttö urheilee 7h/vk (koripallo, lenkkeily), lisäksi tietysti koulun liikunta ja koulumatkat kävellen tai pyörällä sekä muuta ulkoilua päivittäin.
Tyttö on hirvittävän huono syömään, kaks vuotta nuorempi veljensä syö tuplamäärän (ja on kuivan kesän orava).
Karkkipäivä on vielä käytössä, eli pitkin viikkoa ei vielä mussuteta mitä sattuu.

Tytöllä on selvästi havaittavissa, että kroppa on kuin isällään. Tytöllä on lihaksikkaat jalat ja kädet, mutta selvästi pullea maha. Isänsä oli kuulemma lapsena samanmallinen, ja pituuskasvu korjasi tuon ylipainoisuuden. Pitäiskö mun tehdä jotain todella radikaalia, vai riittäiskö pikkuhiljaa tapahtuvat muutokset ruoan laadussa ja toivoa parasta pituuskasvun muutosvoimassa?
 
meak
[QUOTE="ainoa";24489984]Ainoa mitä tulee mieleen on että mitä syö aamupalaksi, lounaaksi, välipalaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi?[/QUOTE]

Esim.
aamupala: all bran -muroja
lounas: koulussa
välipala: 2dl raejuustoa
päivällinen: riisiä ja lohikastiketta (lohta, kukkakaalia ja kolmenjuuston kermaa)
iltapala: riisipiirakka +oivariini
Juotavaksi rasvaton maito tai vesi
 
"minä"
Jos meillä olisi tuo tilanne, niin varmaan miettisin ruokavaliosta vielä kerran kaiken "ylimääräisen" pois. Karsisin lähinnä turhia hiilihydraatteja (vaaleat leivät, peruna, pasta, riisi).

Ainakaan meidän perheessä ei tytön ja pojan ruokamääriä voi mitenkään verrata keskenään. Tytön oleminen kaikin puolin niin paljon rauhallisempaa. Poika liikkeessä koko ajan. Kavereiden kanssa vain painitaan, juostaan, pyöräillään jne. Tytön puuhat ihan toisellaisia juttuja ja liikkuminen tapahtuukin lähinnä vain harrastuksissa ja liikuttaessa paikasta toiseen.
 
"Piika-äiti"
Konsultoi noiden sukutaustatietojen kanssa esim. neuvolaa. Kyllä minä sinuna varmaan vähän varppeillaan muutaman seuraavat vuodet olisin, mutta toisaalta monelle tapahtuu tuo pyöreyden häviäminen 13-15-vuotiaana.

Meillä loppui jossain kasvupolilla juoksu kun toin mieheni neuvolakortin nähtäväksi.

Lapsesi kannalta kavereiden asenteet ja läski-ilmeet voivat olla vaikeampia. Hänelle voisi näyttää niitä iskän kuvia ja kertoa, että iskäkin sitten vähän isompana hoikistui.
 
meak
[QUOTE="Piika-äiti";24490182]Konsultoi noiden sukutaustatietojen kanssa esim. neuvolaa. Kyllä minä sinuna varmaan vähän varppeillaan muutaman seuraavat vuodet olisin, mutta toisaalta monelle tapahtuu tuo pyöreyden häviäminen 13-15-vuotiaana.

Meillä loppui jossain kasvupolilla juoksu kun toin mieheni neuvolakortin nähtäväksi.

Lapsesi kannalta kavereiden asenteet ja läski-ilmeet voivat olla vaikeampia. Hänelle voisi näyttää niitä iskän kuvia ja kertoa, että iskäkin sitten vähän isompana hoikistui.[/QUOTE]

Ei kai nyt neuvolaa ton ikäsen kanssa enää konsultoida, mutta voisin kouluterkalle soitella.

Iskän lapsuuden pyöreydestä on puhuttu (mummunsa aina puhui että näyttää kuin olisi jalkapallon syönyt), mutta ei ole sopivia kuvia oikein löytynyt. Kaverit ei ainakaan mun tiedon mukaan ole kiusannut, tyttö ei ole luokkansa pyörein. Tyttö on siis muutenkin ollut aina kropaltaan kuin isänsä (poika taas on perinyt mun kropan).
 
"mie"
Kait mä koittaisin pitää lapsen kanssa ruokailupäiväkirja ja tarkistaisin vielä ruuan laadun ja myös määrän. Kävisin ehkä ravintoterapeutillakin kysymässä neuvoja, että syökö lapsi määrällisesti ja laadullisesti oikein. Jos siltä osin olisi kaikki ok, niin odottaisin kait sitä kasvupyrähdystä. Tiedän kokemuksesta, että eivät kaikki lapset vaan mahdu noille käyrille, vaikka ihan terveita ja sopusuhtaisia ovatkin.
 
"akka"
Äidin mielestä tosi huono syömään vai oikeasti huono syömään?
Jos on liikalihava niin fakta on se ettei välipala ole mitään raejuustoa eikä iltapala yhtä karjalanpiirakkaa.Kouluruoka ei lihota joten jos oikeasti syö tosi huonosti,on ruuan laadussa kaikki päin persettä.Mun tuttavaperheen äiti painoi 130 kiloa ja viisivuotias lapsensa 60 kiloa ja kehtas väittää että päiväkodin ruoka lihottaa ja sinne on kyllä kerrottu tytön paino-ongelmista ja käsketty antaa kevyempää ruokaa.
Kun sitten aikani seurailin heidän kotiruokkiaan niin aamupalana oli hampurilainen ketsupilla ja kokiksella,jäätelöä pitkin päivää,vähän naminamivanukasta ja suklaapatukka kauppareissulla.Kotona sitten nakit ja ranskalaiset ja viikonloppuna herkuteltiin.
Eli äiti itse ei nähnyt mitään outoa heidän ruokailuissaan.
Kannattaa siivota se ruokavalio.
 
meak
[QUOTE="joopa";24490429]Luulen minäkin.Tai syö kotona salaa herkkuja.Ei tuollaista ylipainoa selitä mitkään lihaksikkaat jalat.Ja jotkut puhuu painavista luista(ei nyt).No ne luut on samankokoisilla aika saman painoiset oli sitten lihava tai laiha...[/QUOTE]

Lihaksista puhuessani en mitenkään selitellyt vaan yritin kuvailla kuinka epäsuhtainen ton tytön vartalo on, kyllä se edelleen on se maha joka painaa liikaa. Tyttö on lähes koomisen näköinen ilman vaatteita, kun jaloissa on hyvin erottuvat lihakset ja sit maha on pallo.
 
"carelia"
Tuota...onhan tää kaukaa haettu(liiallista mielikuvitusta), mut syökö likka riittävästi kasviksia ja kuitua? Enempi niitä evääksi, voisi vaikuttaa a)elimistön toimintaan (lue suoliston ja vatsan) ja b)toisaalta voi energiapitoisempaa evästä mennä hieman vähemmän.
 
"mamma"
Tossa aun esimerkissä mitä syö, ei ollu yhtään hedelmiä/vihanneksia. Onkohan ruuansulatus huonoa, kun on valkoista riisiä, eikä mitään vihanneksia. Juoko riittävästi? Kannattas ainakin vihannesten määrää lisätä.
 
meak
[QUOTE="akka";24490435]Äidin mielestä tosi huono syömään vai oikeasti huono syömään?
Jos on liikalihava niin fakta on se ettei välipala ole mitään raejuustoa eikä iltapala yhtä karjalanpiirakkaa.Kouluruoka ei lihota joten jos oikeasti syö tosi huonosti,on ruuan laadussa kaikki päin persettä.Mun tuttavaperheen äiti painoi 130 kiloa ja viisivuotias lapsensa 60 kiloa ja kehtas väittää että päiväkodin ruoka lihottaa ja sinne on kyllä kerrottu tytön paino-ongelmista ja käsketty antaa kevyempää ruokaa.
Kun sitten aikani seurailin heidän kotiruokkiaan niin aamupalana oli hampurilainen ketsupilla ja kokiksella,jäätelöä pitkin päivää,vähän naminamivanukasta ja suklaapatukka kauppareissulla.Kotona sitten nakit ja ranskalaiset ja viikonloppuna herkuteltiin.
Eli äiti itse ei nähnyt mitään outoa heidän ruokailuissaan.
Kannattaa siivota se ruokavalio.[/QUOTE]

Oikeasti huono syömään ja toivottoman nirso.

Mä olen ylipainoinen kyllä, mutta mä syön salaa joten ei voi syyttää mallioppimista. Juurikin sen takia, että olen aina ollut lihava, olen yrittänyt opettaa lapsia syömään oikein.
 
meak
carelia ja mamma

Tyttö ei syö kasviksia/vihanneksia, tai no joo maissia (lasketaanko sitä), keitettyä kukkakaalia ja raakaa porkkanaa vähän.

Terkkaa on tainnut puhua jotain (kävi pari päivää sitten luokassa hakemassa terveyskyselyt), koska nyt tyttö on innostunut syömään omenaa. Hedelmistä kelpaa omena, banaani ja viinirypäleet.
 
"joku"
No ei ihme jos menee kroppa sekasin jos kasvavan lapsen täytyy olla lähes rasvattomalla dieetillä! Lisää rasvaa ja vähennä ehkä hiilareita vähän. Vaihda kevyttuotteet normaaleihin.
 
"vieras"
Syöt salaa? Uskotko oikeasti, että 11v. tyttösi, joka sinua naisenmallina katsoo, ei tiedä tuosta salaasyömisestäsi? Ryhdistäydy itsekin, anna lapsellesi rehellisesti terveempi esikuva. Tekee itsellesikin hyvää, jos laihdut (jos ylipainoinen olet).
 
En ois kyllä huolissani jos urheilee ja syö kuitenkin terveellisesti. Jos syö vähän niin yritä korjata määrä laadulla. Asiasta sanominen voi olla huono juttu varsinkin tytölle. Uskon että pituuskasvu korjaa tilanteen :)
 
meak
[QUOTE="vieras";24490577]Syöt salaa? Uskotko oikeasti, että 11v. tyttösi, joka sinua naisenmallina katsoo, ei tiedä tuosta salaasyömisestäsi? Ryhdistäydy itsekin, anna lapsellesi rehellisesti terveempi esikuva. Tekee itsellesikin hyvää, jos laihdut (jos ylipainoinen olet).[/QUOTE]

Yritän lopettaa syömisen, muttakun se on välttämätöntä. :D Toistaiseksi olen kuitenkin onnistunut vähentämään niin että olen jo tiputtanut 5kg. Silti saatan syödä lasten nukkuessa jotain ylimääräistä, mieluiten sipsiä. Mä olen sipsiholisti, jopa niin pahoin että mulla on välillä (nykyään harvemmin aiemmin jatkuvasti) piilopussi. Piilot on kyllä niin hyviä ettei lapset löydä.
 
Monenmamma
Voitko keskustella hänen kanssaan asiasta? (meillä hieman pyöreyteen taipuvainen tytär, jolle ei voi puhua asiasta jos ei halua mielenterveysongelmia/anoreksiaa) Jos lapsi itse puhuu painostaan tai kestää siitä puhumisen niin sovi hänen kanssaan että hän pitää päiväkirjaa siitä mitä syö ja miten liikku. Jos sinusta tuntuu edelleen että yhtälö ei toimi niin hankkiudu hänen kanssaan lääkäriin.
Jos lapselle ei voi puhua asiasta niin sinun täytyy yrittää tehdä se päiväkirja itse. Älä pidä kotona mitään herkkuja ja yritä selvittää kiertoteitä se, mitä lapsi syö kun et itse ole kotona.
Meillä on puhuttu lapsille yleisesti epäterveellisistä ja terveellisistä syömisistä ja hampaista yms asioista jotka samalla vaikuttaa painoon.
 
"carelia"
carelia ja mamma

Tyttö ei syö kasviksia/vihanneksia, tai no joo maissia (lasketaanko sitä), keitettyä kukkakaalia ja raakaa porkkanaa vähän.

Terkkaa on tainnut puhua jotain (kävi pari päivää sitten luokassa hakemassa terveyskyselyt), koska nyt tyttö on innostunut syömään omenaa. Hedelmistä kelpaa omena, banaani ja viinirypäleet.
Voisko pallomahaisuus johtua siitä, että suoli on venynyt ja käytännössä koko ajan tinkeen täynnä sitä ihteään? Valkeat viljat ja sokeri vähemmäks tai pois kokonaan ja hedelmiä, marjoja kasviksia kehiin. Söisikö paloiteltuja juureksia esim. kermaviilidipin kanssa, hedelmäsalaatteja, täysjyvä tuotteita (murot!), ei mitään kevyt eväitä.
 

Yhteistyössä