Kokemuksia Valeriaanan käytöstä unettomuuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Frantsilan Unilintu tippojen sisältö:

Alcohol (alkoholi)*,
Humulus lupulus (humalan emitähkä, uutos)*,
Calluna vulgaris (kanervan verso, uutos)*,
Avena sativa (kauranverso, uutos)*,
Melissa officinalis (sitruunamelissan verso, uutos)*,
Nepeta cataria (kissanmintun verso, uutos)*,
Scutellaria galericulata (vuohennokan verso, uutos)*.

Hieno juttu! Mä olen kokeillu ties mitä aiemmin ja tähän Tryptovaliin olin tosi skeptinen, mutta pakkohan sitäkin oli kokeilla, ku tosiaan lopetin lääkärin määräämän reseptilääkkeen sivuoireiden takia. Ja olipa yllätys. Mun mielestä neljäntenä yönä alkoi tosissaan toimia hyvin, nukun yllättävän hyvin tolla, toimii siis yhtä hyvin kuin reseptilääke. Todella uskomatonta. Mutta niinkuin noissa teksteissä luki, valeriaana on luokiteltu lääkkeeksi ja sen on todettu kliinisissä kokeissa toimivan! Kun otit jo nyt tabletin, niin riittääköhän siitä tehoja yöksi? Itse otan vasta noin klo 21.

Otin lähinnä hermostumiseen sen tryptovalin, vihreä tee hermostutti ihan hirveän paljon vaikka join sen aamulla. Yöllä saan kyllä unta kunhan en iltaa panikoi. Nyt on kupissa hautumassa vielä Sleepytime Extraa, kun se paketti tuohon koneen päälle aamusella jäi. :)

Harmi että noita ei tosiaan suositella lääkärissä univaivoihin, heti ollaan työntämässä reseptiä kouraan vahvoihin lääkkeisiin, sitte ihmetellään miks ihmisille ei enää tehoa rauhottavat (mulle on ihan turha antaa esilääkitystä hammaslääkärissä, tai minun on ihan turha toivoa että 5mg diapam veis paniikkioireet pois, koska oon syönyt niin monta vuotta jo rauhottavia).

Mulla on muuten kaapissa avaamaton paketti Unihiekka Valerianaa. Siinä on pelkkää valerianaa. Yritin netistä selvitellä valmistusmaata, mutta en mistään löydä. Tietääkö joku tai löytääkö joku linkin? Luin nimittäin, että kannattaa käyttää Suomessa valmistettua valerianaa, koska ulkolaisista ei tiedä varmuudella turvalliseksi. Tuo Tryptoval on siis Suomessa valmistettu. Ja löytyykö kokemuksia tost unihiekasta? Tryptoval kyllä toimii, mutta tuo 20 tabletin paketti on kohta loppu. Pitäiskö hakea sitä lisää vai kokeilenko jatkoa Unihiekalla?

No en usko että kuolet jos syöt ulkomaista valeriaanaa, tuskin se pääsis helpolla kauppoihin jos ois niin huono juttu. Mie söisin ainaki sen Unihiekkapaketin loppuun ja ostaisin sitte vaikka lisää TryptoValia.

Eikö siinä paketissa lue valmistajan nimeä? Maahantuojaa? Valmistuspaikkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;24002971:
Otin lähinnä hermostumiseen sen tryptovalin, vihreä tee hermostutti ihan hirveän paljon vaikka join sen aamulla. Yöllä saan kyllä unta kunhan en iltaa panikoi. Nyt on kupissa hautumassa vielä Sleepytime Extraa, kun se paketti tuohon koneen päälle aamusella jäi. :)

Harmi että noita ei tosiaan suositella lääkärissä univaivoihin, heti ollaan työntämässä reseptiä kouraan vahvoihin lääkkeisiin, sitte ihmetellään miks ihmisille ei enää tehoa rauhottavat (mulle on ihan turha antaa esilääkitystä hammaslääkärissä, tai minun on ihan turha toivoa että 5mg diapam veis paniikkioireet pois, koska oon syönyt niin monta vuotta jo rauhottavia).

Väärä lääkäri?

Omalääkärinin ohje oli joko melatoniinia tai meditaatiota ja kunnon iltapala, riittävästi proteiinia ja hiilareita. Mutta hän onkin aivan ihmeellinen otus!

Unihiekka pakettiin en ole vielä koskenut. Menin eilen asioillani käydessäni toiseen apteekkiin hakeakseni TryptoValia. No siellä ei ollu sitä, mutta siellä oli tällaista saksalaista valeriaanaa kuin Dormiplant. Kolmiolääkkeen kuva kannessa ja tekstinä, että markkinoiden vahvin valeriaana valmiste. Ostin sit sen. Siinä on ohjeena, että max 4 tablettia vuorokaudessa esim. jännitystiloihin ja unettomuuteen. Unettomuuden ohjeena, että voidaan ottaa aiemmin illalla yks tabletti ja sit vielä nukkumaan käydessä yks. No mä otin eilen klo 18 yhden ja sit vielä klo 21 yhden, alkoi vaikuttaa tosi nopeasti ja nukahdin pian. Yöllä kuitenkin heräilin vähän väliä outoon oloon, ei nyt känniseen oloon, mutta just sellaiseen, että jotain vahvaa troppia on otettu. klo 4 heräsin, enkä sit enää saanu unta. Eli tää oli vähän liian tuju annos mulle. Lähden tänään ostaa tosta meidän lähiapteekista sitä TryptoValia, ku sen totesin jo toimivaksi. Siinähän on sitä tryptofaania, ehkä tuo kombinaatio jostain syystä toimii mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;24005688:
Eikö siinä paketissa lue valmistajan nimeä? Maahantuojaa? Valmistuspaikkaa?

Ei ole valmistusmaata missään, ei paketissa eikä netissä. Maahantuoja löytyi kyllä, mutta niiden nettisaitelilla ei infoa.

[QUOTE="aloittaja";24019090]Ei ole valmistusmaata missään, ei paketissa eikä netissä. Maahantuoja löytyi kyllä, mutta niiden nettisaitelilla ei infoa.[/QUOTE]

Aika outoa. Jos kysäset TryptoVal-metsästysreissulla tuon Unihiekan valmistusmaata? Kai apteekissa tai jossain osataan sanoa?

Mie otin eilen kaks tryptovalia ja sain unta tosi hyvin. Ehkä paras valmiste vähään aikaan mihin olen törmänny. :heart: Täytyy ostaa lisää sitä! Tai tänään ostan kärsimyskukkapillereitä jos löydän, neki oli hyviä.

onko se tää se toimiva:

https://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/2369/TryptoVal-unitabletit

itse olen nukahtamislääke-kierteessä ja ilman niitä en juuri öisin nuku :( mutta minulla menee jo hieman yli se, yks nukahtamislääkepaketti kestää viikon. siis 20 tbl. ja uutta ei taas saa ennen kun on se 20 päivää kulunut.

Niin, voihan sitä kysyä että mistä maasta Unihiekka tulee (olen nimittäin aika varma, että koska valmistusmaata ei mainita, niin se ei ole suomalaista). Mutta onhan tuo Dormiplant saksalainen ja siihen "sorruin", vaikka luin, että suomalaista valeriaanaa kannattaa vain käyttää (on turvallista). Niin miksei uskaltaisi vetästä ton Unihiekan, kun se kaapissa jo on. Toisaalta, tuo Dormiplant oli sellainen tujaus ja jotenkin teki levottomaksi, että en ainakaan uskalla tuota kahta tablettia per ilta ottaa. Että nyt on kaapissa Unihiekka ja Dormiplant.

Musta tuntuu, että se yhdistelmä, mikä nyt jostain syystä toimii mun kehossa hyvin on tryptofaani ja valeriaana.

Mutta toisaalta, kun kokeilin ihan ekana TryptoMaxia, niin se sai oloni yöllä levottomaksi ja rauhattomaksi ja uni oli jotenkin tosi huonoa. TryptoMaxissa ei taas ole sitä valeriaanaa. Että pelkkä tryptofaani ei toimi oikein eikä pelkkä valeriaanakaan.

onko se tää se toimiva:

itse olen nukahtamislääke-kierteessä ja ilman niitä en juuri öisin nuku :( mutta minulla menee jo hieman yli se, yks nukahtamislääkepaketti kestää viikon. siis 20 tbl. ja uutta ei taas saa ennen kun on se 20 päivää kulunut.

Kyseessä on juuri tuo. Itse en myöskään nukkunu ilman lääkärin määräämiä lääkkeitä. Mutta sivuvaikutusten vuoksi oli pakko lopettaa ne.

On varmaan kroppakohtaista, mikä tuo avun, mutta mulle tuo just tuo TryptoVal. Kannattaa kokeilla, mutta huom.! tuota ei saa ottaa samaan aikaan uni-masennuslääkkeiden kanssa. En tiedä onko siinä joku varoaika. Itse pidin noin viikon taukoa kaikesta, ennenkuin kokeilin TryptoMaxia ja sitten TryptoValia.

Ainiin, Kaunishäntäinen Orava, kävin ostaa eilen sitä Yogin BedTime teetä. Siinä on valeriaanaa, en ottanu sitä eilen, ku DormiPlant itsessään oli jo niin vahva annos.

onko se tää se toimiva:

On, just tuo! Ne ei välttämättä auta yhtä hyvin ku normaalit nukahtamislääkkeet (tosin mulla rauhotti paremmin ku diapam, mutta ei noita tilanteita voi oikein verrata), niin kannattaa varautua siihen. Annostuksena on kai 1 tbl / vrk, mutta tarvittaessa voi ottaa kaksiki. Ootko miettinyt, että pyytäisit nukahtamislääkkeitten sijaan melatoniinia, se on kehon oma hormoni.
Unettomuus ja unilääkekierre on niin inhottavia juttuja, että niille pitäis ensisijasesti hommata luonnonmukasempi vaihtoehto. :hug:

[QUOTE="aloittaja";24019139]Kyseessä on juuri tuo. Itse en myöskään nukkunu ilman lääkärin määräämiä lääkkeitä. Mutta sivuvaikutusten vuoksi oli pakko lopettaa ne.

On varmaan kroppakohtaista, mikä tuo avun, mutta mulle tuo just tuo TryptoVal. Kannattaa kokeilla, mutta huom.! tuota ei saa ottaa samaan aikaan uni-masennuslääkkeiden kanssa. En tiedä onko siinä joku varoaika. Itse pidin noin viikon taukoa kaikesta, ennenkuin kokeilin TryptoMaxia ja sitten TryptoValia.

Ainiin, Kaunishäntäinen Orava, kävin ostaa eilen sitä Yogin BedTime teetä. Siinä on valeriaanaa, en ottanu sitä eilen, ku DormiPlant itsessään oli jo niin vahva annos.[/QUOTE]

Mulle psykiatri antoi luvan syödä noita (tai oikeastaan vaan l-tryptofaania, mutta valerianaa olen käyttäny ennenki, niin en usko että teen mitään isoa haittaa vaikken kysykään suoraan noitten käytöstä, saisin varmaan kyllä myöntävän vastauksen siihenki), vaikka unilääkkeet mulla onki käytössä vielä. Kannattaa siis ehdottomasti kysyä lääkäriltä noitten käytöstä!

Mie en tienny, että Yogillaki on valerianateetä :) Ei kannata tosiaan varmaan kaikkia sekotella yhteen, jos pärjää jollain yhellä valmisteella.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;24019144:
On, just tuo! Ne ei välttämättä auta yhtä hyvin ku normaalit nukahtamislääkkeet (tosin mulla rauhotti paremmin ku diapam, mutta ei noita tilanteita voi oikein verrata), niin kannattaa varautua siihen. Annostuksena on kai 1 tbl / vrk, mutta tarvittaessa voi ottaa kaksiki. Ootko miettinyt, että pyytäisit nukahtamislääkkeitten sijaan melatoniinia, se on kehon oma hormoni.
Unettomuus ja unilääkekierre on niin inhottavia juttuja, että niille pitäis ensisijasesti hommata luonnonmukasempi vaihtoehto. :hug:

melatoniinia on kokeiltu. ei apua. samoin sirdalud, 2 iltaa toimii 4mg ja sit taas ei enempää. sama ataraxilla.

jouduin tähän nukahtamislääkekierteeseen jalkani vuoksi joka murtui, säryn vuoksi en pystynyt nukkumaan ja jalka ollut tosi kipeä, leikattu kolmasti. nyt jalka ok, mutta nukkuminen ongelmana. :)

Mulle ei muuten toiminu koskaaan lääkärin määräämä melatoniini. Eikä nuo teet ole aiemmin ainakaan yksinään auttaneet.

Tuossa TryptoValissa saattaa mennä 2 viikkoa, ennenkuin alkaa toimimaan. Mulla meni noin neljä yötä, kunnes yhtäkkiä teho oli yhtä hyvä, kuin lääkärin määräämällä lääkkeellä (jota en tosissaan voi enää koskaan käyttää).

Hei, en ole muuten maininnu, mutta oletteko kuulleet kukkatipoista? Tai kukkaterapiasta?

Mä olen nyt käyttäny illalla tällaista kuin Bachin kukkatipat "Rescue Remedy Night Spray" eli kaksi suihkausta illalla kielelle (en ole tästä kai tässä ketjussa maininnutkaan):

"1920- ja 30-luvulla tunnettu homeopaatti ja bakteriologi Tri Edward Bach kehitti tuon apukeinon – 38 kukkauutetta, jotka voivat autta meitä etsiessämme positiivisia puoliamme. Hätätilanteita varten hän kehitti uuteyhdistelmän, jota hän kutsui Rescue Remedyksi. Se sisältää viittä kukkauutetta: Impatiensia, Star of Betlehemiä, Cherry Plumia, Rock Rosea ja Clematista.

Rescue Remedy auttaa vaikeissa, stressaavissa ja yllättävissä tilanteissa, kuten erotilanteet, jännitys ennen tärkeää tilaisuutta, suru, pelästyminen, hämmennys, huolestuneisuus jne. Tunnetila voi vaihdella pienestä jännityksestä aina paniikkiin. Rescue Remedy auttaa kohtaamaan eteen tulevat asiat positiivisemmassa ja tasapainoisemmassa mielentilassa, se vähentää pelkoa ja hermostuneisuutta.

Rescue Night spray
2 suihketta spraypullosta kielen päälle riittää. Yösuihke sisältää paitsi hätätipat (Star of Bethlehem, Rock Rose, Impatiens, Cherry Plum, Clematis), myös White Chestnut tipan. Se pysäyttää stressaavan päivän päätteeksi, kaikki ajatukset jotka pyörivät mielessä uudestaan ja uudestaan. Voit nukahtaa rauhallisin mielin.

Reaktioita
Uutteilla ei ole haitallisia vaikutuksia. Ne saattavat kuitenkin, kuten muutkin luonnolliset hoitotavat, antaa tukahdutettujen oireiden nousta pintaan. Tällaisia saattavat olla ihottumat, kun keho puhdistautuu toksiineista, tai tunteet, joiden ei ole annettu tulla ilmaistuksi. Nämä ovat tärkeä osa paranemistapahtumaa ja ovat vain väliaikaisia.

Huom!
Kuten muitakaan kukkauutteita, Rescue Remedyä ei ole tarkoitettu korvaamaan lääketieteellistä hoitoa, vaan se on korvaamaton tuki akuutteihin hätätilanteisiin emotionaalisesti. Se on luonnonmukainen, täysin turvallinen ja hellävarainen. Se ei aiheuta riippuvuutta eikä haittaa mitään muuta lääketieteellistä hoitoa.

Kukkatipoista lisätietoa:

Mitä kukkauutteet ovat?
”Terveys on perintömme ja oikeutemme. Se on täydellistä ja kokonaisvaltaista yhteyttä sielun, mielen ja kehon välillä; eikä se ole vaikeasti saavutettava kaukainen ihanne, vaan niin helppoa ja luonnollista, että se on jäänyt monilta huomaamatta.”
Tri Edward Bach.

Tri Bach löysi 38 uutetta, joista jokainen on tarkoitettu tiettyyn erityiseen tunnetilaan tai mielentilaan, sekä kehitti viiden uutteen yhdistelmän, jota hän kutsui Rescue Remedyksi (suom. Aputipat) ja joka on suunniteltu vaikeita ja vaativia tilanteita varten.

Näistä 38 uutteesta 37 on tehty yksittäisistä villikukista ja puiden kukinnoista. Ainut poikkeus näistä on Rock Water (Kalliovesi), joka on tehty luonnonlähteen vedestä, jossa on parantavia ominaisuuksia.

Miten ne toimivat?
Nämä kukkauutteet, kuten muutkin luonnollisen lääketieteen muodot, perustuvat siihen, että ne hoitavat itse yksilöä, eivät sairautta tai niiden oireita. Ne työskentelevät erityisesti kyseisen henkilön tunnepuolen kanssa. Niinpä kaksi henkilöä, joilla on sama vaiva, kuten esimerkiksi nivelreuma, voivat hyötyä aivan eri uutteista. Toinen voi olla alistunut sairauteensa, kun taas toinen saattaa olla kärsimätön sen suhteen. Tällöin kumpaankin tilanteeseen sopivat eri uutteet.

Uutteiden nauttimisen teho ei perustu negatiivisten asenteiden tukahduttamiseen, vaan niiden muuntamiseen positiivisiksi, jolloin kiihotetaan yksilön omaa mahdollisuutta parantaa itsensä ja vapauttaa fyysinen järjestelmä toimimaan täysin sairautta ja stressiä vastaan.

Ihmisten ei tarvitse olla fyysisesti sairaita hyötyäkseen uutteista. Monet meistä käyvät läpi vaikeita väsymyksen aikoja, jolloin negatiivisuus hiipii sisään; näinä aikoina uutteet ovat korvaamattomia, koska ne palauttavat tasapainon ennen fyysisten oireiden ilmenemistä.

Onko uutteilla plasebovaikutus?
Ei enempää kuin muillakaan lääkkeillä. Uutteet toimivat hyvin tehokkaasti sekä eläimillä että vauvoilla, samoin ne auttavat skeptisiä ihmisiä, jotka kokeilevat niitä viimeisenä keinona. Kasvit hyötyvät myös uutteista; puutarhurit ovat huomanneet, että Rescue Remedyn antaminen uudelleenistutuksen yhteydessä esimerkiksi auttaa kukkaa kukoistamaan muuton jälkeen.

Jollain tutulla oli noita jotain kukkatippoja, mutta minusta ne on tuntuneet lähinnä vaan rahastukselta. Tai siis eikö ne oo ihan törkeän kalliita? Joskus niistä lueskelin, pitäis varmaan miettiä vielä uuelleen ja katella hintoja. :)

melatoniinia on kokeiltu. ei apua. samoin sirdalud, 2 iltaa toimii 4mg ja sit taas ei enempää. sama ataraxilla.

jouduin tähän nukahtamislääkekierteeseen jalkani vuoksi joka murtui, säryn vuoksi en pystynyt nukkumaan ja jalka ollut tosi kipeä, leikattu kolmasti. nyt jalka ok, mutta nukkuminen ongelmana. :)

Onpa inhaa, että tuosta tuli nukahtamislääkekierre! Onneksi jalka sentään on kunnossa :) kyllä se uniki sieltä tulee vielä.

Eli mun miksaukset, jotka jostain syystä toivat hyvän unen:

Illalla kamomilla teetä (Yogi)

Frantsilan Unilintu tippoja veteen

2 tablettia TryptoValia

sängyssä vielä just ennen valojen sammuttamista 2 suihketta kielelle Bachin kukkaterapiaa

Olen joskus 5 vuotta sitten kokeillu kukkatippoja yksinään ilman mitään vaikutusta.

Luulen siis edelleen, että TryptoVal on se avain tähän kaikkeen.

Yhteistyössä