Minusta on taaperoyöimettäjän oma vika, kun lapsi heräilee ja äiti on niiiiiiiin puhki!

• Viestiketjun aloittaja pistejapoikki
  • Ensimmäinen viesti
pistejapoikki
En vaan pysty empatiseeraamaan tuttavaani tässä asiassa. Hän arvostelee muita, jotka eivät imetä suunnilleen kouluikään saakka ja paatostaa suu vaahdossa täysimetyksestä, jos joku tuttavistaan aikoo antaa vauvalle korviketta jo 4kk iässä.

Tämä ko. tuttava valittaa aina väsymystään ja puheenaiheet on aina sitä samaa:" *syvä, väsynyt, kuuluva huokaus* Viime yönä taas heräiltiin 1,5 tunnin välein.." Siis tätä on ollut kuukausitolkulla. Hänen "vauvansa", kuopus, on nyt 1v7kk ikäinen ja tuttava imettää kuopusta edelleen. Öisin, kun kuopus herää, mennään tunkemana tissi suuhun että uni tulee taas. Ja iltaisin tissitellään uneen.

Minusta ei tosiaan ole mikään ihme, kun noin "iso" lapsi heräilee eikä osaa nukahtaa ilman tissiä, kun siihen on opetettu. Ihan turha valittaa väsymystään.

"aapee"
[QUOTE="PLÄÄH";23423596]No jaa, turha siis tolla logiikalla valittaa jos pieni vauvakin heräilee syömään/itkemään tms yöllä? JOO ITEHÄN NE LAPSET TEIT, EI SAA VALITTAA!!1[/QUOTE]

On eri asia tehdä lapset ja hoitaa niitä järkevästi, kuin tissitellä puolitoistavuotiasta kuin pikkuvauvaa. Puolitoistavuotias osaa kyllä nukahtaa itsekseenkin ja syödä + juoda muutakin kuin pikkuvauvat.

[QUOTE="aapee";23423608]On eri asia tehdä lapset ja hoitaa niitä järkevästi, kuin tissitellä puolitoistavuotiasta kuin pikkuvauvaa. Puolitoistavuotias osaa kyllä nukahtaa itsekseenkin ja syödä + juoda muutakin kuin pikkuvauvat.[/QUOTE]

Mikä on järkevää lastenhoitoa?

[QUOTE="aapee";23423608]On eri asia tehdä lapset ja hoitaa niitä järkevästi, kuin tissitellä puolitoistavuotiasta kuin pikkuvauvaa. Puolitoistavuotias osaa kyllä nukahtaa itsekseenkin ja syödä + juoda muutakin kuin pikkuvauvat.[/QUOTE]

Se järkevä hoito on jokaisen perheen oma valinta ja päätös. Tuttavasi saattaa hyvinkin ajatella sinusta jotain samankaltaista.

Kyllä mäkin mietin miksi joku valittaa siitä että on liian vähän aikaa perheen kanssa ja on niin kamalan väsynyt kun on päättänyt mennä töihin lapsen ollessa vuoden vanha, nämä samaiset ihmiset taas voivat ajatella kotiäideistä että mitä valittavat väsymystä kun ovat vain kotona.

Ihmiset on.

Taaperoimetys on aivan normaalia ja järkevää lapsenhoitoa :) Ja kyllä imetetty lapsi syö ja juo muutakin tässä iässä ;)

T. 2v9kk lapsi, imetys jatkuu yhä...

---
Itse painiskelen nyt tämän asian kanssa, kun meillä 7kk ikäinen heräilee edelleen 1,5h välein pahimmillaan, parhaimmillaankin kolme kertaa yössä ja vaatii tissiä nukahtamiseen. On aina olllut herkkäuninen. En viitsisi toista huudattaa, kun nukahtaa niin kivasti pienellä maitotilkalla. Mutta jossain vaiheessa yöimetys saa kyllä jäädä. Mielummin aika pian. Väsynyt olen, mutta sitä en kyllä ääneen uskalla sanoa, kun suurinpiirtein silmille käydään, että omaan sänkyyn se lapsi ja imetys loppuu tai on tosi huono äiti.

"vieras"
Jos joku ihminen tekee valinnoistaan ideologian, on todella vaikeaa nähdä sille vastakkaisia asioita. Kaikki vastakkaiset mielipiteet tyrmätään suoraan ja asioista tehdään mustavalkoisia. Ei vaan haluta myöntää, että nyt saattaisi olla paikka tarkistaa omia valintojaan.

No, itehän se joutuu heräilemään öisin. Ehkä kannattaa vaan jättää sen mielipiteet tässä asiassa omaan arvoonsa.

Itse painiskelen nyt tämän asian kanssa, kun meillä 7kk ikäinen heräilee edelleen 1,5h välein pahimmillaan, parhaimmillaankin kolme kertaa yössä ja vaatii tissiä nukahtamiseen. On aina olllut herkkäuninen. En viitsisi toista huudattaa, kun nukahtaa niin kivasti pienellä maitotilkalla. Mutta jossain vaiheessa yöimetys saa kyllä jäädä. Mielummin aika pian. Väsynyt olen, mutta sitä en kyllä ääneen uskalla sanoa, kun suurinpiirtein silmille käydään, että omaan sänkyyn se lapsi ja imetys loppuu tai on tosi huono äiti.
7kk on todella pieni vielä, moni ei oikeasti ole vielä pystyvä nukkumaan yötään läpi syömättä tuossa iässä. Imetä hyvällä omallatunnolla ja valita kun siltä tuntuu :)

"Pölö"
Ei varmaan ole taaperoimetyksen vika sinänsä jos lapsi heräilee. Nukahtamistottumuksissa on vain vikaa. Ihan pientkään vauvaa ei kannattaisi ikinä nukuttaa tissille, koska hän hakee yölläkin aina samaa nukahtamisfiilistä ja eihän se sitten ilman imettämistä onnistu. Tämä vinkkinä tuttavallesi.

Taaperoimetys lienee jokaisen oma asia. Siinä ei ole mitään, mitä ilman lapsi ei tulisi toimeen, mutta jos äiti haluaa, niin mikä estää?

"PLÄÄH"

Mikäs sinä oot sanomaan mikä on järkevästi ja mikä ei? Kaikki vanhemmat/äidit ei tee samoin kuin muut, esim. sinä.

"heips"
Mä lopetin yöimetykset juuri siksi että saisin nukkua. 6kk ikäiselle pidettiin unikoulu ja lopetin samalla yöimetyksen ja on siitä lähtien nukkunut 11-12 tuntia yössä! Korviketta en antanut kertaakaan, ei yli puolitvuotias tarvitse maitoa öisin jos syö päivällä kiinteitä.

[QUOTE="vieras";23423667]Jos joku ihminen tekee valinnoistaan ideologian, on todella vaikeaa nähdä sille vastakkaisia asioita. Kaikki vastakkaiset mielipiteet tyrmätään suoraan ja asioista tehdään mustavalkoisia. Ei vaan haluta myöntää, että nyt saattaisi olla paikka tarkistaa omia valintojaan.

No, itehän se joutuu heräilemään öisin. Ehkä kannattaa vaan jättää sen mielipiteet tässä asiassa omaan arvoonsa.[/QUOTE]

Oletko varma että tämä puheissa oleva ihminen on tehnyt näistä valinnoista "ideologian", ettei se ole vain ap:n väritystä? Kun on täysin päinvastaista mieltä jostain, näkee helposti vain ne negatiiviset puolet ja liioittelee kommentteja ja mielipiteitä, lukee rivien välistä sellaistakin mitä siellä ei ole ;) Sanon vaan että on vähän hassua vetää tuollaisia 100% todellisuuteen pohjautuvia johtopäätöksiä nettikeskustelusta jossa edes kyseessä oleva ihminen ei itse kirjoita.

-
Musta taaperoimetys on ihan ok, itse en kuitenkaan imettänyt niin pitkään. Mutta tuo, että öisin täytyy antaa tissiä. Kyllä se on sitten oma vika jos on opettanut vauvan nukahtamaan tissille ja tyrkyttää sitä joka kerta kun vähänkin lasta kiukuttaa.

Mutta sinä et varmaan anna lapsellesi enää ÖISIN tissiä?
Siitähän tässä nyt varmaan oli kyse.
Noo.... :D Itseasiassa. Olen mä jo tuon yövieroittanut kaksikin kertaa, mutta sitten tuli flunssa ja meillä on ollu aika paljon stressiä ja seliseli, että ollaan taas lipsuttu yöimetyksiin ;) Laps on aina ollut hieman herkempi heräilemään, ei ne heräilyt yöimetyksen loppumiseen kokonaan loppunut.

3,5v siskonpoikaani ei olla imetetty muutamaa kuukautta pitempään ja maitopullokin otettiin pois jo vuosia sitten, silti herää yhä käytännössä joka yö vähintään kerran. Aina se siis ei ole niin yksinkertaista, että kun syötöt lopetetaan, niin lapsi maagisesti nukkuisi koko yön heräilemättä.

"joku"
Jos vanhemmat nukuttavat lapsen eri sänkyyn ja yöheräilyjen takia joutuvat öisin juoksemaan ympyrää, niin saako silloinkin sanoa, että omapa on syynne kun ette nuku perhepedissä`?
Ymmärrätkö että jotkut lapset nukkuvat PAREMMIN omassa sängyssä? Meille ainakin perhepeti oli huono vaihtoehto (mulle niskakipuja, lapsi heräsi koko ajan ja piti mennä samaan aikaan nukkumaan). Heti kun siirrettiin omaan sänkyyn loppui yöheräilyt :)

Yhteistyössä