Helsinkiläiset teeskentelevät vaikka asumuseroa, jotta lapsi ei joudu lähikouluun, jossa on paljon mamuja.

  • Viestiketjun aloittaja miten tähän on tultu?
  • Ensimmäinen viesti
Mä nyt en sitten tiedä onko tässä mennyt vähän puuroja ja vellejä sekaisin. Tietysti joillain voi olla maahanmuuttajien (pakolaisten) suuri määrä onglema, mutta mä luulen että loppupeleissä se opetuksen taso/laatu vaikuttaa valintoihin enemmän. Kukaan meistä ei taatusti vapaaehtoisesti laita lastansa huonomaineseen kouluun (oli se syy huonomaiseisuuteen mikä tahansa) jos parempi vaihtoehto on olemassa.
 
hm
En pysty moittia ihmisiä, jotka haluavat lapsilleen opiskelurauhaa tai opetusta.
Jos oikeasti kaikki aika menee mamuihin opettajalla, niin eihän se kivaa ole. Tosin olen asian suhteen skeptinen.

Kuten sanottua, myös suomilapsissa on erittäin paljon adhd:ta, ylivilkkautta, hemmoteltuja, huomionhakuisia- ovat saaneet joko liikaa huomiota, koko suku paapoo, tai sitten kukaan ei ole koskaan kotona, joten kukaan ei opeta pienimpiäkää käytöstapoja uravanhempien lapsille. Koko ajan pitää olla keskipiste ja riehutaan jos ei olla.

Itse todennäköisesti laittaisin lapseni mamukouluun. En usko, että he häiriköivät sen enmmän tai vaativat enemmän kuin suomipennutkaan.
 
[QUOTE="eee";23689743]Oho. Mielenkiintoista! Löytyykö täältä ketään, joka tunnustaisi "koulushoppailevansa" jossain määrin?[/QUOTE]

Kyllä mutten mamu syistä (ei nimittäin ole yhtään pahaa sanottaavaa). Minä haen lapseni niihin kouluihin jotka ovat parhaat. Meidän pojan koulussa on pari mamua, ei yhtään mitään ongelmaa ja hekin pysyvät hyvin jutussa mukana. Naapurikoulussa ei ole yhtään mamua ja siellä taas ongelmia on aivan hirvittävä määrä.
Mielestäni se ei aina liity mamuihin vaan ylipäätään siihen millainen maine koululla on (opettajat, rehtori) ja alueesta missä koulu on.
 
"vierailija"
[QUOTE="Joopa";23689895]Helsingissä Malmi on myös hyvä esimerkki. Soinisen koulussa on 57 % oppilaista maahanmuuttajia. Etsimme uutta kotia ja Malmi olisi meille kulkuyhteyksien takia täydellinen. Ei vaan uskalleta muuttaa sinne, ettei meidän lapset joudu tuonne mamu-kouluun. Mamut on oke, mutta kyllä ne pitäisi hajasijoittaa tasaisesti kaikkiin kouluihin.[/QUOTE]

Mitäs sitten tehdään kun jokaisessa koulussa on 57% mamuja?
 
helsinkilkäinen
Ja meidän lähikoulu olisi Vesala, jossa kyllä on kohtuu paljon mamuja. Mutta koska asuttiin aikaisemmin länsi-helsingissä, niin lapset ovat aloitteneet koulunsa kielikylpyluokalla ja jatkaneet sitä myös peruskoulun läpi. On kyseisessäkin koulussa kohtuullisesti mamuja, mutta minusta se ei haittaa. Jotkut toki ovat levottomia mutta niin on suomalaisistakin osa. No kielikylvyssä ei kyllä mamuja ole. Kaksi on jo peruskoulun kahlannut läpi ja jatkanut lukioon. Toinen on "keskustan" lukiossa, johon oli 9 keskiarvoraja ja koulussa on, yllätys, myös mamuja, osa varmaan jotain diblomaattien / talousgurujen lapsia mutta osa menestyneitä tavis maahanmuutajia. Toinen on koillis-helsingissä suurehkossa lukiossa, johon on paljon matalampi ka raja. Koulu on lapseni mielestä viihtyisä, maahanmuuttajia on "eliittilukioita" enemmän, mutta ilmapiiri on hyvä ja rento.
Eli vaikka eivät omaa lähikouluaan ole käyneet, ei olla mamuja pakoiltu eikä niistä meidän perheelle haittaa ole ollut.
 
[QUOTE="vieras";23689994]Lapses luokitellaan mamuksi ja sille sä et voi yhtään mitään ja se on tosiaan lapsesi ongelma ja sinä olet siihen syypää.[/QUOTE]

joo,ehkä sun kaltaiset luuserit luokittelee..grow up!
 
hm
En pysty moittia ihmisiä, jotka haluavat lapsilleen opiskelurauhaa tai opetusta.
Jos oikeasti kaikki aika menee mamuihin opettajalla, niin eihän se kivaa ole. Tosin olen asian suhteen skeptinen.

Kuten sanottua, myös suomilapsissa on erittäin paljon adhd:ta, ylivilkkautta, hemmoteltuja, huomionhakuisia- ovat saaneet joko liikaa huomiota, koko suku paapoo, tai sitten kukaan ei ole koskaan kotona, joten kukaan ei opeta pienimpiäkää käytöstapoja uravanhempien lapsille. Koko ajan pitää olla keskipiste ja riehutaan jos ei olla.

Itse todennäköisesti laittaisin lapseni mamukouluun. En usko, että he häiriköivät sen enmmän tai vaativat enemmän kuin suomipennutkaan.
Lapsen koulumenestys riippuu lähes kokonaan lähtötasosta.

Siitä, miten lapsi on opetettu itsekuriin ja vastuulllisuuteen kotona. Ja koulutettujen lapset valitettavasti ovat kurinalaisempia ja jaksavat istua paikoillaan, ja nähdä vaivaa asioiden eteen, kun tas vähemmän kouluttujen lapset ovat nähneet vanhempiensa jaksavan just ja just raahata perseensä heselle, kun on nälkä, sen sijaan että ruoan eteen tehdään työtä. jne. Joillekin kaikki ptiää tulla heti ja helposti ja toisilla taas enemmän itsekuria.

En ollenkaan usko, että opettajien taso vaikuttaisi suurestikaan, tai kuka sattuu vieressä istumaan. Se vaikuttaa, mistä perheestä kakara tulee. tuleeko hän perheestä, jossa haukutaan koulua ja jossa lapselta ei vaadita mitään.
 
[QUOTE="Joopa";23689895]Helsingissä Malmi on myös hyvä esimerkki. Soinisen koulussa on 57 % oppilaista maahanmuuttajia. Etsimme uutta kotia ja Malmi olisi meille kulkuyhteyksien takia täydellinen. Ei vaan uskalleta muuttaa sinne, ettei meidän lapset joudu tuonne mamu-kouluun. Mamut on oke, mutta kyllä ne pitäisi hajasijoittaa tasaisesti kaikkiin kouluihin.[/QUOTE]

Pakolaistaustaiset mamut pitäisi sijoittaa tasaisesti ympäri Suomea.
 
"vieras"
sääliks käy sun lapsia..
Sääli kuule ihan rauhassa. Meillä asuu nytkin naapureina suomalaisten lisäksi perheitä, joissa on joko molemmat tai toinen vanhempi ulkomailta. Lapset on kaikkien kanssa kavereita, meillä on myös paljon ystäviä, kavereita, tuttavia, jotka ovat suomi-mamu tai täysin mamuperheitä. Mä vaan olen monta vuotta seurannut tuota meidän nykyistä lähikoulua, jossa paljon maahanmuuttajaperheiden lapsia ja siellä on eniten ongelmia. Miksi mä en sais valita lapselleni rauhallisempaa koulua ja oppimisympäristöä?

Sen verran monta vuotta olen seurannut ulkomaalaisten touhuja ns. sisäpiiristä, että tiedän, mitä piirejä ja alueita karttaa ja kun ääneen uskallan sanoa, että Hervanta on minulle yksi näistä paikoista, niin heti ollaan säälimässä mun lapsia, huutelemassa mua rasistiksi ym. Toisekseen, koska mun lapset luokitellaan ulkonäön perusteella usein mamuksi (senkin rasistipaskat!), en halua heitä kouluun, jossa hukkuvat siihen mamumassaan, koska ovat kuitenkin suomalaisia. Olen kuullut monilta vanhemmilta, että päiväkodeissa ja kouluissa opettajat laittavat lapset mamuryhmiin automaattisesti, vaikka lapsi puhuisi vain suomea.
 
sainkin tästä idean
Minä koulushoppailen myös, mutta en mamujen vuoksi. Lähikoulussa on opettajien ja rehtorin välit niin surkeat että sieltä ollaan koko ajan sairaslomalla ja oppilaat eivät jaksa enään kiinnostaa opettajia ( koulussa ei kyllä ole yhtään mamua), ja koulussa johon lapseni siirsin mamuja on melko paljon (ei todellakaan haittaa), mutta oppilaista välitetään ihan eri tavalla. Hain siirtoa ja jos en olisi saanut tai jos en seuraavalle saa niin muutan lasten kirjat isällen jolloin siitä tulee heidän lähikoulunsa.
 
"mä"
Kyllä olen huomannut että ainakin poikani päiväkodissa lähes ummikot mamut vievät hoitajien huomion lähes kokonaan muut sitten tulee siinä mukana. Tuskin tilanne koulussa paljoa muuttuu.
Itse valitsimme nykyisen asuinalueen osittain väestöpohjan mukaan.
 
helsinkiläinen
Alkuperäinen kirjoittaja sainkin tästä idean;23690050:
Minä koulushoppailen myös, mutta en mamujen vuoksi. Lähikoulussa on opettajien ja rehtorin välit niin surkeat että sieltä ollaan koko ajan sairaslomalla ja oppilaat eivät jaksa enään kiinnostaa opettajia ( koulussa ei kyllä ole yhtään mamua), ja koulussa johon lapseni siirsin mamuja on melko paljon (ei todellakaan haittaa), mutta oppilaista välitetään ihan eri tavalla. Hain siirtoa ja jos en olisi saanut tai jos en seuraavalle saa niin muutan lasten kirjat isällen jolloin siitä tulee heidän lähikoulunsa.
Näin. Koulun ilmapiiri ja kulttuuri ratkaisee paljon enemmän kuin materiaalin syntyperä. Joissain kouluissa ongelmat lakaisteen rehtorin johdolla maton alle ja hymyillään, että meillä ei kiusata, meillä ei ole ongelmia ja kaikki menee päin... Jossain on välittämisen ja puuttumisen kulttuuri ja sitä minä arvostan. Sellaisessa koulussa aikuiset pitää homman hanskassa, oppilaiden syntyperästä riippumatta.
 
silloin kun minä
aikanaan kun olen itse käynyt SVK:n niin vaikka opiskelijoista ehkä 2% oli venäläisiä niin kovasti sain kuulla olevani ryssä bussimatkalla kotiin.
vaikia oli pienen lapsen ymmärtää sitä pohjatonta vihaa mikä "keskustan" kouluista saapuvilla ylempi luokkaisilla oli tuon koulun oppilaita vastaan. antoi kyllä sellaisen pohjan omalle katsonnalle maailmasta, että ei ikuna kuunaan tulisi mieleenikään erottaa ihmisiä eri kastiin näin heppoisin perustein kuin tässä olemme saaneet lukea!
 
Niinhän heitä sijoitetaankin, mutta moni muuttaa muutaman vuoden päästä Helsinkiin, kun kyllästyy asumaan pikkupaikkakunnalla. Haluavat Helsinkiin, jossa on enemmän etnisiä kauppoja ja enemmän maanmiehiä ja -naisia.
Kaunpungin ja kunnat vois olla antamatta asuntoa näille kyllästyjille:saint: Ja heidän täälläolonsahan on vaan väliaikaista, eikö?
 
[QUOTE="vieras";23690095]Taitaa kaikki olla "luusereita". Kerro rehellisesti miltä tuntuu kuulua yhteiskunnan halveksituimpaan kastiin.:D

Mut hei, koeta pärjäillä elämäsi suurimman virheen kanssa![/QUOTE]

Rakkaudesta syntynyt lapseni ei todellakaan ole elämäni suurin virhe,päin vastoin..en käsitä miten joku voisi edes pitää omaa lastaan elämänsä suurimpana virheenä?eikä mun tarvii sulle selitellä yhtään mitään,onneksi en itse ole noin ahdasmielinen tapaus..i rest my case..
 
ok
Tuollainen lehtijuttu on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta kuvaa olemassaolevaa ilmiötä, toisaalta luo ja vahvistaa sitä.. Tarkoitan, että nyt varmaan joidenkin helsinkiläisvanhempien mielessä alkaa raksuttaa, että pitäiskö sittenkin miettiä sen meidän eskarilaisen tulevaa koulua vähän tarkemmin, kun lehdessäkin sanottiin että sitä vältellään.
 
helsinkiläinen
Tuohon joidenkin keskusteluun siitä, onko oma lapsi mamu vai ei. NO jos ihon väri on tummempi, niin monien mielestä menee ryhmään mamut. Mutta oikeastihan mamuja on monen värisiä, he ovat maahanmuuttajia. Ja osa mamujen lapsista ( iso osa) on syntynyt ja elänyt aina suomessa.
Ja minua aikaanaa nauratti, kun pihassamme asui suomalais-kreikkalainen perhe ( perheen isä siis maahanmuuttaja, eikö??), niin perheen äiti sanoi lapsilleen, että minä vaihdan teidän eri kouluun ja tarhaan, ettei ole saastaisia maahanmuuttaja lapsia. NIinpä.... Siinä oli äidin asenne kohdillaan.
 
xd
Alkuperäinen kirjoittaja silloin kun minä;23690145:
aikanaan kun olen itse käynyt SVK:n niin vaikka opiskelijoista ehkä 2% oli venäläisiä niin kovasti sain kuulla olevani ryssä bussimatkalla kotiin.
vaikia oli pienen lapsen ymmärtää sitä pohjatonta vihaa mikä "keskustan" kouluista saapuvilla ylempi luokkaisilla oli tuon koulun oppilaita vastaan. antoi kyllä sellaisen pohjan omalle katsonnalle maailmasta, että ei ikuna kuunaan tulisi mieleenikään erottaa ihmisiä eri kastiin näin heppoisin perustein kuin tässä olemme saaneet lukea!
Mä olen todella pahoillani näistä mamu ja muista lapsista jotka joutuvat tällaisen käytöksen uhreiksi ja tuntevat itsensä huonoiksi ja likaisiksi.
Voi helposti ajatella minkälaiset arvet se jättää.
 
"vieras"
Tuollainen lehtijuttu on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta kuvaa olemassaolevaa ilmiötä, toisaalta luo ja vahvistaa sitä.. Tarkoitan, että nyt varmaan joidenkin helsinkiläisvanhempien mielessä alkaa raksuttaa, että pitäiskö sittenkin miettiä sen meidän eskarilaisen tulevaa koulua vähän tarkemmin, kun lehdessäkin sanottiin että sitä vältellään.
Pitäisikö sinun mielestä totuuden puhuminen kieltää lehdissä?
 

Yhteistyössä