En ymmärrä abortin vastustajia - mitä siinä oikein vastustetaan?

• Viestiketjun aloittaja "lily"
  • Ensimmäinen viesti
"lily"
En ole itse puolesta enkä vastaan, olen neutraali aborttiasian suhteen, mutta en ymmärrä ollenkaan vastustajien pointtia - MITÄ te oikein tässä asiassa vastustatte? Asiasta erään (kiihkeän) vastustajan kanssa keskusteltuani päättelin (rivien välistä), että hän todellisuudessa vastustaa naisen oikeutta päättää omasta kehostaan. Mitään muuta järkevää / loogista kohtopäätöstä en kyennyt hänen argumenteistaan vetämään.

Mielestäni vetoaminen elämän "pyhyyteen" on falskia. Silloinhan henkilön pitäisi vähintään suojella elämäntyökseen JO SYNTYNYTTÄ elämää (Venäjän/Intian katulapset etc.). Sen vuoksi selitykset moraali näkökulmasta eivät ns. mene läpi.

Minä vastustan sitä että viaton joutuu kärsimään toisen tyhmyydestä (koska vastustan abortteja, jotka olisi ollut estettävissä ehkäisyllä, jota ei taas tyhmyyden vuoksi ole viitsitty käyttää)

"lily"
[QUOTE="vieras";23876900]vastustan tappamista, oli kyseessa sitten koira, kettu tai ihmislapsi.[/QUOTE]

Oletko ihmisoikeus/eläinoikeus -tehtävissä? Ilmeisesti olet vegaani?

"lily"
Minä vastustan sitä että viaton joutuu kärsimään toisen tyhmyydestä (koska vastustan abortteja, jotka olisi ollut estettävissä ehkäisyllä, jota ei taas tyhmyyden vuoksi ole viitsitty käyttää)
Olisiko parempi syntyä maailmaan ei-toivottuna? Eikö siinä kärsitä enemmän? Onko sinulla perheessäsi huostaan otettuja lapsia/toimitko sijaisvanhempana?

"lily"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23876909:
minä vastustan sitä, kun siinä murhataan ihminen
Teetkö sinä jotain konkreettista niiden lasten hyväksi, jotka ovat syntyneet ei-toivottuina / ovat orpoja? Siis niiden, joita ei sitten "murhattu" ja saivat syntyä?

Viaton elämänalku joutuu kärsimään toisen tyhmyydestä. Kyllä äidiksi ja isäksi voi kasvaakkin. (seurannut vierestä 14v lapsen saanutta) ja miten vegaani ja abortti liittyy toisiinsa? Minä ymmärrän karjan listimisen "hyöty" käyttöön mutta entäs kuka tekee abortin hyöty käyttöön? Ei lehmiä ja sikojakaan tapeta huvin ja urheilun vuoksi...

Mä vastustan myös sitä kun viaton joutuu kärsimään toisen tyhmyydestä. Silti syntyy fas-lapsia. Silti äidit tupakoivat raskausaikana. Ja lapsia otetaan huostaan koska vanhemmat eivät kykene vanhemmuuteen.
Mutta aborttia en vastusta.

[QUOTE="lily";23876934]Olisiko parempi syntyä maailmaan ei-toivottuna? Eikö siinä kärsitä enemmän? Onko sinulla perheessäsi huostaan otettuja lapsia/toimitko sijaisvanhempana?[/QUOTE]

Jos lähdetään siitä että en voi ymmärtää tilannetta missä lapsi ei ole toivottu, jos ennestään on lapsi/lapsia ja ei viitsitä käyttää ehkäisyä.. (suurinosa Suomessa tehdyistä aborteista tehdään vakituisessa parisuhteessa eläville joilla on ennestään jo lapsi/lapsia)

miten vegaani ja abortti liittyy toisiinsa? Minä ymmärrän karjan listimisen "hyöty" käyttöön mutta entäs kuka tekee abortin hyöty käyttöön? Ei lehmiä ja sikojakaan tapeta huvin ja urheilun vuoksi...
Eettiseltä kannalta katsottuna on ihan sama listitäänkö se koira "huvin vuoksi" vaiko kana ruuaksi. Lähtökohta kuitenkin on sama. Tapetaan elävä olento joka tuntee kipua, kiintymystä jne. Miksi tämmöisen elävän olennon tappaminen on okk, mutta pienen alkion abortoiminen on MURHA?

En oo mikään kiihkee vastustaja, mutta jos on valmis yhdyntään niin pitää olla valmis myös sen mahdollisiin seurauksiin. Mikään ehkäsykeino ei ole niin varma kuin selibaatti. Jos huomaa esim. kumin puhjenneen niin aina (no ei kovin usein, mut eikai ne kumit nyt oikein käytettynä jokakerta voi hajota) voi ottaa jälkiehkäsyn.

Toki abortti pitää miettii jokaisen kohdalla yksilöllisesti lapsen tulevaisuuden kannalta (vaikeat kehityshäiriöt tms).

"tui"
Aika kylmää jos ajatellaan että ei-toivottojen ja huostaanotettujen olisi ollut parempi olla syntymättä. Ihmisarvoko tulee siitä mitä vanhemmat lapsesta ajattelee. Höpsis!!

järjen ääni
[QUOTE="tui";23876993]Aika kylmää jos ajatellaan että ei-toivottojen ja huostaanotettujen olisi ollut parempi olla syntymättä. Ihmisarvoko tulee siitä mitä vanhemmat lapsesta ajattelee. Höpsis!![/QUOTE]

Niin, onhan paljon sydäntä lämmittävämpää tietää, että maailma pursuaa hylättyjä, surullisia ja hyväksikäytettyjä lapsia.

[QUOTE="tui";23876993]Aika kylmää jos ajatellaan että ei-toivottojen ja huostaanotettujen olisi ollut parempi olla syntymättä. Ihmisarvoko tulee siitä mitä vanhemmat lapsesta ajattelee. Höpsis!![/QUOTE]

Mä en vaan ymmärrä miksi lapsia pitää synnyttää jos ei ole aikomustakaan huolehtia heistä.
Maailmalla asuu paljon lapsia kadulla, joiden elämä on lyhyt, julma ja päättyy väkivaltaisesti. Musta se on todella surullista.
Jokaisella syntyneellä pitäis olla ihmisarvoa, valitettavasti näin ei aina ole.

"hmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23877003:
mitenkähän tää liittyy lihan syömiseen. eihän me mitään ihmissyöjiä olla.
Kumpi on elävämpi ja tuntevampi henkilö, aikuinen sika vai hengittämätön mikroskooppinen limaklöntti?
Mietihän hetki. Jos pystyt. :)

Jos lähdetään siitä että en voi ymmärtää tilannetta missä lapsi ei ole toivottu, jos ennestään on lapsi/lapsia ja ei viitsitä käyttää ehkäisyä.. (suurinosa Suomessa tehdyistä aborteista tehdään vakituisessa parisuhteessa eläville joilla on ennestään jo lapsi/lapsia)
no se ehkäisykin pettää.aina ei todellakaan ole kyse siitä ,että "ei viitsitty" käyttää ehkäisyä.
vakituinen parisuhde,ennestään lapsia ; sekä tarkoittaa, että automaattisesti pitää halutakin lapsia lisää, jos raskaaksi sattuu tulemaan haluamattaan.

Yhteistyössä