KÄYNNISTETTY SYNNYTYS JA KIVUNLIEVITYS!Muilla kokemusta tälläisestä..?

• Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
No ei kyllä annettu. Kyllä synnytyksen pitää olla kunnolla käynnissä, ennen kuin annetaan lievitystä. Olisihan se ihan hullun hommaa samaan aikaan käynnistää ja hidastaa... Epiduraalihan yleensä ainakin jonkin verran hidastaa touhua.

"niinu"
Mulla käynnistettiin kolmas synnytys.En mä mitään epiduraalia saanut edes,mini spinaalin.Se auttoi sen tunnin,kun supparit oli pahimmillaan.Loppui vielä sopivasti,kun alkoi sen loppu puolella ponnistusvaihekin.

?
[QUOTE="Mie";23465519]Onko näin tapahtunut AP:lle, tai jollekin?

Mie oisin saanu olla epiduraalissa kolme päivää jos niin olis toimittu ;D[/QUOTE]

Juu,vuosi sitten!Aloitettiin kypsyttelemällä cytoteceilla ja sit seuraavana aamuna laitettiin epiduraali +oksitosiinitippa....
tosin kätilö sanoi että näin ei vois tehdä "kelle vaan" mutta kun odotettavissa on nopea synnytys niin siksi näin.Oli vaan aika vinha tunne kun koko touhussa ei tuntunu mitään kuin viimeiset 15-10min kun puudutusta ei voinu enää lisätä.....

Jos käynnistetään, ni onko siinä sitte koko synnytyksen ajan oksitosiinia vauhdittamassa, vai meneekö omalla painollaan sen jälkeen kun on vaan käyntiin saatu?

Onko käynnistetty synnytys niin paljo itsestään käynnistynyttä kivuliaampi, että on lähes mahdottomuus että selviäis ilman kipulääkkeitä/puudutteita?

Non compos mentis
Jos käynnistetään, ni onko siinä sitte koko synnytyksen ajan oksitosiinia vauhdittamassa, vai meneekö omalla painollaan sen jälkeen kun on vaan käyntiin saatu?

Onko käynnistetty synnytys niin paljo itsestään käynnistynyttä kivuliaampi, että on lähes mahdottomuus että selviäis ilman kipulääkkeitä/puudutteita?
Mun käynnistetty versio meni ilman kipulääkkeitä ja ei tuntunut missään. Esikoisen luonnollisesti alkanutta synnytystä jouduttiin vauhdittamaan oksitosiinitipalla ja sain epiduraalinkin, joka ei kyllä auttanut kovinkaan paljoa (kun jouduin leikkuriin synnytyksen jälkeen, minut piti nukuttaa, koska eivät saaneet aluetta turraksi epiduraalilla). Kai se on yksilöllistä.

Ei kait se oksitosiini välttämätön ole, jos muuten edistyy. Mulle se on käynnistyksissä laitettu siinä vaiheessa kun on laitettu epiduraali, ja just sen takia koska se puudutus voi tyssätä koko touhun.
Ja mä ainakin olisin kuollut ilman epiduraalia käynnistetyissä. Toisessa itsekseen alkaneessa en tarvinnut muuta kuin kohdunkaulanpuudutuksen, ja sekin niin loppuvaiheessa että tiiedä sitten oliko siitä mitään hyötyä.

mulla nopeutti
No ei kyllä annettu. Kyllä synnytyksen pitää olla kunnolla käynnissä, ennen kuin annetaan lievitystä. Olisihan se ihan hullun hommaa samaan aikaan käynnistää ja hidastaa... Epiduraalihan yleensä ainakin jonkin verran hidastaa touhua.
Mulla nopeutti epiduraali synnytystä. En saanut tippaa, mutta epiduraalin saannin jälkeen aukesin nopeammin kuin ennen sitä.

se nopeuttaa

En saanut oksitosiinia ollenkaan, mulla käynnistettiin kalvojen puhkaisulla, sain epiduraalin ja se nopeutti homman loppuun. Laitoin jo yhden viestin, mutta laitan vielä tämän, että en siis saanut tippaa.

"Vieras"
Mulla käynnisteltiin kaikilla mahdollisilla keinoin (vedet oli jo menneet mutta supistuksia ei kuulunut) ja saatiin vain helvetillinen 2vrk aikaiseksi, ei avautumista senttiä-paria enempää. Loppujen lopuksi olin niin kipeä, että sanoin joko epiduraali tai leikkaukseen. Sain epiduraalin ja lähti etenemään vauhdilla, vauva syntyi 6h kuluttua. Kuudessa tunnissa avauduin sen loput 7-8cm. Joskus kipu voi olla niin valtavaa että se estää etenemisen, varsinkin keinotekoinen kipu. Kivun takia valvoin, oksensin kaiken syömäni tai juomani, en pystynyt liikkumaan kun kunnon taukoja ei ollut.. Kivunlievitys rentoutti ja nopeutti. Joskus siis myös näin. :)

mie vaan76
Mullon kaikki neljä synnytystä käynnistetty "tipalla"(vaikean astman ja raskausdiabeteksen vuoksi ) ja spinaalipuudutteen olen saanut, kun olen ollut auki 7cm. Siihen asti lämpöpussia, ilokaasua ja käveleskelyä. Vesi olisi ihana elementti hyödyntää synnytyksessä, mutta sitä en saanut, koska olin niin kiinni "sähköisissä kavereissani".

her
sain spinaalipuudutuksen toisen lapsen käynnistetyssä synnytyksessä ensimmäisten kipeiden supistusten jälkeen. Syystä että eka käynnistetty synnytys kesti 5h ja tämä toinen kesti sitten 4h. En siis ollut kipeä kuin sen 2 tai 3 supistusta koko synnytyksen aikana.

Yhteistyössä