Köyhyys omaa syytä

• Viestiketjun aloittaja Paha sana
  • Ensimmäinen viesti
Paha sana
Mä voin ainakin sanoa, etten tunne yhtään "köyhää" joka ei olisi itse omaa tilannettaan aiheuttanut tavalla tai toisella. Tunnen kyllä hiton monta todella heikoista lähtökohdista lähtenyttä, jotka pärjää hyvin sairauksista huolimatta.

Köyhyys, ei tilapäinen vähävaraisuus, vaan jatkuva eläminen kädestä suuhun, on lähes poikkeuksetta yksilön itsensä aiheuttamaa.

Peesi!
Mä voin ainakin sanoa, etten tunne yhtään "köyhää" joka ei olisi itse omaa tilannettaan aiheuttanut tavalla tai toisella. Tunnen kyllä hiton monta todella heikoista lähtökohdista lähtenyttä, jotka pärjää hyvin sairauksista huolimatta.

Köyhyys, ei tilapäinen vähävaraisuus, vaan jatkuva eläminen kädestä suuhun, on lähes poikkeuksetta yksilön itsensä aiheuttamaa.
Tuo on aivan täysin totta! Ihan oikeasti täysin työkyvyttömiä on tooooooooodella vähän.

oikeusmurha

Et taida sitten tuntea yhtään Itellan varhaisjakajaa.
Oma vikansa, kun aikanaan menivät tonne töihin. Palkanalennuksia tullut tasaiseen tahtiin ja alennusprosentti on pöyristyttävä.
Monesta suusta kuultua: saisinpa potkut nyt, niin pääsisin työttömyysrahalle ilman karenssia.

Oma vika:
varmasti nämä henkilöt ovat itse käyneet kerjäämässä jatkuvat palkanalennukset itselleen. Kun on noita lapsiakin, ja lainaa maksettavana.
Ihan oma vika.
Mutta jonnekin se raha siirtyi, siirrettiin, joka otettiin työntekijöiltä pois.

Saamisten euromääräinen summa kasvaa päivä päivältä.
Tämä on Kuuba, Kiina, tai sitten Suomi, 2011 vuosimallia.

sanon vaan
Toki se on aina omaa syytä jos on kouluttautunut matalapalkkaiselle alalle ja omaa vikaa on, ettei ole mennyt rikkaisiin naimisiin. Omaa syytä lienee masentuminenkin. Meillä taloudellinen alamäki alkoi kun mies kuoli ja kaikki jäi mulle, velkoineen päivineen. Masennuin enkä jaksanut välittää, sain juuri ja juuri hoidettua lapset. Määräaikaista työsuhdetta ei luonnollisestikaan jatkettu kun olin koko ajan saikulla. Nyt sitten maksellaan vielä moooooonta vuotta pienestä palkasta tuon ajan "laskua". Mutta omaa vikaahan se kaikki on.

"köyhä"
Onhan se. Itse ns.köyhä yh-äiti. Olisi pitänyt kouluttautua ja kasvaa aikuiseksi ennen ku hankkii itse lasta. Mutta tulee sitä vähemmälläki toimeen. Ja kerkeehän sitä nytkin opiskella ja "edetä uralla" ;)

oikeusmurha
Alkuperäinen kirjoittaja äly hoi;23533393:
Mikä ihmeen köyhien haukkumis päivä tänään on? Tää on jo ainakin komas alotus köyhistä ja siitä kuinka huonoja ihmisiä me ollaan.
ainahan palstalla näitä tyhjänpäiväisiä provoajia riittää.
onhan tästä joskus hyötyäkin, kun voi sanoa sanasensa ja ehkä saa asialleen julkisuutta.

"huoh"
Toki se on aina omaa syytä jos on kouluttautunut matalapalkkaiselle alalle ja omaa vikaa on, ettei ole mennyt rikkaisiin naimisiin. Omaa syytä lienee masentuminenkin. Meillä taloudellinen alamäki alkoi kun mies kuoli ja kaikki jäi mulle, velkoineen päivineen. Masennuin enkä jaksanut välittää, sain juuri ja juuri hoidettua lapset. Määräaikaista työsuhdetta ei luonnollisestikaan jatkettu kun olin koko ajan saikulla. Nyt sitten maksellaan vielä moooooonta vuotta pienestä palkasta tuon ajan "laskua". Mutta omaa vikaahan se kaikki on.
Henkivakuutus? Yleensä sellainen otetaan lesken aseman turvaamiseksi.

78iu
Et taida sitten tuntea yhtään Itellan varhaisjakajaa.
Oma vikansa, kun aikanaan menivät tonne töihin. Palkanalennuksia tullut tasaiseen tahtiin ja alennusprosentti on pöyristyttävä.
Monesta suusta kuultua: saisinpa potkut nyt, niin pääsisin työttömyysrahalle ilman karenssia.

Oma vika:
varmasti nämä henkilöt ovat itse käyneet kerjäämässä jatkuvat palkanalennukset itselleen. Kun on noita lapsiakin, ja lainaa maksettavana.
Ihan oma vika.
Mutta jonnekin se raha siirtyi, siirrettiin, joka otettiin työntekijöiltä pois.

Saamisten euromääräinen summa kasvaa päivä päivältä.
Tämä on Kuuba, Kiina, tai sitten Suomi, 2011 vuosimallia.
Älä viitsi! :D Itella vai tehtailee köyhiä?! :D Kukaan ei pakota pysymään jossain tietyssä työssä, tai jäämään työttömäksi, vaan ihan itse sitä voi hakea muita töitä!

"vieras"
Sekö on itsestä johtuvaa, jos vaikka sairastuu niin nuorena ettei ole ehtinyt edes opiskella ammattia eikä olla työelämässä? Mun ystävä sairastui jo alle kaksikymppisenä skitsofreniaan. Saa pienintä mahdollista työkyvyttömyyseläkettä, siitä pitää maksaa vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet ja muut menot. En ymmärrä miten ystäväni olisi itse köyhyytensä aiheuttanut, hän ei kykene tekemään työtä ja sitä rahaahan saa vain työnteolla.. Välillä ei selviydy edes jokapäiväisestä elämästä vaan on pitkähköjäkin aikoja psyk. sairaalassa hoitojaksoilla.

Olen eri mieltä, itse olen köyhä sairaseläkeläinen eli ollut sairauden tähden eläkkeellä jo 12 vuotta. Ms-tautiin on aika vaikea itse vaikuttaa, miel olisin tietysti terve ja töissä. Eri asia ovat he, joiden vähät rahat menevät viinaan tai huumeisiin, siinä menee terveys eikä pysty töihin. On myös monia mielenterveyspotilaita, jotka eivät kykene käymään töissä, hekään eivät itse ole sairauttaan valinneet.

Non compos mentis
[QUOTE="jaa-a";23533437]perustele paremmin. en tiedä yhtyäkö mielipiteeseesi vai ei. suomessa nimittäin se valtio kyllä sen verran hyvin tukee ja ilmaiset koulutusmahdollisuudet on, tukiakin maksetaan ja kaupungin vuokra-asunnotkin on olemassa köyhimmille tai halvat opiskelija-asunnot.[/QUOTE]

Ei kaikki pysty opiskelemaan. Joillain on vaikeuksia selvitä edes peruskoulusta. Sitähän meillä töissä usein joudutaan pohtimaan, että jos fyysistä työtä tehnyt ihminen joutuu pahaan työtapaturmaan, eikä kykene enää fyysiseen työhön, mutta lukupäätäkään ei ole, miten voidaan saada ihminen takaisin työelämään?

Ihmiset ovat erilaisia. Moni muu, joka olisi syntyessään saanut samat elämän pelikortit kuin minä olisi varmaan työkyvyttömyyseläkkeellä näin kolmekymppisenä. En silti kadehdi ihmisiä, jotka ovat siinä tilanteessa, etteivät kykene töihin, enkä toisaalta myöskään vaadi sitä heiltä vain siksi, että "minäkin pystyin".

Herätyyys!
Kyllä se todistusvelvoite on sulla kerran keskustelun aloitit. Enkä halua mitään mutu-juttuja kaveripiiristäsi.
Ap:han sanoi, ettei tunne ketään, joka ei olisi itseaiheutetusti köyhä. Mitä ihmeen todistetta pitäisi sinulle antaa!? :D Anna sinä poikkeava esimerkki! Ap ei myöskään aloituksessaan kieltänyt, etteikö oikeastikin itse aiheuttamatta köyhiä olisi. Hän ei vain satu tuntemaan sellaisia.

"Sama"
[QUOTE="huoh";23533444]Henkivakuutus? Yleensä sellainen otetaan lesken aseman turvaamiseksi.[/QUOTE]

Niinpä. Sekin on omaa vikaa, ettei oltu hoksattu ottaa tarpeeksi isoa henkivakuutusta.

Yhteistyössä