Hei! Onko kellään kokemusta erilaisista sadeasuista lapsella??? Olisin kiitollinen vastauksista.

• Viestiketjun aloittaja päiväkotilaisen äitee
  • Ensimmäinen viesti
päiväkotilaisen äitee
Minkä merkkinen on kestävä? Onko henkselittömät housut ja takki hyvä vaihtoehto 5-vuotiaalle? Fleesellä vai ilman?
Sitten mitä käytännössä tarkoittaa välikausiasussa 10000vesipilaria? Voiko peuhata märässä ilman että menee vesi läpi? Mikä vesipilari hyvä?

Ei ikinä kura-asuihin fleeceä! Meillä kuriksia käytetään vain päiväkodissa sillä siellä pukevat ne kaikille ja siis pelkästään housuja.

Suosittelen ostamaan vk-puvun jossa vesipilariarvo vähintään 8000mm niin kestää vaikka vesilätäkössä istumisen ja ilman fleeceä!

"miima"
Tykkään fleecevuorellisista kurapuvuista pienemmillä lapsilla, meillä käytetään niitä pitkälle syksyyn, nollan pintaan. Mutta ehkä isommilla ei niin tarpeen. Meillä ollut kaikilla henkselilliset niin pitkään kun kuravaatteita on ollut, kun on hoikkia lapsia, tuskin vyötäröhousut pysyisivät, ja toisaalta suojaapa selkääkin kastumiselta (ei ole ihan tavatonta vaikkapa istua sinne lätäkköön...).

Itse inhoan että puetaan kuravaatteet ulkovaatteiden päälle, niin että lapsi on ihan kankea paketti :kieh: Mä puen kuravaatteet sisävaatteiden päälle, ja parhaaksi tällä tyylillä olen kokenut Ticketin rubber rainit - niissä on tarpeeksi napakat hihan- ja lahkeensuut ettei vesi pääse sisälle.

• Tykkää
Reactions: Maria I.
"vieras"
Ihmeellistä miten äidit tarvitsevat lastensa vaatteisiin isomman vesipilarin kuin telttailijat teltan alle... Vesipilaria oleellisempaa vedenpitävyydessä on saumat ja se, että vedenpitävyyttä ei tuhota esim. kuluttamalla puhki tai asiattomalla pesulla. Ja vedenpitävyyden lisäksi pitäisi kiinnittää huomita hengittävyyteen ja hankauksen kestoon.

Kuravaatteet kannattaa olla mahdollisimman kevyet (ei fleeceä) ja niiden tarkoitus on mun mielestä lähinnä siinä, että muut ulkovaatteet eivät kuraannu niin pahasti.

"vieras"
erikseen kurikset ja ilman fleecevuorta Ei pk:ssa ei niitä laiteta jos on vk puku vedenpitävä. Vähintään sen 8000mm, mutta mielummin yli sen. Toinen seikka on se kulutuksen kesto luku mitä suurempi, sen parempi kesto.

Popin vk vaatteet on kestäviä ja pitävät täysin kuivana. Mololla hyvät, samoin Taravallen Remut. ReimaTec+ hyvä myöskin kestoltaan ja vedenpitävyydet näillä taitaa kaikilla olla aika samat.

Erikseen sitten fleecet sinne alle tai villavaatteet, on helpomapaa kun voi vähentää tai lisätä, jos tarve vaatii.

Meillä on kyllä myöskin kurikset varsinkin näin loppukesän ja syksyn väliin jäävälle ajalle päiväkodissa. Syksymmällä sitten Popin vaatteet käytössä ilman kuriksia. Kurikset kotiutuu ja jää tänne, kunnes katson ne taas tarpeellisiksi ottaa käyttöön. Päällekkäin niitä en halua puettavaksi vedenpitävien vk-vaatteiden kanssa.

Mep
Rukka kestää meillä, poika 6v. ja ryömii agenttina maassa edelleen... ;-)
Päiväkodissa tosiaan vetävät vaan kurikset (ja joskus takinkin jos kovasti sataa) ulkovaatteiden päälle.

Siksi olen hankkinut vähän kosteaa kestävät välikausihousut + takin ja henkselikurikset + takin erikseen. Halvat "robbarikurikset" ovat hajonneet lähes heti saumoista tai muualta.

[QUOTE="vieras";24443186]erikseen kurikset ja ilman fleecevuorta Ei pk:ssa ei niitä laiteta jos on vk puku vedenpitävä. Vähintään sen 8000mm, mutta mielummin yli sen. Toinen seikka on se kulutuksen kesto luku mitä suurempi, sen parempi kesto.

Popin vk vaatteet on kestäviä ja pitävät täysin kuivana. Mololla hyvät, samoin Taravallen Remut. ReimaTec+ hyvä myöskin kestoltaan ja vedenpitävyydet näillä taitaa kaikilla olla aika samat.

Erikseen sitten fleecet sinne alle tai villavaatteet, on helpomapaa kun voi vähentää tai lisätä, jos tarve vaatii.

Meillä on kyllä myöskin kurikset varsinkin näin loppukesän ja syksyn väliin jäävälle ajalle päiväkodissa. Syksymmällä sitten Popin vaatteet käytössä ilman kuriksia. Kurikset kotiutuu ja jää tänne, kunnes katson ne taas tarpeellisiksi ottaa käyttöön. Päällekkäin niitä en halua puettavaksi vedenpitävien vk-vaatteiden kanssa.[/QUOTE]

Meidän päiväkodissa kurikset puetaan kaikille, jos ei löydy omasta takaa niin päiväkodin lainavaatteista. Tämä on tarkistettu ihan pk:n johtajalta ja käyttävät siksi etteivät voi tietää kenen vaatteet ovat mitäkin pilaria ja ei ole kiva jos lapset ovat litimärkinä ilman vaihtovaatteita.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24443159]Ihmeellistä miten äidit tarvitsevat lastensa vaatteisiin isomman vesipilarin kuin telttailijat teltan alle...[/QUOTE]

Telttailijat siis pitävät 3000 vesipilaria jo hieman hifistelynä.

"vieras"
Mun mielestä taas fleecevuorattu kurahaalari on loistokeksintö ihan pienille lapsille. Vedät vaan vaatteiden päälle ilman turhia kerroksia, pukeminen on nopeaa ja lapsi on sisääntullessa kuiva ja lämmin. Vähintään yhtä huonosti hengittävä paketti syntyy vettä pitävien ulkovaatteiden ja kuravaatteiden yhdistelmästä, mielummin se fleecellä vuorattu kura-asu. Isommilla lapsilla sillä ei kyllä mitään tee, hiostaa liikaa, mutta pienillä on hyvä.

Yksi mitä ei kannata ostaa vuorella on kurahanskat. Kuivuvat huonosti eikä ole lämpimät. Tavallisen kurahanskan alle saa paljon paremmin villaa tms. tarpeen mukaan.

67 v
Mulla oli koululaisena Nokian musta kumikankainen sadetakki ja sydvesti. Takki on ihan hyvässä kunnossa 60 vuoden jälkeenkin. Sydvesti on "hävinnyt", kun en ilennyt pitää sitä.

"vieras"
Erikseen kurikset on muuten se etu, että ne voi huuhtaista päiväkodin eteisessä lillu-kura-päivän päätteeksi, ei tarvi joka päivä pestä koko ulkoilupukua.
Pestä ei kannata missään nimessä, usein pyyhkiminen riittää. Mutta ainakin mä riisun, huuhtelen ja jätän kurikset päiväkotiin kuin alan pyyhkimään ulkovaatteita päiväkodin eteisessä tai vaihtoehtoisesti vien kuraa autoon ja kotiin.

"Ellie"
Mä laittaisin joka tapauksessa erikseen nuo hyvän pilarin puvut ja kuravaatteet. Näin siksi, että pyykkiä on muutenkin paljon ja jätetään aina kurahousut (harvoin kuratakki edes päällä) päiväkotiin odottamaan seuraavaa kertaa. Kotona on toiset kurahousut.

Hyvän pilarin puvun ostan siksi, että se suojaa hyvin myös muulta kosteudelta kuin pelkästään lätäköiltä ja sateelta. Meidän pk:ssa ollaan päivittäin 3 tuntia ulkona, joten kunnon vaatteet ja tarpeen mukaan niihin jotain lisää, on oltava.

Meillä on käytössä lisäksi aina collegetakki ja syksymmällä ohut fleece, jos viileä ilma. Ticketilla on se plain rain+fleece, mutta se on meillä lähinnä muussa käytössä, sillä niiden housujen kestävyys on nykyisin aika heikko.

"heh"
[QUOTE="vieras";24443223]Mun mielestä taas fleecevuorattu kurahaalari on loistokeksintö ihan pienille lapsille. [/QUOTE]

Mutta ei hoidossa. Se vuori kun ei ehdi kuivaa iltapäiväulkoiluun kun sattuu kastumaan. Kotona kun on aikaa käännellä niitä kuriksia nurinperin niin voi toimiakin mutta hoitajilla on parempaakin tekemistä.

"ahaa"
[QUOTE="heh";24443376]Mutta ei hoidossa. Se vuori kun ei ehdi kuivaa iltapäiväulkoiluun kun sattuu kastumaan. Kotona kun on aikaa käännellä niitä kuriksia nurinperin niin voi toimiakin mutta hoitajilla on parempaakin tekemistä.[/QUOTE]

Meillä ei ainakaan Ticketin kurahaalarit ole kastuneet sisältä, vaikka lammikossa on ihan uitu...

"vieras"
[QUOTE="heh";24443376]Mutta ei hoidossa. Se vuori kun ei ehdi kuivaa iltapäiväulkoiluun kun sattuu kastumaan. Kotona kun on aikaa käännellä niitä kuriksia nurinperin niin voi toimiakin mutta hoitajilla on parempaakin tekemistä.[/QUOTE]

Puku pitää vettä, joten vuori ei kastu kuin korkeintaan hihansuista ja lahkeensuista jos oikein käy uimassa. Oletko pk:ssa töissä? Monelta olen kuullut juuri päinvastaisia kokemuksia, että tykkäävät kurahaalarista helpon puettavuuden vuoksi.

"vieras"
Meidän päiväkodissa kurikset puetaan kaikille, jos ei löydy omasta takaa niin päiväkodin lainavaatteista. Tämä on tarkistettu ihan pk:n johtajalta ja käyttävät siksi etteivät voi tietää kenen vaatteet ovat mitäkin pilaria ja ei ole kiva jos lapset ovat litimärkinä ilman vaihtovaatteita.
meillä lappu lokerossa ettei kuriksia, kerran olivat laittaneet 20cm liian pienet ja sillä seurauksella et haalarinlahkeet jäi polviin ja lapsi oli aivan märkä varpaita myöten. Et mikähän hyöty siitä periaatteellisesta kuriksien pakkokäytöstäkin silloin oli, en tiedä.. Sovimme että jos ei omia ole niin varakuriksia ei laiteta ja lappu lokerossa kertoo tiedon myös sijaisille. Lapsella on aina ehjät hyvin vettäpitävät ulkovaatteet tai sitte ne omat kurikset on mukana.

"vieras"

Päiväkodissa on kuivauskaapit. Eikä se kuriksen nurinpäin kääntäminen ole työlästä, jos ne kurikset kuitenkin huuhdellaan.

En mä silti ole hankkinut enkä hankikaan fleecevuorellisia sadevaatteita. Jos on kylmä, niin kuristen alla on hieman enemmän vaatetta ja jos on kauhean kylmä, niin vesi on jäässä eikä kuriksia tarvita.

"vieras"
Rukka kestää meillä, poika 6v. ja ryömii agenttina maassa edelleen... ;-)
Päiväkodissa tosiaan vetävät vaan kurikset (ja joskus takinkin jos kovasti sataa) ulkovaatteiden päälle.

Siksi olen hankkinut vähän kosteaa kestävät välikausihousut + takin ja henkselikurikset + takin erikseen. Halvat "robbarikurikset" ovat hajonneet lähes heti saumoista tai muualta.
En tiedä mitä Rukka-vaatteille on viime vuosina tapahtunut, mutta minusta ne ei kestä nykyään mitään. Esikoisella vielä kestivät, mutta nyt kun olen monen vuoden tauon jälkeen ostellut niin järjestäen hajoavat jostain. Erityisesti hanskat saattavat irvistää jo muutaman käyttökerran jälkeen. Didriksons ja Aartolahti tuntuvat laadukkaamilta, niissä ei ole vastaavia ongelmia ollut.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24443212]Telttailijat siis pitävät 3000 vesipilaria jo hieman hifistelynä.[/QUOTE]

on hieman eriasia olla sen kankaan alla teltassa, jossa phjakangas on useinmiten muovia, ei taatusti samaa kangasta kuin päällä, kuin et makaat sen teltan kanssa lätäkössä mahallasi.

[QUOTE="vieras";24443511]Päiväkodissa on kuivauskaapit. Eikä se kuriksen nurinpäin kääntäminen ole työlästä, jos ne kurikset kuitenkin huuhdellaan.

En mä silti ole hankkinut enkä hankikaan fleecevuorellisia sadevaatteita. Jos on kylmä, niin kuristen alla on hieman enemmän vaatetta ja jos on kauhean kylmä, niin vesi on jäässä eikä kuriksia tarvita.[/QUOTE]

Niissä päikyissä jossa minä olen työskennellyt, ei ole ollut aikaa kääntää vaatteita kuin ehkä kerran jos sitäkään, sen verran hommaa muutenkin ollut. Itsekin sitä mieltä, että fleecevuorelliset ovat tarhassa kamala keksintö, juuri siitä syystä mitä tässä ketjussa aiemmin esitetty.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24443517]on hieman eriasia olla sen kankaan alla teltassa, jossa phjakangas on useinmiten muovia, ei taatusti samaa kangasta kuin päällä, kuin et makaat sen teltan kanssa lätäkössä mahallasi.[/QUOTE]

Nimenomaan pohjakankaassa on 3000:n vesipilari. Muovi ei hengitä yhtään ja sen päällä on hikistä nukkua. Vesipilari tarkoittaa sitä, että miten paljon kangas pitää vettä suhteessa paineeseen, joka kankaaseen kohdistuun. Aikuiset painavat enemmän kuin lapset, joten he tarvitsevat korkeamman vesipilarin.

Mitä korkeampi vesipilari, sitä painavampi ja jäykempi kangas. Kangasta saa kevyemmäksi vähentämällä hankauksenkestoa, mutta silloin se vedenpitävä kalvo rikkoutuu helposti ja sen mukana katoaa vedenpitävyys. Suo siellä, vetelä täällä.

Ja tosta lasten vesilätäkössä makaamisesta... Mä en anna lasten maata/istua vesilätäkössä. Taaperoina oon aina vahtinut vierestä leikkejä ja isompina noi on tajunnut, että vesilätäkössä ei maata. Eikä maatessa vedenkestävyydestä ole apua sillä vettä menee lahkeen ja kengän välistä sisään.

mitä järkee
[QUOTE="vieras";24443807] Eikä maatessa vedenkestävyydestä ole apua sillä vettä menee lahkeen ja kengän välistä sisään.[/QUOTE]

Ei muuten mene, jos on tarpeeksi napakka kuminauha ;) Ihan turhia on sellaiset kurikset, joilla ei sitten kuitenkaan voi kunnolla edes kuraleikkejä leikkiä :kieh:

Minä olen aina käyttänyt lapsilla ihan tavallisia tuulipukuja ja sadevaatteita. Käytännössä tämä systeemi on huomattu parhaaksi. Veden pitävien pukujen hengittävyys on heikko, ja lapselle tulee helpommin hiki kuin sellaiselle lapselle jolla on tavis tuulipuku.

Toisekseen kurailmalla kuinka mukava onkaan kun sisälle tullessa voi ihan reilusti huuhdella kuravaatteet vesihanan alla ja heittää ne kuivumaan ja vaikka samontein lähteä autolla kauppaan käymään kun muksulla on puhdas tuulipuku päällä?

Ja onpa se tullut huomatuksi omin silmin, että kellä on veden kestävä puku, kastuu sadevedestä varmemmin kuin sellainen lapsi, jolla on ihan oikeat kuravaatteet! :D

Meillä on kahdet sadevermeet. Toiset on fleecellä, ja toiset ilman. Hyviä kumpasetkin.

Joten minä sanon :LOL: :LOL: :LOL: mokomille rahastushaalareille! ;)

Yhteistyössä