Mulla on tylsää, kyselkää jotakin...

jos sun lasta harmittaa niin annat hänelle rintaa?
entä jos lapsestasi kasvaa lohtusyöjä?
Riippuu miksi harmittaa. Mutjuu, en mä hirveän herkästi kiellä. Imetys on aika oma juttunsa, ei sitä voi verrata siihen, että törkkäisi keksin tai suklaapalan lapsen käteen. Kyseessä on kuitenkin - varsinkin isomman lapsen kanssa - myös läheisyydestä ja siitä yhteydestä.

Ninalle
Valitsemassani päiväkodissa säännöt on tehty joustaviksi. En laittaisi lasta sellaiseen paikkaan, jossa olisi niin tiukka rytmi ja rutiini, että lapsi kokisi olonsa kahlituksi.

Ja kyllä se on ihan normaaleihin käytöstapoihin kuuluvaa sekin, että isossa ryhmässä toimitaan yhdessä ja yhteisen päämäärän vuoksi.
Isossa ryhmässä toimitaan yhdessä ja yhteisen päämäärän vuoksi. Voi kun se tarkoittaa sitä että ne lapset ihan oikeasti tekevät niinkuin aikuiset sanovat, selittäisit sen asian mitenpäin ja millä sanoilla tahansa. Älä viitsi uskotella itsellesi että se olisi oikeasti jotain hienompaa kuin se onkaan.

Tottakai on asioita joista voi joustaa, mutta en usko että on ainuttakaan päiväkotia missä jokainen lapsi saisi erityishuomiota kasvatuksellisen ideologian vuoksi. Varsinkaan kun on kyse ruokailuista ja ulkoiluista.

Alkuperäinen kirjoittaja Höh?;23463789:
Hei mutta entäs jos mun lapsi ei toimikkaan noitten dialogien mukaan?
Miten toimi dialogien mukaan? Ei ole olemassa vieläkään mitään patenttiratkaisuja mihinkään tilanteisiin. Opettele aktiivista kuuntelua ja yhteistä ongelmanratkaisua (ja selkeää kommunikointia) ja pyri selvittämään mikä lapsella on, mikä sinun ongelmasi on ja mikä olisi molemmille sopiva ratkaisu. Lapsi on ihminen, ei koira jonka vois jollakin namupalalla saada toimimaan oikein tai oikealla minuuttimäärällä jäähyllä ja sitten kaikki olisi jees. Lapsi kohteelee sinua juuri niin kuin sinä kohtelet häntä.

:/
Miten toimi dialogien mukaan? Ei ole olemassa vieläkään mitään patenttiratkaisuja mihinkään tilanteisiin. Opettele aktiivista kuuntelua ja yhteistä ongelmanratkaisua (ja selkeää kommunikointia) ja pyri selvittämään mikä lapsella on, mikä sinun ongelmasi on ja mikä olisi molemmille sopiva ratkaisu. Lapsi on ihminen, ei koira jonka vois jollakin namupalalla saada toimimaan oikein tai oikealla minuuttimäärällä jäähyllä ja sitten kaikki olisi jees. Lapsi kohteelee sinua juuri niin kuin sinä kohtelet häntä.
Ja silti sä jaksat esittää omia ratkaisujas ainuina totuuksina lasten kasvatuksessa. "Tee näin niin homma on selvä!"

Isossa ryhmässä toimitaan yhdessä ja yhteisen päämäärän vuoksi. Voi kun se tarkoittaa sitä että ne lapset ihan oikeasti tekevät niinkuin aikuiset sanovat, selittäisit sen asian mitenpäin ja millä sanoilla tahansa. Älä viitsi uskotella itsellesi että se olisi oikeasti jotain hienompaa kuin se onkaan.

Tottakai on asioita joista voi joustaa, mutta en usko että on ainuttakaan päiväkotia missä jokainen lapsi saisi erityishuomiota kasvatuksellisen ideologian vuoksi. Varsinkaan kun on kyse ruokailuista ja ulkoiluista.
Ei, kun lapset päättävät yhdessä aikuisten kanssa. Lapset sanovat "Me haluaisimme tehdä näin nyt" ja aikuiset miettivät, että sopiiko se heille. Ei niin, että aikuisten nyt vaan on suostuteltava lapset tiettyihin juttuihin koska niin se nyt vaan on. Älyä jo. Voivat esimerkiksi miettiä, että mennäänkö ulos, mennäänkö puistoon vai metsään yms.

Toivottavasti kunnollisissa päiväkodeissa jokainen lapsi saa erityishuomiota ihan vain siksi, että niin kuuluu olla :| Ei se tarkoita sitä, etteikö voisi olla yhteisiä sääntöjä. Ja jos lapsi ei yksinkertaisesti päiväkotiin sopeudu niin se otetaan sieltä pois. Välissä on kuitenkin miljoonaa muutakin mahdollisuutta kompromisseihin.

Ninalle
Ei, kun lapset päättävät yhdessä aikuisten kanssa. Lapset sanovat "Me haluaisimme tehdä näin nyt" ja aikuiset miettivät, että sopiiko se heille. Ei niin, että aikuisten nyt vaan on suostuteltava lapset tiettyihin juttuihin koska niin se nyt vaan on. Älyä jo. Voivat esimerkiksi miettiä, että mennäänkö ulos, mennäänkö puistoon vai metsään yms.

Toivottavasti kunnollisissa päiväkodeissa jokainen lapsi saa erityishuomiota ihan vain siksi, että niin kuuluu olla :| Ei se tarkoita sitä, etteikö voisi olla yhteisiä sääntöjä. Ja jos lapsi ei yksinkertaisesti päiväkotiin sopeudu niin se otetaan sieltä pois. Välissä on kuitenkin miljoonaa muutakin mahdollisuutta kompromisseihin.
Joo. Juurikin päiväkodissa työskentelevänä älyän ihan helkkarin hyvin. Älyän sen että sinä tulet olemaan yksi vaikeimmista vanhemmista kenen kanssa hoitajat ovat tekemisissä. Älyän sen että ison lapsiryhmän kanssa ei todellakaan neuvotella että mentäiskö ulos vai oltaisko sisällä. Ulos mennään ja piste. Sisälle mennään ja piste. Ruoka-aika on klo 11-12 ja piste. Hoitajilla päiväkodissa on työnkuvaan sisällytetty paljon muutakin työtä kuin lasten kanssa toimiminen, niin se vain on. Sori Nina, mutta jotkut asiat vain ovat niin.

Joo. Juurikin päiväkodissa työskentelevänä älyän ihan helkkarin hyvin. Älyän sen että sinä tulet olemaan yksi vaikeimmista vanhemmista kenen kanssa hoitajat ovat tekemisissä. Älyän sen että ison lapsiryhmän kanssa ei todellakaan neuvotella että mentäiskö ulos vai oltaisko sisällä. Ulos mennään ja piste. Sisälle mennään ja piste. Ruoka-aika on klo 11-12 ja piste. Hoitajilla päiväkodissa on työnkuvaan sisällytetty paljon muutakin työtä kuin lasten kanssa toimiminen, niin se vain on. Sori Nina, mutta jotkut asiat vain ovat niin.
Minkälaisessa päiväkodissa olet töissä?

Ninalle
Minkälaisessa päiväkodissa olet töissä?
Nimeä ja ideologiaa en tässä kerro, mutta suht pienessä, metsän laidassa olevassa puisessa talossa. Teemme paljon lasten kanssa asioita mutta niin se vain on että me emme ison ryhmän kanssa neuvottele että mennäänkö ulos vai ollaanko sisällä. Vasuun on kirjattu tavoitteet ja toiminta yksiin kansiin. Päiväkodin arjessa ovat mukana myös lasten vanhemmat joilla on omat odotuksensa hoidon laadusta ja päivien toiminnasta. Päiväkoti on paikka, missä ohjissa ovat aikuiset. Lasten kanssa toki voi neuvotella pienemmistä asioista, mutta asiat, mitkä koskevat koko ryhmää ja päiväjärjestystä, yksinkertaisesti ovat ja pysyvät.

Ninalle
Lisään vielä, että lapselle tuovat turvaa rutiinit j aaikuiset jotka pitävät ohjia käsissään. Pienen lapsen ei tarvitse vielä tehdä suuria päätöksiä, hänen maailmansa saa täyttää leikit, lorut, runot, aikuisen ihmisen turva. Olen nähnyt niin monia pieniä huolehtijoita että itku on meinannut päästä.

rtee
Päiväkodissa tulee helposti resurssipula vastaan tuossa neuvotteluasiassa. Jos osa lapsista haluaa sisälle ja osa ulos ja hoitajia ei riitä molempiin paikkoihin niin vähän pakko sitä on joku lapsi viedä sinne minne hän ei halua. Pelkkä neuvottelukin veisi isossa ryhmässä hirveänä aikaa.

--

Saat aika moneen päiväkotiin viedä ja ottaa pois tuolla logiikalla. tän jälkeen ei ole jäljellä enää sun ihanaa kullannuppua vaan tasapainoton ja stressaantunut lapsi parka

Nimeä ja ideologiaa en tässä kerro, mutta suht pienessä, metsän laidassa olevassa puisessa talossa. Teemme paljon lasten kanssa asioita mutta niin se vain on että me emme ison ryhmän kanssa neuvottele että mennäänkö ulos vai ollaanko sisällä. Vasuun on kirjattu tavoitteet ja toiminta yksiin kansiin. Päiväkodin arjessa ovat mukana myös lasten vanhemmat joilla on omat odotuksensa hoidon laadusta ja päivien toiminnasta. Päiväkoti on paikka, missä ohjissa ovat aikuiset. Lasten kanssa toki voi neuvotella pienemmistä asioista, mutta asiat, mitkä koskevat koko ryhmää ja päiväjärjestystä, yksinkertaisesti ovat ja pysyvät.
Ok =) No tuolla ei ruoka-ajatkaan kuulemma ole niin tasan, kun lapset osallistuvat ruoanlaittoon niin ei se aina ole niin minuutilleen valmista.

Kaipa meillä tässä eroina on myös se, että sinä kuvittelet, ettei lapsi ikään kuin halua totella. Että hänellä olisi vain se yksi haluamisen taso. Lapset tottelevat ja tekevät ryhmän mukana erilaisista syistä. Minä toivoisin, että oma lapseni "tottelee" sen takia, että haluaa tehdä oikein, luottaa ympärilläoleviin aikuisiin. Että jos haluaisikin jäädä sisälle, niin lähtee muiden mukana ulos kun luottohoitaja tulee pyytämään ulos, koska luottaa tähän hoitajaan. Sellaista luottamusta ei saada aikaan sillä, että vedetään pää punaisena huutava lapsi väkisin ulos.

Itse toimin pph:na (osa-aikaisena tosin) ja ihan hyvin on onnistunut neljän lapsen kanssa yhdessä tekeminen ja yhdessä päättäminen. Toisissa töissä ei ole sinänsä kauheasti neuvoteltavaa muiden lasten kanssa, mutta omani joutuu tekemään kompromisseja ja sitoutumaan tiettyihin juttuihin. Hän tekee sen mielellään, omasta tahdostaan, niin kauan kuin minä olen valmis vastavuoroisesti tekemään oman osani.

^ Mulle tuo ruokajuttu oli aika tärkeä, sillä vaikken mitään ehdotonta ideologiaa ruoan suhteen seuraa, niin ruoka on meille tärkeää. On tärkeää, että se on oikeata ruokaa eikä eineksiä, luomuus on suurensuuri plussa, ja vielä tuo, että saavat itse osallistua sen valmistamiseen! Varmasti tietävät, mistä ruoka tulee ja mitä se on. Eikä tarvii sitä epämääräistä mössöä syödä tai arvuutella, mitä ruoassa tänään on.

question
Onko sekin neuvoteltavissa jos lapsi esim. kieltäytyy lääkkeiden ottamisesta tai hoidosta; varsinkin jos on kyse vaikeasta sairaudesta?

Entä jos lapsesi saa lapsia ja lapsesi päättää kasvattaa oman lapsensa täysin päinvastoin kun hänet on kasvatettu,niin hyväksytkö sen koska kyseessä on kuitenkin sinun lapsesi joka tämän päätöksen lapsensa kasvatuksesta tekee vaikka se sotiikin sinun omia kasvatusperiaatteita vastaan?

Onko sekin neuvoteltavissa jos lapsi esim. kieltäytyy lääkkeiden ottamisesta tai hoidosta; varsinkin jos on kyse vaikeasta sairaudesta?

Entä jos lapsesi saa lapsia ja lapsesi päättää kasvattaa oman lapsensa täysin päinvastoin kun hänet on kasvatettu,niin hyväksytkö sen koska kyseessä on kuitenkin sinun lapsesi joka tämän päätöksen lapsensa kasvatuksesta tekee vaikka se sotiikin sinun omia kasvatusperiaatteita vastaan?
Ensimmäiseen: Toimisin samoin kun voisin toimia aikuisenkin kanssa. Eli kyllä, vaikka voimakeinoin hoitoa sairaukseen.

Toiseen: Tottakai hyväksyn, ei se ole minun päätökseni miten muut lapsensa kasvattavat ;) En minä häneltä lapsia veisi tai muutoin pakkokeinoin yrittäisi muuttaa hänen mieltään. Jos hän olisi sille avoin, niin oikein mielelläni toki keskustelisin asioista vielä silloinkin.

"vieras"
Niin, vanhemmilla on luontaisesti enemmän valtaa, päätämme perheen asioista, sellaisista, jotka eivät lasta kiinnosta lainkaan. Ja lapset luottavat vanhempiinsa jos kunnioittavat näitä. Mutta tietääkseni vain ihmisäidit esim juoksevat lastensa perässä eivätkä odota heidän itse pysyvän läheisyydessä/seuraavan äitiään.
8 koirapentuetta nähneenä ja 3 kissa, sanon että ihan kiitettävästi nämä emot "juoksevat" pentujen perässä ja äkkiä nappaavat niskasta takaisin pentulaatikkoon jos katsovat aiheelliseksi ;)

"just"
Olet kirjoittanut että jos lapsi ei sopeudu, otat hänet pois päiväkodista. Tiedätkö, millä termillä lapsesi senjälkeen kulkee papereissa?

"Sopeutumaton".

Jos ja kun lapsi ei sopeudu, alkavat kylla alan ammattilaiset kiinnittämään huomiota ja etsimään syitä. Tiesithän, että on tullut voimaan käytäntö, mikä ohittaa vanhemmat, mikäli he toimivat haitallisesti lapsen kehityksessä?

Et sinä, niina pieni, voi mitään systeemille.

Ninalle
Ok =) No tuolla ei ruoka-ajatkaan kuulemma ole niin tasan, kun lapset osallistuvat ruoanlaittoon niin ei se aina ole niin minuutilleen valmista.

Kaipa meillä tässä eroina on myös se, että sinä kuvittelet, ettei lapsi ikään kuin halua totella. Että hänellä olisi vain se yksi haluamisen taso. Lapset tottelevat ja tekevät ryhmän mukana erilaisista syistä. Minä toivoisin, että oma lapseni "tottelee" sen takia, että haluaa tehdä oikein, luottaa ympärilläoleviin aikuisiin. Että jos haluaisikin jäädä sisälle, niin lähtee muiden mukana ulos kun luottohoitaja tulee pyytämään ulos, koska luottaa tähän hoitajaan. Sellaista luottamusta ei saada aikaan sillä, että vedetään pää punaisena huutava lapsi väkisin ulos.

Itse toimin pph:na (osa-aikaisena tosin) ja ihan hyvin on onnistunut neljän lapsen kanssa yhdessä tekeminen ja yhdessä päättäminen. Toisissa töissä ei ole sinänsä kauheasti neuvoteltavaa muiden lasten kanssa, mutta omani joutuu tekemään kompromisseja ja sitoutumaan tiettyihin juttuihin. Hän tekee sen mielellään, omasta tahdostaan, niin kauan kuin minä olen valmis vastavuoroisesti tekemään oman osani.
Ruoka-ajat eivät ehkä ole tasan, mutta eivät taatusti paljoa heittele. Ajatteleppa lasta joka tulee hoitoon esim. seitsemäksi-hänellä on varmasti kiljuva nälkä jo klo 11 kun on touhunnut aamusta alkaen.

Minä en kuvittele että lapsi ei haluaisi totella. Älä koskaan enää yritä laittaa tänne omia ajatuksiasi minun ajatuksinani. Minä sanoin että suuressa lapsiryhmässä ei neuvotella esim. uloslähtemisen kanssa.

Vedetään pää punaisena huutava lapsi väkisin ulos.....mistähän tämänkin olet keksinyt? Tiedätkö ollenkaan kuinka päiväkodeissa uloslähteminen suoritetaan? Ei siellä pyydetä ulos, siellä jaetaan pukeutumisvuorot. Ja luottoaikuinen, tarkoitat omahoitajaa, ei ole ihan joka tilanteessa paikalla.

Varmasti neljän lapsen kanssa voi hienosti neuvotella ja päättää yhdessä. Sitä en kiellä. Mutta päiväkotiryhmässä lapsia on enemmän. Ja ei ole mikään uutinen että perhepäivähoitajan oma lapsi joutuu "kaikista kovimmille". Jutteleppa sellaisten pph:iden kanssa joilla on omia pieniä lapsia. Ei sinun tilanteesi ole mitenkään kummallinen tai erityisen hieno.

Karista ne ruusunpunat silmistäsi ja herää ihan aikuisten oikeasti todellisuuteen.

Ninalle vielä
"Minä toivoisin että oma lapseni tottelee sen takia että haluaa tehdä oikein, luottaa ympärilläoleviin aikuisiin."

Mistähän se luottamus syntyy? Kenties siitä että lapsi voi rauhassa olla lapsi, ei tarvitse huolehtia mistään, ei tarvitse tehdä suuria päätöksiä, voi luottaa siihen että ympärilläolevat aikuiset huolehtivat ja pitävät huolta.

"Sen takia että haluaa tehdä oikein." Haluaa totella siksi koska se on oikein. Niinkö?

Mietippä.

Yhteistyössä