Kertokaa parhaat keittiövinkkinne ja myös huonoimmat asiat keittiössänne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keittiöremontti edessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keittiöremontti edessä

Vieras
Mihin asiaan olette keittiössänne erityisen tyytyväinen ja minkä vaihtaisitte toisenlaiseksi, jos olisi mahdollista?

Meillä on alkuperäinen 80-luvun keittiö, enkä ole ihan perillä kaikista nykyajan hienouksista. Toivon saavani teiltä vinkkejä. Millaisissa materiaaleissa näkyy sormenjäljet helposti? Kannattaako hankkia vaaleaa pöytätasoa? Millainen kulmakaappiratkaisu alakaappiin on paras? Jätevaunusysteemi? Mikä keittiötoimittaja on hyvä? Onko jollakin sokkelikaappeja tai välitilan taakse tulevia liukuovia? Millainen vedinsysteemi on hyvä? Kertokaa ihan kaikki, mitä mieleen juolahtaa.

Keittiömme on L-mallinen. Ruokapöytä on heti vieressä ikkunan ääressä. En halua muuttaa keittiötä saarekemalliseksi tai avokeittiöksi, vaikka mahdollisuus olisikin avata keittiön ja olohuoneen välinen seinä. Tosin en ole vielä ihan varma tästä. Pidän siitä, että oven sulkemalla kovat äänet jäävät vain keittiöön. Haluaisin saada keittiöön television ja puusohvan, johon mahtuisi lötköttelemään tai monta vierasta seurustelemaan. Siivouskaappi on myös keittiössä. Minua miellyttää ainakin kuvissa vaalea, moderni ja vetimetön tyyli.

ainakin kaikissa rosterisissa kodinkoneissa, ja kiiltävissä pöytätasoissa näkyy kaikki lika ja sormenjäljet. pöytätasoksi kannattaa siis valita jo valmiiksi likaisen värinen ja mielellään joku ns. täplikäs. ite haluaisin tumman puukuvioisen tason, mut mies sanoo et siinä näkyy kaikki ja ku meillä aika usein leikataan esim. leipää pöydälllä niin kaikki viillot näkyy heti.

Meillä on rosteriset kodinkoneet ja pieniä lapsia, eikä ne jäljet nyt niin pahoja ole kuin aia kerrotaan. Rosteriset kodinkoneet voi viedä sellaiseen käsittelyyn että niihin tulee likaa hylkivä pinta... meille ei ole sellaista kyllä tehty kun en koe tarpeelliseksi.
Holvikaariovet pölyyntyy todella helposti siitä kaaren kohdalta rasvapölyksi, joten en suosittele ellei halua hinkata kaappeja joka päivä.
Joutsenkaulahanaa en vaihtaisi enään pois. On helppokäyttöinen ja ulottuu altaan viereen jos altaassa on paljon tiskiä :) Saa esim, mehukannuun helposti veden ilman allasta yms...

Induktiivisesta liedestä ja kivitasoista en luopuisi. Meillä on aika pieni keittiö, niin on hyvä, että kuuman uunipellin voi laskea mihin tahansa. Liedessä on kaksi induktiivista ja kaksi keraamista, "perinteistä" kattilapaikkaa. Se ei siis pakota uusimaan kattiloita keittiöremontin yhteydessä ;) Myös vetolaatikot alakaappien tilalla on ihan huippua.

Huonoa sanoisin uunin korkeuden. Kalusteisiin integroitu uuni siis. Uunin alareunan on syytä olla pöytätason korkeudella, muuten lapsi ylettää siihen kaksivuotiaana (ei edes pitkä lapsi). Noissa integroitavissa uuneissa kun ei pahemmin lapsilukkoja ole...

Mä tykkään meidän kivisistä työskentelytasoista, sellainen söheröinen kivikuviopinta on kätevä laminaatissakin, sillä siitä ei roiskeet ja murut erotu kovin hyvin :-)

Peilioviset kiemurakoristeiset kaapionovet on vihoviimeisest (eivät taida onneksi edes olla muodissa just nyt), niiden ovien uriin ja mutkiin jää lika ja on tosi hankala pyyhkiä puhtaaksi. Eli tasaiset ovet on helpommat.

Meillä on integroidut kodinkoneet. Ehdottomasti parasta keittiössämme on se, kun korvasimme valtaosan alakaapeista erikokoisilla laatikoilla. Säilytystila on paljon tehokkaammin käytössä, kun ei tarvitse tavoitella hyllyn takaosasta tavaraa. Meillä keittiössä tammiparketti, luonnonvalkoiset kaapit ja tammenväriset tasot, vetimet rosterinväriset sirot nupit.

Omassa keittiössä pidän erityisesti avohyllyistä. Ne mielestäni helpommat pitää siisteinä kuin ovelliset kaapit.
Pidän myös siitä, että on kaksi uunia.

Jos jotain saisi muuttaa niin suurempi jätekaappi. Nykyiseen mahtuu vain neljä erilaista jäteastiaa ja kun jätteet kuitenkin lajitellaan meillä kahdeksaan niin osan joutuu kuskaamaan apukeittiön puolelle.

Just tulin sanomaan, että en ottaisi missään nimessä yhtään avohyllyä. Mummeliisa taas oli ehtinyt niitä jo kehua..;) Minusta taas keittiön yleisilme menee suttuiseksi kun joillakin on kaapiston päässä tai keskelläkin niitä avohyllyjä, joihin kertyy vaikka mitä roinaa...Mutta toki joku voi niistä tykätä. Itse tykkään selkeistä linjoista, mahdollisimman vähäisestä irtoroinasta, joten nuo ovat kauhistus, joka voi tosiaan pilata muuten niin kauniin keittiön.

mä olen lyhyt, joten maustehyllyt perinteisellä paikalla ärsyttävät. Samoin liian kapeat kaapit, siis sellaiset 80-90 -luvun mitoitukset. Kiinnitä ekstrahuomiota sähköpistokkeiden paikkoihin, ärsyttävät nuo loisteputkivalaisinten yhteydessä olevat pistokkeet kun kodinkoneissa on yleensä lappeelleen laitetut tulpat niin kaksoispistokkeeseen mahtuu vain yksi johto.

lisääkin on ärsytyspaikkoja, kerään itse tällähetkellä myös toivelistaa keittiöremppaa varten...

Mulla ei ole ollut mahdollista saada unelmieni keittiötä, mutta seuraavat asiat on mulle must juttuja, sitten kun saan keittiöremontin.
Uuni keskikorkeudelle, ei todellakaan "lattian" tasoon.
Kiviset tasot, tasaiset kaapinovet, paljon laatikoita
Induktioliesi + 2 kaasua
hana, josta saa revittyä "suihkun" ulos.
Kaksi allasta, tosin toinen pienempi kuin toinen, mutta ei missään nimessä vain yhtä allasta.
Valoja välitilaan paljon.
Laskutilaa/ruoanlaittotilaa paljon.

Mä oon tosi tyytyväinen korkeaan vesihanaan ja isoon altaaseen, jossa mahtuu pesemään leivinpellit, jääkaapin hyllyt ja isot paistokasarit ym. Myös alakaappien tilalla olevat isot laatikot on tosi käteviä. Ja valaistus kunnossa, eli paljon valoja eri paikoissa. Ja iso roskiskaappi eli jätteiden lajittelu helppoa.

Mäkin olisin halunnut kivitasot... soitin eräälle keittiöliikkeen sedälle, hän antoi arvion... 300e/metri. Sitten tulee miehet kotiin ja mittailee, sitten levyyn tehdään valmiit reiät tehtaalla liedelle ja altaalle ja sitten tulee miehet jotka asentaa tasot. Ja kaikki tämä maksaa erikseen...
Oli pakko luopua koko ajatuksesta kun meillä pöytätilaa on 6m keittiössä :(

[QUOTE="tassu";23720037]Just tulin sanomaan, että en ottaisi missään nimessä yhtään avohyllyä. Mummeliisa taas oli ehtinyt niitä jo kehua..;) Minusta taas keittiön yleisilme menee suttuiseksi kun joillakin on kaapiston päässä tai keskelläkin niitä avohyllyjä, joihin kertyy vaikka mitä roinaa...Mutta toki joku voi niistä tykätä. Itse tykkään selkeistä linjoista, mahdollisimman vähäisestä irtoroinasta, joten nuo ovat kauhistus, joka voi tosiaan pilata muuten niin kauniin keittiön.[/QUOTE]

Juuh. Makuasioitahan nuo ovat.
Itse, jos köökin nyt laittaisin, laittaisin loputkin hyllyt/kaapit avoimiksi tiskipöydän aluskaappeja lukuunottamatta.

[QUOTE="vieras";23720159]Mä oon tosi tyytyväinen korkeaan vesihanaan ja isoon altaaseen, jossa mahtuu pesemään leivinpellit, jääkaapin hyllyt ja isot paistokasarit ym. Myös alakaappien tilalla olevat isot laatikot on tosi käteviä. Ja valaistus kunnossa, eli paljon valoja eri paikoissa. Ja iso roskiskaappi eli jätteiden lajittelu helppoa.[/QUOTE]

Tätä tiskiallas juttua olen miettinyt. Meillä liotetaan astiat ennen tiskikoneeseen käyttöä, joten allastilaa tarvitaas. Se puoltaisi kahta allasta. Yksi iso olisi kuitenkin parempi pelleille ja jääkaapin hyllyille. Onkohan hankalaa liotella astioita, jos on vain yksi iso allas käytössä.

Viime vuonna hankimme keittiöön sellaisen hanan, jossa on ulosvedettävä suihku ja se on ihan huippu isojen ämpärien ja peltien pesussa. Kivitasoakin olen ajatellut joskus, mutta siinä on vaarana, että siihen kyllästyy. Ovat kuitenkin niin kalliita, ettei niitä vaihdella ihan viiden vuoden välein.

En luovu: vetolaatikot kaappien sijaan. Riittävästi tilaa myös kierrätysastioille eli metallille, lasille, biolle jne. jo valmiiksi omat paikat (eikä niitä tarttee kerätä pöydille ja väärille paikoille kaappeihin jne. odottamaan kierrätykseeen viemistä). ISO allas, jossa mahtuu pesemään uunipellitkin hyvin. Kirjava keittiötaso (eikä esim. puu, kuten ed. keittiössä), jossa ei heti paista, jos on pinnassa roskia tai jopa naarmu, vaikka onkin kiiltävä pinta. Yksvärisessä tai puukuvioisessa (esim.) näkyy heti kaikki muruset. Mun keittiööni ei missään nimessä tule avohyllyjä, koska ne on erittäin hankala pitää siistinä ja saa helposti keittiön näyttämään sotkuiseltal.

Siinäpä ne, mistä oon tykänny erityisen paljon. Ollaan tehty kaks keittiöremppaa parin vuoden sisään (muutettu välissä), joten osasin sen perusteella jo korjata ekan vikoja. Mitä tulee rosterisiin kodinkoneisiin, niin itse en tykkää esim. jääkaapeista rosterisina (liikaa teräspintaa), mutta oon tykänny kyllä tosta uunista, liesituulettimesta ja integroidusta mikrosta, vaikka ne onkin rosterisia. Ehdoton plussa noissa on se antifingerprint-pinta eli silloin siihen ei sormenjälkiä jää. Ja vaikka ei ois tota pintaakaan, rosterin puhdistusaineella saa sen siihen tehtyä melko hyvin itsekin. ;)

Parasta keittiössä on laatikot alakaapeissa.

Ehdottomasti huonointa on yläkaapit, jotka eivät yllä kattoon saakka. Sinne päälle kertyy ikävästi rasvaista pölyä, joka on todella hankala puhdistaa, kun pitää seistä jossain tikkailla tai pöydällä, että sinne yltäisi. Olisin halunnut saada kattoon saakka yltävät kaapit, mutta se oli kustannuskysymys ja päädyttiin standarikokoisiin kaappeihin. Minusta keittiössä ei voi koskaan olla liikaa säilytystilaa. Jätevaunu on myöskin turhan pieni, mutta se oli kompromissi, että saatiin kaikki tarvittava mahtumaan, mieluummin 60 cm leveä tiskikone kuin leveämpi jätevaunu. Siinä ei ole tarpeeksi tilaa kaikille lajiteltaville jutuille.

[QUOTE="mä";23720853]iduktiotaso ihan ehdoton! samoin tiskikone, joka 'nostettu' ergonomiselle tasolle eikä makaa lattialla. suosittelen sitä![/QUOTE]

Tiskikoneen haluaisin nostaa, mutta voi olla hankalaa ilman mittavia muutoksia, koska nyt tiskikone on keskellä seinää. Pöytätaso katkeaisi ikävästi, jos tiskikoneen nostaisi samassa kohdassa. Konetta taas ei kannata siirtää liian kauaksi tiskialtaasta. Nyt se on juuri sopivasti vieressä.

Ehdottomasti kaksi tiskikonetta keittiöön. Ei tarvi montaa kertaa päivässä nostella samoja astioita kaappiin..

Kulmakaappiin pyörivät kattilahyllyt. Hyvä valaistus työtasoille. Ja laatikot alakaappien tilalla on hyvät. Yksi iso tiskiallas, sellainen mihin mahtuu uuninpellit jne. Esim. tammiset kaapin ovet niissä ei lika näy. Meillä on tosi kulmikkaat vetimet ja niihin satuttaa itsensä. Kivitaso on kestävä.

[QUOTE="aapee";23720782]Tätä tiskiallas juttua olen miettinyt. Meillä liotetaan astiat ennen tiskikoneeseen käyttöä, joten allastilaa tarvitaas. Se puoltaisi kahta allasta. Yksi iso olisi kuitenkin parempi pelleille ja jääkaapin hyllyille. Onkohan hankalaa liotella astioita, jos on vain yksi iso allas käytössä.

Viime vuonna hankimme keittiöön sellaisen hanan, jossa on ulosvedettävä suihku ja se on ihan huippu isojen ämpärien ja peltien pesussa. Kivitasoakin olen ajatellut joskus, mutta siinä on vaarana, että siihen kyllästyy. Ovat kuitenkin niin kalliita, ettei niitä vaihdella ihan viiden vuoden välein.[/QUOTE]

Tiskien liottaminen on veden tuhlausta. Suoraan koneeseen vaan. Ei meillä ainakaan ehdi haista, kun pestään monta koneellista päivässä

[QUOTE="aapee";23720910]Tiskikoneen haluaisin nostaa, mutta voi olla hankalaa ilman mittavia muutoksia, koska nyt tiskikone on keskellä seinää. Pöytätaso katkeaisi ikävästi, jos tiskikoneen nostaisi samassa kohdassa. Konetta taas ei kannata siirtää liian kauaksi tiskialtaasta. Nyt se on juuri sopivasti vieressä.[/QUOTE]

mekin luultiin että tiskikonetta ei voisi nostaa, mutta keittiöfirman suunnittelija oli tosi ammattitatitoinen ja osasi suunnitella niin ettei näyttäisi hölmöltä. putkimies kävi siirtämässä putkia jotta tämä onnistuisi. tiskiallas siis siirtyi myös.

[QUOTE="vieras";23719851]ainakin kaikissa rosterisissa kodinkoneissa, ja kiiltävissä pöytätasoissa näkyy kaikki lika ja sormenjäljet. pöytätasoksi kannattaa siis valita jo valmiiksi likaisen värinen ja mielellään joku ns. täplikäs. ite haluaisin tumman puukuvioisen tason, mut mies sanoo et siinä näkyy kaikki ja ku meillä aika usein leikataan esim. leipää pöydälllä niin kaikki viillot näkyy heti.[/QUOTE]

Mutta leikkuulautaa ei ainakaan kannata käyttää...?

[QUOTE="vieras";23719851]ainakin kaikissa rosterisissa kodinkoneissa, ja kiiltävissä pöytätasoissa näkyy kaikki lika ja sormenjäljet. pöytätasoksi kannattaa siis valita jo valmiiksi likaisen värinen ja mielellään joku ns. täplikäs. ite haluaisin tumman puukuvioisen tason, mut mies sanoo et siinä näkyy kaikki ja ku meillä aika usein leikataan esim. leipää pöydälllä niin kaikki viillot näkyy heti.[/QUOTE]

Niin no..leipäähän voi leikata ihan niinkin ettei tarvii jyrsii pöytää puukol.
Leikkuulauta on ihan hyvä apuväline, ihan joap sellanen mikä on pöydäl aian esillä..Ei haittaa vaik nakertaa pintaa;)

Yhteistyössä