siis käydäänkö jossain päin suomea jo tänään virpomassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohjanmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en kyllä tajua miksi uskonnottomat viettää kirkollisia juhlia.

Lahjojen ja karkkien vuoksi ? :D

No ei kai. Anteeksi.

Joka pyhänaika sama tappelu että kuka saa juhlia ja kuka ei ja lopuksi vielä muistutukset pakanallisista juhlista joiden tilalle on ämpätty jokin kirkollinen pyhä ja perinteet ja tavat ovat iloisesti sekoittuneet keskenään.

Juhlapyhäahdistus ituhippikohtauksen lisäksi taas Äreellä......

Mäkin trullittelin lapsena. En kyllä muista oliko palmisunnuntaina vai lankalauantaina. Ja meillä ei kyllä ollut virpomisoksia koskaan mukana. Ja tää tapahtui Vaasassa.

[QUOTE="vieras";23597492]Tiedoksi sinulle Pohjanmaa, että se on yleisin tapa Suomessa käydä virpomassa palmusunnuntaina! Itse en ollut koskaan aikaisemmin kuullut, että Pääsiäslauantaina käydään trullittelemassa ja poltetaan kokkoja, minusta outoa! Asun itse nykyään Pohjanmaalla![/QUOTE]

Etelä-Pohjanmaalla "trullitetaan" pääsiäislaunantaina... tosi sekin on muuttunut virpomiseksi.
Pohjois-Pohjanmaalla virvotaan palmusunnuntaina eli tänään.

Vielä näiden lisäksi löytyy Kesk-Pohjnmaa eli Kokkolan seutu, muistaakseni sielläkin pääsiäislauantai oli virpomispäivä.

[QUOTE="vieras";23599188]Etelä-Pohjanmaalla "trullitetaan" pääsiäislaunantaina... tosi sekin on muuttunut virpomiseksi.
Pohjois-Pohjanmaalla virvotaan palmusunnuntaina eli tänään.

Vielä näiden lisäksi löytyy Kesk-Pohjnmaa eli Kokkolan seutu, muistaakseni sielläkin pääsiäislauantai oli virpomispäivä.[/QUOTE]

Eikös se ole niin, että Pohjois-Pohjanmaalle on asutus levinnyt idästä päin eli heillä on muutenkin vähän eri perinteet kuin Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla?

[QUOTE="ap";23599250]en nyt ymmärrä tän viestin pointtia :O kai mä nyt tuon tajua.. siksihän mä kysyinkin missä päin suomea käydään tänään, kun täälä päin käydään vasta viikon päästä ja minä tiedän vaan kuinka täälä toimitaan..[/QUOTE]

No luepas toi sun laatimasi kysymys oikein ajatuksella, ehkäpä mun pointti selkiää. :)

Yhteistyössä