Minusta on taaperoyöimettäjän oma vika, kun lapsi heräilee ja äiti on niiiiiiiin puhki!

• Viestiketjun aloittaja pistejapoikki
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
On myös tutkijoita joiden mielestä kätkytkuolemariski vähenee perhepedissä. Äiti on lähellä ja pystyy nopeastikin reagoimaan esim. vauvan mahdolliseen hengityskatkokseen.

"In Japan, for example, where co-sleeping is the norm, SIDS rates are among the lowest in the world, which suggests that this arrangement may actually help to prevent SIDS." (Dr James J. McKenna, World Health 1996.)

Eli Japanissa, jossa perhepeti on sääntö, kätkytkuolemien määrä on alhaisin maailmassa. Tämä järjestely voi todellakin estää kätkytkuoleman.

"minna"
Mäkään en jaksa lukea koko ketjua. Mutta jos äiti imettää tuon ikäistä ja lapsi herää monta kertaa syömää ja äiti valittaa väsymystään. Kyllä silloin ehkä kannattaa kokeilla josko auttais imetyksen lopettaminen. Valittaa saa kyllä, mutta ei ole mitään järkeä jatkaa aina vaan samalla tyylillä, jos se ei ole hyvä.

ok
[QUOTE="minna";23434303]Mäkään en jaksa lukea koko ketjua. Mutta jos äiti imettää tuon ikäistä ja lapsi herää monta kertaa syömää ja äiti valittaa väsymystään. Kyllä silloin ehkä kannattaa kokeilla josko auttais imetyksen lopettaminen. Valittaa saa kyllä, mutta ei ole mitään järkeä jatkaa aina vaan samalla tyylillä, jos se ei ole hyvä.[/QUOTE]

Peesi. Kannattaa vähän miettiiä omaakin jaksamista, ja jos lapsi on jo tuon ikäinen, niin...

"vieras"
Jahas, hernekeppi iski. Tiesitkö, että äidin fanaattisuus on lapselle pahasta? Ja suomalainen kätkytkuolematutkija, joka on tutkinut nimenomaan Suomessa tapahtuvia kätkytkuolemia, sanoo, että vanhemman vieressä nukkuminen nostaa kätkytykuoleman riskiä.

Tässä:

Edelleenkään ei tiedetä mikä kätkytkuoleman aiheuttaa, Jorvin sairaalan lastentautien apulaisylilääkäri Turkka Kirjavainen kertoo.

Tärkeimmät vaaratekijät tunnetaan. Selvimpiä ovat nukuttaminen vatsallaan ja äidin tupakointi raskauden aikana, vähäisempiä nukuttaminen kyljellään, liian lämpimässä tai vanhemman vieressä. Vauvoilla on myös todettu viitteitä hengitystietulehduksesta.

"Kuolleiden vauvojen verenkierron säätely ei ole ehkä ollut aivan normaali. He eivät ole reagoineet elvytykseen, vaikka se olisi aloitettu nopeasti", Kirjavainen sanoo.

Hän uskoo, että kuolinsyy on todennäköisesti tukehtuminen. Sitä ennen vauvat eivät ole olleet täysin terveitä.

Suojaavia tekijöitä tunnetaan vain yksi, unitutin käyttö.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23434805]Jahas, hernekeppi iski. Tiesitkö, että äidin fanaattisuus on lapselle pahasta? Ja suomalainen kätkytkuolematutkija, joka on tutkinut nimenomaan Suomessa tapahtuvia kätkytkuolemia, sanoo, että vanhemman vieressä nukkuminen nostaa kätkytykuoleman riskiä.

Tässä:

Edelleenkään ei tiedetä mikä kätkytkuoleman aiheuttaa, Jorvin sairaalan lastentautien apulaisylilääkäri Turkka Kirjavainen kertoo.

Tärkeimmät vaaratekijät tunnetaan. Selvimpiä ovat nukuttaminen vatsallaan ja äidin tupakointi raskauden aikana, vähäisempiä nukuttaminen kyljellään, liian lämpimässä tai vanhemman vieressä. Vauvoilla on myös todettu viitteitä hengitystietulehduksesta.

"Kuolleiden vauvojen verenkierron säätely ei ole ehkä ollut aivan normaali. He eivät ole reagoineet elvytykseen, vaikka se olisi aloitettu nopeasti", Kirjavainen sanoo.

Hän uskoo, että kuolinsyy on todennäköisesti tukehtuminen. Sitä ennen vauvat eivät ole olleet täysin terveitä.

Suojaavia tekijöitä tunnetaan vain yksi, unitutin käyttö.[/QUOTE]

Ja jatkan!

Lapsi tarvitsee myös unta! Esim. taaperoikäiselle on tärkeää saada unta, etenkin aivojen kehitykselle. Ja jos esim. 1,5 v. esim. herää ja syö tunnin välein, niin siitä on taaperolle haittaa, koska unisyklit jäävät lyhyeksi, ja lapsi on hereillä ollessaan kärttyinen.

Olen minäkin kahta yli vuoden ikäiseksi saakka imettänyt, eikä siinä mitään ongelmia ole. Miksi niitä pitää yöllä imettää?? Totta kai se on äidin valintaa, miten lasta iltaisin tankkaa ja opettaako lasta yötissille. Meillä on päässyt tissille halutessaan, ja kun en enää jaksanut sitä, lopetin imetyksen. Mikä se ongelma oli?

[QUOTE="vieras";23434805]
Tässä:

[/QUOTE]

No harvoin kuolleella on normaali verenkierron säätely. :kieh:

patologi
Siis jaksatteko te oikeasti jankkaa tästä samasta asiasta viikosta toiseen???

Millä teidät saisi tajuamaan ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa toimia ja että SIDS on suomeksi sudden infant death syndrome eli kätkyt- kuolema ja sitä nimikettä käytetään VAIN jos vauvan kuolemalle ei löydy MITÄÄN selitystä. Eli kaikki ne vauvat joiden kuolema luokitellaan SIDS/ kätkyt-kuolema niin syy on tuntematon. Jos syynä on ollut autonomisten toimintojen epäkypsyys, sydämen toiminnan äkillinen lakkaaminen, tukehtuminen tai jokin muu tunnettu syy niin silloin ei kyseessä ole enää SIDS. Joten lopettakaa puhuminen asiasta, josta ette oikeasti tiedä YHTÄÄN mitään.

Sen lisäksi: minusta on helvetin törkeetä selittää täällä et oma vikas jos muksus kuolee jos teet noin tai näin. Eihän kukaan pysty millään tavalla ehkäisemään kätkyt- kuolemalta. Paitsi tietenkin jos aikoo valvoa vauna ensimmäiset 12 kuukautta 24/7 lapsen vierellä tekemättä mitään muuta kuin seuraamalla vauvan elintoimintoja. Mutta siihen ei yksikään vanhempi pysty, joten turha on ketään syytellä.

Opetelkaa joskus oikeasti ymmärtämään asioita joiden puolesta/ vastaan olette. Tämän palstan meno on täysin samanlaista kuin vauva- lehden palstalla ja olenkin aina raskaana oleville asiakkaiden omaisille, ystäville ja sukulaisille sanonut ettei heidän knanata näillä palstoilla pyöriä kun tieto on muka- faktaa.

Miksi itse täällä pyörin? No, sanotaanko näin että pystyn paremmin auttamaan asiakkaideni omaisia kun tiedän millä tavalla ihmiset asennoituvat kätkyt- kuolemaan ja ylipäätään vauvojen ja alle kouluikäisten lasten sairauksiin, perheiden erilaisiin elämäntapoihin ja kasvatus- ideologioihin ja kuinka tehdään päätös sairaan lapsen lääkäriin viemisestä... Kiitos, että autatte minua tässä työssä.

"vieras"
Siis jaksatteko te oikeasti jankkaa tästä samasta asiasta viikosta toiseen???

Millä teidät saisi tajuamaan ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa toimia ja että SIDS on suomeksi sudden infant death syndrome eli kätkyt- kuolema ja sitä nimikettä käytetään VAIN jos vauvan kuolemalle ei löydy MITÄÄN selitystä. Eli kaikki ne vauvat joiden kuolema luokitellaan SIDS/ kätkyt-kuolema niin syy on tuntematon. Jos syynä on ollut autonomisten toimintojen epäkypsyys, sydämen toiminnan äkillinen lakkaaminen, tukehtuminen tai jokin muu tunnettu syy niin silloin ei kyseessä ole enää SIDS. Joten lopettakaa puhuminen asiasta, josta ette oikeasti tiedä YHTÄÄN mitään.

Sen lisäksi: minusta on helvetin törkeetä selittää täällä et oma vikas jos muksus kuolee jos teet noin tai näin. Eihän kukaan pysty millään tavalla ehkäisemään kätkyt- kuolemalta. Paitsi tietenkin jos aikoo valvoa vauna ensimmäiset 12 kuukautta 24/7 lapsen vierellä tekemättä mitään muuta kuin seuraamalla vauvan elintoimintoja. Mutta siihen ei yksikään vanhempi pysty, joten turha on ketään syytellä.

Opetelkaa joskus oikeasti ymmärtämään asioita joiden puolesta/ vastaan olette. Tämän palstan meno on täysin samanlaista kuin vauva- lehden palstalla ja olenkin aina raskaana oleville asiakkaiden omaisille, ystäville ja sukulaisille sanonut ettei heidän knanata näillä palstoilla pyöriä kun tieto on muka- faktaa.

Miksi itse täällä pyörin? No, sanotaanko näin että pystyn paremmin auttamaan asiakkaideni omaisia kun tiedän millä tavalla ihmiset asennoituvat kätkyt- kuolemaan ja ylipäätään vauvojen ja alle kouluikäisten lasten sairauksiin, perheiden erilaisiin elämäntapoihin ja kasvatus- ideologioihin ja kuinka tehdään päätös sairaan lapsen lääkäriin viemisestä... Kiitos, että autatte minua tässä työssä.
Toki on totta, että kukaan ei kätkytkuolemaa voi estää mitenkään. Riskejä voi silti pienentää. Eli ei tupakkaa raskausaikana, unitutti, ja selällään nukuttaminen.

Voi kauheaa! Ollaanko nyt tilastovääristymiä, kun molemmat lapseni ovat edelleen hengissä, kummallakaan ei ole ollut tuttia ja molempia olen imettänyt pitkälle toista vuotta. Voi ei! Mitähän ne lääkärit nyt sanoo?

"vieras"
[QUOTE="vieras";23434843]Ja jatkan!

Lapsi tarvitsee myös unta! Esim. taaperoikäiselle on tärkeää saada unta, etenkin aivojen kehitykselle. Ja jos esim. 1,5 v. esim. herää ja syö tunnin välein, niin siitä on taaperolle haittaa, koska unisyklit jäävät lyhyeksi, ja lapsi on hereillä ollessaan kärttyinen.[/QUOTE]

No tottakai!!! Mutta se taapero herää OMAN UNISYKLIN MUKAISESTI, joka sattuu olemaan just se sama kuin aikuisella, eli noin puolitoista tuntia, niin se taapero saa tarvitsemansa unen. Ihan kuule HUS unikoulussakin se sanotaan, että (tosin tässä puhutaan vauvoista, joilla yksi unisykli on 50 min):

"Unilaboratorioissa on seurattu unihäiriöisten ja ei-unihäiriöisten imeväisten nukkumista. On todettu molempien heräävän säännöllisesti n. joka toisen – joka kolmannen unikierroksen aikana. Herääminen on toisella ryhmällä täydellistä, toisella vain havahtumista valvetilaan, jonka jälkeen alkaa uusi painuminen kohti unen syviä kerroksia. Tämä ero jakaa lapset hyviin ja huonoihin nukkujiin.

Unitutkimukset siis osoittavat, että terve vauva usein herää unisyklinsä kevyimmissä kohdissa nukahtaakseen joko itse tai autettuna uuteen sykliin. Koska vauva herää oman unisyklinsä mukaan, hän saa tarvitsemansa unen ja on päivisin virkeä - päinvastoin kuin häntä hoitaneet aikuiset.

[QUOTE="Minä";23434923]Imetättekö, ninaTT ja Eemin äiti lapsianne yleisillä paikoilla? Jos, niin minkälaisia reaktioita olette kohdanneet? Olen niin pirun utelias. :D[/QUOTE]

Kyllä, imetän. Toistaiseksi kukaan ei ole mitään sanonut, ja harvemmin mitään katseitakaan tulee. Toisaalta suurimman osan ajasta en tiedä, että hoksaako kukaan edes imetystä tapahtuvan. Ihmiset näkevät mitä olettavat näkevänsä, eivät hokaa, että sylissä oleva lapsi voisi olla tissillä...

"vieras"
[QUOTE="vieras";23435911]No tottakai!!! Mutta se taapero herää OMAN UNISYKLIN MUKAISESTI, joka sattuu olemaan just se sama kuin aikuisella, eli noin puolitoista tuntia, niin se taapero saa tarvitsemansa unen. Ihan kuule HUS unikoulussakin se sanotaan, että (tosin tässä puhutaan vauvoista, joilla yksi unisykli on 50 min):

"Unilaboratorioissa on seurattu unihäiriöisten ja ei-unihäiriöisten imeväisten nukkumista. On todettu molempien heräävän säännöllisesti n. joka toisen – joka kolmannen unikierroksen aikana. Herääminen on toisella ryhmällä täydellistä, toisella vain havahtumista valvetilaan, jonka jälkeen alkaa uusi painuminen kohti unen syviä kerroksia. Tämä ero jakaa lapset hyviin ja huonoihin nukkujiin.

Unitutkimukset siis osoittavat, että terve vauva usein herää unisyklinsä kevyimmissä kohdissa nukahtaakseen joko itse tai autettuna uuteen sykliin. Koska vauva herää oman unisyklinsä mukaan, hän saa tarvitsemansa unen ja on päivisin virkeä - päinvastoin kuin häntä hoitaneet aikuiset.[/QUOTE]

Miksi sitten moni äiti kertoo, että kun taaperolta jää yösyönti pois(jopa jatkuva, tunnein välein yösyöminen) niin lapsi alkaa nukkua tunteja putkeen? Meillä ainakin lapsi nukkui taaperona klo 22-8 heräämättä kertaakaan. Nukkui parisänkymme vieressä, joten heräsimme kyllä, jos lapsella olisi ollut hätä/olisi itkenyt.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23435911]No tottakai!!! Mutta se taapero herää OMAN UNISYKLIN MUKAISESTI, joka sattuu olemaan just se sama kuin aikuisella, eli noin puolitoista tuntia, niin se taapero saa tarvitsemansa unen. Ihan kuule HUS unikoulussakin se sanotaan, että (tosin tässä puhutaan vauvoista, joilla yksi unisykli on 50 min):

Unitutkimukset siis osoittavat, että terve vauva usein herää unisyklinsä kevyimmissä kohdissa nukahtaakseen joko itse tai autettuna uuteen sykliin. Koska vauva herää oman unisyklinsä mukaan, hän saa tarvitsemansa unen ja on päivisin virkeä - päinvastoin kuin häntä hoitaneet aikuiset.[/QUOTE]

Tässä puhutaan vauvoista, ei taaperoista!!!

"vieras"
samaa mieltä, tuon ikäinen lapsi ei todella tarvitse enää yöllä tissiä! ei tee hyvää hampaille, unimäärälle jne.
en nyt puutu taaperoimetykseen muuten, mutta toi yöllä imettäminen on jo täysin turhaa, tyhmää ja siinä saa äiti jo katsoa peiliin!

[QUOTE="Minä";23434923]Imetättekö, ninaTT ja Eemin äiti lapsianne yleisillä paikoilla? Jos, niin minkälaisia reaktioita olette kohdanneet? Olen niin pirun utelias. :D[/QUOTE]

Imetän yleisil paikoil. Reagointii on ollu ihan laidast laitaan. Ihan tuntemattomat ja puolitutut on kommentoinu tosi ilkeestiki, mut myös positiivisii ja ihailevii kommentteja oon kuullu. Sukulaiset, ystävät ja tutut on suhtautuneet suurimmaks osaks tosi asiallisest. :)

Mamahemuli
No, mä vähän komppaan tätä kyllä. Meillä jo aika iso 'taapero', ei enää siis imetystä, mutta herää sen sata kertaa yössä vaatimaan maitopulloa. Ja minä - saadakseni sen hiljaiseksi asap - tallustan ja haen. Tiedän, että pari yötä huudattamalla tämä rituaali loppuis, mutta... mä en vaan yksinkertaisesti jaksa alkaa sitä huudattaan. Eli että joo, lapsi tekee sitä mihin on tottunut, mutta joskus vanhempien on vaan mietittävä, että mikä missäkin tilanteessa on se pienin riesa.

"Hmm"
Meillä 14kk ikäiset kaksoset, syövät edelleen öisin 2-4x rintaa. Toisaalta ihanaa, toisaalta voisin jo nukkuakin pidempiä pätkiä. Nukutaan perhepedissä, joten vaivatonta tuo syöttäminen. Tuntuu että vierottamiseen ei ole energiaa, odottelenkin tässä että vierottaisivat itse itsensä.. Saas nähdä ;)

Yhteistyössä