Ok =) No tuolla ei ruoka-ajatkaan kuulemma ole niin tasan, kun lapset osallistuvat ruoanlaittoon niin ei se aina ole niin minuutilleen valmista.
Kaipa meillä tässä eroina on myös se, että sinä kuvittelet, ettei lapsi ikään kuin halua totella. Että hänellä olisi vain se yksi haluamisen taso. Lapset tottelevat ja tekevät ryhmän mukana erilaisista syistä. Minä toivoisin, että oma lapseni "tottelee" sen takia, että haluaa tehdä oikein, luottaa ympärilläoleviin aikuisiin. Että jos haluaisikin jäädä sisälle, niin lähtee muiden mukana ulos kun luottohoitaja tulee pyytämään ulos, koska luottaa tähän hoitajaan. Sellaista luottamusta ei saada aikaan sillä, että vedetään pää punaisena huutava lapsi väkisin ulos.
Itse toimin pph:na (osa-aikaisena tosin) ja ihan hyvin on onnistunut neljän lapsen kanssa yhdessä tekeminen ja yhdessä päättäminen. Toisissa töissä ei ole sinänsä kauheasti neuvoteltavaa muiden lasten kanssa, mutta omani joutuu tekemään kompromisseja ja sitoutumaan tiettyihin juttuihin. Hän tekee sen mielellään, omasta tahdostaan, niin kauan kuin minä olen valmis vastavuoroisesti tekemään oman osani.