bussissa kaatuu pappa meidän vaunujen päälle

Ihan vastaisuuden varalle... Mä en ainakaan koskaan istu jos olen vaunujen/rattaiden kanssa bussissa, koska siitä en vaan pääse tarpeeksi nopeasti jos tulee äkki jarrutus, vaunujen jarru pettää tai just jos joku kaatuu/horjahtaa vaunuja kohti... Mä katselen kauhulla niitä äitejä jotka menevät ihan sinne penkeille istumaan ja jättävät vauvan vaunujen kanssa yksin...
Tähän mä oon ennenkin törmännyt palstalla, siis onko sellasia vanhempia oikeesti olemassa, että jättää vaunut yksin? :O
En ikinä jättäisi!

Alkuperäinen kirjoittaja äitykkeliini;23443852:
Tähän mä oon ennenkin törmännyt palstalla, siis onko sellasia vanhempia oikeesti olemassa, että jättää vaunut yksin? :O
On juu.

Ja kerrankin sellainen rähisi MULLE kun rattaat kaatui ja lapsi loukkasi. Minä olin oman muksuni vaunujen vieressä tiiviisti, hän istui kaikessa rauhassa kauempana ja lapsi nukkui avorattaissa. Yhdessä kaarteessa sitten vaunut kippasi ihan kokonaan. Ja eukko rähisi mulle että 'mikset tehnyt mitään!'. Ööö...ikäänkuin olisi ollut mun asiani vahtia hänen rattaitaan, ja toisekseen olisi vaadittu ennustamis- ja lentotaitoa jotta olisin jotenkin pystynyt olemaan avuksi.

Se taisi tosin olla lapsen isoäiti, mutta silti.

"vieras"
Eikös ap sanonut, että "pappa" oli jäämässä pois linja-autosta ja tullut etukäteen seisomaan keskiovien luokse.

Eikä ap sanonut missä istui. Minäkin usein istun vaunujen kanssa linja-autossa, vaunujen vieressä porrasaskelman reunalla, joka nousee bussin takaosaan ja pidän samalla kiinni vaunuista. Jo siksikin, että siinä en itse lennä vaunujen päälle kolarissa ja pystyn pitämään kiinni paremmin, kun ei tarvitse keskittyä itse pysymään pystyssä, jos tulee jotain äkkinäistä.

kuski
Jos vaunut otetaan bussiin sisälle (olettaen, että kyseessä kaupunkiliikenneauto. Pikavuorobusseissa jne ne vaunut laitetaan sinne tavaratilaan, lapsi bussiin sisälle huoltajan kanssa), niin silloin seisotaan niiden vaunujen vieressä niin, että omalla kehollanne pidätte vaunuja seinää vasten.

Ne vaunut ovat täysin teidän vastuullanne, samoin kuin lapsenne niissä.

Naurettavimpia ovat ne, jotka ovat tulleet valittamaan (kuskille/yhtiölle/poliisille) siitä, että vaunut kaatuivat bussissa. Itse ovat istuneet penkissä ja kuvitelleet pienillä aivoillaan, että ne vaunujen kevyet jarrut pitäisivät ne paikallaan. Poliisia myöten on tällaisille naurettu.

"Minä"
Meille on parikin tän kaltaista tapahtunut. Toisella kerralla pappa kaatui, ei käynyt mitään. Oli kyllä sen näköinen lento, että luulin papalle sattuneen jotain. Lapsi kunnossa. Toisella kerralla törkeä mies tunki kätensä vaunuihin, jossa lapsi nukkui. Ilmeisesti otti jotain tukea niistä. Vauvan naamasta? Idiootteja maailma täynnä.

Alkuperäinen kirjoittaja äitykkeliini;23443852:
En ikinä jättäisi!
on niitä ikävä kyllä..Mun kanssa samalla bussilla kulkee yksi äiti 2 lapsen kanssa, se jättää surutta vaunut keskelle ja menee itse n.2v:n kanssa istumaan lähimmälle vapaalle paikalle (joka saattaa olla useiden penkkirivien päässä vaunuista), vaunuissa nukkuu max.3kk ikäinen vauva.

"mä"
tästä edes kukaan ei tule lähellekään vaunuja, seison itse edessä.
Missä sinä itse olet tähän mennessä seissyt, jos et vaunujen edessä? Sinun paikkasi on seistä vaunujen edessä, niiden suojana ja esteenä.

Ja sinuna en tuomitsisi toista anteeksipyytämättäjättämisestä, jos itse turvaudut väkivaltaan samantien, kun toiselle sattuu vahinko. Liekö edes ehtinyt ajatella koko asiaa, kun jo "kaikin voimin" käyt toisen kimppuun.

"hei"
"pappa" parka mahtoi itsekin säikähtää, eikä siinä hötäkässä kun sinä hepulit sait, niin älynnyt ees anteeksi pyytää!
Onneksi mitään ei sattunut, kummallekaan!!

Ihan vastaisuuden varalle... Mä en ainakaan koskaan istu jos olen vaunujen/rattaiden kanssa bussissa, koska siitä en vaan pääse tarpeeksi nopeasti jos tulee äkki jarrutus, vaunujen jarru pettää tai just jos joku kaatuu/horjahtaa vaunuja kohti... Mä katselen kauhulla niitä äitejä jotka menevät ihan sinne penkeille istumaan ja jättävät vauvan vaunujen kanssa yksin...
No en minäkään. Isomman laitan istumaan lähimmälle vapaalle penkille ja itse seison vaunujen vieressä (en kenenkään tiellä huom!).

Hienoa ettei mitään tässä tapauksessa sattunut pelästyksestä huolimatta. Ja kyllä ne vauvat on aika suojattuja näissä vaunuissa kun on kunnon kopat ja kuomut.

Oikeesti.

Jos mä horjahtaisin bussissa ja joku paiskaisi mut (takistani repien!) samantien kaikin voimin kohti bussin ovea, huutaen että vaunuissa on 3 kk ikäinen vauva, niin voisin hyvinkin olla että :O ja anteeksipyyntö voisi unohtua.

Ihan kuin kukaan tahallaan kaatuisi.

Viimeksi muokattu:
Oikeesti.

Jos mä horjahtaisin bussissa ja joku paiskaisi mut (takistani repien!) samantien kaikin voimin kohti bussin ovea, huutaen että vaunuissa on 3 kk ikäinen vauva, niin voisin hyvinkin olla että :O ja anteeksipyyntö voisi unohtua.

Peesi. Ymmärrän, että joskus tulee näitä primitiivireaktioita, mutta yhtälailla ap saisi käytöstään pyytää anteeksi. Ei tuo horjahdus todellakaan oikeuta käsiksikäymiseen!

ei ihan näin yksinkertaista
Jos vaunut otetaan bussiin sisälle (olettaen, että kyseessä kaupunkiliikenneauto. Pikavuorobusseissa jne ne vaunut laitetaan sinne tavaratilaan, lapsi bussiin sisälle huoltajan kanssa), niin silloin seisotaan niiden vaunujen vieressä niin, että omalla kehollanne pidätte vaunuja seinää vasten.

Ne vaunut ovat täysin teidän vastuullanne, samoin kuin lapsenne niissä.

Naurettavimpia ovat ne, jotka ovat tulleet valittamaan (kuskille/yhtiölle/poliisille) siitä, että vaunut kaatuivat bussissa. Itse ovat istuneet penkissä ja kuvitelleet pienillä aivoillaan, että ne vaunujen kevyet jarrut pitäisivät ne paikallaan. Poliisia myöten on tällaisille naurettu.
Minäpä pidin vaunuista kiinni (ja toisella kädellä kaiteesta). Yhtäkkiä tuli äkkijarrustus ja MINÄ lensin kahtien vaunujen yli toisen naisen päälle. Onneksi kenellekään muulle ei käynyt mitään! Minä olen sittemmin joutunut kärsimään, mutta siitä ei sen enempää. Bussiyhtiö muuten kysyi, että miksi olin siellä seisomassa enkä istumassa... Eli näköjään asiakas tekee aina väärin. Lopulta vakuutus korvasi kaikki kulut.

Meilläpäin muuten vaunut saa lukkoon myös kaiteeseen. Silloin on hyvä mennä itse istumaan ja pitää vaunuista vielä kiinni samalla. En meinaa kovin hevillä enää seiso linja-autossa. Se on ihan sama kuinka pitää kiinni 60km/h, kun tulee äkkipysähdys.

"mjää"
Se taisi vaan nauraa ap:n tyhmyydelle! ties vaikka olisi itsensäkin satuttanut, mutta ei varmaankaan siinä tilanteessa sitä kukaan huomaa kun päälle käydään. Toivottavasti ap saisi syytteen tuosta

"an-nikki"
Jostain syystä tosi monet erityisesti iäkkäämmät matkustajat tapaavat ottaa tukea vaunuista kulkiessaan bussin keskiosan ohi. (oli ne vaunut sitten miten päin tahansa) Luulisi, että ne tolpat siellä bussissa olisi vähän tukevammat rakennelmat ottaa tukea? Olen pari kertaa kyllä sanonut ihan kauniisti, että vaunista tukea ottaminen ei ole kovin kivaa kun saattavat kuitenkin keikahtaa ja siellä on se vauvakin kyydissä. Ei kukaan kyllä ole pahastunut kun olen sanonut asiasta.

Ja AP:lle vielä, olisin ihan varmasti säikähtänyt myös yhtälailla. Sitä kun tulee tehneeksi kaikkensa ja joskus vähän liioiteltunakin oman lapsen vuoksi :)

niinp
Oikeesti.

No aivan!! Sit tää yks friikki vielä pitää vaunuja tahalteen huonosti bussissa, tyyliin 'minä valtaan vaunuineni koko auton, te muut saatte väistää' ja vielä ihmettelee jos joku kaatuu niitä päin!! On varmaan tukkineet koko tien niin ettei toiset ole voinut kunnolla edes pitää kiinni mistään!!!! Mikset halua ap suojella vauvaasi vaan tunget hänet kaikkien armoille tuolla tavalla kun laitat vaunut?!?!?

"mä"
[QUOTE="an-nikki";23444515]
Ja AP:lle vielä, olisin ihan varmasti säikähtänyt myös yhtälailla. Sitä kun tulee tehneeksi kaikkensa ja joskus vähän liioiteltunakin oman lapsen vuoksi :)[/QUOTE]

Onko ihan yleistäkin tuo väkivallan käyttö äitien keskuudessa? :O Järkyttävää!

"an-nikki"
[QUOTE="mä";23444556]Onko ihan yleistäkin tuo väkivallan käyttö äitien keskuudessa? :O Järkyttävää![/QUOTE]

Kirjoitinko sun mielestä väkivallan käytöstä? En vaan säikähtämisestä. Olen kyllä naputtanut murkuille kun leikkivät tulitikuilla ja pari palavaa tikkua lensi vaunuihin. Kuin myös olen ärähtänyt teineille, jotka leikkivät ninjaa metrossa ja tulivat siinä sivussa potkaisseeksi mua kylkeen, vaunuja, sekä toista naismatkustajaa.

Olisin tehnyt samallalailla ja olisin myös ollut vihainen.

Onneksi meille ei tähän päivään mennessä ole vastaavaa käynyt.

Mutta joo, minä olen ihminen jolla tosiaan on nuo primitiivireaktiot aika herkässä jos lasta uhkaa jokin. En ole mitenkään erityisen ylpeä siitä, mutta niin vaan on.

Mua työnsi joku 60-70-vuotias pappa vaunuja vasten oikein voimalla täydessä bussissa kun hänen olisi pitänyt päästä ohi (vaikka siinä tilassa ei todellakaan tuo mies olisi mahtunut ohi). Ja juu, räjähdin että eikö tosiaan voi odottaa sen aikaa että muut vaunut pääsevät ulos, sitten minä, että mahtuisikin jopa ulos eikä tarvitsisi tulla tuuppimaan. Vastapallo oli että "kyllä kuule teidänkin pitää joskus väistää". Kieltämättä teki mieli tirvasta sitä ukkoa.

Yhteistyössä