Millä rauhoittaa parhaiten ylikierroksilla käyvää koiraa?

  • Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti
"apua"
Eilinen ilta oli ihan kamala. koiralla oli ollut toimintapäivä, kävi pitkän lenkin maastossa ja sen jälkeen leikki vielä pitkään koirakaverin kanssa.
No niinhän siinä kävi, että ylikiekoille mentiin ja koira läähätti, vinkui ja oli aivan hysteerinen lelunsa kanssa.
Otin koiran syliin ja väkipakolla rauhoitin sen, silittelin hellästi monta minuuttia, ennen kuin se rauhottui.
 
Minä en oo huomaavinani vinkuvaa koiraa ja istun sohvalla tai teen omia hommia kuten ennenki. Jos tulee puskemaan päällä ja vikisee tms. en oo huomaavinani ja tönin kädellä pois. Siihen se sitten aina jalkoihin lysähtää makaamaan ja huokaisee kuuluvasti... Kait se koira haluis et leikit ja lenkkeily jatkuis ja jatkuis aina vaan..
 
mun mielipide on se että koira tulis jättää huomiotta jos menee ylikierroksille! ei tietty jätetä yksin ja siis seurataa koko ajan mitä touhuaa, mutta en ainakaa syliin ottais paijattavaksi kun se oikein ruokkii sitä ja kertoo musta koiralle, että on ihan okei vinkua ja vetää ylikierroksilla kun ois tarkotus rauhottua :) ja tää siis mun mielipide, ilman että oon nähny koiraa itse toiminnassa!
 
"apua"
Tää koira on sellainen, että vaikka sen kanssa leikitäänkin vain ihmisen tahdosta, niin se alkaa suunnilleen kiljua lelunsa kanssa. Sellaista ei oo kiva kattoa, ja olen toiminut joko tavalla:
a) heittänyt koiran ulos
b ) lyönyt sille muuta tekemistä, esim. puruluu
c ) tää kolmas, eli rauhoitin väkisin koiran sylissä
 
hirmuliini ranttali
Meillä joskus samanlaisia "kohtauksia", mutta tuo rauhoittelu menee justiin toiste päin... Jos koira äityy ihan sekopäiseksi, parhaiten sen rauhoittaa se ettei sitä huomioi millään tavalla. Ei silitellä, puhuta koiralle tai edes katsota siihen päin... Itse istuskellaan vaikkapa sohvalla ja katsotaan telkkaria, rauhoitetaan koko tilanne. Koira rauhoittuu, kun on hetken vinkunut ja juossut tai kerjännyt huomiota. Jos sen yrittää ottaa syliin ja siinä rauhoitella tai muuten koiralle lässytellä, se ottaa sen ihan leikin kannalta ja pistää vaan pahemmaksi ranttaliksi...

Yleensä tämä levottomuus on meidän koiralla seurausta siitä ettei se ole päässyt tarpeeksi lenkille, mutta joskus pitkien lenkkien ja todella väsyttävän toiminnan seurauksena heittäytyy näille "ylikierroksille".
 
meillä myös koira pahimmilaan oli eisim. pakkasien aikaan kun pääsi vähemmän ulos. Heti ku tultiin pikkulenkin jälkeen sisälle alko riehuminen ja vikinä ja hönttääminen.. Nyt kun päästy melkein joka ilta mökille juoksuttaa irti ja uimassa käytetty, ei mitään ongelmaa, vaan nukkuu kotiin päästyä..Eli liian vähän liikuntaa ni koira jää levottomaksi..
 
hirmuliini ranttali
Ja vielä lisään sen verran, että lelut koiralta siinä vaiheessa pois jos meinaa niiden kanssa jatkaa sitä riekkumistaan... Enkä itse kyllä antaisi koiralle siinä vaiheessa mitään puruluita tai muita namusia kun jatkaa tällaista käyttäytymistä, siinähän se häiriökäyttäytyminen vaan pahimmassa tapauksessa vahvistuu jos koira oppii yhdistämään ne herkut siihen että niitä saa kun käyttäytyy tietyllä tavoin.

Kaikki tekeminen ja huomio koiralta pois, vaikka se vähän saattaa ikävältä kuulostaakin. Tuskin se yksin jaksaa kovin pitkään riehua.
 
hirmuliini ranttali
Kuinka paljon koira muuten pääsee kunnon lenkeille? Meillä ainakin koira riehuu nykyään lähinnä sellaisten päivien jälkeen kun ei ole päässyt kovin juoksemaan, ja sitten yhtäkkiä viedään... Innostuu kait niin kovasti. Arki sujuu, kun joka ilta käytetään semmoinen 10 km lenkki.

Joskus on kertoja jolloin koira riehuu kotona vaikka joka päivä ollaankin käytetty pitkällä lenkillä, ja nämä riehumiset liittyvät siihen kun koira on saanut käydä lenkin jälkeen koirapuistossa. Luulisi väsyttävän ja varmaan väsyttääkin, mutta sieltä puistosta se riekkuminen tuntuu jäävän monesti "päälle".
 
"vieras"
Meilläkään ei huomioida ylikierrokslla käyvää koiraa vaan odotetaan että rauhoittuu. Minä jätän kokonaan huomioimatta, mies taas ottaa syliin ja rauhoittelee.

Jos koira on yli-innokas kun tullaan kotiin, päästetään se ulos tai jätetään huomiotta kunnes rauhoittuu. Ulkona se yleensä juoksee kuerroksen ja rauhoittuu.
 
Khimaira
Eikös se niin mene että villille ja riekkumiseen taipuvaiselle koiralle extra rauhallista tekemistä, kävelylenkkejä ( ei esim. koirapuistossa villiämistä ) sekä kaikki huomioiminen koiran villitessä pois. Ei missään nimessä mitään palloleikkejä tai muutakaan retuututsleikkejä ellei koira osaa olla suht. rauhallisesti, ei edes ihmisen aloitteesta.

Ehkä tuo syliin ottaminen ja silittäminen on kaiken pahin- siinähän sä silität läähättävää ja inisevää koiraa antaen viestin että on hyvä juttu läähättää ja inistä- jatka vaan.
 
jausa
Eikös se niin mene että villille ja riekkumiseen taipuvaiselle koiralle extra rauhallista tekemistä, kävelylenkkejä ( ei esim. koirapuistossa villiämistä ) sekä kaikki huomioiminen koiran villitessä pois. Ei missään nimessä mitään palloleikkejä tai muutakaan retuututsleikkejä ellei koira osaa olla suht. rauhallisesti, ei edes ihmisen aloitteesta.

Ehkä tuo syliin ottaminen ja silittäminen on kaiken pahin- siinähän sä silität läähättävää ja inisevää koiraa antaen viestin että on hyvä juttu läähättää ja inistä- jatka vaan.
Niin kannattaa toki huomioida mikä sitä koiraa sen elämässä stressaa, juuri joku päivittäin tapahtuva pitkäkestoinen "kivakin" stressi voi aiheuttaa sitä että stressihormonit jyllää jatkuvasti vähän turhan kovilla tehoilla. Yksi mikä hyvin usein auttaa, on väsyttävien tehtävien teettäminen, jäljestys tyypillisesti on parasta terapiaa, lajityypillistä pitkäkestoista tekemistä, joka rauhoittaa ja väsyttää, paremminkin kuin pitkä lenkki.

Jos koirasta kiinni pitäminen auttaa sitä rauhoittumaan, niin samahan se on sitten sitä tehdä, eikö niin? Jos se toimii siis. Ei kaikki koirat missään tapauksessa halua huomiota tai varsinkaan syliin ottamista silloin, kun niillä on meno päällä, joten ei siinä tapauksessa vahvisteta silittelemisellä hösäämistä. Mutta usein käy niin, että koiralle on unohtunut aiemmin opettaa sitä rauhoittumista ja syliin rauhoittumista, jolloin kun koiraa aletaan varta vasten rauhoitella vasta silloin kun se on jo tosi hermostunut, koira yhdistääkin sen rauhoittelun siihen levottomaan tunnetilaansa. Eli siis koiraa pitää "rauhoitella" paljon silloin kun se on rauhallinen, jotta sillä sylissä pitämisellä tai silittelyllä olisi vahvempi rauhoittumismerkitys koiralle sitten sellaisessa tilanteessa, kun rauhoittumista tarvitaan. Siinä mielessä huomiotta jättäminen (ja kaikkien ärsykkeiden poistaminen) on varmempi tapa jos rauhoittumista ei ole opetettu. Tietysti se huomioimattomuuskin usein on opetettua, koira on hyvin voinut arjessa oppia, että kotona nukutaan silloin kun ihmiset ei ole aktiivisia. Tällöin huomiotta jäämisestä tulee koiralle merkki passivoitua. Lisäksi voi olla koiria, joille kaikki huomio ihmiseltä on niin kiihdyttävää (tai vaikka pelottavaa) että sylissä pitämällä rauhoittaminen on vaikeaa.

Mutta kyllä koiraa pystyy rauhoittelemaan "aktiivisestikin", esimerkiksi sillä tavoin että itse käyttää rauhoittavia signaaleja (Rauhoittavista signaaleista), rajoittaa koiran saamia ärsykkeitä ja mahdollisesti rajoittaa koiran tilaa niin ettei se pääse kulkemaan ees taas ainakaan suurella alueella (syliin ottaminen tai kiinni pitäminen), rauhallinen monotoninen huokaileva puhe tai vaikka laulaminen, tai syvään hengittäminen, silittely pitkillä keskivoimakkailla vedoilla tai kevyt hieronta. Hieronta aktivoi parasympaattista hermostoa ja laskee sympaattisen toimintaa, ja koira alkaa väkisinkin rauhoittua. Tai sitten voi ehkä jopa keskittyä siihen, että palkitsee koiraa rauhallisesta toiminnasta niin pitkään, että koira alkaa rauhoittua itse. Alkaa esimerkiksi makupalojen kanssa palkita koiraa makuulle menemisestä tai pään laskemisesta, paikallaan pysymisestä, huokaisemisesta, rauhoittavien signaalien käytöstä tms. Vähän rauhoittuneelle koiralle voi antaa vaikka sen puruluun, pureskelu rauhoittaa lisää, jos koira ei ole enää niin kierroksilla että alkaa esim. repiä luuta. Rauhallisen toiminnan tekeminen johtaa rauhoittumiseen, ihan niin kuin ilman tunnetta tehdyt kasvonilmeetkin johtaa tunteeseen ihmisillä.
 
"vieras"
Nuuskiminen ja purestelu helpottaa stressia. Eli koira ulos irti tai sitten oikein hidas lenkki, jotta koira pääsee nuuskimaan. Herkkuluita pakkaseen, josta ottaa tarpeen mukaan.
 
Blue
Koiran TÄYTYY osata rauhoittaa myös itse itsensä. Et sinä voi aina olla pitämässä tassusta kun maailma ahdistaa. Ota kaikki virike pois koiralta, älä ole huomioivinasi koiraa vaikka kuinka riekkuu. Paras olisi jos kukaan ei silloin touhottaisi mitään hommia vaan tylsästi olisivat paikallaan ja lukisivat kirjaa tai kattoisivat telkkaria niin koira ei silloin kauaa jaksaa hössätä vaan rauhoittuu itsestään kun huomaa että kaikki muutkin ovat rauhallisia.

Mulla on doberbulli jolle myös jää helposti kiekat päälle kun on tehnyt jotain kivaa. Esim. kaverin kanssa leikittyään vien sen vielä pienelle lenkille itsekseen ja ihan rauhassa kävellään ilman mitään aktivointia. Sitten mennään sisälle ja siinä vaiheessa koira on jo suht rauhallinen, tosin pari mattoa saattaa mennä rullalle kun ilmoittaa kaikille että tuli kotiin. Kukaan ei kuitenkaan kiinnitä mitään huomiota koiraan vaan odottaa että koira rauhoittuu itsestään jonka jälkeen käyn vielä silittämässä ja sanon että hyvä poika. Sitten poistun ja jätän koiran lepäämään.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
kokkop
Koiran TÄYTYY osata rauhoittaa myös itse itsensä. Et sinä voi aina olla pitämässä tassusta kun maailma ahdistaa.
Ensin sanot että koiran täytyy osata rauhoittaa itsensä, sitten kuvaat miten itse rauhoitat oman koirasi. Millä tavalla sinusta on hienompaa koiran rauhoittamista se että sitä kävelytetään ja se jätetään "aktiivisesti" huomiotta, kuin se että ottaa koirasta kiinni ja silittelee sen rauhalliseksi? Toisessa pidetään tassusta ja toisessa ei? Yhtä lailla kumpikaan koira ei siinä kiihdyttävässä tilanteessa itsestään osaa rauhoittua, vaan niitä autetaan ja niitä "manipuloidaan" rauhoittumaan. Aina ei ole mahdollista poistua kiihdyttävästä tilanteesta, vaan olisi hyvä pystyä rauhoittamaan koira stressaavassakin ympäristössä, eikä se onnistu jos ainoa kikka itsellä on kiihtyneen koiran huomiotta jättäminen. Omistajan huomiotta jääminen toimii ainoastaan silloin, kun ei ole kilpailevia tekijöitä ympärillä.
 
--
meillä komennetaan 1,5v sakemanni maahan, jos alkaa mennä ylikierroksille. ja tätä kyllä tapahtuu suht usein, innostuu kaikesta aina täysiä. sen kummemmin ei rauhoitella.
 
Vanha vanha ketju, mutta pakko kommentoida. Silitelkää ja lässytelkää ne koirat rauhallisiksi, kun sehän on paras palkinto niille EI toivotusta käytöksestä. Koira ei ole inhimillinen olento, kuten ihminen ja lapsi, joita voi puheella ja sylittelyllä rauhoitella. Opettakaa koiran selviämään tunnetiloistaan ihan itse, ilman apuja ja juurikin huomiotta jättämisellä. Ne lelut on ehdottomasti otettava pois jos koira riehuu. Itse en ole ikinä koiralle antanut edes sisällä leluja, lukuunottamatta ihan koiran pentuaikaa, siis ekaa pari kuukautta luovutuksen jälkeen. Miksi koiran pitää riehua sisällä milloinkaan. Kannattaa opettaa energian purkaminen lenkkeilyyn ja muuhun aktiviteettiin. Meillä ei oo ikinä sisällä riehuminen ollut ongelmana. Ei yksin ollessa eikä muutenkaan. On hyvin pitkälle kiinni siitä, että mihin koiran opettaa pennusta lähtien, mutta koskaan ei oo myöhästä korjata väärää käytöstä, eikä siihen tarvi mitään oheistuotteita. Lelut pois sisältä kokonaan ja koira huomiotta jos riehuu, tai osoita omalle paikalle makaamaan.
 

Yhteistyössä