Hyvä, että Nuori Suomi ym puuttuvat leijonien örvellykseen

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Olen iloinen, että leijoninen käytökseen puututtiin järjestöjen taholta. Tulee sellainen olo, että edes jossain ymmärretään esimerkin vaikutus kasvaviin nuoriin. Leijonat olisivat voineet hillitä esim. bussissa ryyppäämisen, mikä näytti erittäin ikävältä.

Nuoren Suomen edustaja sanoi juuri sen saman huolen aamutv:ssä mikä minullakin on: on tulossa koulun päättymisjuhlat ja kesäloma, joka on riskiaikaa muutenkin juopotteluun taipuville muorille. Joillakin saattoi putki alkaa jo kultajuhlista. Olen kuunnellut koko viime kesän kännisten lasten/teinien möykkäämistä aamuöisin lähipuistossa, joten toivoisin, että viina ei ole IN -juttu juhlinnassa, eikä liity siihen pakollisena niin kuin nyt tuntuu liittyvän.
 
No koulun päättäjäiset on aina suurinosa teineistä ryypänny, voittaa suomi maailmanmestaruuden tai ei, joten turha siitä on alkaa leijonia syyttää..Eiköhän vika löydy jostain ihan muualta kun suomen jääkiekkojoukkueesta.
 
"naarasleijona"
Voi vittu mäolen niin kurkkuani myöten täynnä tätä tekopyhien jeesustelijoiden nillittämistä tuosta leijonien juoputtelusta. Eiköhänn nuoriso saa mallin siihen viinanottoon ihan jostain muualta kun jääkiekkoilijoilta.
 
niin... Kun mammat käy inisemässä tiedotusvälineille ja näillä palstoilla niin pakko noiden on edes muodon vuoksi "puuttua" asiaan. Kyllä esim. vanhempien juominen, terasseilla kännääminen, festarit, viinan hinta ja helppo saatavuus ovat PALJON suurempia houkuttimia nuorille lähteä ryyppäämään kuin kerran 20v tapahtuvat kultajuhlat.
 
...
Minä en oo koskaan ymmärtäny tuota et vastuu työnnetään jääkiekkoilijoille, laulajille ja näyttelijöille. |O Täytyy nuorten ja lasten olla TODELLA aivottomia jos eivät osaa omassa pikku päässään miettiä miten toimii. Vanhemmat jotka tästä vaahtoaa yrittää työntää omaa vastuutaan joillekkin joille se ei kyllä missään tapauksessa kuulu! Jos lapsesi/nuoresi juo, katso peiliin ÄLÄKÄ syytä leijonia, Petri Nygårdia saatika naapurin mummoo! UGH! Olen puhunut!
 
a.p.
No koulun päättäjäiset on aina suurinosa teineistä ryypänny, voittaa suomi maailmanmestaruuden tai ei, joten turha siitä on alkaa leijonia syyttää..Eiköhän vika löydy jostain ihan muualta kun suomen jääkiekkojoukkueesta.
Juttu nyt vaan on niin yksinkertainen että alkoholimyönteisyys lisää tutkimustenkin mukaan alkoholimyönteisyyttä.

Ja jossain olisi hyvä olla mallia siitä, että joka paikassa, kaikkialla ja aina ei tarvita viinaa. Silloin lapsemme ja nuoremmekin oppisivat elämään ja juhlimaan ilman viinaa.
 
"raili"
minulta loppui kaikki urheilun tukeminen, niin ajallisesti kuin rahallisesti leijonien urpoilun takia. ei yksi ihminen mitään voi vaikuttaa mutta kukaan ei ainakaan minun myötävaikutuksella örvellä julkisesti. jos ei edes presidenttiä kohtaan tarvitse osoittaa mitään käytöstapoja niin saavat opet koulussa ihan rauhassa kuunnella haistatuksia
 
[QUOTE="raili";23791114]minulta loppui kaikki urheilun tukeminen, niin ajallisesti kuin rahallisesti leijonien urpoilun takia. ei yksi ihminen mitään voi vaikuttaa mutta kukaan ei ainakaan minun myötävaikutuksella örvellä julkisesti. jos ei edes presidenttiä kohtaan tarvitse osoittaa mitään käytöstapoja niin saavat opet koulussa ihan rauhassa kuunnella haistatuksia[/QUOTE]

sama täällä. enkä osaa enää nauttia vaikka suomi voitaisi mitä
 
a.p.
niin... Kun mammat käy inisemässä tiedotusvälineille ja näillä palstoilla niin pakko noiden on edes muodon vuoksi "puuttua" asiaan. Kyllä esim. vanhempien juominen, terasseilla kännääminen, festarit, viinan hinta ja helppo saatavuus ovat PALJON suurempia houkuttimia nuorille lähteä ryyppäämään kuin kerran 20v tapahtuvat kultajuhlat.
Onhan se näin. Ja niin kuin tältäkin palstalta näkee, vanhempien mielestä viina kuuluu kaikkiin tilanteisiin. Eikä ymmärretä, että edes joitain hetkiä voidaan käsitellä ilman pään turruttamista viinalla.

Ei siinä oikeasti ole mitään järkeä, että koululaiset kulkevat pussikaljat mukanaan arkipäivänä katsomaan kuinka cool ryyppääminen on.
 
"Piparnakkeli"
Leijonat ovat toki tehneet ison ja upean työn voittonsa eteen ja ansainneet juhlansa, mutta olisivat sentään voineet edes yhden illan hillitä sitä ryyppäämistä.
He ovat roolimalleja, idoleja ja ties mitä nuorisolle, hiusmalleja kopioidaan, pukeutumista seurataan ja mitä nyt, otetaan kai juhlimisestakin mallia.

Mutta enemmän kyllä hätyyttäisin nuorison vanhempia, heidän täytyy keskustella nuortensa kanssa tästä eikä vain jäädä sohvalle makaamaan ja ihmettelemään miten se PirjoPetteri on taas vaatekaappiin jemmannut kassillisen siidereitä.
On se kumma että joillakin vanhemmilla onnistuu se kurinpito ja sivistyneen alkon käyttämisen opetus, missä näillä muilla menee niin pahasti pieleen??
 
...
Juttu nyt vaan on niin yksinkertainen että alkoholimyönteisyys lisää tutkimustenkin mukaan alkoholimyönteisyyttä.

Ja jossain olisi hyvä olla mallia siitä, että joka paikassa, kaikkialla ja aina ei tarvita viinaa. Silloin lapsemme ja nuoremmekin oppisivat elämään ja juhlimaan ilman viinaa.
Eiköhän se ole vanhempien tehtävä opettaa lapsilleen kuinka usein/paljon sitä viinaa on sopiva ottaa. Ei suinkaan urheilijoiden. Voitto oli mahtava juttu, totta kai jätkät halus juhlia sitä. Kuinkahan monet äidit ja isät siellä oli vähintään yhtä hyvässä kunnossa juhlimassa. He ovat niitä joidenka pitäisi opettaa OMILLE lapsilleen juhlimis käyttäytymistä. Omista lapsistaan on vastuussa vain lapsen omat vanhemmat ja näin ollen muilla ei ole velvoitetta miettiä miten käyttäytyy ettei vaan Nico-Petteri saa huonoa esimerkkiä :saint:
 
apuvajo
Kyllä ne lapset kuule oppii sen mallinsa ihan muualta kuin Leijonien örvellyksessä.. On vaan ihan fakta, tyhjä nyt miettiä että nuoret siitä saa jonku himon viinaan jos näkevät aikuisten miesten dokaavan.
Miten luulette että lapsenne pärjää läpi elämän jos saa vaikutteita joka kadunkulmasta, kyllä minä olen ollut lapsena ja teiniä hyvin tietoinen mikä on oikein ja väärin,kun se kotona jo opetettiin, siihen ei Leijonien juominen -95 vaikuttanu.
 
Huom harmaana
Eiköhän se ole vanhempien tehtävä opettaa lapsilleen kuinka usein/paljon sitä viinaa on sopiva ottaa. Ei suinkaan urheilijoiden. :
Minä olen tästä niin samaa mieltä. Kasvatus lähtee kotoa, ei se ole muiden kuin vanhempien tehtävä.
Suomipopin aamussa yksi kuuntelija teki minusta asian suht perspektiiviin laittavan vertauksen että miljoona ihmistä katsoo päivittäin tunnin Kauniita ja rohkeita ja Salkkareita, joissa on ties mitä lapsille sopimatonta sisältöä ja se on ihan ok, mutta kun sama miljoona ihmistä katsoo 30 minuuttia telkkarista leijonia maistissa lavalla, se on jo kansannousun paikka. Suhteellisuutta, kiitos.
 
"hoo"
mä ymmärrän sen että parikymppiset Leijonat siellä oli maistissa mutta en sitä että ne vanhat äijät taustajoukoista on ihan nakit korvilla. En voi arvostaa, ei voi mitään.
 
Eli nyt sitten jokainen nuori minkä jää kiinni juomisesta voi syyttää suomen jääkiekkojoukkuetta?

Tää on nyt taas niin tätä. Nuorten juomiseen haetaan syyllisiä mistä muualta tahansa kuin kotoa tai kaveriporukasta.

Koulunpäättäjäisiähän olisikin varmaan juhlittu täysin ilman alkoholia ympäri suomen jos Leijonat ei olisi voittanut. Tuskin yksikään alaikäinen putkea on pitänyt tai suunnitellut pitävänsä päällä MM-kultajuhlista koulun loppumiseen.

Ja mitä tulee esimerkin ottamiseen... Tuskimpa yksikään tarttuu pulloon vain sen takia, että suomen joukkue oli humaltuneena.
 
"äippäx4"
minusta on mennyt ihan älyttömyyksiin jo tämä paasaaminen ja vahtiminen ihmisten juhlimisjuomisesta yms. olen itse kasvanut 80-luvulla, 70-luvulla syntynyt, tämä nykyjuhliminen aikuisilla on kyllä tosi vaisua siihen verrattuna. amerikoista tämä liika paasaaminen ja vahtiminen tulee.....
itsellä on 4 lasta eikä kyllä mitään ongelmaa vaikka telkkarista tuollaista näkevät, vanhin on 16 ja toinen 11, naurettavaa alkaa kyllä jo olla....
 
voi jösses
Jalosen älykäs kommentti Iltasanomissa:

"Leijonien päävalmentaja Jukka Jalonen on yllättynyt joukkueen rajun juhlimisen saamasta arvostelusta.
– Kyllä mä vähän yllättynyt olen. Suomi on saanut maailmanmestaruuden aika pitkän tauon jälkeen taas. Mä väitän että nuoret ymmärtävät. Mulla on itsellä nuoria lapsia, 15- ja 17-vuotiaat. He ymmärtävät sen, että iskä ottaa pari kaljaa, kun on voittanut maailmanmestaruuden. He ymmärtävät ja hyväksyvät sen, eikä se tee musta alkoholistia, Jalonen kommentoi IS:lle."

Ai että vain PARI kaljaa?! Ok. Ja nuoret tietty ymmärtävät, niinkö? No varmaan ovat tottuneet että näin on ja lopulta sisäistävät homman ja ymmärtävät. Vastuutonta :( Nuorten ei tulisi tällaista örvellystä ymmärtää, siihen ei riitä tekosyyksi edes MM-mitali!

Ja sitten niille, jotka väittävät että malli tulee sieltä kotoa. Meillä oltiin absolutisteja, mutta jostain minäkin sen mallin alkoholiin sain. Mistäköhän? Se oli olevinaan niin hienoa että ryypätään ja juhlitaan. Malli ei siihen tullut todellakaan kotoota.
 
No nyt jokainen vastuullinen vanhempi tietää suojella lapsiaan, kun suomi seuraavan kerran voittaa MM-kultaa. Telkku kiinni ja voittojuhlille k-18 merkintä.

Joten pidetään tätä opettaisevana kokemuksena :).
 
rtee
Alkuperäinen kirjoittaja voi jösses;23791335:
Jalosen älykäs kommentti Iltasanomissa:

"Leijonien päävalmentaja Jukka Jalonen on yllättynyt joukkueen rajun juhlimisen saamasta arvostelusta.
– Kyllä mä vähän yllättynyt olen. Suomi on saanut maailmanmestaruuden aika pitkän tauon jälkeen taas. Mä väitän että nuoret ymmärtävät. Mulla on itsellä nuoria lapsia, 15- ja 17-vuotiaat. He ymmärtävät sen, että iskä ottaa pari kaljaa, kun on voittanut maailmanmestaruuden. He ymmärtävät ja hyväksyvät sen, eikä se tee musta alkoholistia, Jalonen kommentoi IS:lle."

Ai että vain PARI kaljaa?! Ok. Ja nuoret tietty ymmärtävät, niinkö? No varmaan ovat tottuneet että näin on ja lopulta sisäistävät homman ja ymmärtävät. Vastuutonta :( Nuorten ei tulisi tällaista örvellystä ymmärtää, siihen ei riitä tekosyyksi edes MM-mitali!

Ja sitten niille, jotka väittävät että malli tulee sieltä kotoa. Meillä oltiin absolutisteja, mutta jostain minäkin sen mallin alkoholiin sain. Mistäköhän? Se oli olevinaan niin hienoa että ryypätään ja juhlitaan. Malli ei siihen tullut todellakaan kotoota.
Ai se malliko tuli sitten -95 Leijonajuhlista? Hekö pilasivat elämäsi ja saivat sinut ryyppäämään, kun juhlivat maailmanmestaruuttaan juomalla?

Voisitte te valittajat edes puhua yleisestä juomakulttuurista Suomessa eikä syyttää muutamaa ihmistä siitä, että he nyt pilaavat nuorison ja koko Suomen tulevaisuuden kun sattuivat kerran olemaan kännissä.
 
voi jösses
Varmaan Leijonien mitalijuhlasta vuonna -95
:LOL:
No tuskinpa, vietin villiä nuoruuttani jo ennen sitä :D Tässä onkin kysymys yleisestä hyväksynnän ilmapiiristä. Siitä että alkoholi kuuluu juhlintaan eikä suinkaan vain pieninä annoksina vaan suurina! Siitä se malli tulee ja jokainen aikuinen on vastuussa tästä kulttuurista jota tukee ja jolla on vaikutus lapsiin ja nuoriin.
Vähättely on vastuun pakoilua.

Jalosen tekstiä edelleen: "- Lapset ja nuoretkin varmaan ymmärtävät, että aikuiset ihmiset ovat joskus kännissä. Aika monen isä ja äiti ovat kuitenkin joskus olleet humalassa, Jalonen sanoi. "

Lapset eivät todellakaan ymmärrä! Ja nuoria kiehtoo, he kun jo ymmärtävät että alkoholin täytyy kuulua hauskanpitoon!
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja voi jösses;23791408:
Lapset eivät todellakaan ymmärrä! Ja nuoria kiehtoo, he kun jo ymmärtävät että alkoholin täytyy kuulua hauskanpitoon!
Nyt saan varmaan paljon lunta tupaan, mutta meillä alkoholi kuuluu ihan arkeenkin, ei pelkästään hauskanpitoon. Siis tyyliin saunasiideri tai viiniä viikonloppuna ruuan kanssa. Silti en katso että meillä oltaisiin erityisen sallivia tai suopeasti suhtautuvia nuorten juomiseen, kuten ei oltu omassa lapsuudenkodissakaan.
 

Yhteistyössä