Musta on aivan ihanaa miten tällä palstalla toimii tämä "uskonnonvapaus" ja "mielipiteenvapaus"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysysin mitä ajattelette uskonvapauden olevan? Ja millaiset kirjoitukset ovat uskon/uskonnonvapuden vastaisia? Onko uskon ja uskonnon pilkaaminen rakentavaa, koski se sitten mitä uskontoa tahansa. Pilkka asioista, jotka itse kokee kenties järjenvastaiseksi, mutta joku muu niihin uskoo?

Jos puhut millään tavalla aloituksesta, niin siinä kohtaa uskonnonvapaus tarkoitti esim. sitä ettei ilman pilkkasanojakaan saa kristinuskoa kritisoida (poistettuja viestejä), eikä ihan aidosti ilman mitään herjaa tai pilkkaa yrittää alkaa keskustelua siitä olisiko tapaukseen suhtauduttu samoin ja sitä käsitelty samoin niin täällä kuin mediassa jos tekijä olisi ollut muslimi (kokonainen alkuunsa poistettu viestiketju).

Pilkkaaminen, herjaaminen, haukkumanimet ja vastaava lapsellinen typeryys ei koskaan ole rakentavaa, mutta edelleenkään en ymmärrä miksi tällä palstalla on sallittua tehdä kaikkea tätä koskien islaminuskoa, mutta kun tapahtuu jotain johon liittyy millään tapaa kristinusko, iskee joku yli-innokas mode liinat kiinni ja vetelee maissipellon aivolohkoon niin että yhtäkkiä ollaan Pohjois-Korea sensuurin suhteen..

Kysysin mitä ajattelette uskonvapauden olevan? Ja millaiset kirjoitukset ovat uskon/uskonnonvapuden vastaisia? Onko uskon ja uskonnon pilkaaminen rakentavaa, koski se sitten mitä uskontoa tahansa. Pilkka asioista, jotka itse kokee kenties järjenvastaiseksi, mutta joku muu niihin uskoo?

Ei tietenkään kellään ole oikeutta pilkata mitään uskontoa, siihenhän se uskonnonvapaus perustuu että jokaisella on oikeus valita mihin uskoo ja länsimaissa jopa TUODA SE JULKISESTI esiin joutumatta vainotuksi, mutta minä ja monet palstalla olemme huomanneet että tällä palstalla on.ollut oikeutettua pilkata mm. Islamia. Miksi?

Toki saa mielipiteitä esittää, ja pitääkin, mutta jos uskontoja pilkataan, vaikkei olisikaan valtauskonto, niin käsittääkseni se on jo lainvastaista.
Tällä palstalla on kymmenissä aloituksissa syytetty Islamia mm. pedofiliasta. En ota kantaa siihen onko se sitä vai ei, mutta käsittääkseni moiset syytökset on udkonnonpilkkaa.

Jos puhut millään tavalla aloituksesta, niin siinä kohtaa uskonnonvapaus tarkoitti esim. sitä ettei ilman pilkkasanojakaan saa kristinuskoa kritisoida (poistettuja viestejä), eikä ihan aidosti ilman mitään herjaa tai pilkkaa yrittää alkaa keskustelua siitä olisiko tapaukseen suhtauduttu samoin ja sitä käsitelty samoin niin täällä kuin mediassa jos tekijä olisi ollut muslimi (kokonainen alkuunsa poistettu viestiketju).

Pilkkaaminen, herjaaminen, haukkumanimet ja vastaava lapsellinen typeryys ei koskaan ole rakentavaa, mutta edelleenkään en ymmärrä miksi tällä palstalla on sallittua tehdä kaikkea tätä koskien islaminuskoa, mutta kun tapahtuu jotain johon liittyy millään tapaa kristinusko, iskee joku yli-innokas mode liinat kiinni ja vetelee maissipellon aivolohkoon niin että yhtäkkiä ollaan Pohjois-Korea sensuurin suhteen..

en varsinaisesti tarkoita tätä ketjua, joskin tämän ketjun innoittmana kysymykseni teinkin. Olen lukenut tältä palstalta niin kristinuskoa, kuin esimerkiksi islaminuskoa pilkkavia ja herjaavia mielipiteitä. Joskin ehkä enemmän islaminuskoa tuomitsevia mielipiteitä. Mietin lähinnä sitä, mikä on mielipiteiden vaihtoa, mikä tervehenkistä rakentavaa keskustelua ja mikä pilkkaa ja tarpeetonta tuomitsemista.

en varsinaisesti tarkoita tätä ketjua, joskin tämän ketjun innoittmana kysymykseni teinkin. Olen lukenut tältä palstalta niin kristinuskoa, kuin esimerkiksi islaminuskoa pilkkavia ja herjaavia mielipiteitä. Joskin ehkä enemmän islaminuskoa tuomitsevia mielipiteitä. Mietin lähinnä sitä, mikä on mielipiteiden vaihtoa, mikä tervehenkistä rakentavaa keskustelua ja mikä pilkkaa ja tarpeetonta tuomitsemista.

Siihenhän pitäisi jokaisen pystyä rajat vetämään vaan monille se tuntuu olevan vallan mahdotonta. Näennäisen humoristisenkin kirjoituksen taakse pystyy sisältymään käsinkosketeltavaa vihaa ja halveksuntaa vaikkei yhtäkään pilkkanimeä tai haukkumasanaa käytettäisi. Onko se silti hyvän maun mukaista? Ehkä. Herjaa? Tuskin. Asiattomuuden rajoilla? Varmasti.

Tiedän itsekin monesti provosoituneena menneeni omasta mielestäni liian pitkälle vaikka ehkä palstan yleiseen tasoon verraten teksti on vielä ollut kevyttä ja mielipiteetkin harvinaisen ymmärtäväisiä, ärsyyntyminen johtunut yleensä eniten siitä tuhottomasta tuputtamisesta ja raamatulla päähänlyömisestä jota en vain henkilökohtaisesti voi sietää.

Uskonnonvapauden pitäisi mielestäni automaattisesti tarkoittaa myös uskonnottomuudenvapautta, johon sisältyy olennaisena osana vapaus sanoa ettei sinun jumalasi ole minun jumalani joten ole ystävällinen ja lakkaa vetoamasta jokaisen suvaitsemattoman ja ilkeän, ylimielisen mielipiteesi kohdalla jumalasi tai pyhän kirjanne sanaan. Ihmisiltä puuttuu ihan yleisesti ottaen se niin kaivattu luontainen kyky asettua edes siinä määrin toisen asemaan että ymmärtää rajan jolloin tuputtaminen kannattaa lopettaa, siksi rakentava keskustelu muuttuu usein väittelyn kautta haukkumiseksi, varsinkin kasvottomana kun on helppo tuohtuneena kirjoittaa ja painaa 'lähetä' ilman että miettii miltä se toisesta kuulostaa ja mitä vastaukseksi on luvassa. Ja myönnän, guilty as charged ihan itsekin.

Tuputtamista???? Huvittavaa sinänsä, jos otsikossa vaikka sanotaan että " Vain uskovaisille ", saapuu mm. dechs ensimmäisten joukossa häiriköimään omilla mielipiteillään ja irvailuillaan. Tää,jos mikä ei oo mulle koskaan auennut. No angstinsa kullakin

Kirjoitin aloituksen norjalaisesta lasten kasvattamatta jättämisestä ja vips, se sensuroitiin. Minusta meillä Suomen luterilaisilla on kuitenkin oikeat periaatteet rakkaus ja rajat, verrattuna Norjan tilanteeseen. Outoa, ettei muista kulttuureista saa kirjoittaa.

[QUOTE="mä";24270094]Kirjoitin aloituksen norjalaisesta lasten kasvattamatta jättämisestä ja vips, se sensuroitiin. Minusta meillä Suomen luterilaisilla on kuitenkin oikeat periaatteet rakkaus ja rajat, verrattuna Norjan tilanteeseen. Outoa, ettei muista kulttuureista saa kirjoittaa.[/QUOTE]

Oletko sitä mieltä että Norja ansaitsi sen mitä tapahtu?

[QUOTE="mä";24270094]Kirjoitin aloituksen norjalaisesta lasten kasvattamatta jättämisestä ja vips, se sensuroitiin. Minusta meillä Suomen luterilaisilla on kuitenkin oikeat periaatteet rakkaus ja rajat, verrattuna Norjan tilanteeseen. Outoa, ettei muista kulttuureista saa kirjoittaa.[/QUOTE]
Aiemmin suututtiin kristinuskon mainitsemisesta Norjan murhamiehen yhteydessä, mutta kristityt keksivät hienon väistöliikkeen näköjään tosi äkkiä: Maakohtaisen kristinuskon :D

Kuitenkin päätin viestini, jota en valitettavasti mitenkään hoksannut kopioida etukäteen, siihen, että kristillisyyteen ei kuulu marttyyrikuolema kuten islamilaiseen. Ei Brevik itseään tappanutkaan. Raakaa peliä ja väärin on tappaa itsensä, mutta suorastaan sairas sellainen uskonto on, joka kannattaa marttyyrikuolemaa.

Tuputtamista???? Huvittavaa sinänsä, jos otsikossa vaikka sanotaan että " Vain uskovaisille ", saapuu mm. dechs ensimmäisten joukossa häiriköimään omilla mielipiteillään ja irvailuillaan. Tää,jos mikä ei oo mulle koskaan auennut. No angstinsa kullakin

No mites olis vaikka nämä lukuisat homoseksuaalisuutta koskevat ketjut joihin uskovaiset rynnivät vahvana muurina huutelemaan totuuksiaan? Kuten yhtälailla hyökkäävät 'vain uskonnottomille' ketjuihin. Tämä on katsos keskustelupalsta, ihmiset haluaa keskustella ;)

No mites olis vaikka nämä lukuisat homoseksuaalisuutta koskevat ketjut joihin uskovaiset rynnivät vahvana muurina huutelemaan totuuksiaan? Kuten yhtälailla hyökkäävät 'vain uskonnottomille' ketjuihin. Tämä on katsos keskustelupalsta, ihmiset haluaa keskustella ;)

Minkä verran tunnet ketjun aloittajana norjalaisten tulkintaa kristillisyydestä ja millä tavoin olet itse suuntautunut uskonnollisesti? Tunnetko norjalaisuutta hyvinkin?

Jep, kummallista pikkutyttöjen kerhotalo -mentaliteettia esiintyy ihmisillä välillä. "Hei kaikki jotka ajattelee samoin kuin minä, tulkaa keskustelemaan tähän ketjuun." :D

Jep, kummallista pikkutyttöjen kerhotalo -mentaliteettia esiintyy ihmisillä välillä. "Hei kaikki jotka ajattelee samoin kuin minä, tulkaa keskustelemaan tähän ketjuun." :D

Ootko sä oikeasti noin tyhmä??? Yks väittää että uskovaiset T-U-P-U-T--T-A-A TOOOOIIISSSSTTAAAN T-U-P-U-T--T-A-A uskoaan. Siis jos sä tietentahtoen änkeät lukutaitosena ketjuun, jossa sanotaan " VAIN USKOVAISILLE "; NIIN ONKO VIKA SUN SISÄISTÄMISESSÄ VAI MISSÄ????????

Sä yrität esittää niin fiksua, mutta voi pelle..voi pelle..älä huoli, se perseennuolija seisoo sun vieressä jo! LOL

[QUOTE="mä";24270173]Minkä verran tunnet ketjun aloittajana norjalaisten tulkintaa kristillisyydestä ja millä tavoin olet itse suuntautunut uskonnollisesti? Tunnetko norjalaisuutta hyvinkin?[/QUOTE]

Ömm.. Miten ihmeessä se mahtaa liittyä mihinkään? En tunne norjalaisuutta kovinkaan syvällisesti, pari tuttua jotka tuntuvat itsekin olevan kovin epänorjalaisia, suomettuneita nääs, ehkä asiantuntevampia jotkut entiset ruotsinmaikat jotka siellä monta vuotta asuivat.. Kristillisyyden tulkinnalla tuskin lienee merkitystä siihen verrattuna miten ja missä määrin saa keskustella uskonnoista yleensä? Itse en ole uskonnollisesti suuntautunut.

Mä olen myös kristitty ja mua ÄRSYTTÄÄ toi "ME ME ME"! "ME olemme parempia, koska ME...", "ME teemme tämän paremmin koska ME..."!

Mikä tekee "MEISTÄ" parempia kuin muista? KUKAAN meistä ei ole synnitön!

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Niinkuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niinkuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan. Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi?. . "
( Matt. 7: 1 -5 )
Tämä on se, minkä kristityt useimmin unohtavat!

Ootko sä oikeasti noin tyhmä??? Yks väittää että uskovaiset T-U-P-U-T--T-A-A TOOOOIIISSSSTTAAAN T-U-P-U-T--T-A-A uskoaan. Siis jos sä tietentahtoen änkeät lukutaitosena ketjuun, jossa sanotaan " VAIN USKOVAISILLE "; NIIN ONKO VIKA SUN SISÄISTÄMISESSÄ VAI MISSÄ????????

Sä yrität esittää niin fiksua, mutta voi pelle..voi pelle..älä huoli, se perseennuolija seisoo sun vieressä jo! LOL

Ja kun sä minusta kerran puhut niin vastaan: Sitä uskoa on tuputettu hyvinkin paljon ketjuissa jotka eivät ole koskeneet uskovaisia vaan esim. homoseksuaalisuutta. Väännän rautalangasta: Ketjussa puhutaan sukupuolineutraalista avioliittolaista, uskovaiset tulevat huutamaan että homoseksuaalisuus on raamatun mukaan synti joten naimisiin ei saa mennä, ja sitten alkaa se vänkkääminen miten kaikkien pitää ajatella samoin. Eli mikä vika sun sisäistämisessä (tarkoittanet luetunymmärtämistä tai asian sisäistämistä) lienee kun ei mene jakeluun?

Älä nyt tukehdu! Vedä henkeä välillä. LOL

[QUOTE="vieras";24270215]Mä olen myös kristitty ja mua ÄRSYTTÄÄ toi "ME ME ME"! "ME olemme parempia, koska ME...", "ME teemme tämän paremmin koska ME..."!

Mikä tekee "MEISTÄ" parempia kuin muista? KUKAAN meistä ei ole synnitön!

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Niinkuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niinkuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan. Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi?. . "
( Matt. 7: 1 -5 )
Tämä on se, minkä kristityt useimmin unohtavat![/QUOTE]

Minusta on erittäin aiheellinen kysymys juuri tämä: Mikä tekee minusta (tai varsinkin meistä ryhmänä) paremman kuin muut. Jokainen on hyvä jossain, suurimmasta osasta löytyy varmasti jotain missä tai miten on parempi kuin muut, mutta jokainen on silti vain viallinen ja virheellinen yksilö joka ei pelkän uskon tai minkään muunkaan perusteella voi toista korkeammalle nousta.

mä:"Minkä verran tunnet ketjun aloittajana norjalaisten tulkintaa kristillisyydestä ja millä tavoin olet itse suuntautunut uskonnollisesti? Tunnetko norjalaisuutta hyvinkin?"

Ömm.. Miten ihmeessä se mahtaa liittyä mihinkään? En tunne norjalaisuutta kovinkaan syvällisesti, pari tuttua jotka tuntuvat itsekin olevan kovin epänorjalaisia, suomettuneita nääs, ehkä asiantuntevampia jotkut entiset ruotsinmaikat jotka siellä monta vuotta asuivat.. Kristillisyyden tulkinnalla tuskin lienee merkitystä siihen verrattuna miten ja missä määrin saa keskustella uskonnoista yleensä? Itse en ole uskonnollisesti suuntautunut.

Siten, että ymmärtääkseni keskustelemme Brevikin tapauksesta, mutta olen näköjään erehtynyt, joten en ota mitään kantaa, koska uskovaisia on joka lähtöön.

Yhteistyössä