Helsinkiläiset teeskentelevät vaikka asumuseroa, jotta lapsi ei joudu lähikouluun, jossa on paljon mamuja.

  • Viestiketjun aloittaja miten tähän on tultu?
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja helsinkiläinen;23690178:
Tuohon joidenkin keskusteluun siitä, onko oma lapsi mamu vai ei. NO jos ihon väri on tummempi, niin monien mielestä menee ryhmään mamut. Mutta oikeastihan mamuja on monen värisiä, he ovat maahanmuuttajia. Ja osa mamujen lapsista ( iso osa) on syntynyt ja elänyt aina suomessa.
Ja minua aikaanaa nauratti, kun pihassamme asui suomalais-kreikkalainen perhe ( perheen isä siis maahanmuuttaja, eikö??), niin perheen äiti sanoi lapsilleen, että minä vaihdan teidän eri kouluun ja tarhaan, ettei ole saastaisia maahanmuuttaja lapsia. NIinpä.... Siinä oli äidin asenne kohdillaan.
No just joo, olen valitettavasti törmännyt tähän itsekin ja ehkä aikaisemmat kommenttini kuulostivatkin vähän samanlaisilta. Meidän tilanne nyt vain on se, että mä olen hyvin suomalainen (tavoiltani jne) ja lapset elää mun kans 24/7 ja näkevät isäänsä todella harvoin. He siis oppivat lähinnä vain suomalaisen tavan elää ja olla. Siksi musta tuntuu jotenkin väärältä, että heidät pelkän ihon värin perusteella luokitellaan mamuiksi tai adoptoiduiksi automaattisesti. Siksi mä täällä vähän kärjistelen joskus sanomisianikin. Jos tietäisin, että meidän lähikoulu on rauhallinen, lapset alottaisivat koulun siellä, mutta tiedän, että siellä on paljon ongelmia ja vaihtuvuus opettajissa suuri, niin haluan heidän menevän muualle kouluun. Siellä on myös paljon maahanmuuttajaperheiden (pakolaisten) lapsia ja valitettavasti he ovat osa järjestysongelmaa. Muualla maailmalla asuneet kaverit on ihmetelleet sitä, miten paljon suomalaiset kommentoi/arvostelee eri ihon, hiusten, silmien väriä jne ja ihan päin naamaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23690269]No just joo, olen valitettavasti törmännyt tähän itsekin ja ehkä aikaisemmat kommenttini kuulostivatkin vähän samanlaisilta. Meidän tilanne nyt vain on se, että mä olen hyvin suomalainen (tavoiltani jne) ja lapset elää mun kans 24/7 ja näkevät isäänsä todella harvoin. He siis oppivat lähinnä vain suomalaisen tavan elää ja olla. Siksi musta tuntuu jotenkin väärältä, että heidät pelkän ihon värin perusteella luokitellaan mamuiksi tai adoptoiduiksi automaattisesti. Siksi mä täällä vähän kärjistelen joskus sanomisianikin. Jos tietäisin, että meidän lähikoulu on rauhallinen, lapset alottaisivat koulun siellä, mutta tiedän, että siellä on paljon ongelmia ja vaihtuvuus opettajissa suuri, niin haluan heidän menevän muualle kouluun. Siellä on myös paljon maahanmuuttajaperheiden (pakolaisten) lapsia ja valitettavasti he ovat osa järjestysongelmaa. Muualla maailmalla asuneet kaverit on ihmetelleet sitä, miten paljon suomalaiset kommentoi/arvostelee eri ihon, hiusten, silmien väriä jne ja ihan päin naamaa.[/QUOTE]

Mieti, sinun kaltaisten ihmisten valinnat ovat tehneet tietyt koulut rauhattomiksi ja nyt sinä sitten julkisesti arvostelet sitä, mutta et kuitenkaan huomaa malkaa omassa silmässäsi.
 
Kaunpungin ja kunnat vois olla antamatta asuntoa näille kyllästyjille:saint: Ja heidän täälläolonsahan on vaan väliaikaista, eikö?
Useimmat taitaa jäädä Helsinkiin, ylipäänsä Suomeen, pysyvästi. Voisi olla, että pienemmillä paikkakunnilla moni pärjäisi kuitenkin paremmin. Oppisi ehkä kielenkin nopeammin kun ei olisi niin paljon maanmiehiä kuin mitä on Helsingissä niin tulisi ehkä käytettyä suomea enemmän.
 
helsinkiläinen
[QUOTE="vieras";23690269]No just joo, olen valitettavasti törmännyt tähän itsekin ja ehkä aikaisemmat kommenttini kuulostivatkin vähän samanlaisilta. Meidän tilanne nyt vain on se, että mä olen hyvin suomalainen (tavoiltani jne) ja lapset elää mun kans 24/7 ja näkevät isäänsä todella harvoin. He siis oppivat lähinnä vain suomalaisen tavan elää ja olla. Siksi musta tuntuu jotenkin väärältä, että heidät pelkän ihon värin perusteella luokitellaan mamuiksi tai adoptoiduiksi automaattisesti. Siksi mä täällä vähän kärjistelen joskus sanomisianikin. Jos tietäisin, että meidän lähikoulu on rauhallinen, lapset alottaisivat koulun siellä, mutta tiedän, että siellä on paljon ongelmia ja vaihtuvuus opettajissa suuri, niin haluan heidän menevän muualle kouluun. Siellä on myös paljon maahanmuuttajaperheiden (pakolaisten) lapsia ja valitettavasti he ovat osa järjestysongelmaa. Muualla maailmalla asuneet kaverit on ihmetelleet sitä, miten paljon suomalaiset kommentoi/arvostelee eri ihon, hiusten, silmien väriä jne ja ihan päin naamaa.[/QUOTE]

Totuus on vaan se, että me suomalaiset olemme melko rasistisia ja se ihonväri on sen kohde, ei koulutus, perhetausta, kasvatus tms. Tiedän täysin maahanmuuttaja taustaisia lapsia / nuoria, siis molemman vanhemmat esim entisen jugoslavian muslimeita, joiden lapsilla on hyvä kotikasvatus, koulumenestys jne. Ja he ovat maahanmuuttajia, mutta rikkaus yhteiskunnallemme. Vanhemmat ovat opetelleet kielen ja työssä jne. Mutta ei ulkopuoliset sitä tiedä, kuten ei sinunkaan lastesi taustaa, joten joutuvat helposti tuohon "huonojen mamujen " ryhmään. Se on väärin, mutta et voi sitä estää, koska yhteiskunta on näin "mätä". Etkä omilla kommenteillesi vähennä tuota ei toivottua asennetta. Miltä lapsistasi tuntuu, kun joku heitä haukkuu mamuiksi ja sinä sitten taas arvostelet mamuja ja mamukouluja.
Sitä siis koitan sanoa, että "mamujen" joukossa on monenlaisia oppilaita, eri tavat ja kasvatuksen saaneeita, siksi ei voi yleistää, että mamukoulu olisi huono, ihonväristä tai muslimivaatetuksesta ei päätellä, miten käyttäytyy.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23690302]Mieti, sinun kaltaisten ihmisten valinnat ovat tehneet tietyt koulut rauhattomiksi ja nyt sinä sitten julkisesti arvostelet sitä, mutta et kuitenkaan huomaa malkaa omassa silmässäsi.[/QUOTE]

Nyt me ei kyllä ymmärretä toisiamme, luulen minä. En mä syytä pelkästään mamuja koulujen rauhattomuudesta. Esikoisen koulussa ihan suomalaiset lapset "paremmista" perheistä olivat se ongelma. En mä näe asioita niin mustavalkoisina.

Kuinka monta mamutaustaista perhettä sä tunnet? Montako kokemusta ja millaista sulla on heistä esim lapsesi koulusta? Mä olen tuntenut "mamuperheitä" jo monia vuosia, monenmoista kokemusta on läpikäyty ja nyt elän itse noiden maahanmuuttajan lasten kanssa. Mä en usko, että mun valinnat tai mun kaltaisteni valinnat on tehneet kouluja rauhattomiksi.
 
tsadilainen
Alkuperäinen kirjoittaja helsinkiläinen;23690417:
Totuus on vaan se, että me suomalaiset olemme melko rasistisia ja se ihonväri on sen kohde, ei koulutus, perhetausta, kasvatus tms. Tiedän täysin maahanmuuttaja taustaisia lapsia / nuoria, siis molemman vanhemmat esim entisen jugoslavian muslimeita, joiden lapsilla on hyvä kotikasvatus, koulumenestys jne. Ja he ovat maahanmuuttajia, mutta rikkaus yhteiskunnallemme. Vanhemmat ovat opetelleet kielen ja työssä jne. Mutta ei ulkopuoliset sitä tiedä, kuten ei sinunkaan lastesi taustaa, joten joutuvat helposti tuohon "huonojen mamujen " ryhmään. Se on väärin, mutta et voi sitä estää, koska yhteiskunta on näin "mätä". Etkä omilla kommenteillesi vähennä tuota ei toivottua asennetta. Miltä lapsistasi tuntuu, kun joku heitä haukkuu mamuiksi ja sinä sitten taas arvostelet mamuja ja mamukouluja.
Sitä siis koitan sanoa, että "mamujen" joukossa on monenlaisia oppilaita, eri tavat ja kasvatuksen saaneeita, siksi ei voi yleistää, että mamukoulu olisi huono, ihonväristä tai muslimivaatetuksesta ei päätellä, miten käyttäytyy.
Perusteles nyt tätä suomalaisten rasistisuutta. Minun mielestä suomalaiset ovat suvaitsevaista porukkaa.
 
silloin kun minä
Mä olen todella pahoillani näistä mamu ja muista lapsista jotka joutuvat tällaisen käytöksen uhreiksi ja tuntevat itsensä huonoiksi ja likaisiksi.
Voi helposti ajatella minkälaiset arvet se jättää.


niin, ihan unohdin sanoa tähän sen, että olen ihan supisuomalainen, kuten myös vanhempani ja isovanhempani.
mutta eräille riitti pelkkä koulu jota kävin. ja ei tämä rajoittunut vain lapsiin jotka haukkuivat kyllä ne mummotkin bussissa osasivat olla antamatta tilaa istua.
ja, noh mun lapset on siis tehty vieläpä mamun kanssa, ihka oikian kiintiöpakolaisen kanssa.
tosin eivät ihonväriltään eivätkä hiusten väriltään eroa mitenkään ihan kantasuomalaisista. hiukan nyt silmienväri on rusehtava.
mutta vieras ajatus on kyllä, ja vaikka en Helsingissä enää asukaan niin meillä on kyllä paljon mamuja täällä ja osa kouluista lienee enemmän heidän suosiossaan(asumispaikasta riippuen, otaksuisin).
kyllä mua enemmän pelottaa sellaiset lapset jotka viha-ahdasmielisyys-pelko-kasvatettuina tulevat koulunpenkille.
onneksi on ympärillä paljon suvaitsevaisia ihmisiä niin ei tarvitse ahdistua siitä miten omia lapsiani kenties kohdellaan aikanaan koulumaailmassa.
omalle äidilleni oli kuitenkin kova paikka, että tiesi lapsiaan haukuttavan hänen omien aattellisten taustojen takia.
ei jäänyt traumoja, sisuunnutti kyllä.
 
helsinkiläinen
Perusteles nyt tätä suomalaisten rasistisuutta. Minun mielestä suomalaiset ovat suvaitsevaista porukkaa.
Juuri tätä yleistystä, että kaikki tummaihoiset on maahanmuuttajia, ei käy töissä, elää muiden varoilla, on levottomia koulussa, menkööt vaan muualle. Eikö se ole rasismia? Ei tietysti kaikki olla, mutta liian moni vielä. Ei vaivauduta katsomaan pinnan alle yksilöä, vaan laitetaan samaan porukkaan ja mieluusti ulos maasta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja silloin kun minä;23690490:
niin, ihan unohdin sanoa tähän sen, että olen ihan supisuomalainen, kuten myös vanhempani ja isovanhempani.
mutta eräille riitti pelkkä koulu jota kävin. ja ei tämä rajoittunut vain lapsiin jotka haukkuivat kyllä ne mummotkin bussissa osasivat olla antamatta tilaa istua.
ja, noh mun lapset on siis tehty vieläpä mamun kanssa, ihka oikian kiintiöpakolaisen kanssa.
tosin eivät ihonväriltään eivätkä hiusten väriltään eroa mitenkään ihan kantasuomalaisista. hiukan nyt silmienväri on rusehtava.
mutta vieras ajatus on kyllä, ja vaikka en Helsingissä enää asukaan niin meillä on kyllä paljon mamuja täällä ja osa kouluista lienee enemmän heidän suosiossaan(asumispaikasta riippuen, otaksuisin).
kyllä mua enemmän pelottaa sellaiset lapset jotka viha-ahdasmielisyys-pelko-kasvatettuina tulevat koulunpenkille.
onneksi on ympärillä paljon suvaitsevaisia ihmisiä niin ei tarvitse ahdistua siitä miten omia lapsiani kenties kohdellaan aikanaan koulumaailmassa.
omalle äidilleni oli kuitenkin kova paikka, että tiesi lapsiaan haukuttavan hänen omien aattellisten taustojen takia.
ei jäänyt traumoja, sisuunnutti kyllä.
Vai oli äitisi kansanmurhaaja Stalinin ihailija. Siinä sitä oli tosi "suvaitsevainen" mies.
 
Mun kaveri on töissä kielikylpeleikkikoulussa jossa iso osa lapsista on mamuja. Ei välttis somaleita mutta kuitenkin maahanmuuttajia, eri syistä. On myös joitain tuttuja maahanmuuttajia (avioliitto, työ yms.) enkä minä kyllä yhtään pelkää heidän lapsiansa että aiheuttais koulussa mitään ongelmia.

Tiedän kyllä, että joissain kaupungeissa turvapaikanhakijaperäisiä maahanmuuttajia sijoitetaan ghettomaisesti ja siellä koulut voivat olla levottomampia. En kyllä ole varma, olisiko sillä vaikutusta oman lapseni sijoitukseen. Ehkä...
 
niinnnooo
Alkuperäinen kirjoittaja helsinkiläinen;23690518:
Juuri tätä yleistystä, että kaikki tummaihoiset on maahanmuuttajia, ei käy töissä, elää muiden varoilla, on levottomia koulussa, menkööt vaan muualle. Eikö se ole rasismia? Ei tietysti kaikki olla, mutta liian moni vielä. Ei vaivauduta katsomaan pinnan alle yksilöä, vaan laitetaan samaan porukkaan ja mieluusti ulos maasta.
Mä olen miettinyt tätä samaa asiaa - eipä noilla tänne adoptoiduilla lapsilla lue otsassa, että "adoptoitu", eli saattavat joutua (ja varmaan joutuvatkin) kohtaamaan rasismia.

Mun lasten kouluissa on ollut paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia, ja toisessa koulussa sellaisia ulkomaalaistaustaisia, joiden vanhemmista vähintäänkin toinen on täällä diplomaattihommissa/paremmin palkattuna, eikä noissa lapsissa ole eroja. Samanlaisia muksuja kuin kantaväestönkin lapset, jotkut kivoja ja hyväkäytöksisiä ja jotkut ei. Ei värillä väliä, kyllä ne on ihan muut syyt jotka vaikuttavat..
 
zorge nyypät
Alkuperäinen kirjoittaja helsinkiläinen;23690518:
Juuri tätä yleistystä, että kaikki tummaihoiset on maahanmuuttajia, ei käy töissä, elää muiden varoilla, on levottomia koulussa, menkööt vaan muualle. Eikö se ole rasismia? Ei tietysti kaikki olla, mutta liian moni vielä. Ei vaivauduta katsomaan pinnan alle yksilöä, vaan laitetaan samaan porukkaan ja mieluusti ulos maasta.
Mun tummat lapset eivät ole mamuja vaan suomalaisia. Kamalinta oli kun suomalaiseksi tuntevalle lapselleni pihalla sanoi valkoinen suomalainen että sä et ole suomalainen ja löi nenuun. Nyt lapseni ei halua olla suomalainen koska ne on oikeati tyhmiä.
 
tsadilainen
Alkuperäinen kirjoittaja helsinkiläinen;23690518:
Juuri tätä yleistystä, että kaikki tummaihoiset on maahanmuuttajia, ei käy töissä, elää muiden varoilla, on levottomia koulussa, menkööt vaan muualle. Eikö se ole rasismia? Ei tietysti kaikki olla, mutta liian moni vielä. Ei vaivauduta katsomaan pinnan alle yksilöä, vaan laitetaan samaan porukkaan ja mieluusti ulos maasta.
80% maahanmuutosta on työperätöntä, joten yleistys pitää hyvin paikkansa, eli se ei ole rasismia vaan tosiasioiden toteamista.

Sinun mielestä suomalaiset ovat rasisteja kun suostuvat elättämään työhaluttomia ihmisiä?
 
silloin kun minä
[QUOTE="vieras";23690524]Vai oli äitisi kansanmurhaaja Stalinin ihailija. Siinä sitä oli tosi "suvaitsevainen" mies.[/QUOTE]



ensinnäkin siis Kiitos sulle.
olit varmasti yksi niistä jotka pienen tytön päälle sylkivät.
lapsihan sen ymmärtää, ja toisekseen ei äitini ollut stalin-sedän ihailija vaan niin silloin kun nytkin työväenluokkataustainen vasemmistolainen, joka halusi paremman maailman, solidaarisemman ja tasa-arvoisen.
enkä tältä tieltä minäkään ole eksynyt vaan päivästä toiseen teen töitä paremman maailman puolesta rahan valtaa vastaan ja pienen työtätekevän ihmisen puolesta.
se oli sitä aikaa ja siinä koulussa oli kuitenkin paljon samanhenkisten lapsia, oli itselläkin todella helppoa olla koulukavereiden kanssa kun monet pitkälti samanlaisista kotioloista.
mutta kiitos kommenteista ja parempaa päivää sinulle!
 
zorge nyypät
80% maahanmuutosta on työperätöntä, joten yleistys pitää hyvin paikkansa, eli se ei ole rasismia vaan tosiasioiden toteamista.

Sinun mielestä suomalaiset ovat rasisteja kun suostuvat elättämään työhaluttomia ihmisiä?
Jeps, kannattaa siis tehdä heidän lapsille paskt olot... Kannattaisko lapsia tukea opinnoissa jotta he aikanaan työllistyvät.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja zorge nyypät;23690563:
Mun tummat lapset eivät ole mamuja vaan suomalaisia. Kamalinta oli kun suomalaiseksi tuntevalle lapselleni pihalla sanoi valkoinen suomalainen että sä et ole suomalainen ja löi nenuun. Nyt lapseni ei halua olla suomalainen koska ne on oikeati tyhmiä.
:LOL::LOL:
 
zorge nyypät
[QUOTE="vieras";23690588]:LOL::LOL:[/QUOTE]

Mikäs tässä on hauskaa. Tajuathan että sillä voi olla vakavia vaikutuksia tulevaisuudessa kun itsetunto ja identiteetti kehittyy. Taidat olla seko.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja silloin kun minä;23690585:
ensinnäkin siis Kiitos sulle.
olit varmasti yksi niistä jotka pienen tytön päälle sylkivät.
lapsihan sen ymmärtää, ja toisekseen ei äitini ollut stalin-sedän ihailija vaan niin silloin kun nytkin työväenluokkataustainen vasemmistolainen, joka halusi paremman maailman, solidaarisemman ja tasa-arvoisen.
enkä tältä tieltä minäkään ole eksynyt vaan päivästä toiseen teen töitä paremman maailman puolesta rahan valtaa vastaan ja pienen työtätekevän ihmisen puolesta.
se oli sitä aikaa ja siinä koulussa oli kuitenkin paljon samanhenkisten lapsia, oli itselläkin todella helppoa olla koulukavereiden kanssa kun monet pitkälti samanlaisista kotioloista.
mutta kiitos kommenteista ja parempaa päivää sinulle!
Kerrotko vielä missä kommunismi on tuonut pienelle ihmiselle paremman maailman elää?
 
"www"
Alkuperäinen kirjoittaja helsinkiläinen;23690417:
Totuus on vaan se, että me suomalaiset olemme melko rasistisia ja se ihonväri on sen kohde, ei koulutus, perhetausta, kasvatus tms.

Tai sitten totuus on se, että ihmiset ei suinkaan vierasta mitään ihonväriä, vaan sitä, että ne on muslimeja.
 
tsadilainen
Alkuperäinen kirjoittaja zorge nyypät;23690586:
Jeps, kannattaa siis tehdä heidän lapsille paskt olot... Kannattaisko lapsia tukea opinnoissa jotta he aikanaan työllistyvät.
Mustalaisia on ollut Suomessa 500 vuotta: koska he aikovat työllistyä?
 
"poikia3"
Me olemme valinneet asuinalueemme, sen hyvän maineen vuoksi. Olemme halunneet lapsillemme rauhallisen ja turvallisen paikan kasvaa. Samalla alueella on myös hyvät julkiset kulkuyhteydet harrastuspaikkoihin -> eli voivat kulkea niihin myös yksin.

Esikoisen koulussa oli muutama maahanmuuttaja, alueella oli kaupungin vuokra-asuntoja, joten niistä se muutama tuli, mutta n. 300 oppilaan koulussa maahanmuuttajia oli alle 10. Kun esikoinen meni yläasteelle, olin enemmän huolissani, en maahanmuuttajien vuoksia vaan siksi, että poika aloitti erityisluokalla keskittymishäiriön vuoksi ja koulua ei saanut valita. En pelännyt niinkään maahanmuuttajia vaan ko. lähiön oppilasainesta ylipäänsä. Ja pojalle on jo tarjottu huumeita koulun alueella, eli pelkoni ei ollut täysin turha, mutta silti pojalla menee koulu tuolla nyt loistavasti.

Keskimmäisen koulussa ei maahanmuuttajia ole, tummaihoisia adoptoituja lapsia kylläkin. Tämä koulu on kyllä kuin unelmaa, kuopuskin syksyllä siellä aloittaa. Ei siksi, että siellä ei olisi maahanmuuttajia, vaan on pieni koulu, jossa on yksi luokka per vuosi. Ja on meidän poikien lähikoulu.

Eli minusta asuinpaikan valintaa vaikuttaa kyllä alueen maine, ja alueilla on ollut maineensa jo ennen maahanmuuttajiakin!
 
"mom"
Monikulttuurisuus on rikkaus jos vanhemmat ja opettajat osaavat ja haluavat työskennellä asennemuutoksen vuoksi. Kumpikaan kasvattaja ei yksin saa ihmeitä aikaan.

Meilläkin shoppaillaan kouluja ja etsitään kuumeisesti perheelle uutta kotia/asuinaluetta. Ainoa kriteeri on homeeton koulu. Liki mahdoton tehtävä.
 

Yhteistyössä