Ihan v*tun kiva!! miehen veli lupasi korjata meidän auton ja nyt onkin ottamassa rahaa siitä eikä meillä ole varaa!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24279393]Olet tehnyt omat muksusi vanhempiesi iloksi? :O[/QUOTE]

Olen tehnyt lapseni koko maailman iloksi. Ovat ihania lapsia. Annan heidän muodostaa ystävyyssuhteita omiin sukulaisiinsa. Kyllä se palkitsee vanhana, kun joku nuori ja iloinen ihminen käy katsomassa, eikä ole pelkoa mistään muumioitumisesta.

voi meitä
Meidän isovanhemmat joutuivat maksamaan lentoliput toisesta Euroopan maasta tänne, ja täällä odotti lapsenhoitotyö viikoksi. Toivat vielä tuliaisiakin ja kaupasta ostavat lapsenlapselleen kaikkea kivaa. Kaupassa haluavat maksaa myös ruoat + aikovat viedä meidät syömään kaupungin yhteen hienoimmista ravintoloista. Ja me ei makseta niille yhtään mitään.

Viimeksi kun kävivät, antoi mummo meille käteen melkein tonnin lähtiessään.

Ja lähellä asuvat isovanhemmat ne vasta joutuvatkin koville, kun niinkin usein katsovat tuota tyttöä. Eikä niillekään edes tajuta maksaa mitään. (No joskus viedään esim. tuliaisia, jos ollaan oltu matkoilla tai viinipullo, kun kutsuvat meidät syömään.) Taidetaan olla melko kauheita.

Saraldo
Lukematta koko ketjua: jos mä osaisin korjata autoja, mulle ei tulis mieleenkään veloittaa sisaruksilta tai vanhemmilta enempää kuin mitä osat maksavat. Meillä toimii vastavuoroisuusperiaate. Mun mies korjaa suvun tietokoneet ja heiltä tulee sitten mm. lapsenhoitoapua tai juurikin tuota autonkorjaamista. Mä en ole koskaan maksanut penniäkään lapsenhoidosta, oli kyseessä sitten lapsen kummi, mun sisko tai lapsen isovanhemmat. Ei tulisi mieleenkään, eikä kukaan edes suostuisi ottamaan siitä maksua.

Siskonpojalle, tälle autokorjaajalle, maksettiin muutama vuosi sitten vähän jostain renkaidenvaihdosta tai lampunvaihdosta, kun poika oli opiskelija ja haluttiin vähän tukea. Samoin mun sisko meinaa maksaa meille nyt yhdestä hommasta heidän talolla, kun siihen menee jonkin verran aikaa ja meillä on raha tiukilla. Mutta ei tulisi mieleenkään pyytää sitä rahaa, oltais kyllä tehty ihan ilmaiseksikin.

No, ensinnäkin, meillä on tapana ennen työtä kysyä MITÄ SE MAKSAA?
Meidän "piireissä" yleensä tehdään palveluksia auttamisen tahdosta ja apua saa myös toiseen suuntaan, mutta silti kysymme AINA ensin työlle hintaa, vaikka tietäisimmekin sen tehtävän ilmaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja tööppö;24279410:
Miksi pitäsi hoitaa ilmaiseksi, on se niiden isovanhempienkin ajasta pois miksi ei sasi saada rahallista korvausta?
Miten se on ajasta pois? Eikö silloin ole aikaa, jos on lastenlapset käymässä? Joutuu johonkin aikatyhjiöön vai?

Pitäisikö alkaa veloittamaan sukulaisia ja ystäviä iltakahveista, kun se on kumminkin minun ajasta pois... Aikatyhjiö tulee...

"vieras"
Lukematta koko ketjua: jos mä osaisin korjata autoja, mulle ei tulis mieleenkään veloittaa sisaruksilta tai vanhemmilta enempää kuin mitä osat maksavat. Meillä toimii vastavuoroisuusperiaate. Mun mies korjaa suvun tietokoneet ja heiltä tulee sitten mm. lapsenhoitoapua tai juurikin tuota autonkorjaamista. Mä en ole koskaan maksanut penniäkään lapsenhoidosta, oli kyseessä sitten lapsen kummi, mun sisko tai lapsen isovanhemmat. Ei tulisi mieleenkään, eikä kukaan edes suostuisi ottamaan siitä maksua.

Siskonpojalle, tälle autokorjaajalle, maksettiin muutama vuosi sitten vähän jostain renkaidenvaihdosta tai lampunvaihdosta, kun poika oli opiskelija ja haluttiin vähän tukea. Samoin mun sisko meinaa maksaa meille nyt yhdestä hommasta heidän talolla, kun siihen menee jonkin verran aikaa ja meillä on raha tiukilla. Mutta ei tulisi mieleenkään pyytää sitä rahaa, oltais kyllä tehty ihan ilmaiseksikin.
Ja meillä taas mies ottaa AINA korjauksesta rahaa koska se aika on aina pois perheeltä tai muulta rahatyöltä ja tuli jo selväksi monta vuotta sitten että aina olisi saanut olla ilmaiseksi korjaamassa. Mies pisti pelin poikki siinä vaiheessa. No okei, vanhemmiltaan tai minun vanhemmilta ei ota mutta saa sitten itse tilalle.

[QUOTE="a p";24278586]Se on miehen VELI!!Oletin kyllä että omalle veljelle ei tarvitse maksaa.[/QUOTE]

Jos veli, sisko tai kumminkaima ei suostuisi ottamaan maksua suorittamastaan työstä ehdottaisin vaihtokauppaa, vastapalvelusta. Miettisin miten korvaat veljen käyttämän ajan muuten kuin rahalla.

^vierailija^
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24279413:
Kyllä se palkitsee vanhana, kun joku nuori ja iloinen ihminen käy katsomassa, eikä ole pelkoa mistään muumioitumisesta.
Tämä on niin totta. Varmasti nämä tietyt palstailija ovat sitäkin mieltä että vanhusten pitää maksaa palkkaa siitä että lapset ja lapsenlapset käyvät moikkaamassa heitä aina välillä. Ehkä jopa auttavat jossain mattojen ta ikkunoiden pesussa ym.

Miten muuten, on jos isovanhemmat haluavat että lapsenlapset käyvät heillä,. Niin pitääkö lasten vanhempien maksaa isovanhemmille palkkaa vaiko isovanhempien maksaa vanhemmille lapsista vuokraa?

Ompa asiat tehnty kovin monimutkaisiksi nykymaailmassa :D

[QUOTE="a p";24279555]Ihan sama kysymys sulle. Mikä siinä on niin kauheaa jos maksaakin sukulaisille lasten hoidosta / he ottavat rahaa vastaan?[/QUOTE]

Ei mitään kauheaa. Säännöllisestä hoidosta maksaisin ehdottomasti, esimerkiksi niin, jos lapsi olisi päivät vanhemmillani ja itse nostelisin kotihoidon tukea.

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24279582:
Ei mitään kauheaa. Säännöllisestä hoidosta maksaisin ehdottomasti, esimerkiksi niin, jos lapsi olisi päivät vanhemmillani ja itse nostelisin kotihoidon tukea.
En ymmärrä logiikkaa. Miksi tuossa tilanteessa maksaisit? Eivätkö isovanhemmat haluaisikaan olla pyyteettömästi lapsenlapsiensa kanssa? Vastahan sanoit ettet veisi hoitoon sellaiselle joka ottaa rahaa.

[QUOTE="a p";24279609]En ymmärrä logiikkaa. Miksi tuossa tilanteessa maksaisit? Eivätkö isovanhemmat haluaisikaan olla pyyteettömästi lapsenlapsiensa kanssa? Vastahan sanoit ettet veisi hoitoon sellaiselle joka ottaa rahaa.[/QUOTE]

Siksi, koska minulle maksettaisiin tukea sitä varten. Ja se tuki kuuluu tietysti sille, joka lasta hoitaa. Muutoin puhumme lasten kyläilystä.

Saraldo
[QUOTE="vieras";24279713]Mikäs siinä jos jaksat kuluttaa jatkuvasti iltojasi ilmaiseen korjaukseen, kun samaan aikaan voisit olla perheen kanssa tai tehdä ansiotyötä :) Ei mekään toki rahaa mistään ihan pikkujutuista oteta.[/QUOTE]

Aina voi sanoa, että nyt ei sovi. Ja kun tarpeeksi monta kertaa sanoo, että nyt ei sovi, niin ehkäpä ihmiset ei sitten enää jaksa soitella pikkujuttujen takia.

"vieras"
Aina voi sanoa, että nyt ei sovi. Ja kun tarpeeksi monta kertaa sanoo, että nyt ei sovi, niin ehkäpä ihmiset ei sitten enää jaksa soitella pikkujuttujen takia.
Siis miksi ihmeessä sitä sanoisi ettei sovi kun voi ottaa rahat työstä ja korjata? Ei sen kummempaa, hölmöähän se olisi ilmaiseksi tehdä, saatikka rahasta kieltäytyä. Mutta nämä hommat onkin monen tunnin, jopa monen illan hommia mitä mies tekee.

Saraldo
[QUOTE="vieras";24280000]Siis miksi ihmeessä sitä sanoisi ettei sovi kun voi ottaa rahat työstä ja korjata? Ei sen kummempaa, hölmöähän se olisi ilmaiseksi tehdä, saatikka rahasta kieltäytyä. Mutta nämä hommat onkin monen tunnin, jopa monen illan hommia mitä mies tekee.[/QUOTE]

No miksi sä sitten puhut siitä, että menettää aikaa perheen kanssa, jos kerran tekisi joka tapauksessa ansiotyötä sen ajan? Sähän sanoit, että "samaan aikaan voisi olla perheen kanssa tai tehdä ansiotyötä". Tekee sitten sitä ansiotyötä ja sanoo, ettei sovi.

Kyllä mäkin voisin kavereilta ottaa rahaa, jos kyseessä olisi joku tosi aikaavievä juttu. Mutta en sisaruksilta ja vanhemmilta (elleivät siis itse halua sitä rahaa tyrkyttää).

"vieras"
No miksi sä sitten puhut siitä, että menettää aikaa perheen kanssa, jos kerran tekisi joka tapauksessa ansiotyötä sen ajan? Sähän sanoit, että "samaan aikaan voisi olla perheen kanssa tai tehdä ansiotyötä". Tekee sitten sitä ansiotyötä ja sanoo, ettei sovi.

Kyllä mäkin voisin kavereilta ottaa rahaa, jos kyseessä olisi joku tosi aikaavievä juttu. Mutta en sisaruksilta ja vanhemmilta (elleivät siis itse halua sitä rahaa tyrkyttää).
Ei me kyllä niin törkimyksiä olla että sanotaan sukulaisille ja kavereille ettei korjata heidän autojaan koska korjaamokorjaus on niin älyttömän hintaista. Eli mies ottaa maksun, korjaa ja kaikki on tyytyväisiä. Pöljähän sellainen on joka tekisi vaikka 5 tunnin homman ilmaiseksi.

"minä"
Eipä tulisi mieleenikään olla kysymättä sukulaiselta (= läheiseltä), että "miten voin korvata hänen tekemän työn?". Aivan samoin kun, että ei tulisi mieleenikään vastata läheiselle heidän vuorostaan esittämään, "mitä maksaa" kysymykseen muuta kun, että "no ei mitään tietenkään!".

"ralla"
Jos mun mieheni (tai mun) veli korjaisi meidän auton, ei kyllä kehdattais olla kysymättä paljonko olemme velkaa.
70e on ilmainen hinta auton korjauksesta! Itse hain just omani huollosta ja TUNTItaksa 89€.

plm
[QUOTE="a p";24279555]Ihan sama kysymys sulle. Mikä siinä on niin kauheaa jos maksaakin sukulaisille lasten hoidosta / he ottavat rahaa vastaan?[/QUOTE]

En mä siihen ottanut mitään kantaa. Ei mitään kauheaa ole jos haluaa maksaa.
Ootas mä etsin sen viestin johon äsken tarrasin ja miksi kirjoitin tuon omani.

Ja ap:lle vielä kysymys: Miten ihmeessä voitte laskea raha-asianne sen varaan että jos auto hajoaa, se pitää jonkun korjata ilmaiseksi koska teillä ei ole vara maksaa siitä?
Maailma ei kultapieni toimi ihan niin.

Yhteistyössä