Ninatt! Mulla ois sulle yks pyyntö...

• Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"niinpä"
Niin no, mä en ole oikein koskaan ajatellut että mulla on mitään kasvatusfilosofiaa :D
tätä on jotenkin vaikea selittää, olen toiminut vaistojeni mukaan lapsia kuuntelemalla, yhdelle toiminut tuo ja toiselle taas tuo, en ole tukeutunut mihinkään oppaisiin tai hienoihin kasvatusperiaatteisiin, olen vain tavallinen äiti joka on halunnut olla lapsilleen hyvä ja siten päässyt helpolla ;)
Meitä on kuule monta jotka toimii ilman mitään oppaita vaistonsa varassa tekemättä asiasta sen isompaa numeroa tai hakematta sille mitään kasvatusfilosofista otsikkoa. :) Kiihkoilematta tai opettamatta muita tekemään myös niin. Mielestäni se, että oppii äitinä näkemään omien lastensa erilaisuuden ja tuntemaan sen mitä kukin heistä tarvitsee on nimenomaan sitä vaistovanhemmuutta. Yksi on tykännyt nukkua vieressä, toinen ei kyennyt edes nukahtamaan jos ei saanut olla ihan rauhassa omissa oloissaan. Toinen viihtyi kantoliinassa ja halusi olla lähellä koko ajan, kolmas rähisi ja potkiintui sylissä kun halusi päästä itse menemään ja kokemaan.. Ei tässä asiassa vaan voi olla yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia. :)

"tintti"
Jep, esikoinen kans lähti jo 6kk ikäisenä kahdella jalalla eteenpäin. Kuopus onkin toista laatua eikä vielä 7kk liiku mihinkään :D
Mut kai hän jo jotenkin liikkuu, siis kääntyilee mahalleen/selälleen jne, et eikö siinä ole vaarana että joku yö putoaa sieltä vaunuista..vai käsitinköhän mä jotain nyt väärin? kun itse en ainakaan tuon ikäistä ois uskaltanu yötä pitää vaunuissa

hammaja
[QUOTE="niinpä";23460765]Meitä on kuule monta jotka toimii ilman mitään oppaita vaistonsa varassa tekemättä asiasta sen isompaa numeroa tai hakematta sille mitään kasvatusfilosofista otsikkoa. :) Kiihkoilematta tai opettamatta muita tekemään myös niin. Mielestäni se, että oppii äitinä näkemään omien lastensa erilaisuuden ja tuntemaan sen mitä kukin heistä tarvitsee on nimenomaan sitä vaistovanhemmuutta. Yksi on tykännyt nukkua vieressä, toinen ei kyennyt edes nukahtamaan jos ei saanut olla ihan rauhassa omissa oloissaan. Toinen viihtyi kantoliinassa ja halusi olla lähellä koko ajan, kolmas rähisi ja potkiintui sylissä kun halusi päästä itse menemään ja kokemaan.. Ei tässä asiassa vaan voi olla yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia. :)[/QUOTE]
Aivan, olen oikein samaa mieltä kanssasi, se on sitä oikeaa vaistovanhemmuutta ;)

äitykkeliini harmailee
[QUOTE="niinpä";23460765]Meitä on kuule monta jotka toimii ilman mitään oppaita vaistonsa varassa tekemättä asiasta sen isompaa numeroa tai hakematta sille mitään kasvatusfilosofista otsikkoa. :) Kiihkoilematta tai opettamatta muita tekemään myös niin. Mielestäni se, että oppii äitinä näkemään omien lastensa erilaisuuden ja tuntemaan sen mitä kukin heistä tarvitsee on nimenomaan sitä vaistovanhemmuutta. Yksi on tykännyt nukkua vieressä, toinen ei kyennyt edes nukahtamaan jos ei saanut olla ihan rauhassa omissa oloissaan. Toinen viihtyi kantoliinassa ja halusi olla lähellä koko ajan, kolmas rähisi ja potkiintui sylissä kun halusi päästä itse menemään ja kokemaan.. Ei tässä asiassa vaan voi olla yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia. :)[/QUOTE]

Tämä on juurikin sitä vaistovanhemuutta, oppii toimimaan jokaisen ERILAISEN lapsen kanssa eri tavalla, mikä kullekin sopii. Vaiston varassa.

Vaistovanhemmuus ei mielestäni ole sitä, että luetaan kirjasta miten se vaistovanhemmuus toteutetaan. Ei edes kuulosta mitenkään järkevältä :D

[QUOTE="tintti";23460872]Mut kai hän jo jotenkin liikkuu, siis kääntyilee mahalleen/selälleen jne, et eikö siinä ole vaarana että joku yö putoaa sieltä vaunuista..vai käsitinköhän mä jotain nyt väärin? kun itse en ainakaan tuon ikäistä ois uskaltanu yötä pitää vaunuissa[/QUOTE]

Eipä liiku ei.. Vauvan kun johonkin jättää, niin tietää 100% varmasti että hän löytyy samasta paikasta.

Alkuperäinen kirjoittaja äitykkeliini harmailee;23461537:
Tämä on juurikin sitä vaistovanhemuutta, oppii toimimaan jokaisen ERILAISEN lapsen kanssa eri tavalla, mikä kullekin sopii. Vaiston varassa.

Vaistovanhemmuus ei mielestäni ole sitä, että luetaan kirjasta miten se vaistovanhemmuus toteutetaan. Ei edes kuulosta mitenkään järkevältä :D
Vaistovanhemmuus on vakiintunut termi kavsatusfilosofialle joka on lähtöisin mm Tri Searsin Liedloffin ja muutaman muun aktiivin ajatuksista. Nykyään moni kutsuu mieluummin kiintymysvanhemmuudeksi kun se on suorempi käännös alkuperäisestä termistä attachment parenting.

Ei tarvitse lukea kirjoja tai etsiä tietoja aiheesta mutta ei se ainakaan minua ole haitannut. Minun tapauksessani ei niinkään ollut kyse siitä, että olisin oppinut paljon uutta, kuin siitä, että sain heitettyä roskakoppaan vanhaa oppia, sitä kulttuurin mukanatuomaa lastia jota en olisi välttämättä osannut kyseenalaistaa.

Joitakin ihmisiä ei kiinnosta lukeminen tai tiedonhaku. Minua kiinnostaa. Se ei tarkoita, että seuraan jotakin raamattua. Typerää ruveta kuittailemaan tuollaisesta. Hienoa, että sinä ja muutkin olette löytäneet hyviä tapoja sattumalta tai osanneet seurata vaistojanne kaiken kulttuurisen bullshitin ympäröimänä. Ehkä minäkin olisin. En tiedä. Minulla kun on tapana ottaa asioista selvää ja päädyin jo raskausaikana lukemaan aiheesta. Olisinko parempi vanhempi jos olisin jättänyt lukematta?

"vieras"
Eiköhän lapsissa ole erilaisia tapauksia unen suhteen kuten aikuisissakin? On aikuisia, jotka eivät saa unta yksin ja toiset taas eivät tykkää nukkua toisten vieressä. Mulle ainakin oli selvää se, että mitä meidän perheessä kannattaa suosia, jos sekä vauva että minä saimme 8-9 tunnin unet nukkuen eri huoneissa, kun taas perhepedissä uni oli molemmilla pinnallista ja katkonaista.
Täysi peesi! Siksipä mulle oli aivan selvää se, että meidän perheessä kannattaa suosia vauvana perhepetiä ja vähän vanhempana sivuvaunu, jotta kaikki saa nukuttua hyvin 10 h unia. Muuten ois ollu erittäin katkonaista ja huutoa kaikki yöt.

Blue
Nyt mun täytyy sanoa että ensi alkuun pyörittelin silmiäni kun lueskelin näitä NinaTT- ketjuja, lähinnä sen takia että NinaTT:n kommetit tuntuivat niin urautuneilta ja tosiaan suoraan kasvatusoppaista revityiltä. Nykyään olen hyvin paljon samaa mieltä (ja olin jo silloin mutta alkuun se tuntui niin fanaattiselta) ja pidän häntä hyvinkin älykkäänä nuorena naisena. Ilo on lukea näitä ketjuja koska et pelkää olla eri mieltä ja pystyt aina perustelemaan kantasi hyvin (muutenkin kun KunKunVaanSeOnNiinKoskaHaluan).

Nyt mun täytyy sanoa että ensi alkuun pyörittelin silmiäni kun lueskelin näitä NinaTT- ketjuja, lähinnä sen takia että NinaTT:n kommetit tuntuivat niin urautuneilta ja tosiaan suoraan kasvatusoppaista revityiltä. Nykyään olen hyvin paljon samaa mieltä (ja olin jo silloin mutta alkuun se tuntui niin fanaattiselta) ja pidän häntä hyvinkin älykkäänä nuorena naisena. Ilo on lukea näitä ketjuja koska et pelkää olla eri mieltä ja pystyt aina perustelemaan kantasi hyvin (muutenkin kun KunKunVaanSeOnNiinKoskaHaluan).
Kiitos :heart:

"juuups"
[QUOTE="niinpä";23460765]Meitä on kuule monta jotka toimii ilman mitään oppaita vaistonsa varassa tekemättä asiasta sen isompaa numeroa tai hakematta sille mitään kasvatusfilosofista otsikkoa. :) . :)[/QUOTE]

Ja yllättävän paljon on näitä meidän kulttuurin sokaisemia äitejä, jotka luulevat, että vauvan kuuluu nukkua yksin pinnasängyssä. Ja sit ne ihmettelee täällä, että miksi se ei siellä viihdy ja voivoi kun on raskasta rampata öisin kahden huoneen väliä. Ja kun perhepedin mainitsee yhdeksi kokeilemisen arvoiseksi vaihtoehdoksi, se on kuin punainen vaate ja sit tulee pitkä viesti siitä, kuinka heidän parisuhde kärsii, jos vauva nukkuu samassa huoneessa. Niinpä nuo sit jatkaa sinnikkäästi sitä juoksemista öisin, päivisin ollaan väsyneitä. Ja sit riemu repeää, kun lapsi siirtyy tavalliseen lastensänkyyn :x

[QUOTE="juuups";23462027]Ja yllättävän paljon on näitä meidän kulttuurin sokaisemia äitejä, jotka luulevat, että vauvan kuuluu nukkua yksin pinnasängyssä. Ja sit ne ihmettelee täällä, että miksi se ei siellä viihdy ja voivoi kun on raskasta rampata öisin kahden huoneen väliä. Ja kun perhepedin mainitsee yhdeksi kokeilemisen arvoiseksi vaihtoehdoksi, se on kuin punainen vaate ja sit tulee pitkä viesti siitä, kuinka heidän parisuhde kärsii, jos vauva nukkuu samassa huoneessa. Niinpä nuo sit jatkaa sinnikkäästi sitä juoksemista öisin, päivisin ollaan väsyneitä. Ja sit riemu repeää, kun lapsi siirtyy tavalliseen lastensänkyyn :x[/QUOTE]

Jeps, sitten lapsen perässä juostaan, lopulta pidetään väkisin kiinni kunnes sammuu uupumuksesta... Tälläkin palstalla ollut sellaisia ketjuja muutama.

yyy
Aloittajalle muuten suosittelen Kontinuum-begreppet, Jean Liedloff :)
Suosittelisin teille kaikille hiukan avoimempaa suhtautumiasta tuohon äitiyteen ja lasten kasvatukseen. Lasten kasvatuksessa ja ihmisten ollessa kyseessä ei ikinä ole olemassa vain yhtä oikeaa ratkaisua, vaan monia aivan yhtä hyviä vaihtoehtoja. Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.

Ei ole mitään hyötyä väitellä siitä, mikä malleista on paras, kun se on sitä vain yhdelle perheelle, ei kaikille.

Äidin lapsi
Äiti on ainoa ja oikea vanhempi lapselle lapsen ensivuosina. Kiintymyssuhde on niin vahva ja ainutlaatuinen, ettei sitä saa rikkoa koskaan.

Meillä poika (9 v.) ja tyttö 5 v. ovat alusta saakka nukkuneet vieressäni ja saavat nukkua niin kauan kuin ikinä haluavat.

"äiti myös"
Suosittelisin teille kaikille hiukan avoimempaa suhtautumiasta tuohon äitiyteen ja lasten kasvatukseen. Lasten kasvatuksessa ja ihmisten ollessa kyseessä ei ikinä ole olemassa vain yhtä oikeaa ratkaisua, vaan monia aivan yhtä hyviä vaihtoehtoja. Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.

Ei ole mitään hyötyä väitellä siitä, mikä malleista on paras, kun se on sitä vain yhdelle perheelle, ei kaikille.
Samaa mieltä, ja ninatt:lle suosittelen hieman erilaista tyyliä asioihinsa. Hyvänkin asian voi pilata kärjistämällä ja tuomitsemalla. Jos hän pitää itseään niin fiksuna ja älykkäänä, miksi ihmeessä hän "laskeutuu muiden tasolle" ja aloittaa vänkäämisen?

En minä olekaan sitä mieltä, että olisi vain yksi oikea ratkaisu :LOL: Avaa silmäsi. Niin kauan kun lasta kunnioitetaan omana itsenään, eikä kasvatus mene omistussuhteen kautta, niin mikäs siinä. Sen sijaan jos lasten oikeuksia ruvetaan polkemaan niin ei, se ei ole vain "yksi tapa muiden joukossa". Se on väärin lasta kohtaan.

Vai onko sinun mielestäsi ruumiillinen kuritus täysin hyväksyttyä, kun sekin on yksi vaihtoehto lapsen hoidossa? =)

psykiatrille töitä...
En minä olekaan sitä mieltä, että olisi vain yksi oikea ratkaisu :LOL: Avaa silmäsi. Niin kauan kun lasta kunnioitetaan omana itsenään, eikä kasvatus mene omistussuhteen kautta, niin mikäs siinä. Sen sijaan jos lasten oikeuksia ruvetaan polkemaan niin ei, se ei ole vain "yksi tapa muiden joukossa". Se on väärin lasta kohtaan.

Vai onko sinun mielestäsi ruumiillinen kuritus täysin hyväksyttyä, kun sekin on yksi vaihtoehto lapsen hoidossa? =)
Voi että sä jaksat puhua itseäs pussiin. Joka ikisessä ketjussa. Niinkuin tuuliviiri. Tänään tuota, huomenna ihan toista. Nyt tätä-mut ei sittenkään tai kuitenkin. Väitän näin mutten todellakaan väitä näin. Ja muut on just sitä mieltä mitä sä sanot. Ja jos joku asia ei oo näin niin sitten sen on pakko olla just noin. Ahriman ja Lucifer.

ls
Alkuperäinen kirjoittaja psykiatrille töitä...;23462356:
Voi että sä jaksat puhua itseäs pussiin. Joka ikisessä ketjussa. Niinkuin tuuliviiri. Tänään tuota, huomenna ihan toista. Nyt tätä-mut ei sittenkään tai kuitenkin. Väitän näin mutten todellakaan väitä näin. Ja muut on just sitä mieltä mitä sä sanot. Ja jos joku asia ei oo näin niin sitten sen on pakko olla just noin. Ahriman ja Lucifer.
eikä edes ymmärrä puhuvansa ittensä pussiin vaan jaksaa jauhaa ristiriitaisia juttujaan.
todella tasapainoton ihminen.
lapsen tulevaisuus pelottaa. :(

"juuups"
Jeps, sitten lapsen perässä juostaan, lopulta pidetään väkisin kiinni kunnes sammuu uupumuksesta... Tälläkin palstalla ollut sellaisia ketjuja muutama.
Muutama? Niitähän on harva se viikko! Ja mikä huvittavinta, tuota juoksutusrallia iltaisin PIDETÄÄN NORMAALINA IKÄÄNKUULUVANA VAIHEENA. No ei todellakaan ole normaalia. Miksi sitten samassa huoneessa nukkuen ei ole tuota rallia?

"nii"
Mun mielestä on järkyttävää, miten noihin Nina TT:n ajatuksiin suhtaudutaan. Ei perustella, kiihkoillaan vaan ja yritetään vääntää miten ne nyt vaan on väärin, perustelematta sen kummemmin omaa mielipidettä. Toista saa haukkua miten vaan, mutta itse ei kestetä mitään kritiikkiä. Todella mustavalkeita ajatuksia monilla..

Kerta minä en ymmärrä niin selitä minulle juurta jaksaen miten olen nyt mukamas puhunut itseni pussiin :xmas:

"öö"
mulle taasen jäänyt aivan erilainen mielikuva. AINOA tässäkin ketjussa joka jotain omaa mieltä ja osaa mielipiteensä perustella eikä provosoidu lapsellisuuksiin..

...

Oletko nyt vähän yksinkertainen? Lasten ruumiillinen kuritus on kielletty jo laissakin, joten tuskin typerinkään vanhempi sitä pitää yhtenä hyväksyttynä vaihtoehtona.

Yhteistyössä