[QUOTE="kolmen lapsen äiti";23453763]Miksi NinaTT noin tiukkaan väittää, että pinnasänky on lapselle häkki johon hänet pakotetaan yöksi nukkumaan? Eikö NinaTT ymmärrä pinnasängyn merkitystä?? Se on turvallisuuden kannalta erittäin hyvä vaihtoehto vauvalle. Se ei tippaakaan vähennä vauvan kanssa vietettyä lähekkäin oloa päivisin.
Onko NinaTT lukenut juttuja, joissa kerrotaan vauvan tippuneen sängyltä ja vahingoittaneen itseään näin, tai vanhemman kääntyneen unissaan vauvan päälle perhepedissä ja vauvan näin tukehtuneen??
Jos NinaTT haluaa nukkua perhepedissä, miksi hän ei silti voi myöntää pinnasängyn olevan ihan ok juttu myös niille jotka sitä haluavat lapsellaan käyttää nukkumispaikkana?
Miksi NinaTT kumoaa kaikkien muiden mielipiteet/tavat toimia ja kuitenkin myöntää itse vahingoittaneensa lastaan tupakoimalla raskausaikana? Entä jos sä joku päivä huomaat että ehkä perhepeti/ lapsen kasvattamisen puute (ts.antaa lapsen itse kasvattaa itsensä) olikin virhe samalla tavalla kuin tupakanpoltto oli raskausaikana?? Sulla ei kuitenkaan ole kuin yksi lapsi, eikä mitään takeita siitä millainen aikuinen hänestä tulee sun kasvattamisen puutteen vuoksi.[/QUOTE]
Tulipas paljon kysymyksiä
Häkki on sellainen kaltereilla varustettu soppi josta lapsi ei pääse omin avuin pois tai omin avuin äidin lähelle. Sellainen laidallinen/pinnasänky jossa on joku pääty auki jotta lapsi pääsee liikkumaan on ok. Pinnasängyn merkitys on lapselle sellainen paikka nukkua, josta hän ei pääse omin avuin pois. Lapsi tehdään siis vanhemmista riippuvaiseksi. Se ei vähennä vauvan kanssa vietettyä aikaa päivisin, mutta se kyllä vähentää läheisyyttä yöaikaan.
Olen lukenut, sängyn voi tehdä lapselle turvalliseksi. Siitä en ole lukenut, että selvin päin ollut vanhempi olisi kierähtänyt lapsensa päälle. Suurin osa kuolemista jossa vauva on nukkunut vanhempansa vieressä tapahtuu sohvilla, nojatuoleilla ja sellaisissa sängyissä, joita ei ole suunniteltu perhepedeiksi. Kyseessä on usein yliväsynyt vanhempi joka on epätoivoisesti yrittänyt nukuttaa lasta jonnekin muualle kuin yhteiseen sänkyyn, ja ovat sitten yhdessä sammuneet sohvalle. Sohva harvemmin on vauvalle sopiva nukkumapaikka, oli sitten yksin tai vanhemman kanssa.
Pinnasänky ei ole ok juttu minun mielestäni. Monia muita tapoja pidän ihan ok:na vaikken itse tee niin. Sen sijaan lapsen laittaminen häkkiin (tai pienen vauvan eristäminen koko yöksi äidistä) ei ole ok millään tasolla.
Myönnän virheeni. Olisinko uskottavampi jos väittäisin tupakoinnin raskausaikana olevan hyvä asia? Uskottavampaa taitaisi olla asian pimittäminen, mutta en ole nähnyt sitäkään hyvänä vaihtoehtona. Minun mielestäni ei tarvitse olla täydellinen voidakseen keskustella lapsenkasvatusasioista. Sen sijaan pitää olla valmis myöntämään virheensä, eikä yrittää väittää mustaa valkoiseksi.
Ei, minulla ei ole mitään takeita, eikä ole kenelläkään muullakaan. Toisaalta kaikki tähän mennessä tekemäni hyvät päätökset ovat osoittautuneet oikeastikin toimiviksi. Odotan yhä sitä kuuluisaa uhmaikää joka lapselle luvattiin tulevan. Hän osaa kyllä vastustaa mielivaltaa, sen hän on osannut jo 1-vuotiaasta asti, mutta eipä kauheasti näy niitä itkupotkuraivareita ja ei:n hokemista huvin vuoksi. Keskusteluyhteys pelaa yhä, myös vaikeissa asioissa.