Olen maalaisjärjen ilmentymä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hbeage
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mamma italiana";23400591]kukaan ei ole vielà kunnolla mààritellyt maalaisjàrkeà.
minusta maalaisjàrki ei riità pààtòkseen energinatuotanto menetelmistà. minusta maalaisjàrki on vielà jotain vàlittòmàmpàà ja kaikille ihmisille sallittavaa kuten
- ei kauheaaa ihmettelyà mità lapsille pààlle juuri nyt (kerrospukeutuminen toimii aina kun ei tiedà)
- ruoka ei vanhene juuri klo 00.01 kun viimeinen kàyttòpàivà meni umpeen[/QUOTE]

Miksi maalaisjärki ei riitä? Eikö sitä saa käyttää tiettyihin asioihin? Kun minulla ei tutkintoa ydinfysiikasta ole niin mihin pohjaan käsitykseni esim. ydinvoimasta ellen maalaisjärkeen jonka kautta käsittelen sitä tietoa joka minulla on?

Käsittääkö muut maalaisjärjen niin että sitä saa käyttää vain arkipäivän triviaaleihin asioihin? Enpä olisi ajatellut.

No maalaisjärjellä ajateltuna on käsittämättömän typerää sijoittaa ydinvoimaan, joka vaatii älyttömät suojatoimenpiteet ja jonka jäte varastoidaan peruskallioon. juuri oli lehdessä uutinen, jossa mietittiin millainen varoituskuva näille säilytyspaikoille voitaisiin laittaa, että parintuhannen vuoden kuluttuakin ihmiset ymmärtäisivät vaaran.

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna niin ei täällä maapallolla enää ole ihmisiä parintuhannen vuoden päästä.

[QUOTE="Mamma italiana";23400591]kukaan ei ole vielà kunnolla mààritellyt maalaisjàrkeà.
minusta maalaisjàrki ei riità pààtòkseen energinatuotanto menetelmistà. minusta maalaisjàrki on vielà jotain vàlittòmàmpàà ja kaikille ihmisille sallittavaa kuten
- ei kauheaaa ihmettelyà mità lapsille pààlle juuri nyt (kerrospukeutuminen toimii aina kun ei tiedà)
- ruoka ei vanhene juuri klo 00.01 kun viimeinen kàyttòpàivà meni umpeen[/QUOTE]

:laugh: juuri näin

Maalaisjärjellä voi myös itse päättää perheen nukkumajärjestyksestä, rokotuksista sekä kiinteiden soseiden aloittamisesta vauvalle :D

Minusta maalaisjärki liittyy siihen, että ihminen luottaa omiin vaistoihinsa, tai miksi niitä nyt ikinä halutaankaan kutsua. Tämä ilmenee mm. lastenkasvatuksessa ja muussakin elämässä. Nykyään tuntuu, että ihmiset ovat aika vieraantuneita maalaisjärjestä ja asioista tehdään kovin plajon vaikeampia ja monimutkaisempia, kuin ne ovatkaan.

Miksi maalaisjärki ei riitä? Eikö sitä saa käyttää tiettyihin asioihin? Kun minulla ei tutkintoa ydinfysiikasta ole niin mihin pohjaan käsitykseni esim. ydinvoimasta ellen maalaisjärkeen jonka kautta käsittelen sitä tietoa joka minulla on?

Käsittääkö muut maalaisjärjen niin että sitä saa käyttää vain arkipäivän triviaaleihin asioihin? Enpä olisi ajatellut.

no kàsitàn yksinkertaisesti niin ettà jostain ydinfysiikasta ja sen riskeistà en tiedà tarpeeksi. maalaisjàrki ei riità myòskàààn esim kirurgisissa toimenpiteissà. mikrobiologissa. maalaisjàrki ei riità esim oikeudessa (sità varten tarvitaan asianajajia). siis maalaisjàrki ja asiantuntemus eivàt mielestàni ole sama asia. se ettà ovatko politiikot asiantuntijoita onkin eri asia. toivottavasti konsultoivat asiantuntijoiden kanssa, osa niin tekee, ei varmasti kaikki

Tutkimukset, tilastot, asiantuntijalausunnot on yleensä aika hyviä lähteitä mihin pohjata käsityksensä tälläisissa asioissa. Mielestäni sitä maalaisjärkeäkin voi käyttää, mutta ei siitä tälläisissä asioissa yleensä paljon hyötyä ole.

Niin on ja itseasiassa olen tästä sataprosenttisen varma, et vaikuta kovinkaan älykkäältä. Vihaiselta ja ahdasmieliseltä kyllä, mutta älykäs, no et todellakaan ole.

Eipä ole tässä ketjussa älystä ollutkaan kyse vaan maalaisjärjestä. Olet varmaan jotain lähipiirin porukkaa kun tiedät minusta enemmänkin? Ei mulla ole mitään syytä olla vihainen, en ota tätä palstaa niin tosissani ja elämä sujuu ihan hyvin ;) Jos olemme olleet asioista eri mieltä, koet ehkä että olen ahdasmielinen kun en ajattele samoin, mutta jos objektiivisemmin seuraisit joitain keskusteluja täällä, huomaisit ehkä niitä todella ahdasmielisiä kommentteja :)

Munkin mielestä maalaisjärjellä ajatellaan, kun ei välttämättä tiedetä asian teoriaa sen enempää tai jos teorioita on useampi niin maalaisjärjellä ajatellaan, että mikä niistä on omasta mielestä se oikea.

Tutkimukset, tilastot, asiantuntijalausunnot on yleensä aika hyviä lähteitä mihin pohjata käsityksensä tälläisissa asioissa. Mielestäni sitä maalaisjärkeäkin voi käyttää, mutta ei siitä tälläisissä asioissa yleensä paljon hyötyä ole.

Tarkoitan sitä että se maalaisjärki on aina tietyllä tapaa mukana, sitä käytetään välineenä käsitellä ja suhteuttaa niin arkipäivän kuin isompia asioita. Mutta kuten sanottu, huomaan että ajattelen asiaa eri kantilta kuin moni muu :)

Olen täsmälleen samaa mieltä.

no kàsitàn yksinkertaisesti niin ettà jostain ydinfysiikasta ja sen riskeistà en tiedà tarpeeksi. maalaisjàrki ei riità myòskàààn esim kirurgisissa toimenpiteissà. mikrobiologissa. maalaisjàrki ei riità esim oikeudessa (sità varten tarvitaan asianajajia). siis maalaisjàrki ja asiantuntemus eivàt mielestàni ole sama asia. se ettà ovatko politiikot asiantuntijoita onkin eri asia. toivottavasti konsultoivat asiantuntijoiden kanssa, osa niin tekee, ei varmasti kaikki

Eihän maalaisjärki kaikkeen riitäkään, sehän on vain maalaisjärki. Mutta yllättävissä tilanteissa se voi pelastaa vaikka ihmishenkiä. Esim. jos sitä lukenutta lääkäriä ei ole paikalla ja heti on saatava tehtyä niitä lääkärin toimenpiteitä.

Mutta onhan sulla silti varmasti joku käsitys ja mielipide ydinvoiman käytöstä tai vaikkapa miten joku solu jakautuu. Tulee hassu kuva että jos ei ole asiantuntijuutta, ei saa ajatella asiaa koska ei tiedä siitä tarpeeksi :)

Maalaisjärki ja asiantuntijuus eivät tosiaan ole samoja asioita, oikeudessa asiantuntija käsittelevät asioita tietotaitonsa kautta ja muut ajattelevat maalaisjärjellä miten asioiden heidän mielestään tulisi mennä. Aina ne eivät kohtaa ja siihen on varmasti syynsä, mutta suurimmalla osalla on kuitenkin varmasti joku mielipide tai käsitys asiasta.

Tarkoitan sitä että se maalaisjärki on aina tietyllä tapaa mukana, sitä käytetään välineenä käsitellä ja suhteuttaa niin arkipäivän kuin isompia asioita. Mutta kuten sanottu, huomaan että ajattelen asiaa eri kantilta kuin moni muu :)

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Toisaalta tietyissä asioissa voisi olla parempikin unohtaa maalaisjärki hetkeksi tai ei ainakaan perustaa päätöksiään suurimmalta osalta sille.

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna niin ei täällä maapallolla enää ole ihmisiä parintuhannen vuoden päästä.

Ai ollaanko me kuoltu sukupuuttoon vai muutettu Marsiin? Nythän ne ratkaisut tehdään, onko maapallolla tulevaisuutta vai ei. Pään voi pitää pensaassa ja ajatella ettei millään ole mitään väliä tai sitten voi edes yrittää tehdä oman osansa ja kenties enemmänkin. Mutta ei, sitä lennellään kaksi kertaa vuodessa ulkomaille, rakennetaan isoja taloja keskelle mitään ja pidetään kahta kolmea autoa, ostetaan yhä enemmän krääsää ja ruokaa ja vaatetta. Tälläkin palstalla ja blogeissa näkyy ihan järjetöntä kulutushysteriaa.

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Toisaalta tietyissä asioissa voisi olla parempikin unohtaa maalaisjärki hetkeksi tai ei ainakaan perustaa päätöksiään suurimmalta osalta sille.

Varmasti näinkin, kuten on aikansa ja paikkansa tunne- ja järkipohjaisille päätöksille. Silti on hyvä että on kaikki resurssit mukana ja jonkinlainen taito valita oikeat välineet.

Mutta onhan sulla silti varmasti joku käsitys ja mielipide ydinvoiman käytöstä tai vaikkapa miten joku solu jakautuu. Tulee hassu kuva että jos ei ole asiantuntijuutta, ei saa ajatella asiaa koska ei tiedä siitä tarpeeksi :)

Maalaisjärki ja asiantuntijuus eivät tosiaan ole samoja asioita, oikeudessa asiantuntija käsittelevät asioita tietotaitonsa kautta ja muut ajattelevat maalaisjärjellä miten asioiden heidän mielestään tulisi mennä. Aina ne eivät kohtaa ja siihen on varmasti syynsä, mutta suurimmalla osalla on kuitenkin varmasti joku mielipide tai käsitys asiasta.

Mutta se oma mielipide tai käsitys voi perustua johonkin muuhun kuin maalaisjärkeen. Minä en kovin mielellään perusta kantojani maalaisjärkeen. Esimerkiksi nyt ydinvoimasta haluaisin saada enemmän tietoa ennen kuin päätän ehdottoman kantani. Maalaisjärjelläni voisin ajatella, että käytetään muita energiamuotoja, mutta en minä tiedä tuleeko se liian kalliiksi tai saako siitä riittävästi energiaa tai mitä uhkia niihin kohdistuu. Jotta voisin muodostaa kunnon mielipiteen, haluaisin ensin enemmän tietoa asiasta.

Yksi esimerkki tulee itselläni mieleen. Ei järin hyvä, mutta ehkä antaa jotain osviittaa siitä, mitä itse ajattelen maalaisjärjestä.

Ystäväni on yrittäjyydestä sitä mieltä, että kyseisen homman pystyy polkaisemaan käyntiin tuosta vaan sen suurempia käytännön järjestelyjä ja asioihin perehtymistä vaatimatta. Vaikka kyseessä olisi ihan kivijalkayritys ja mitään tietoa toimipaikasta ymv. ei olisi etukäteen.

Tiedän, etten tiedä yrittäjyydestä itse sen tarkemmin, mutta maalaisjärkeni sanoo, että kyseinen laji vaatii ehdottoman tarkkaa paneutumista asioihin ja, että mistään sormia napsauttamalla tapahtuvasta elannon hankkimisesta ei ole kyse.

Yhteistyössä