Siis iski niin toivoton olo, mä en tiiä mitä tässä taas tekis/jaksais

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Foortti harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Foortti harmaana

Vieras
:(

Meillä on siis kuopuksella diabetes. Puhkesi enteron jälkeen alta kolmivuotiaana.
Nyt lapsi on 7v ja menee syksyllä ekalle, on siis eskarissa.

Isällään on erittäin lievä epilepsia.
Saa kohtauksen vain, jos juo paljon ja on väsyksissä, eli me ollaan oltu yhdessä noin 14v ja se on saanut sen 3 x. Enää ei niin juo kalastusreissulla silleen.
Ei tarvi lääkkeitä.
Sai ns. terveen paperit, MUTTA riski on olemassa.
Sillä on joskus pieniä pakkoliikkeitä, esim räpyttelee tai jotain.

Niin nyt poika on käynyt samalla lailla räpyttelemään.

Mun kauhuskenaario iski, että SILLE tulee nyt epilepsiakin vielä tähän hätään!

MÄ en JAKSA. =(

Voihan sillä olla kuivat silmätkin tai joku hassu tapa nyt.

Viikko sitte oli dm lääkärin vuosikontrolli, sillon en vielä huomannu mitään tuollaista.

Että mitä mä nyt teen???

Miehelläsi siis terveen paperit, tytöllä diabetes jonka kanssa voi itseasiassa elää aivan normaalia elämää, jopa helposti.
Poikasi räpyttelee silmiään, joten olet jo diagnoosin sille tehnyt.
Rauhotu hyvä ihminen, vie poika lääkäriin. Teillähän on asiat aivan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja no höh;23551039:
Miehelläsi siis terveen paperit, tytöllä diabetes jonka kanssa voi itseasiassa elää aivan normaalia elämää, jopa helposti.
Poikasi räpyttelee silmiään, joten olet jo diagnoosin sille tehnyt.
Rauhotu hyvä ihminen, vie poika lääkäriin. Teillähän on asiat aivan hyvin.

Ei kun sama lapsi kokoajan!
Se diabeetikkopoika!

[QUOTE="huoh";23551048]Tic-oireita[/QUOTE]

Liittyykö nuo epilepsiaan?

Mulla on kaverilla autistinen tyttö, jolla on tic-oireta, oon jotenkin aina liittän sen autismiin juuri sen takia.

Mistä miehen epilepsia johtuu? Onko selvillä syy?

Exällä on epilepsia ja hän kysyi periytyvyydestä lääkäriltään kun odotin likkaa. Ei periydy exän tapauksessa. Eli riippuu mun käsityksen mukaan siitä mistä se epilepsia johtuu.

Tottakai sä kysyt lääkäriltä jos sua huolettaa! :hug:

Ei se välttämättä ole epilepsiaa, silmien räpyttelylle voi olla paljon syitä. Silmät voi olla kuivat, niitä voi kutittaa (esim siitepöly), näkö voi olla huonontunut jolloin silmät väsyy... Kysy lääkäriltä, sittenpähän pääset asiassa eteenpäin.

Tottakai sä kysyt lääkäriltä jos sua huolettaa! :hug:

Ei se välttämättä ole epilepsiaa, silmien räpyttelylle voi olla paljon syitä. Silmät voi olla kuivat, niitä voi kutittaa (esim siitepöly), näkö voi olla huonontunut jolloin silmät väsyy... Kysy lääkäriltä, sittenpähän pääset asiassa eteenpäin.

No mä kysyin, että onko kuivat niin se sanoi, että joo.

Mut aikamoista johdattelua... ;)

Mut ehkä mä tota kattelen jonkun aikaa ja kysäsen sitte lääkäriltä, jos jatkuu =/

Sekä epilepsia että diabetes ovat suurimmassa osassa tapauksia hyvin hoidettavissa olevia sairauksia. Tietysti sairaudet ovat raskaita, etenkin alussa, mutta silloin kun on kyse tämäntyyppisistä sairauksista, kannattaa muistaa, että noita sairastavat pystyvät yleensä elämään ihan normaalia elämää. On paljon sairauksia, joilla on paljon huonompi ennuste, mutta niitäkin sairastavat oppivat yleensä elämään sairautensa kanssa ja voivat jopa elää varsin hyvän elämän. Sairaudet pitää hyväksyä osana elämää.

[QUOTE="vieras";23551487]Sekä epilepsia että diabetes ovat suurimmassa osassa tapauksia hyvin hoidettavissa olevia sairauksia. Tietysti sairaudet ovat raskaita, etenkin alussa, mutta silloin kun on kyse tämäntyyppisistä sairauksista, kannattaa muistaa, että noita sairastavat pystyvät yleensä elämään ihan normaalia elämää. On paljon sairauksia, joilla on paljon huonompi ennuste, mutta niitäkin sairastavat oppivat yleensä elämään sairautensa kanssa ja voivat jopa elää varsin hyvän elämän. Sairaudet pitää hyväksyä osana elämää.[/QUOTE]

No kyllähän mä hyvänen aika hyväksynkin, mutta iski toivottumuus, JOS lapselle (samalle kokoajan) iskee taas joku normaalielämää haittaava sairaus!

Kysy ihmeessä lääkäriltä jos huolettaa!

Epilepsia on mulle melkoisen tuntematon sairaus, en (tietääkseni) tunne ketään jolla se on, pidän sitä jotenkin paljon pelottavampana sairautena kuin diabetestä joka meidänkin pojalla on.

anteeks mut esim diabetes ei haittaa millään tavalla normaalia elämää. Yleensä näin myös epilepsian kanssa.
sä nyt haluat paisutella ja velloa itsesäälissä. Lopeta.

Joo ei varmaan ei.
Meillä on siis lapsella ollut se noin 4v.

Aina pitää raahata mukana mitaria ja inskaa tykötarpeineen.
Evästä. Kattoo että syö ja laskee mitä syö ja antaa inskaa sen mukaan.
Mukaan siripiriä.
Kertoa jokaiselle nappulaliigan valmentajalle, että sillä on diabetes.
Uimaseuran ohjaajille.
Leirille ei pääse, kun siellä ei ole ohjaajia, jotka osais hoitaa.
IP:kin on hakusessa, jos ei löydy osaavaa ohjaajaa, joka itse HALUAA hoitaa.
(4H on hanurista sanokaa mun sanoneen)
Ja jos ei löydy, niin pitää taksilla kuljettaa toiseen IP:hen.
Jos ei löydy osaavaa avustajaa kouluun, joutuu siirtymään erityiskouluun, toiselle puolelle kaupunkia, eli eri kouluun kun siskonsa!

Ja ei haittaa normaalia elämääääää????

Voisin jatkaa vaikka kuinka.

Mut joo, ehkä mä paisuttelen ja vellon itsesääilssä.

Itse asiassa mun alkuperäinen viesti ei MUN mielestä ollu paisuttelua, vaan huolta lapsen tulevaisuudesta. Ehkä se on vaan ihan turhaa.

[QUOTE="siis";23551533]Onko sinulla tai läheisilläsi diabetes? Ei varsinaisesti "haittaa" normaalia elämää mutta rajoittaa.[/QUOTE]

anteeks, mutta miten rajoittaa? Ettei voi vetää karkkia niin paljon kuin haluaa? Voi, mutta ei ole järkevää. Vai mitä tarkoitat että rajoittaa.
Ja joo, mä valvon parin diabeettikko lapsen hoidon joka päivä koulussa. Katon että hiilarien lasku menee oikein ja inska määrät oikein. Mun nähdäkseni nuo asiat ei rajoita noiden lasten elämää mitenkään. He pystyy tekemään täysin samat asiat kuin kaikki muutkin.

Joo ei varmaan ei.
Meillä on siis lapsella ollut se noin 4v.

Aina pitää raahata mukana mitaria ja inskaa tykötarpeineen.
Evästä. Kattoo että syö ja laskee mitä syö ja antaa inskaa sen mukaan.
Mukaan siripiriä.
Kertoa jokaiselle nappulaliigan valmentajalle, että sillä on diabetes.
Uimaseuran ohjaajille.
Leirille ei pääse, kun siellä ei ole ohjaajia, jotka osais hoitaa.
IP:kin on hakusessa, jos ei löydy osaavaa ohjaajaa, joka itse HALUAA hoitaa.
(4H on hanurista sanokaa mun sanoneen)
Ja jos ei löydy, niin pitää taksilla kuljettaa toiseen IP:hen.
Jos ei löydy osaavaa avustajaa kouluun, joutuu siirtymään erityiskouluun, toiselle puolelle kaupunkia, eli eri kouluun kun siskonsa!

Ja ei haittaa normaalia elämääääää????

Voisin jatkaa vaikka kuinka.

Mut joo, ehkä mä paisuttelen ja vellon itsesääilssä.

Itse asiassa mun alkuperäinen viesti ei MUN mielestä ollu paisuttelua, vaan huolta lapsen tulevaisuudesta. Ehkä se on vaan ihan turhaa.

No jos sä katot että nuo asiat haittaa lapsen elämää niin miten vaan. Hän kuitenkin kykenee tekemään täysin samat asiat kuin kaikki muutkin. Loppu on teistä vanhemmista kiinni.

[QUOTE="sama";23551563]anteeks, mutta miten rajoittaa? Ettei voi vetää karkkia niin paljon kuin haluaa? Voi, mutta ei ole järkevää. Vai mitä tarkoitat että rajoittaa.
Ja joo, mä valvon parin diabeettikko lapsen hoidon joka päivä koulussa. Katon että hiilarien lasku menee oikein ja inska määrät oikein. Mun nähdäkseni nuo asiat ei rajoita noiden lasten elämää mitenkään. He pystyy tekemään täysin samat asiat kuin kaikki muutkin.[/QUOTE]

No rajoittaahan se, kuten tuossa ylempänä Ford Prefect kirjoitti, siinä tuli jo monta asiaa miten rajoittaa!

On aika ikävää kuunnella lapsen itkua kun ei pääse koulun yön yli-retkelle kun opettaja ei uskalla ottaa vastuuta lapsen hoidosta -> rajoittaa elämää!

Lapsi haluaa kaverin kanssa vaikka uimaan, uintireissun ajankohta suunnitellaan aina insuliinin pistojen ja välipala aikojen mukaan, ei sinne mennä niin kuin terveet lapset voi mennä, taas siis rajoittaa elämää...

Kuinka paljon esimerkkejä haluat?

[QUOTE="siis";23551603]No rajoittaahan se, kuten tuossa ylempänä Ford Prefect kirjoitti, siinä tuli jo monta asiaa miten rajoittaa!

On aika ikävää kuunnella lapsen itkua kun ei pääse koulun yön yli-retkelle kun opettaja ei uskalla ottaa vastuuta lapsen hoidosta -> rajoittaa elämää!

Lapsi haluaa kaverin kanssa vaikka uimaan, uintireissun ajankohta suunnitellaan aina insuliinin pistojen ja välipala aikojen mukaan, ei sinne mennä niin kuin terveet lapset voi mennä, taas siis rajoittaa elämää...

Kuinka paljon esimerkkejä haluat?[/QUOTE]

Ihanaa että joku muukin tajuaa.

TIETTY mä sen ymmärrän, että rajoittaa periaatteessa VÄHÄN, jos vertaa esim kaverin autistiseen lapseen.
Mutta joka tapauksessa rajoittaa.

Just noi leirit ja harrastukset ja IP:t on se hankalin puoli.
Ei voi tehdä sitä mitä muut.

[QUOTE="sama";23551563]anteeks, mutta miten rajoittaa? Ettei voi vetää karkkia niin paljon kuin haluaa? Voi, mutta ei ole järkevää. Vai mitä tarkoitat että rajoittaa.
Ja joo, mä valvon parin diabeettikko lapsen hoidon joka päivä koulussa. Katon että hiilarien lasku menee oikein ja inska määrät oikein. Mun nähdäkseni nuo asiat ei rajoita noiden lasten elämää mitenkään. He pystyy tekemään täysin samat asiat kuin kaikki muutkin.[/QUOTE]

taida kuitenkaan olla diabetesta sairastavaa lasta? Lasta voi joutua piikittämään myös öisin; tästä voi vanhemmille kertyä ajan mittaan valtavat univelat, kun ei enää saa unen päästä kiinni.Flunssan takia voi lapsi joutua sairaalahoitoon tai ainakin sokerit voi heitellä vaikka miten, voi tulla insuliinishokki,jalkojen hoitoon kiinnitettävää erityistä huomioita, voi tulla lisäsairauksia.Liikunta vaikuttaa myös arvoihin, saattaapi olla että on yhtä vuoristorataa jos ei ole balanssissa hoito yms

Yhteistyössä