Paljonko rahaa ylioppilaalle?

• Viestiketjun aloittaja ap_
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Onpa hurjia summia teillä heittää täällä! Itse sain maisteriksi valmistuessani isältä ja muilta läheisemmiltä 50e, muilta tuli kukkia. En erikseen juhlinutkaan, mutta olisin kyllä pöyristynyt jos joku sukulainen olisi tullut 50e kanssa kahville.

Ehkä yo on sitten erikseen. Tosin 10v sitten yo-juhlissanikin suurin yksittäinen summa tuli isältä 100MK, ja muut vieraat lahjoittivat tilille 5-20MK , joku kummitäti osti 50MK arvoisen lahjakortin.

Itse en veisi 20e enempää jos kyse ei ole siskosta tai veljestä. Jos siitä on varaa valittaa, niin lahjansaajalla ilmeisesti on positiivisemmat talousnäkymät kuin omani!

"vieras"
[QUOTE="vieras";23879932]Onko sopiva raha summa antaa kummi tytölle 50e ? Enempää ei ole varaa[/QUOTE]

Riittää mainiosti!

itse antaisin ei niin läheisille 20€, kummilapselle 30-40€ ja tutun tutulle 10€

"pia"
Itse sain yo-lahjaksi isovanhemmalta 100e, siskon perheeltä kirjan, yhdeltä kummilta kaksi perus mukia, toiselta kummilta kakkulapion, yhden siskon perheeltä en mitään jne.
Eli ihan omantunnon mukaan antaa lahjaksi mitä haluaa, eiköhän ihmisille ole ennemmin tärkeämpää että on toivottuja ihmisiä juhlistamassa tärkeää tapahtumaa kuin se mitä lahjoja he kantavat.
Tai sitten mä olen vain naivi.

dd
Kyllä mä annan 50 euroa, se ei kirpaise kauheasti ja en kehtaa vähempää antaa. Ymmärrän kyllä, ettei kaikilla ole varaa antaa paljoa, eikä tarvikaan olla. Kaikki antaa sen minkä pystyy ja haluaa.

"minä"
Juuri näin pienisieluisia ihmiset ovat. Kun on yksi kirjoitusvirhe niin hirveä vollotus ja väninä alkaa. Toivottavasti ei ole elämässä liikaa vaikeuksia tai vastoinkäymisiä kun tuollainenkin itkettää jo. Voi hellanlettas. Ja ei saa 20 eurolla mitään? Kyllä sillä jo jotain saa. Mutta kun se raha tulee ihmisille liian helposti nykyään näköjäään. Töissä on aikaa vätkytellä ja lorvia kahvitauoilla ja netissä. Sitten pitää surkea palkka tuhlata johonkin näyttävään autoon ja louis vuittonin laukkuun että varmasti näyttäisi rikkaalta, tällaiselle aina on miehen kanssa naureskeltu. Kun on rahaa niin ei tarvitse sillä esittää. Terv. se joka tienaa 200 000e vuodessa. ps. anteeksi kauheasti kaikki kirjoitusvirheet, vauva sylissä kirjoittelen.
Täysin samaa mieltä sun kanssa siitä, että kyllä 50 euroa ON iso raha. Nykyään nämä lahjojen "hinnat" ovat tulleet aivan käsittämättömiksi...

"lahja"
sama tilanne mulla, ylioppilasjuhlat ja juhlan päähenkilö ei mulle niin läheinen vaikkakin sukulainen. ajattelin 30-50 e arvoista lahjaa, mutta meitä on kyllä siinä 2 perhettä. en pidä mitenkään pihistelynä summaa, jokainen menee oman fiiliksen ja tilanteen mukaan. kukatkin ajattelin laittaa omasta pihasta!

"vieras"
Musta 50 euroakin kuulostaa aika paljolta ylioppilaslahjaksi. Samalta perheeltä saimme nimittäin juuri viime kesänä häälahjaksi kimppalahjan 100 euroa, sisältäen vanhemmat, tuo nyt valmistuva ylioppilas sekä isosiskonsa perheineen (4 henkeä). Vai voiko tätä ajatella näin?
Sehän olis sitten justiinsa sama summa? Tosin mun mielestä häälahja sais kai olla hiukan arvokkaampi kuin yo-lahja. Mutta eihän tuossa voi tota ylioppilasta laskea erikseen, hän kuuluu samaan perheeseen vanhempiensa kanssa, sisko omine perheineen erikseen.

Eli antaisin 40-50€. En enää muista mitä toissakesänä meni sukulaispojalle meidän perheeltä ja mun vanhemmilta. Jotenkin kuvittelen, että ois annettu 40€ mutta voi olla, että vanhemmat maksoivat hiukan enemmän.

Mikäli haluaa kiertää rahan annon ja päästä jopa huomattavasti halvemmalla, voi ostaa jonkun lahjan. Itse sain aikanani paljon koruja. Lahjaksi sopii myös joku kirja tai taide-esine, joku vähän arvokkaampi harrastukseen liittyvä juttu jne.

"vieras"
Aika suuria summia ihmiset lahjoittavat..... Minun mielestäni 20e tai max 25e on ihan riittävä summa. Jos se ei riitä lahjakortin summaksi, niin sitten ostaisin ennemmin jotain yleishyödyllistä, kuten Marimekon pyyhkeen tai ylioppilasaiheisen valokuva-albumin tms. (pääsisin paljon halvemmalla, kuin antamalla 100e lahjakortin...).
Itse vein sukulaistytölle ylioppilaslahjaksi kuohuviinipullon ja jotain siihen rinnalle (en muista enää, mitä :D).

No tuo on ollut kyllä häälahjaksi todellista sniidailua. Ei kai kukaan noin pienellä summalla kehtaa häihin tulla, siis että useammalta perheeltä yhteensä 100 euroa.

Sanoisin että 50 euroa on minimi ylioppilaalle.
Ei kai kukaan juhlia järjestä kalliiden lahjojen/rahan toivossa??? Jos järjestää, niin sellainen ei kyllä ansaitse mielestäni mitään.

dhdhhd
Oma ylioppilaiden arvostus on oikeasti nollassa kun sen eteen ei nähtävästi paljon mitään tarvitse tehdä. Tietenkin on erilaisia ihmisiä jos oisi läheinen ja tiedän että on puurtanut kovasti saadakseen hyvän todistuksen ja jatkamassa opiskeluja korkeammalle niin voisin 50e antaa, mutta jos taasen mennään lukioon ja käydään läpi hälläväliä asenteella niin kyllä se 20e arvoinen suoritus voi juuri olla, jos ei ole kovin läheinen niin ehkä kukkasen ostaisin.

Itse valmistuin erikoisammattitutkinnosta pari vuotta sitten ja kukaan mitään lahjoja antanut niin en näe että minunkaan pitäisi lahjoa jotain lukiosta päässyttä yhtään sen enempää...

no johan pomppas
Jos 200 000 euroa vuodessa tienaavasta 50 euroa on liian paljon ylioppilaalle niin kuinka nuuka hän muuten on? Laittaa rahat patjan alle, ostaa vaatteet kirppikseltä jne... Minä tienaan vuodessa alle 30 000 euroa ja sukulaisen lahjaan laittaisin juurikin tuon 5o€.

yo
Sain vanhemmilta 100e, mummolta ja kummeilta 50e, muut antoivat 20-40e, mikä oli mielestäni tarpeeksi :) Jokainen oman näkemyksensä mukaan :)

Mutta pakko sanoa, että ainahan se raha tarpeeseen tulee, varsinkin lakituksen jälkeen... Itsellekin muutto ja asunnon laittaminen.. Että ei se raha hukkaan mene, vaan nuoren ihmisen elämään :)

"vieras"
Sain vanhemmilta 100e, mummolta ja kummeilta 50e, muut antoivat 20-40e, mikä oli mielestäni tarpeeksi :) Jokainen oman näkemyksensä mukaan :)

Mutta pakko sanoa, että ainahan se raha tarpeeseen tulee, varsinkin lakituksen jälkeen... Itsellekin muutto ja asunnon laittaminen.. Että ei se raha hukkaan mene, vaan nuoren ihmisen elämään :)
Minäkin ajattelen niin, että nuorelle, jolla varsinaiset opiskelut ovat vielä edessä päin, raha tulee tarpeeseen. Siksi tutummalle on mukava antaa isompikin summa eli 50 e tai jopa enemmän. Muille 20 - 30 e on hyvä, sillä niistä kaksikymppisistä kertyy iso summa.

ap_
Ap palasi linjoille. Kun joku ihmetteli, tuleeko joku tosiaan kahden perheen voimin häihin lahjana satanen, kyllä tosiaan tuli. Enkä osannut sitä edes pitää niin hirveän outona, kunnes täällä ehdotettiin yo:lle lahjaksi minimissään 50 euroa perheeltä. Vanhempani vievät varmasti enemmän lahjaksi.

Vaikka lahjoja ei pitäisi vertailla, niin musta tuntuisi vähän oudolta, että me veisimme huomattavasti suuremman lahjan pienemmältä porukalta ylioppilasjuhliin kuin mitä he tuovat häihin, jotka ainakin minulle ovat isommat juhlat ja toki kalliimmatkin järjestää ruokineen kaikkineen.

"omppu"
Mä kun mietin, että onko 50 euroa liian pieni summa kaveriperheen lapselle, jota ei olla edes vuosiin nähty (vanhempiaan kyllä on..), mutta ilmeisesti se on juuri sopiva...??

Yhteistyössä