Joutuuko lapsenne seuranpitäjäksi, kun teille tulee lapsiperhe kylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24091692:
Minäkin opetan huomaavaisuuteen ja siihen, että jos lapseni ovat vieraita kutsuneet, niin silloin myös heitä viihdyttävät. Huomaavaisuutta opetan omalla esimerkilläni eli juuri sillä, että kysyn lapseltani, sopiikko ystävieni lasten viihdyttäminen myös lapsilleni. Voihan olla, että lapsillani on jotain ihan muita suunnitelmia sille päivälle.

Oon tästä ihan samaa mieltä. Minusta tapakasvatusta on sekin, että muiden(kin) ihmisten kotiin ei kutsuta ketään kysymättä näiden mielipidettä asiaan. Kutsutuille vieraille tietysti täytyy olla kohtelias, mut ei kukaan voi terrorisoida perhettään pakottamalla heitä seurustelemaan semmoisten vieraiden kanssa, joita he eivät edes olisi halunneet kylään ollenkaan jos olisivat itse saaneet päättää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24091735:
Lapsella on voinut olla "suunnitelmana" haluta olla yksin. Kotona se ei ole onnistunut, koska äiti on päättänyt kutsua vieraita. En minäkään halua, että multa mitään kysymättä meille kutsutaan ihmisiä, joille mun sitten täytyy pitää seuraa. Jos minut halutaan seuraneidiksi, niin asiaa pitää silloin kysyä minulta eikä olettaa, että tottakai mulle aina sopii viihdyttää ihan ketä vaan.

Näin arvelinkin. Onhan se nyt ihan kohtuutonta pakottaa ketään olemaan kohtelias kenellekään. Jos ei halua, niin ei tarvitse. Kohteliaisuus on yliarvostettua ja tylsää.

[QUOTE="Vieras";24091740]Eli sinä olet näitä tyyppejä, jotka antavat 4-vuotiaan juoksennella missä vaan miten sattuu ilman aikuisen valvontaa? Sori, mutta minä en luota jonkun toisen 6-vuotiaan lapsen kykenevän hoitamaan aikuisen tehtävää, varsinkin, kun on kasvatettu olemaan noin välinpitämätön.[/QUOTE]

Ahaa, anteeksi aloittaja! Otan osaa vammautumisesi takia. Ikävä juttu, johon toivottavasti olet hyvin sopeutunut. Ymmärrän, että ihminen saattaa olla herkkä eikä kehtaa sanoa, perheen äidille, että kutsuisi tyttärensä sisälle. Otan osaa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24091756:
Näin arvelinkin. Onhan se nyt ihan kohtuutonta pakottaa ketään olemaan kohtelias kenellekään. Jos ei halua, niin ei tarvitse. Kohteliaisuus on yliarvostettua ja tylsää.

Niin, mitä sitä turhaan sitten kysymään myöskään perheenjäseniltä, onko heille ok että toinen perhe tulee kylään. Sehän olisi ihan turhaa kohteliaisuutta huomioida omaa perhettään ja ajatella näidenkin tunteita ja toiveita eikä vaan vieraiden.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24091756:
Äiti olisi voinut olla kohtelias tytärtään kohtaan ja kysyä ensin, sopiiko lapselle olla tämän 4 veen kanssa. Asia olisi ratkennut sillä eikä kenellekään olisi tullut paha mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24091769:
Äiti olisi voinut olla kohtelias tytärtään kohtaan ja kysyä ensin, sopiiko lapselle olla tämän 4 veen kanssa. Asia olisi ratkennut sillä eikä kenellekään olisi tullut paha mieli.

no mistäs me voidaan tietää vaikka tältä lapselta olisikin tuota kysytty. Ei kai se ap:n oloa yhtään sen paremmaksi tee.

[QUOTE="vierailija";24091517]Joutuuko lapsenne seuranpitäjäksi, kun teille tulee lapsiperhe kylään? [/QUOTE]

Noh, ei, mutta useimmiten hän on kiinnostunut vieraiden lapsista enkä tietenkään anna hänen lähteä pois kesken vierailun. Jos taas vieraiden lapsi tai vieraat ja heidän arvomaailmansa on täysin erilainen kuin meidän, saatan kannustaa lastani menemään yksin ulos - ellei hän satu haluamaan ällistellä moista menoa tai ellei hän jostakin syystä ole vieraiden lapsiin tykästynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24091769:

Toki on kohteliasta kysyä lapselta etukäteen, mutta silti edellytän, että vieraita viihdytetään. Jos lapsi siis vastaa kysymykseen, että "ei sovi", niin selvitetään syy ja syystä riippuen etsitään ratkaisu. Kuitenkin niin, että lapsi kutsutaan ja häntä viihdytetään. Lapsi saa myös kutsua kavereitaan meille, vaikka minä ehkä olisinkin mieluummin yksin.

[QUOTE="vieras";24091765]Niin, mitä sitä turhaan sitten kysymään myöskään perheenjäseniltä, onko heille ok että toinen perhe tulee kylään. Sehän olisi ihan turhaa kohteliaisuutta huomioida omaa perhettään ja ajatella näidenkin tunteita ja toiveita eikä vaan vieraiden.[/QUOTE]

Bingo!

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24091774:
no mistäs me voidaan tietää vaikka tältä lapselta olisikin tuota kysytty. Ei kai se ap:n oloa yhtään sen paremmaksi tee.
No jos lapselta on kysytty ja lapsi on seuranpitoon lupautunut, niin toki silloin lapselta voi edellyttää, että myös lupauksensa pitää. Ja juu, aloittajan tapauksesta ei voi tietää, onko kysytty vai ei. Itse olen aina kysynyt eikä ole tullut sen suhteen mitään ongelmia eikä ole myöskään ystävieni lapset meille tullessaan pettymään, jos täällä ei ole kaveria ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24091789:
No jos lapselta on kysytty ja lapsi on seuranpitoon lupautunut, niin toki silloin lapselta voi edellyttää, että myös lupauksensa pitää. Ja juu, aloittajan tapauksesta ei voi tietää, onko kysytty vai ei. Itse olen aina kysynyt eikä ole tullut sen suhteen mitään ongelmia eikä ole myöskään ystävieni lapset meille tullessaan pettymään, jos täällä ei ole kaveria ollutkaan.

Siis ihanko oikeasti ilmoitat sitten vieraille, että "teidän 4 veellä ei ole sitten kaveria, koska meidän 6-veetä ei huvita sen kanssa leikkiä" ja oletat, että kaikki on nyt siis hyvin?:O

Toki on kohteliasta kysyä lapselta etukäteen, mutta silti edellytän, että vieraita viihdytetään. Jos lapsi siis vastaa kysymykseen, että "ei sovi", niin selvitetään syy ja syystä riippuen etsitään ratkaisu. Kuitenkin niin, että lapsi kutsutaan ja häntä viihdytetään. Lapsi saa myös kutsua kavereitaan meille, vaikka minä ehkä olisinkin mieluummin yksin.

Entä jos syy on, että lapsi haluaa olla yksin? Miksi oman kaverisi halu tuoda lapsensa mukanaan jyrää oman lapsesi halun olla yksin yli kaikissa tilanteissa? Eikö tuo ole sinusta vähän epäreilua?

Saako lapsi kutsua teille milloin tahansa myös aikuisia ystäviään, jotka eivät ole sinun tuttujasi tai välttämättä yhtään milläänlailla samanhenkisiä kanssasi, mutta joiden kanssa sinun on pakko seurustella mahdollisesti tuntikausia ihan keskenään lapsen leikkiessä muiden lasten kanssa?

Paljon melua vähästä. Miksi ap.:n lapsi ei mennyt ulos? Mikä vamma hänellä on päässä? Mitä tolloja mettäläisiä tommoset on, jotka ei pärjää noin pienissä asioissa?

Siis ihanko oikeasti ilmoitat sitten vieraille, että "teidän 4 veellä ei ole sitten kaveria, koska meidän 6-veetä ei huvita sen kanssa leikkiä" ja oletat, että kaikki on nyt siis hyvin?:O
Mä olen sanonut, että kylään voi tulla, mutta meidän XX ei välttämättä ole kotona. Ystäväni sitten itse päättää, tuleeko yksin vai lapsensa kanssa ja myös tämä lapsi tietää, että kaveria ei ehkä kyläpaikassa olekaan. Tai sitten sovitaan joku muu päivä, milloin tulevat.

[QUOTE="kitty";24091550]ei ketään voi pakottaa seuranpitoon[/QUOTE]

En tiedä onko se pakottamista, mutta katsoisin kyllä että kohteliaisuuskasvatukseen kuuluu opettaa lapsetkin huomioimaan vieraansa.

Käytöstapojen opettaminen on mielestäni rakkaudellista erityisesti sitä omaa lasta kohtaan.
Nostaa oleellisesti oman elämänsä laatua ja elämänhallintakykyään myöhemmin.

• Tykkää
Reactions: säpäle
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24091822:
Mä olen sanonut, että kylään voi tulla, mutta meidän XX ei välttämättä ole kotona. Ystäväni sitten itse päättää, tuleeko yksin vai lapsensa kanssa ja myös tämä lapsi tietää, että kaveria ei ehkä kyläpaikassa olekaan. Tai sitten sovitaan joku muu päivä, milloin tulevat.

No tässä tapauksessahan lapsi oli kotona, mutta ei halunnut pitää seuraa. Eli hänellä ei ollut mitään muita suunnitelmia, paitsi vieraiden vältteleminen.

[QUOTE="mä";24091760]Ahaa, anteeksi aloittaja! Otan osaa vammautumisesi takia. Ikävä juttu, johon toivottavasti olet hyvin sopeutunut. Ymmärrän, että ihminen saattaa olla herkkä eikä kehtaa sanoa, perheen äidille, että kutsuisi tyttärensä sisälle. Otan osaa.[/QUOTE]

Häh? En ole ketjun aloittaja. Kukaan tässä ei ole myöskään vammautunut. Minä taasen otan osaa, ettet ole saanut kunnon tapakasvatusta. Nämä asiat ovat kyllä ihan tavalliseen hyvään käytökseen kuuluvia asioita, jotka sinäkin voisit vielä opetella, kun on nyt kerran tullut esille, etteivät ne ole hallussasi.

Tottakai on kohteliasta pakottaa lasta huomioimaan vieraansa. Huom, siis lapsen vieraat, jotka lapsikin on itse toivottanut tervetulleeksi kotiinsa.

Mutta yhtälailla kohteliasta on myös opettaa lapselle, että vierailuista sovittaessa on kohteliasta kysyä muidenkin kotonaolevien mielipidettä asiaan ja kunnioittaa heidän mahdollista tarvettaan omaan rauhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24091845:
No tässä tapauksessahan lapsi oli kotona, mutta ei halunnut pitää seuraa. Eli hänellä ei ollut mitään muita suunnitelmia, paitsi vieraiden vältteleminen.
Juuri tuosta syystä mulle heräsikin epäilys, että lapselta ei alunperinkään oltu kysytty, haluaako hän pitää seuraa tälle 4 veelle. Mahtoiko olla edes tietoinen siitä, että vieraita on tulossa. Tätä me ei voida tietää.

[QUOTE="Vieras";24091856]Häh? En ole ketjun aloittaja. Kukaan tässä ei ole myöskään vammautunut. Minä taasen otan osaa, ettet ole saanut kunnon tapakasvatusta. Nämä asiat ovat kyllä ihan tavalliseen hyvään käytökseen kuuluvia asioita, jotka sinäkin voisit vielä opetella, kun on nyt kerran tullut esille, etteivät ne ole hallussasi.[/QUOTE]

Jos ei pääse hitaasti kuljeskelemaan rauhallisessa paikassa, on varmasti vammaisesta kyse, ajattelepa itsekin. - En ole tässä ketjussa mitenkään kommentoinut mitään omasta perheestäni, aloituksen luin.

[QUOTE="vieras";24091812]Entä jos syy on, että lapsi haluaa olla yksin? Miksi oman kaverisi halu tuoda lapsensa mukanaan jyrää oman lapsesi halun olla yksin yli kaikissa tilanteissa? Eikö tuo ole sinusta vähän epäreilua?

Saako lapsi kutsua teille milloin tahansa myös aikuisia ystäviään, jotka eivät ole sinun tuttujasi tai välttämättä yhtään milläänlailla samanhenkisiä kanssasi, mutta joiden kanssa sinun on pakko seurustella mahdollisesti tuntikausia ihan keskenään lapsen leikkiessä muiden lasten kanssa?[/QUOTE]

Annan lapselle ihan kohtalaisen varoitusajan (ainakin pyrin siihen), ennen kuin meille porhaltaan ketään vieraita. "Haluan olla yksin tiistaina viidestä kahdeksaan" ei vaan oikein vetele, koska yksin voi olla vaikka maanantaina ja keskiviikkona, sekä tiistaina ennen viittä tai kahdeksan jälkeen.

Lapsi saa pyytää, että kutsutaan vaikka joku tuttavaperhe kylään (koska heillä on lapseni ikäisiä lapsia) ja minä pyrin asian järjestämään, vaikka itseäni ei niin huvittaisi.

Loppuun vielä, että en tietenkään kutsu porukkaa koko ajan ja jatkuvasti, mutta satunnaiset vierailut tulisi jokaisen kestää, vaikka ei huvittaisi.

[QUOTE="ihmettelijä";24091816]Paljon melua vähästä. Miksi ap.:n lapsi ei mennyt ulos? Mikä vamma hänellä on päässä? Mitä tolloja mettäläisiä tommoset on, jotka ei pärjää noin pienissä asioissa?[/QUOTE]

Se lapsi on vasta 4!!!

No entäs sitten jos perheelle tulee vaikka kutsu häihin. Onko silloinkin kohteliasta kysyä, kuka haluaa lähteä ja kuka ei? Entä jos kaikki muut haluavat lähteä ja vaikka 6-vuotias ei halua, jääkö kaikki kotiin, koska ketään ei voi pakottaa osallistua juhliin vain kohteliaisuudesta? En ihan oikeasti ymmärrä tätä "on kohteliasta kysyä kaikkien mielipidettä" -juttua. Jos joku perheenjäsen ei tykkää vieraista, eihän kukaan voi koskaan kutsua vieraita eikä mihinkään juhliin voi koskaan lähteä, jos joku ei tykkää pönöttää sellaisissa.

Yhteistyössä