Kyllä huomaa miten eri maailmoista täällä on ihmisiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jotkut kertoo täällä kokemuksiaan ja toiset pitää niitä huonoina provoina, koska heidän täydellisessä elämässä sellaista näkee vain elokuvissa ja uutisissa. Onko tosiaan niin, että Suomi on jakautunut kahtia ja nämä täydellistä elämää elävät pitävät fiktiona sitä mikä toisille on (ollut) todellista arkipäivää?

No ei mun anoppikaan meinannut uskoa kun kerroin lapsuudestani. Lopulta järkyttyi ja alkoi itkeä...

Ei, vaan täällä on niin paljon provoja että automaattisesti sitä pitää sellaisena jokaista vastaavaa aloitusta. Kyllä täällä kuule aika moni lähtee vähän liiankin tunteella mukaan karuihin tarinoihin, mikä sitten kostautuu aika ikävästi kun jos kyse onkin vain vedätyksestä.

Ei, vaan täällä on niin paljon provoja että automaattisesti sitä pitää sellaisena jokaista vastaavaa aloitusta. Kyllä täällä kuule aika moni lähtee vähän liiankin tunteella mukaan karuihin tarinoihin, mikä sitten kostautuu aika ikävästi kun jos kyse onkin vain vedätyksestä.

Millä tavalla se kostautuu? Mitä kukaan menettää siinä, jos ottaa jonkun tarinan todesta, olkoon provo tai ei? Onko se nyt niin kamalan noloa, jos uskoo tarinan, joka voi olla tosi?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24067067:
Millä tavalla se kostautuu? Mitä kukaan menettää siinä, jos ottaa jonkun tarinan todesta, olkoon provo tai ei? Onko se nyt niin kamalan noloa, jos uskoo tarinan, joka voi olla tosi?

Kostautuu pettymyksen tunteena ja luottamuksen vähentymisenä. Ei kai se useimmissa tarinoissa, joita palstalla on niin olekaan. Ei vaikka tunteella lähtisi mukaan itse tarinaan. Mutta jos siihen joutuu mukaan syvemmin, sattuu huijauskin paljon enemmän. Siinä rikotaan paljon enemmän.

Täällä on aina hieman varauksella hyvä olla liikkeellä.

En mä ole pitänyt omaa elämääni mitenkään täydellisenä vaan ihan tavallisena. Mun lapsuudessa ja ympäristössä nyt vaan ei ole ollut niin karuja juttuja kun täältä saa lukea.
Alkoholismi, pettäminen, hakkaaminen, itsemurhajutut, vankilat, huumeet, lastensuojelu, sossu, väkivalta yms. on ihan vieraita ja luulen että on vieraita aika monelle. Tiedän että kaikkea tuota on, mutta jotenkin noiden asioiden yleisyys ja tavanomaisuus joidenkin elämässä on tullut todeksi vasta tätä palstaa lukiessa.

Kostautuu pettymyksen tunteena ja luottamuksen vähentymisenä. Ei kai se useimmissa tarinoissa, joita palstalla on niin olekaan. Ei vaikka tunteella lähtisi mukaan itse tarinaan. Mutta jos siihen joutuu mukaan syvemmin, sattuu huijauskin paljon enemmän. Siinä rikotaan paljon enemmän.

Täällä on aina hieman varauksella hyvä olla liikkeellä.

Ahaa, eli sillä provohuutelulla säästetään niitä omia tunteita, vai? Mieluummin huudellaan provoja, kuin petytään. Jos jotkut tosiaan kokevat tulleensa petetyiksi keskustelupalstan tarinoiden perusteella, niin sitten kannattaisi ehkä miettiä miten näihin juttuihin heittäytyy. Kyllä minä ainakin pystyn keskustelemaan asiallisesti ilman suurempia tunteita. Eihän se ole henkilökohtaista.

tähän vaikuttaa myös kirjoitustyylit. jos on todella huonoa kieltä tai muuten vaan niin dramaattinen aloitus, niin kai sitä nyt ensisijaisesti pitää provona.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24067153:
Ahaa, eli sillä provohuutelulla säästetään niitä omia tunteita, vai? Mieluummin huudellaan provoja, kuin petytään. Jos jotkut tosiaan kokevat tulleensa petetyiksi keskustelupalstan tarinoiden perusteella, niin sitten kannattaisi ehkä miettiä miten näihin juttuihin heittäytyy. Kyllä minä ainakin pystyn keskustelemaan asiallisesti ilman suurempia tunteita. Eihän se ole henkilökohtaista.

Äläpäs hyppää asioiden yli tai edelle. Älä tee vääriä johtopäätöksiä pätkästä tekstiä. Kerroin vain oman näkemykseni siitä, miten eroaa tunteella mukaan meneminen ja se, että siihen tarinaan joutuu liiaksi mukaan. Ja lopuksi sanoin, että täällä kannattaa aina olla varovaisesti mukana. En missään sanonut mitään provohuutelusta, se on sinun omaa päätelmääsi johon nyt syyllistyit.

Äläpäs hyppää asioiden yli tai edelle. Älä tee vääriä johtopäätöksiä pätkästä tekstiä. Kerroin vain oman näkemykseni siitä, miten eroaa tunteella mukaan meneminen ja se, että siihen tarinaan joutuu liiaksi mukaan. Ja lopuksi sanoin, että täällä kannattaa aina olla varovaisesti mukana. En missään sanonut mitään provohuutelusta, se on sinun omaa päätelmääsi johon nyt syyllistyit.

No eikö tässä nyt nimenomaan puhuttu provohuutelijoista?

Eihän se tietenkään tunnu kivalta, jos on naputellut pitkät vastaukset toiselle ja sitten vasta alkaa epäillä provoa, mutta en silti ota niin kauhean raskaasti. En usko että ne kommentit siltikään mene hukkaan, vaikka aloitus olisi provo. Se jatko kun ei ole provoa tai en ole ikinä ainakaan sellaista huomannut. Mukaan keskusteluun tulee yleensä aina jotakin vastaavaa oikeasti kokeneita ihmisiä, joita keskustelu auttaa. Heitä on varmasti myös niissä jotka lukevat noita keskusteluja, mutta eivät kommentoi. Uskon että kaikki keskustelu on hyödyksi jollekin.

Aika huonosti sinäkin ilmeisesti sulatat muiden mielipiteen, huomaatko (tunnetta pelissä)? Yhtä usein kuin provo huutelua, täällä yritetään ojentaa toista väärästä mielipiteestä sanomalla, kannattaisi miettiä. Niin toisiaan kannattaa.

Eihän se tietenkään tunnu kivalta, jos on naputellut pitkät vastaukset toiselle ja sitten vasta alkaa epäillä provoa, mutta en silti ota niin kauhean raskaasti. En usko että ne kommentit siltikään mene hukkaan, vaikka aloitus olisi provo. Se jatko kun ei ole provoa tai en ole ikinä ainakaan sellaista huomannut. Mukaan keskusteluun tulee yleensä aina jotakin vastaavaa oikeasti kokeneita ihmisiä, joita keskustelu auttaa. Heitä on varmasti myös niissä jotka lukevat noita keskusteluja, mutta eivät kommentoi. Uskon että kaikki keskustelu on hyödyksi jollekin.

No tätä juuri tarkoitankin, että jos tilanne on oikeasti jollekin totta, niin onko se nyt niin noloa ja sinisilmäistä uskoa se tarina. Ja jos joku provoileekin, mutta ketjua lukee joku, jota aihe oikeasti koskettaa, niin loukkaahan se provohuutelu tätä henkilöä (varsinkin jos siihen liittyy muutakin kommentointia ja ilkeilyä).

[QUOTE="vieras";24067214]Aika huonosti sinäkin ilmeisesti sulatat muiden mielipiteen, huomaatko (tunnetta pelissä)? Yhtä usein kuin provo huutelua, täällä yritetään ojentaa toista väärästä mielipiteestä sanomalla, kannattaisi miettiä. Niin toisiaan kannattaa.[/QUOTE]

Miten niin huonosti sulatan muiden mielipiteen? Joo toki kaikki saa olla sitä mieltä, että joku tarina on provo, mutta ei sen vuoksi tarvitse keskustelua pilata. Minä siis peräänkuulutan sitä hyvää keskustelua. Mutta jos joku ei usko jotain tarinaa, niin onko se provohuutelu hyvää keskustelua. Minusta ei, sinustako se on?

Viimeksi muokattu:
onhan täällä paljon provoja, ei siitä pääse mihinkään. mutta kyllähän sen kirjoituksesta ylensä näkee, jos sellaisesta on kyse.
ja ihmisissä on paljon pumpulissa kasvaneita ja kultalusikka suussa syntyneitä, jotka ei voi kuvitella, että jollain on vaikeaa ja on raha pulaa, ihan ilman että olis sitä rahaa humputellut johonkin turhuuksiin, vaan on tullut yllättäviä menoja ja sitten on tullut taloudellinen ahdinko. ja sitten on niitä, jotka katselee rakkauselämäänsä vaaleanpunaisten silmälasien takaa ja sanovat, että no ei mun mies ikinä tekisi noin, tää on ikuista rakkautta, jos jonkun mies on pettänyt tai toiminut jotenkin muuten pahasti. yms.
ei osata tai haluta uskoa, että joskus voi itsellekin käydä niin etä terveys pettää ja rahat loppuu, ukko menee vieraisiin ja lapsi ratkeaa ryyppäämään. noin niin kuin kärjistettynä sanottuna

Paljon on erilaisuutta, eriarvoisuutta. Itse joka elän sitä köyhää ja vaikeaa elämää, on välillä vaikea uskoa toisten rikkauksiin ja hyvään elämään. Useimmat epäilee todellista köyhyyttä provoksi, vaan väitän että suurin osa vaikeuksista on totta ja rikkaudet provoa...

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24067252:
Niin vastasit, kiitos. :) Mutta tuo kommenttini oli siis siihen viimeiseen lauseeseesi.

Ei pidä kuitenkaan hypätä liian suoriin johtopäätöksiin, joohan.

Aina kannattaa olla varovainen. Olen silti pitkälti samaa mieltä, että provo tai ei, keskustelusta voi syntyä jotain uusia merkityksiä jollekin. Siitä voi syntyä tärkeää keskustelua, siitä voi muodostua lohtua, siitä voi muodostua uusia maailmankuvia, noh, mitä vain, epäuskoakin.

Jos siihen tarinaan joutuu liiaksi mukaan, huijauksessa loukkaantumisen riskikin on suurempi. Koska siinä rikotaan jo perusluottamusta. Tavallisessa, yksittäisessä palstakeskustelussa sitä tuskin tapahtuu. Se on se minun asiani mitä yritin tuoda ilmi.

Ei pidä kuitenkaan hypätä liian suoriin johtopäätöksiin, joohan.

Aina kannattaa olla varovainen. Olen silti pitkälti samaa mieltä, että provo tai ei, keskustelusta voi syntyä jotain uusia merkityksiä jollekin. Siitä voi syntyä tärkeää keskustelua, siitä voi muodostua lohtua, siitä voi muodostua uusia maailmankuvia, noh, mitä vain, epäuskoakin.

Jos siihen tarinaan joutuu liiaksi mukaan, huijauksessa loukkaantumisen riskikin on suurempi. Koska siinä rikotaan jo perusluottamusta. Tavallisessa, yksittäisessä palstakeskustelussa sitä tuskin tapahtuu. Se on se minun asiani mitä yritin tuoda ilmi.

Tulit sitten tänne provoilemaan..

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24067243:
Miten niin huonosti sulatan muiden mielipiteen? Joo toki kaikki saa olla sitä mieltä, että provoja joku tarina on provo, mutta ei sen vuoksi tarvitse keskustelua pilata. Minä siis peräänkuulutan sitä hyvää keskustelua. Mutta jos joku ei usko jotain tarinaa, niin onko se provohuutelu hyvää keskustelua. Minusta ei, sinustako se on?

Kuuluu asiaan. Ketä se haittaa, jos kerran keskustellaan, eikä olla niin tunteella mukana. Minusta on hyvä, että joku ajattelee toisinkin eikä, oikeassakaan elämässä, lähde kaikkeen mukaan.
Täällä on tänäänkin ihan tyypillinen, ukko hakkasi mutta minä jään ketju. Oli se totta tai ei (minusta provo) niin hyvä, että voivottelujen ja mitäottaamukaan pakoreissulle- ohjeiden sekaan joku huutaa SEIS. Siitäkin voi olla enemmän hyötyä kuin myötäelämisestä, ja ainakin se on jonkun mielipide, ja osoittaa kuinka absurdeja jotku tilanteet oikeasti toisten silmissä ovat.

Ja en jaksa korjailla kirjoitusvirheitä tälläkään kertaa. :D

Kieltämättä olin tyrmistynyt, kun kerran avauduin elämästäni ja sain vain aikaiseksi ketjun, missä epäiltiin provoksi. Se tuntui aika kurjalta. Ja alkuun en oikein edes käsittänyt, miksi mun epäiltiin valehdelleen.
Mutta olihan siinä myös opetus, jos todella haluaa käsitellä asiaa, pitää löytää joku toinen keino, kuin täällä tai yleensäkään netissä kirjoittelu.